9 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ingiltere - italya İngiliz hariciye nazırı beyanatta bulunmıyor Taaka 7 SAA — Bi Müama mülâkatından sonra gazetesi muhabirir Ghamberlain — İngiltere ile İtalya arasındaki münasebatın iyi olduğunu ve diğer devletlerin menfaatlarına zarar getirebilecek mahiyette telâkki edilmemesi lâzım geldigini beyan elmiştir. Sir Chamberlain Fransa ile İn- giltere arasındaki iblâfın Almanya ile olan — münasabatı “ bilhassa eyleştirdiğini ehemmiyetle kayd - eylemiştir. Boulogne 7 (A.A) — İtalyadan avdet eden Sör Chamberlain Lon- draya dönmek üzere dün akşam buradan vapura binmiştir. Fransa - italya münasebatı Paris 7 (A.A) — Journal gaze- tesi bu başmakalesinde Fransa ile İtalya arasında muallâk bulunan - işlerin bilhassa Tarablus hududunda — tashihat icrası ve Tunusluların tabüyeti - mes'eleleri- nin iki taraf için âdilâne bir sürette — halledile ceğini beyan etmektedir Komünistler Şehrimizdetevkif * edilenler iki kişidir — Bu adah rellleamı pekrimiz. | de komünist tevkifetindan bahs ederken yedi. kişinin yakalar- dığını yazmışlardır. Tahkikatımıza | mazaran tevkif edilenler iki kişidir. | Bir çuval mektup Mektup ve kitaplar nereye götürülüyordu? Dün gece saat 21 de Firuzağa caddesinde sırtında bir çuval ta- şıyan Hüseyin isminde biri nazarı dikkati celbetmiştir. Hüseyin şüp- be üzerin merkeze celbedilmiş çuvalın içinde bir çok marıf zevata ait mektuplar gazate ve mecmualar bulunmuştur, Tahki - kata başlanmı | Büzlar arasında dümeni kırılan bir vapur Bundan bir iki hafta evel Ode- #ada buzlar arasında kalan Galiç- ya vapuru tahlis edilmi; Galiçya vapurunun dümeni kı- rıldığı için vapur bir. romörkör tarafından li tiril ir. Emanette bir yolsuz- luk tahkikatı Şehremaneti - müdiriyetlerinden birinde bazı yoluz muameleler olduğu Emanet heyeti teftişiyesi tarafından haber alınmış ve tahkikata lüzum görülmüştür. tah- kikat devam ediyor. Bir erkek daha mı? Maruf bir. madencinin kerimesi Hanım - görülen lüzum - üzerine Bu ameliyat neticesinde, disinir erkek evsafını haiz olacağı şayi olmuşsada , cihetin belli sonra kat'i bir şey söylenebileceği kanaatındadı R 9 Nisan 1929 Sarhoşluk yüzünden Zonguldakta cinayet Tabancadan çı bir kişi Zonguldak 7 (Hususı) — Dün gece müskiratçı Mustafa, inşaat mütaahhitlerinden Civani vediger biri geç vakta kadar içmişlerdir. | Mustafa sarhoşlukla tabancası- mı çıkararak beş el ateş etmiştir. Çıkan kurşunlardan Civanı mak- tul düşmüştür. Katil yakalanmış, adliyeye teslim edilı Afyonda belediye intihabatı —| Afyon 7 (Hususi) — Belediye intihabatı bitmiş, fırkanın namzet- leri“ kazanmıştır. raki zade Hüseyin bey reisliğe intihap edil- miştir. Meclisi umumi intihaplarına başlanmıştır. —— Zonguldak umumi — meclisi Zonguldak, 7 (Hususi) — Vilâ- iyet umumi meclisi bu gün açıldı. Vali Akif bey öz türkçe bir nu- tuk irat ederek bir yıl zarfında başarılan işleri anlattı. Bundan sonra encümen intihapları yapıldı. Bartın deresinin te- mizlenmesi Zonguldak 7 (Hususi) — Bartın ve Zongi ir ikümet kona; hakkında - vilâyet tarafından — yapılan - teşebbüsler muvaffakıyetle neticelenmiştir. Gazi Hazretleri Ankara 7— Reisicumhur Hazeret- n kurşunlar öldürdü deresinin dairesine teşrif buyurarak İsmet Paşa Hazretleri ile yafım saat konuşmuşlardır. Bu sırada Erkânı Harbiyei Umumiye reisi Fevzi ve B.M. Meelisi reisi Kâzım Paşalarla| Hariciye Vekili Tevfik Rüştu Bey İsmet Paşanın nezdinde bulunu- yorlardı. Badehu Gazi Hazretleri otomo- illeri ağır ağır gitmek suretiyle Meclisi teşrif ettiler ve dairelerinde iki saat kadar meşgul — oldular. Reisicumhur Hazretlerinin geçtik- lerini gören halk sokaklara dola- rak avdetlerini beklediler. Bü Gazimiz — halkın — tazahuratı alkışları arasında avı Bir küçük amerikalının | Gazi Hazretlerine —| mektubu Amerikadan Ruf Şerer isminde | bir mektep talebesi Gazi Hazret- | lerine bir mektup göndererek in- kılâbımızın Büyük Reisi hakkında hissettiği hürmeti izah etmiştir. Küçük amerikalı ilk fırsatta Tü kiyeyi ziyarete geleceğini beyan etmiştir. — ve 1 buyurdular. Zehirlenerek vefat Küçük Mustafa paşada sakin İranis Beytullah bir tesemmümün veticesinde — vefat etmiştir. Bu hususta tahkikata başlanmıştır. Galatada