7 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

dKEMDAN AKğAMA 1 Nisan mı? « Vakıt » refikimizin dünkü nüs- hasının birinci sahifasında aynen gu yazıyı ökudül Romanımız Darülfünun talebesi tarafından takdir ediliyor Darülfünun Hukuk talebesi talebe cemiyeti — ikinci Emin B. imzasile aldığımız bir mektu pta, cemiyet idare hey- etinin 1 Nisan 929 içtimaında, gazetemizde tefrika edilmekte olan “Çıkrıklar durunca, ro- manımız yerli mallarla Avru- rupa mallarının memleketimiz- deki mücadelesini tetkik et- mesi dolayısile dikkatle takibe lüyık bir eser olduğu hakkın- da müzakerat cereyan ettiği bildirilmekte ve romanın mu- harriri Sadri Etem Beye teşek- reisi İftahar ettik. Kabristanlar Şehremaneti kabristanları imar edecek Kabristanlarımız umumiyetle çok perişan bir haldedir. Avrupadaki kabristanların intizamını bir tarfa |/ birakıyoruz. Şehrimizdeki sair un- surların makbereleri bizimkilerle kiyas kabul etmiyecek derecede muntazamdır. Şehremanetinde bir sene evel bir komisyon teşkil edilmiş, bu komisyon bazı esaslar hazırlamıştı. Kabristanlar, devredildikten sonra Emanet bu kabristanları imar edecekti. Fakat o zamandan beri kabristanların devrine dair bir. karar v mediğinden, bu iş de üstü kalmıştı. Aldığımız malümata göre hü- kümet kabristanların, varidatlari- le beraber belediyelere devredil- | mesine esas itibarile muvafakat Koltuklarımız kabardı. etmiştir. Bu sıı_r:d: Hazırlanan Fakat... bu Jâyıha katiyet kespederse Bir şey mazarı dikkatimizi | bu seneden itibaren kabristan- celbetti; bizi işkillendirdi; kuş- kullandırdı: Cemiyet idare heyeti, içtimaını 1 nisan 929 da akdetmiş! Hmmm?? Ne dersiniz?? (Vâ -Nâ) Aydında bir vaka | Yatak odasında masa altındaki erkek kim? Aydında bir tur: Aydında ötedenberi ikamet etmekte olan (...) bey, relikası - mm bir müddattenberi yabancı bir erkekle münasebatta bulun- duğunu haber almış ve bu haber, zavallı adamı beyninden vurul- muşa döndürmüştür. (...) bey, ailesinin namusuna taalluk eden bu haberi ehemmiyetle tetkike ko- yulmut, bir çok yurmuştur. tedbirlere baş Nihayet bir akşam - programını değiştilerek yemek yedikten sonra © gece eve gelemiyeceğini söyle- MA Yo e Ka l YA Mes'elenin “meraklı ve feci dakikaları bundan sonra başlayor. () bey evden çıkınca yakın bir yezde pusu kurmuş, zevcesinin döstunu . beklemiştir. (...) bey bir haylı İntizardan sonra şüphelerinin boş olduğunu zannederek eve doğru yürümüş, sokak kapısını yavaşcacık açarak içeriye girmi tir, () bey merdivenlerden çıkı- yörken yatak odasının pencere yanında bir erkek şapkasının göl- çesini görmüş, fakat heyecanla Kabiyi Saçınca yatakta “uyumakta olan iki çocuğu ile refil başka kimse görememişt biraz araştırınca (...)bey bir şahsın masanın altında saklanmış olduğunu görmüştür. Aldatılan koca bu vaziyet kar- şısında derhal Tabancasına d ranmış ise de tabancası yanında bulunmadığından onu almak üzere yukarıya koşmuş, âşık ta fırsattan bilistifade kaçmıştır. Karısının ihanetinden artık şüp- hesi kalmıyan (...) bey tabancayı beynine tevcihle intihar etmek istemiş, lâkin eli titrediğinden do- layı elinden ve bacı lanmıştır. ından yarar lar belediyeler tarafından idare olunmağa başlanacaktır. Lâyihada kabristanların idare ve muhafazası, imarı, defin şartları, aile kabristanları, her memleketin urf ve teamülüne göre aynı ayrı talimatnamelerle tespit edilmek üzere, defin ücretleri zikredilmiş- “tir. Lâyihada bilhassa kabristanların imarına fazla ehemmiyet verile- cektir. Et fiatleri Bu günki aıalılığın sebebi nedir? lettin B. et fiatlarından bahseder- ken: * Pahalılığa sebebiyet veren başka dairelerdir , demiştir. Bu beyanat alâkadar mahafilde dex koduyu mucip — olmuştur. Bazı daireler Kemalettin beyden izahat istemiştir. Kemalettin