4 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Nisan 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA İ İncil ticareti fAmerikalı lüdint meslekdaşla | rımızın dikkatine) Sabahları salep içerken üzerine azıcık ekmek üzere zencefil oldu da 10-15 dirhem alayım diye | bir aktar dükkânına girdim. İhtiyar aktar, kulaktan geçme | teneke gözlüğünü taktı; kadit parmağını uzatarak, raftaki kalın kitaptan bir yaprak kopardı; bu- | mu, dürüp külâh yaptı ; çar | pik alüminium kaşığını kavanoza laldırıp, külâhın içinde 10 dirhem Gözüm, o esnada, kalın kitap- tan koparılıp külâh haline geti- rilmiş matbu sahifanın - şu satır- larına ilişmişti Ve ol zaman, ol adem, Yesmu-|- işaretle; “ Eko omo! , deyu nida kildı Vayl! Demek ki, külâhı İncil sahifası öyle mi?| — Ba kitabı. nerede buldun, | bacı baba? | — İki delikanlı var; onlar geti- riyor,efendi oğlum. Bir cemiyet mi çıkmış, ne çıkmış; her biri yarım okka eden bu kitapları 30 kuruşa - satıyor, hattâ, gizliden gizliye dağıtıyormuş. İşte © delikanlılar hafta başları bana, bunlardan 20-30 tane getirirler; bir liramı alırlar. Sahifaları kesil- miş bulunduğu için işime pek ek- | veriyor: külah yapmaya mükemmeli Bak, şu dolap, ağız ağıza İncil ve Ahdi atik dolul Bir kapak açtı, Hakikaten de, kitabı mukaddeslerle lebalepti. ncefilin Ey Amerikalı laik meslekdaşlar! Hemşehbrilerinize — lütfen e ve Teslise inanacak safdil içimizde yoktur! Madem ki ser - mayeleri bol; ille memleketir dökecekler; bari ahret işleri değil de dünya işleri içir ler; ve, emin olsunlar Amerikadakine nazaran yüzde 2-3 fazla faiz alabilirler.. Böylelikle, sermayelerinden mi ülahçıklar yapılmamış olur. (Vâ - Na) Annelik şefkatı Bir kadın kacasını polise teslim etti Fransada Şalon şehrinde Lwiz Mül isminde bir kadın üç aylık küçük dul kalır. Bir kaç ay sonra Karol Penek ismin- de birlehli amele kendisine talip ölur, daha ilk gece küçük çocuk- ftan şikâyele - başlar ve çocuğun çivar köylerden birinde bir süt ineye verilmesinde ısrar eder. Kadın kocasının hatırı için buna razı olur ve çocuğunu ayda yüz frank mukabilinde tnineye teslim eder. Kışın şiddeti hasebile kadın bir iki ay çocuğunu görmeğe gidemez aylıkları kocasıyla göndererek ço- çuktan haber alır. Nihayet geçen gün havayı iyi görür, çocuğunu Zziyarete gider. Fakat sütnine çocuğun üç aydan beri kendisinden alındığını söyler. Zavallı kadın deli gibi çocuguyla gelir, kocasına çocuğu sorunca Karol her ay yüz frank harcet- ve bu menin günah olduğunu, parayı - tasarruf için çocı nineden alıp dereye attığını söyler. Lulz polise müracaat ederek kocasını tevkif ettirmiştir. | him bir mevki işgal ettiğinden Odun meselesi Şehre;meti ikti- | sat Vekâletine müracaat etti Deniz sahillerile demir yolların- 'da S0 metro geriye doğru mevcut ormanlardan katiyat yapılmaması hakkındaki emir üzerine bu sene | İstanbulun mahrukat ihtiyacı al- tında bırakılmayacağını yazmıştık. | Emanet bu tamim İstanbulda tatbik edildiği takdirde önümüz- deki kış mevsiminde İstanbulun ne muşkil bir mevkide kalacağını bildirmiş ve İstanbul için bazı teshilât — gösterilmesini — iktisat vekâletinden rica edilmiştir. Temin e göre Emanetin bu talebi edilecektir. Emanet ıktisat müdür muavinliği Şehremaneti — İktisat — müdür Aheddın, Cemil Bey itibaren lağvedilece; din Cemil Beyin yerine diğer biri tayinedilmeyecektir. H Belgrat konsolosumuz Belgrat — konsolosumuz — Münir | İbrahim Bey şehrimize gelmiştir. Mumaileyh Ankaraya gidecektir. || Tütün sergisi Eylülde Londrada bir sergi açılacak Londrada Beynelmilel