7 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

M yarışları İzmir ikinci yarışları çok meraklı oldu İxmırS(A A) — Yarış ve tslah âlisinin bu senelik ilk ikinci at koşusu bugün icra edilmiştir. Birinci yerli ve arap dişi taylara mahsus i. Mesafesi 1000 metre olan bu koşuya Salihlili Halil efendinin Dur- duru isimli birtayı iştirak etmiş ve vaktı muayyeninde gelmiştir. İkinci koşu dört ve daha yukarı yaşta ve bu koşuya gelinceye kadar kazandığı ikramiye yekünu | 500 lirayı tecavüz etmiş yerli ve arap at ve kısraklara mahsus idi. Mesafesi 2000 metro olan bu ko- şuya 7 at iştirak etmiştir. Hafız hmet efendinin Mergubu bi- ci, M. Jantesin Maşallahi iralay Avni beyin Haccacı üçi cü gelmiştir. Üçüncü koşu üç ve daha yu- karı yaştaki yalnız halis kan Arap at ve kısraklara mahsus ve mesafesi 1200 metre idi. Bu koşuya 4 at iştirak etmiş, Celâl beyin —kapgrini / birinci, —iktisat l Rahmi beyin Mestingeti Atıf — beyin — Primrolü üçüncü gelmiştir. : Beşinci koşu dört ve daha yu- karı yaştaki yerli ve arap at ve kısraklara mahsus idi. Mesafesi 2200 metre olan bu koşuya 5 at iştirak etmiştir. Fikret — beyin Karaca beyi birinci, Balcı zade Hakkı beyin Nasibi ikinci, Meh- met beyin Abyanı istin Çekirge mücadele: | Manisa 4 (Hususi) — Halit Paşa — karyesinde inficar eden çekirgelere karşı mücadele edil- 'İn::ğı başlandı. Ziraat müdürü ile |fen memurları mücadele ile meş- İgüldürler. , Litvinof protokolu | Moskova 5 (A.A) — Lituanya sefiri bükümetinin Litvinof proto- koluna i; tevdi Beean WE ğ K e N, İngüle liranı Kümeli takrllatı Esham İş bankası Anadolu şimendieri Tramvay girketi Terkos ©. Balya Çimento K” Tahvilât Anadolu Ojg 48 Anadolu İt Azedeli l Tünel 0)o $ Tvamvay Elekirik | Çek Fiatları tzerine Londra Farix Küyork Amaterdam Solya Bükre Roma Cencwre Berlin Viyana # Yanlarında nakis — işsreti solan, yaksınlar mosmele görmeyen eski fiyetleri güslerir. Tren | Igzası Romanyada bir tren yoldan çıktı 27 telef, 70 ağır yaralı vardır Bükreş 5 ( Hususi ) — Bir ma- kasçının hatası yüzünden Kişnef- Bükreş treni Bükreşin şimalinde Lokomotif üç vagonu sürüklemiş- tür. 27 telef 70 ağır yaralı vardır. Şiddetli bir kar fırtınası tahlis ameliyatını müşkilâta uğratıyor . — Tokyo- varında 4 yataklı vagon ateş al- Manisada fırtına Bir çok camlar kırıldı mezruat hasara uğradı Manisa 5 (Hususi) — İki gün- den beri devam eden çok şiddetli fırtmalardan mezruat ve mahsulât epice hasara uğradı. Bir çok evlerin, dükkânların kiremitleri uçtu, çamları kırıldı. Fırtına bütün şiddetile devam ediyor. Manisada 1 Nisan şakası Manisa 4 JHususi) — Bir Nisan günü gazeteci Muammer beyin Manişalılara Nisan balığını yuttur- ması çok gülüne ve eglenceli oldu Eczacı Übeydullah beyin nişan merasiminin icrası ve bu müna- üçüncü gek — yce, Joklor Ali Muhlis beyin evindeki suvareye teşriflerini muta- | zamının tabettirilip bir çok zevata tevzi olunan davetiye üzerine pep çok kimseler akşam doktor Ali Mulis beyin evine gitmişlef ve kapının üzerinde (bu gün bir nisandır ) lavhasını görerek inki- sarı hayale uğrayıp dağılmışlardır .. Salihli kaymakamı ile mahalli teşkilât arasındaki ihtilâf Manisa 4*(Hususi) — Bir inti- hap işinden dolayı Salihli kayma- kamı Raşit bey ile mahalli teşkiş lât arasında husule gelen ihtilâfın tetkik ve halli için Salihliye gitmiş olan Vali Nusrat bey elân gel- mer Nusrat bey noktai nazar ihtilfâmdan başka' bir mahiyeti olmayan ve son günlerde gazete sütunlarına kadar geçen hadisatı bertaraf etmeğe muvaffak oldu- ğundan bir iki güne kadar gel- ııuı memuldür. Tütüncülük kooperatifi. yapılıyor Ziraat Bankası; İzmirde bir Tütüncüler kooperatifi teşkili için teşebbüste bulunmuştur . Koope- Tatif ; yalmız tütün üzerine iş yapacaktır. Bornova Bağcılar ve Tütüncüler kooperatifinden —ayrılmış — olan tütündüler kısmı Ziaat bankasının (Kütüncüler koaperatif)ine iltihak edecektir. 