beyin iza- hatına intizar eden daire Şehre- memur alınacak Geçen sene bütçede tasarruf maksadiyle Devlet dairelerindeki kadrolar asgari bir dereceye in- dirilmişti. Bu meyanda İstanbul icra dajresinde de bazı kalem- | lerin memur adedi tenzil edilmişti, Ancak İstanbul icrasının işleri günden güne çoğalıyor. Bir çok sahipleri, işlerini günü gününe B l Dü bam ae zarı dikkata alan icra dairesi işleri haddinden fazla olan ka- lemlerdeki memur adedini tezyit etmeyi düşünmektedir. Yeni sene bütçesinde bu nokta nazarı dık- kata alınmıştır. Gayri mübadillere tevzi edilen para Şehrimizde vazıyet edilen Yu- 'nan emlâkinin icar bedellerinden birinci listede dahil 105 kişiye tevziat yapılmıştır. Şimdiye kadar defterdarlıktan tevziat komisyonuna verilen para 39 bin liradır. Bu paranın nısfı n listede dahil olanlara ve- Imiştir. Mütebakısi ikinci listeye ithal edileceklere verileccektir. Tevziat komisyonu ikinci listeyi bu hafta zarfında tanzim ederek derhal tevziata başlayacaktır. Evkaftan Emanete İ Hayvan borsası komiseri Kema-| Sahhaflar çarşısı yavaş yavaş alelâde bir pazar yeri haline gel- mektedir. bir takım kimseler tarafından sokakta seyyar bir halde satılıyor. Yeni bir sanat” Son — zamanlarda — İstanbulda yeni bir sanat meydana çıkmıştır: Birinçten küçük küçük havanlar, tencereler, mangallar — ve saire yapıp satmak.. Bu gibi şeyler satanlar bilhassa seyyah geldiği zaman fazla iş yapmaktadırlar. Süpürgeciler! Avrupada ev temizliği tamami- le Fenni bir. hale geldiği balde bizde hâlâ eski ve iptidai vasıta- lar kullanılmaktadır. Gene sene- lerce evel olduğu gibi İstanbul sokaklarında dolaşan süpürgecile- |re sik sık rast gelinmektedir. Suriyede avlanması menedilen hayvanlar Suriye arazisi dahilinde alel- Oumum kuş, ceylan, tavşan, Keklik, yabani koyun, Hınzır gibi hayvan- ların avlanılması sureti katiyede menolunmuştur . — Yalsız geçici kuşların, yaban tavuklarının, su ördeği, yaban kazı, bıldırcın ve yabani güvercinlerin avlanilmasına müsade edilmektedir. Bu kararm — aksine hareket tecziye olunmaktadır. | Türkiye Suriye hudut | müzakeresi Suriye gazeteleri yazıyor: Ha- lepte Türk ve Fransız memurini mahsusası tarafından icra edilen hudut meselesi müzakeratının bi- rinci safhası bitmiştir. Müzakere- ler muvakkaten tatil olunmuştur. Türk mürahhasları " Ankaradan mütemmim talimat beklemektedir. Şimdi eski kitaplar | V edenler hapis ve nakti cezalarla | Yerli mamulât Dericilik t büyük bir inkişaf eseri; gösteriyor Yerli mâllarına rağbet ceryanı gittikce kuvvet buluyor. Bu cere- yan sanayi hayatımızın inkişafın- da büyük bir amil olacaktır. Esa- sen ağıstostan sonra tatbik edile- cek yeni gümrük tarifeleri dahi mamulâtımızı himaye cdecektir. Elyevm mevcut gümrük tarife- sinin hafifliğine rağmen dericilik sanayii büyük bir inkişaf asarı göstermektedir. Son zamanlarda Kazlıçeşme Yedikule civarında büyük fabri- kalar teessüs etmiştir. Bu fabri- kalar Avrupa derilerine muadil mal yetiştiriyor. Yakın zamanda bu fabrikalar- dan biri ruğan deri imal edecek- in —Almanyadan makineler celbediliyor. Yapılan bir hesaba göre bugün kullanılan derilerin yüzde yetmişi yerli malıdır. Yarın daha müsait Şarait olursa dericilik daha çok inkişaf edecektir. Alâkadar mahafilin yeni güm- Tük tarifelerinden büyük ümütleri vardır. Konyada spor Türkiye idman cemiyetleri mer- kezi umumisi tarafından Konya mınlıkasına / gönderilen antrenör M. Zinker kulüplere spor hakkın- da nazari ve ameli dersler ver- miye başlamıştır. Rusyaya ihracat Ticaret odası tacirlere bir tamim gönderdi Ticaret odası Rusyaya ihracat yapan tacirlere tamim gönder tir.Bu tamimde tüccarın yanlış men- şe şahadetnameleri kullanmaması rica edilmekte, bu gibi sahaların iki memleket arasındaki ticari münasebata — halel — getireceği bildirilmektedir . Sandal bedestanında eşya satlışı Bu günlerde Sandal,bedesta- 'nında eşya satışı çoğalmıştır. Sa- tılan eşyamın ekserisini kab ve altın Kordon saat gibi şeyler teşkil etmektedir. Satıcıların ekserisi eski| zengin aile kadınlarıdır. Satılan diger eşya araasında eski avizeler koltuklar bulunmak- tadır. Bunların satışları pek dür- gun geçiyor. Alıcıların gene koltuk- çu esnafı teşkili ediyor. Halı satışlarını en — hararetli müşterileri Anadolu tacirleridi Bütün bu satışların kalabalık seyircisi vardır. bunların araların- da saatlarca satışları seyreden işsiz kimselerde vardı Katil koca Anadoludan şehrimize gönderiliyor Zevcesi ifer hanımı kendi- srine ihanet ederek aşıkıyle fırar etmesinden muğber olarak mah- keme salonunda biçakla on beş | yerinden yaralayan İstanbullu Sü- | İeymanın Adana ağır ceza mahke- mesince icra kılınan muhakeme- inde katil koca cinnet alâi göstermiştir. Muhakeme maznunun . İstanbul tabbı adlisine gönderilmesine karar vermiştir. — Süleyman — şehrimize müteveccihen yola çıkarılmı; | Nerede kaldı o amerikavari zekâ. Malüm ya Amerikada içki ya: saktır. Men'i müskirat memurları hiç bir gırtlaktan bir yudum al kolun akmaması için gece gün fır dönerler alimallah... Mamafi ir merkezde iken gene kazan! kurulur, biralar çekilir, konyalddı likörler, viskiler imal olunur... Geçenlerde Amerikan kolcuları bir evi basmışlar, fiçı fıçı, şişe sişe bira bulmuşlar... Men'i müskirat müdürü halka bir ibreti müessire olsun diye eline bir balta almış, yakalanan kaçak fıçıları, varilleri, sokak ortasında birer birer parçalamış... O canım biralar köpüklene köpük lane sel gibi kaldrımların üzerin- den akıp gitmiş.. Bu feci manzaranın karşısında, iki eli böğründe, boynu bükük, gözleri nemnâk bu işe - uzaktan seyirci kalan teşnegânı ümmetin hâli berbatmış.. Çeneler tirtir titre- diller Kurkyup paslanmış. lâkin hiç kimse ağzını acıp da men'i müskirat — müdürüne — iki kelimecik söyleyememiş. Yazıklar olsun şu amerikalılara.. Vaktile, yani dördüncü Sultan Mahmut zamanında, sıgara içme- nin bile yasak olduğu devrelerde bir gün Edirnede metrük bir ahırda halis üzümden çekilmiş on on beş fıçı rakı bulmuşlar. Vaktın polis müdürü mevkünde olan Subaşı düşünmüş taşınmış venihayet tıbkı Amerikada oldu- ğu gibi halka bir ibreti mücssire yapmağa karar verermiş, yakaladığ rakı fıçılarını Meriç nehrinin ke- narına getirtmiş ve toplanan kala- balığın gözü önünde birer birer fıçılarıaçtırarak rakıları nehre döktürmeğe başlamış.. Bir fıçı dökülmüş, iki fıçı, üç, H Şom fışınnr dökülme samanı gelince kalabalığın arasından bir | | | bektaşı Subaşına yaklaşmış ve » demiş ki: — Kuzum efendi... Sen bu rakıları nehre dökmekle günahı kebairden birini irtikâp ediyor- sun... Balıkların sarhoşluğuna se- bebiyet vermek az şey midir? Eğer maksadın bu mübarek suyu mutlaka nehre dökmekse, * ben içeyim, ondan sonra kaldır fakiri Süya at. Aymı hesap değil mi? Hem bu suretle balıklarda sarhoş- haktan masun kalmış olur. Subaşı Bektaşinin arzusunu is' etmiş ve adam akıllı içen bekta- şicik biraz sonra comborlop nehre atılmış. Yazıklar olsun şu amerikalılara. O Amerikanvari zekaları — ile Bektaşi kadar da olamadılar. Hikmet Feridun Mısır kralının Avrupa seyahatı Kral Fuat ıngılıırıdı yat yarışlarında bulunacak İngiliz - gazeteleri, Mısır kralı Fuadın bu sene Avrupada büyük bir seyahat yapacağını ve Koves yat yarışları haftasında İngiltereye geleceğini, sonra avlanmak için Skoçyaya — gideceğini — haber veriyorlar. — Kral - Fuat bu kış Kahirede meşhur ressam Filip de Laszloya dört kıt'a portresini yaptırmıştır. Bu resimler gelecek ” Mayısta Londra resim sergisinde teşhir olunacaktır. Kral Fuat 1868 sene- sinde doğmuştur. Pederi Hidiv İsmail Paşadır.