bir tütün gergisi açılacaktır. Bu sergiye İstanbul Ticaret odası da davet edilmiştir . Memleketimiz - tütün mahsulü dünya piyasasında mü- Londra sergi riyaseti iştirakimize bir ehemmiyet atfetmektedir Ayrıca Londra sefaretir kimizi tavsıye etmektedir. Ticaret odası vergiye tütün nîlirleriıgıı iştirakini temin ede- cektir. Sergi 29 eylülde açıla- caktır. Turkıye iran Müzakerenin pek yakında bitmesi muhtemel Ankaradan — şehrimize — gelen malümata göre, İran sefiri Furugi Hznin Avrupaya azimetin- den evel yarıde kalan Türk - İran müzakeresine yeniden başlanmıştır İran ile aramızda şimdiye kadar muallâkta kalan meselelerin baş- hcası hudut üzerindeki bazı mev- kilerin aidiyetini tespit etmek ve hudut üzerindeki seyyar aşiret- lerin vaziyetlerini tayin eylemek gibi şeylerdir. Bu seferki müzakerenin yakın bir zaman içinde itilâfla neticele- neceği temin ediliyor. 'Türk -İran müzakeresine hakim olan ve her iki tarafa mevcüt bulunan itilâfperverlik havası bu kanaatı takviye ediyor. Müzake- renin Tevfik Rüştü Beyin tahdidi teslihat — konferanına — iştirak etmek üzere Ankaraya hareke- muhtemeldir. tinden evel bitme: Mithat Dabiliye vekâleti emrine gireceği söyleni- yor. Mithat B. bundan bir kaç gün evel Ankaraya gitmişti. Amerikan kruvazöründe | Polis müdüriyetinde İngilizce ders alan polisler, muallimleri Töli ile birlikte evelki gün gelen limanımızdaki amerikan kruvazö- rünü ziyaret etmişler ve kruv: zörün aksamını geçmişlerdir. Alman seyyahları 170 alman seyyahı gelmiştir. Almanlar dün şehrimizi dolaş- tıktan sonra Hayfaya hareket etmişlerdir. Kuzu mevsimi İlk baharla beraber Kuzu mev- de geldi. Şimdi sokaklarda bir çok koltuklarının altında bir kaç aylık kuzularla gezdikleri ve bunları satmağa uğraştıkları gö- ülüyor. Kuraklık Muğlada çıkan Halk gazetesi yazıyor: Marttan aren tedrici” bir surette hüküm süren Kuraklık bu . günlerde — hissolunacak bir srette şiddetini artırmıştır. Taban tarlalarda pek zorlukla çift sürülebilmektedir ve kumsal ma- bâllerde hafriyat muattal kalmıştır. İki gün evel barometro düş- mekte ve yağmur ümidi fazlalaş- makta iken zuhur eden şimal ruzigârlârı tazyiki artarak yağ- murları dağıtmıştır. Recai Bey gidiyor İktisat vekâleti umumi sanayi müdürü Recai B. bu gün Anka- raya gidecektir. Mumaileyh zey- tinciliğimiz hakkında burada tet- kikatta bulunuyordu. Yaz sebzeleri Ucuz tohumluk bulunmazsa çok pahalı olacak Bu sene yazlık sebzeleri eski- sine nisbetle daha pahalı yiyeceğiz. Bu pahalılığın sebeplerinden baş- fıcasını kışın sebze bahçelerinde | yaptığı ” tahribat teşkil ediyor . | Bundan başka sebzelik tuhumlarda; | pahalıdır. Her sene taze marul bu mev- simde çikardı. Bu sene sebze bahçelerindeki marulların kardan mahvolduğu söyleniyor. Kışın tahribatı yüzünden ilk baharda çıkan sebzeleri çarşıda bulmak mümkün olmayacaktır. Şehrimizde satılan sebzelerin ek- serisi İskenderye ve Mersinden geliyor. İlk baharda bahçesinden sebze çıkarmayan bir bahçıvan yazlık sebzeleri pahalı satmağa mecbur olacaktır. Sebze — pahalılığına meydan vermemek için bahçe sa- hiplerine ucuz tohumluk - tevzi edilmesi Tâzımdır. Bu hususta tedabir ittihaz edilmediği taktirde domates. patlıcan, fasülye gibi yazlık sebzeleri cok pahalı teda- rik edeceği Yeni mahsul Adanadan buğday gelmeğe başladı Ninanın 15ine doğru Adana ve Mersinden yeni mahsul gelece- ğini yazmıştık. Şehrimizdeki tacirlerimiz mühim siparişler vermişlerdir. Bu sipa- rişlerin ilk kısmı Bu günlerde şehrimize gelecektir. Yeni — mahsulumuz geldikten sonra Amerikan un ve boğday