1 Kapperatifin projeleri tamamen hazırlanınıştır. Hağtiye Hanım meselesi 'Katiriye Hanım meselesi hak- kında tahkikata devam olumak- tadır. Tahi ti idare eden mus- tantik Hikmet bey dün Büyükada Yat klübüne giderek orada bazı kimselerin ifadelerini almıştır. Bobek yakınında yoldan çıkmıştır. | maştır. 9 telef, 21 mecruh vardır. | gİA öE Rüsye ile ticaret Türk tebaası pa- rasını Türkiyeye gönderemiyor Moskova 5 ( Hususi ) — Tür- müracaatla Türk tebaasının elle- Findeki rus parasını Türk para- Sına tebdil hususunda tesadüf ettikleri müşkilâtı protesto etmiştir. i hükümet arasında münakıt itilâf mucibince Türk tebaası pa- ralarının yüzde otuzunu Türkiyeye göndermeğe — mezun — oldukl: halde bu hususta müşkilâta tesa- düf ediyorlar. Soğuk dalgası hüküm süren bahar havasından sonra termometro birden bire inmiş, şiddetli soğuklar başlamış- tır. Fransada bir grevin hitamı Paris 5 (A.A) — Şimali Fran- sada mensucat sanayüi amele: yedi aydan beri devam eden grevi nihayet bulmuştur. Tahdi teslihat meselesi Washıngton 5 (A.A.) — İhzari tahdidi teslihat komisyonundaki Amerika murahhasını kabul eden M. Stimson Amerikanın siyasetinde Berlin $ (Hususi) — Tamirat mütehassıslar encümeni paskalaya yortusundan sonra ilk defa olarak içtima etmiştir. Alman heyeti bir çok sualler sormuş ve müzakere- ler cereyan etmişt Matbuat kongrası Berlin, $ (Hususi ) — Beynel- milel gazeteciler kongrası bu gün Prağta açıldı. Meclisi mebusan ikinci reisi küşat merasiminde bulunarak mu- (» rahhaslar “Hoş geldiniz,, dedi Cümrük tarifesi Böyük büllet “aeclisiide mudi- telit encümende müzakere edil- mekte olan yeni gümrük tarife: sinin bu içtima senesinde kanun haline gelmesine kuvvetle ihtimal veriliyor. Yalnız bu tarife umumi hadleri gösterir bir kanun olacak, hükü- met bunun üzerine devletlerle yeni ticaret mükaveleleri müzake- sine başlıyacaktır. Bu mükavele- lerle, göreceği Mmüsait tarifelere göre bizim de karşılık olarak bazı mal- lardan gümrük resmini indirme- miz mümkün olacaktır. Dün gece zelzele oldu Dün gece yarısı saat ikide şehrimizde hafif bir zelzele olmuş- tur. asathaney nüz konulmadığı - için merkezi, istikameti ve ne kadar devam ettiği tespit olunamamıştır. | kiye hükümeti Sovyet hükümetine | Roma, 5 (Hususi) — İki hafta | | | Yugoslavyada uaziyert Sahife Harpten en çok istifade eden memleket Belgrat şehri taninamayacak kadar tavessü etti, yeni sokaklar açıldı Sırbistandaki “Türk emlâkinin iadesi hakkında cereyan eden müzakeratın bir “itilâf ile netice- lenmek üzere olduğunu yazmıştık. Sırbistandan yeni gelen bir zat bu memleket ahvaline dair bir muharririmize şu malümatı ver- miştir: — 1918 de Belgrat birer katlı binalardan - mürekkep bir köy halinde idi. Belediyenin faaliyeti sayesinde Belgrat bu gün bir Avrupa şerinden farksız bir hale gelmiştir. Bu günkü caddeler yekdiğerine amut ve geniştir, hepsi asfalıtır. Yalnız karl sarayma yakın olan caddeler tahtadır. Yugoslavyam Sırbistan kısmında Avrupanın diğer mem- leketlerine nazaran fazla — refah vardır. Belgratta yülnız kendi eski ükümet şimdi kanunların tev- hidi ile meşgul oluyor. Diktatör- lüğe kadar Yugoslavyada ayrı aynı ve mahalli kanunlar vardı. Kral bundan başka bütün cemaat teşkilâtımı yıkmıştır. irki; e il: yugoslavya arasında Emlâk meselesinden başka hiç bir ihtilâf yoktur. Sırpların Türk- lere karşı bir — adavetleri mevcut değildir. Yalnız size garip bir şey söyleyeyim: Sıplılar, Türk- lere