sarfiyatı azalacaktır. Yogoslavyada Türk emlâkinin idaresi hakkında aktedilen itilâf Sırbistandaki Türk emlâki hak- kında Ankarada cereyan eden müzakerenin neticelenmek üzere olduğuna dair verdiğimiz haber, alâkadarlar arasında büyük bir memnuniyeti mucip olmuştur. Yugoslavyadaki emlâk sahipleri iki kısma tefrik edilir. Bir kısmı 1877 senesinde zubur eden Os- manlı Rus seferinde Sırbistana terkedilen arazide, digeri de 1912 Balkan muharebesi netice- le — kaybettiğimiz - kısımdaki Türk emlâkidir Sırp bükümeti, Lozan muahede- sinden sonra harp münasebetile Türk emlâkine konan haczı kal- dırılmıştı. Fakat buna rağmen Türk ashabi emlâki mallarına sa- bip , olamamışlardı. 'Yogoslavya ile aramızda yalnız bir muhadenet misakı / vardır. Emlâk — meselesi / halledildikten sonra Hicaret, tabüyet, konsolos- luk, ikamet mukaveleleri aktedi- decektir. Aldığımız malumata göre, - An- kara müzakeresinde yalnız Balkan muharebesinden sonra Sırbistana terkedilen arazıdeki e değil 1877 Türk seferinden sonra Sır- irk bistana terkedilen arazıdeki emlâkinin de iadesi ve arazısi tazminat verilmesi tekarrür etmiş- tir. Virgül bıyıklar Tenha bir lokantada öğle yemeğ yiyorduk... karşımızdaki masalarır n ir genç kadın vardı “öbüründe de bir genç adam. Genç kadın yemegini bitirdikter sonra dudaklarını peçete ile sildi ve çantasını çıkararak - başladı makyajını tazelemeğe... Arkadaşım yüzünü buruşturdu — Kadınların böyle olur olmaz yerlerde boyanmaları öyle sinirim. dokunuyor ki tasavvur edemezsin Hani evde, bahçede, sokakta damda, güneşin altında, canmın istediği yerde, yalanarak tuvalel yapan kedileri batırlayorum. İşte erkeklerin böyle münasebetsizlikle yoktur. Arkadaşım daha sözünü - bitir- meden ilerimizde oturan genç adam cebinden bir kozmatik çıkardı, bir de ayna... Delikanlı uzatılıp, yukarıya doğru kıvrılmış ince gaytan bıyıklarını parmak- ları ile hııklu, büktü, kozmatik- Arkadaşıma: — Hani erkeklerin - öyle mik nasebetsizlikleri yoktu.. Gibiye alaylı alaylı baktım. Dostüm kızgin. bir tavurla be- murdandı: — Tencere pağını bulmuş.. Bu gaytan biyik / modası de yeni çıktı.. Şimdi bir haylı üst dudağın üzerinde - kadınları kasl etmiyorum tabi ince bıyık var. Haydi. diyelimki «Bıyıksır buse tussuz yemeğe benzer» bazı gençler bunun için bıyık salıveri- yorlar.. Lâkin bu ipincecik kal virgülü gençlerin başına büyük bir meşgale oldu.. Şimdi sokakta, trende, vapurda, lokantada kadın- lar nasıl boyanıyorlarsa gençler d biyıklarının tüvaleti ile meşgul oluyorlar.. -Arkadaşımın — dediği gibi. — Tencere yuvarlandı kapagını buldu... yuvarlanmış ka- Hikmet Feridan uhğı dökülen biralar — Amerikalılar yutkunarak bunu seyrediyorlar Amerikada men'i müskirat kanuz şiddetle tatbik olunuyor. Viski ve konyak gibi sert içkiler kadar bira ve şarap gi dahi zabıta memurini tarafından lan içl essire olmak üzere aleni surette imha ediyor. Tutulan bira fıçıları cadde orta sında meni müskirat müdürü ta- rafından balta ile barçalanıp bira lar herkesin gözü önünde kaldırır üzerine dökülüyor. Dökülen bira - karşısında se- firci duran teşnegânın - vaziyeti ŞöYeL Mi dir DA takibta YA kaçakçılar tahtelârz gizli fabrika- larda harıl harıl bira imal edi- yorlar. Bin türlü hileler ile bu biraları” istiyenlerin ikametgâhla- rına tevzi eylemekte i Ticaret odaları Kongrası Ticaret — müdiriyeti — mıntıkası dahilinde bulunan ticaret odaları şehrimzde bir kongra aktede- ceklerdir. Ticaret müdiriyeti kon- /ra ruznamsini tanzim etmektedi 'dalar kongrası gelecek haftı ticaret odası salonunda toplanı caktır.