değil, Yeniçerilere adavet besliyorlar. Bunun da sebeplerini tarihin çok eski zamanlarında aramak lâzımdır. ürkiyeye gelen muhacirlerden çoğu açlıktan dolayı memleketle- rini terkediyorlar. Bilhassa Bosnanın Behaç tara- fında sefalet ve açlık çoktur. Size bir haber daha vereyim: ikameti için 4 milyondan 6-7milyon Bundan 15-20 gün kadar evel Bel- Dinara kadar, yani bizim paramız- la 2-3 yüz bin lira sarfile Villalar, muhteşem binalar yaptıran servet sahipleri çoktur. Sırhistan, umumt harpten sonra bir çok yerleri kendisine ilhak etti. Bu gün bu yeni araziden elde, edilen iktisadi menfaatlar saye- sinde sırp hükümeti zengin ol- muştur. Son vakayiden ve meclisin fes- hinden sonra memlekette yegâne bâkim, kraldır. Yunanistanda vaziyet (Baş tarafı birinci sahifede) Hükümete — muhalif — partiler, mübadele — işlerinin — senelerden beri kati bir nmeticeye iktiran etmediğini ve Venizeles mevkü iktidarda kaldıkça iki devlet ara- | sında ihtilâf- işlerin daha uzun ihraç edeceğimiz malların | müddet sürüncemede kalacağı ka- naatını alenen izhar ederek hükü- meti şiddetle tenkit ve muahaze ediyorlar. » Yunanistan halıkının asıl yerli kısmı Türkiyeyi şüphelendirecek her hangi bir siyasi taşkınlığa bütün yunan milletinin muarız olduğunu söyliyorlar. Hükümet mahafilinde esen siyasi rüzgârlar halkı zaman — zaman endişeye — düşürdüğünden, gerek Venizelos aleyhinde ve gerekse rumlarla mücadele etmek üzere yeni bir takım grapların teşek- kül ettiği şayi olmuştur. Dün geçe venizelosa / tabibi hususisinin istirahat tavsıye ettigi rivayeti sayi olmuşsa da bu haber resmen teeyyüt etmemiştir. Mama- fih, Venizelosun kalbinden muz- tarip olduğu ve yakında iktidar mevküni terkedeceği” muhakkak addedilmektedir. ** Büyükderede bir kahveci kendisini denize attı Saryerde otura grata Trabzon metroplidi ve İstanbul patrikhanesinin murahhası sıfatile / Hiristamos isminde bir papas gel- kahveci Kadri | | efendi dün intihar kasti ile kab- | dirip — kendisini Büyükdereden | | denize atmıştır. Kadri efendi biraz sismograf âleti he- | zelzelenin | sonra kurtarılmmı hastahaneye Traravaydan düştü Halit isminde bir şahıs dün Besiktaşta tramvaydan düşmüş ve ağır sürelte yaralanmıştır. di. Bu Adamın elinde Yunan pasaportu — vardı. Bu — Adam, İstambul patriği namına Arnavutluk - klisesinin — muhtari- yetini tanıyan Sırp müstakıl klise- sile Sırp hükümetini — protesto etmek için gelmiştir. Fakat bu papasa yüz verilmedi ve Belgradı terk etmeğe mecbur oldu. Bün şehrimize 90 ingiliz profesörü geldi — Dün “Asya,, ismindeki seyyah vapurile şehrimize İngiliz profe- sörlerinden mürekkep bir ' kafil gelmiştir. Muhtelif İngiliz darülfü- nunlarına mensup olan profesörler arasında asarı atika mütehassısları da vardır. Seyyahlar dün şehrin âbidatı ve müzeleri ziyaret etmişlerdir. Profesörler bu gün saat üçte şehrimizden ayrılacaklar ve av- dette geliboluya uğrıyarak İn; harp — maktullerinin — mezarlarını ziyaret edeceklerdir. Fıhlıfı bir kaza Paşa caddesinde Fethi isminde bir adanı motosiklet ile 8 yaşındaki Salihe çarpmış, tehlikeli bir surette yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Mecruh hastahaneye kaldırılmıştır. Çalamamış Sabıkalılardan Çemişkezekli Mehmet dün Beşiktaşta Niyazi efendinin evine girmiş, öteberi çalarken yakalanmıştır. AKŞAM Yevmi, Siynat gazete İDARENANE — ci Telgraf Telefon | yi Telefon 1 İdare İşleri içini çi A Günderilen şenlar, sabiline izde edilmez ABONE ÜCRETLERİ Türkiye İçin Seneliği 1700, altı aylığı $00, üç aylığı 800 kuruş. Eenelil memleketler içinı Seneliği 3000 ; 4 aylığı 16007 Üç aylığı 900 kuruştur. Gamtüimle ilnlardan mes'uliyet kahel etmes.