esrarkeşler Galatada bazı ufak meyhane- lerin köşelerinde geceleri geç vakit bir takım — esrarkeşlerin esrar içerek sokaklarda sarkın- tılık ettikleri haber verilmektedir. Esrarkeşlerin böyle umumi mahallerde esrar içmeğe cüret edeceklerini tahmin etmemekle beraber mahalli zabıtasının nazarı dikkatini — celbetmeği — faydalı bulduk. Atinadaki maç Yunan takımı 4- 1 maglüp Atina 7 ( Hususi ) — Yunan milli takımı ile İtalyanın “B,, milli | takımı arasında bu gün maç ya- pılmıştir. Sahada 15 bim seyirci vardı. Hararetli — bir. oyundan — sonra İtalyanlar 4-1 galip gelmişlerdir. Sırbistanda kar ve şiddetli soğuklar Belgrat, 7 (ALA.) — Pek şid- detli bir soğuk hüküm sürmekte- dir. Saraybosnada karın irtifar 30 santimetroyu bulmuştur. Paderevskinin bir teberruu Paris 7 (A. A.) — Büyük pi- yano ustadı Paderevski Fransada verdiği koönserlerin hasılâtı olan 3 milyon frankı harp dullarına teberru etmiştir. Üsküdar cinayeti Kahveci Ali Ekber arabacı Hüseyni bıçakla öldürdü Dün Usküdar.da kahveci Ali Ekberle arabacı Hüseyin arasında bir kavga çıkmıştır. Kavga neti- sinde Hüseyin Ali Ekberi sopa ile kafasından yaralamıştır. Bunun üzerine Ali Ekber de Hüseyni bı- çakla yedi yerinden yaralamıştır. Hüseyin aldığı yaraların tesirile ölmüştür. Katil Ali Ekber elinde bıçak | olduğu halde Firar ederken yaka- lanmıştır. Yapılan tahkikata göre her ikisi arasında öteden beri geçimsizlik olduğu anlaşılmıştır. Ankaraya giden talebe birliği İstanbul huhuk talebe cemiyeti 'namına Ankaraya giden murahhas- | lar avdet ettiler. Adliye — vel kendilerini kabul ederek 3000 lirz ya yakın yardımda — bulunmuş, kitaplar hediye etmiştir. Maarif Vekili de cemiyete ve birliğe nak- di yardımda bulunmuştur. Otomobil kazaları Dün iki otomobil kazası olmuştur: 1 — Kızıltoprakta 45 yaşlarında Mesrüre H. İhlamur caddesinden geçerken kendisine bir otomobil çarvpmıştır. Mesrüre H. hafif surette yaralanmıştır. 2 — Samatyada şoför Ohan- nesin otomobili posta memuru Kemal efendiye çarpmış Kemal efendi hafifçe yaralanmıştır. Bir çocuk ara teşebbüs etti Yenikapıda Boyacı sokağında oturan 17 yaşlarında Vağarşak isminde biri intihara teşebbüs Bir müddet sonra act acı kıv- ranması etraftakilerin nazarı dik- katini celbetmiştir. Vağarşak has- tahaneye - kaldırılmıştır.. İntihara sebep babasile eyi geçinememisi- dir. Japon sergisi Bundan bir müddet evel şehri- mizde bir Japon sergisı açılması için İktisat vekâletinden müsade istenilmişti. Sergi bir kaç güne kadar Karaköyde yataklı vagon- lar binasında açılacaktır | mokrat sürette bu ergisi sahifede) Türk cumhuri- Bekârlık v. (Baş tarafı birinci hep bütün bi yetinin nufus siyasetile doğrudan doğruya alâkalanmağa başladığı gösteriyor. Netekim Avrupada da bir çok devletler, hep nufus si setile meşgul oluyorlar. Bir Cemiyette nufus esastır. Materyel o dur, her iş insandan çıkıyor © bir temeldir. Bu temelin zaiflediği hissedildiği zaman nu- fus alakası doğar. Çünki nufusun azlığı gibi çok- luğu da devletleri alâkadar eder. Meselâ İtalyada nufus çokluğu bir mesele halindedir. Nufus me- selesi dahili ve harici siyasette daima bir amil olmuştur. Nufusun, yatakları tarlaları bu günki cemi yetlerde ailelerdir. Cemiyet tam hukuku medeniyeyi yetişenlere — veriyor. bu tarlaların tabii ço- bereketli — mahsuller vermesini ister. -Vergi ihtası hep bu arzudandır. Evlenmek yalnız iktisadi sebep- lerden, para yüzünden olsaydı bekârlık iktisadi bir. sebep ile refolunurdu. Fakat evlenmemeğe hakim olan yalnız iktisadi sebep olduğunu zannetmiyorum. Bunda fertlerin, uzvi, ruhi ve hatta iç limai tesirleri de olsa gerek. Bu günki cemiyetimizde evlen- mek bir zarurettir. Cemiyet anane insanı tazyik eder. Cemiyette garip olan anane evlenmek ananesidir. Adet, göre- nek bunu icap ettirir. Bu anane- tazyikınder müteessir olmayacak kadar gayrı içtimai ve anormal bir adamdır. Verği bekârları içi el çekmelerine karşı c aksülamelidi. ve cemiyette bu Sakisi aükellefiyeile yahat zecri tazyik ile yapar. Şimdi mü: kellefiyetle yapıyor. Vergi, bekâr- ların boş bıraktıkları kefenin da- Tasım vaz ediyor. Cemiyet, müesseselerini birbirine | benzetmeye çalışır. Tabiat her şeyi mümasiline sevkeder. Tabiatta bir teşaru, bir tesant ve bir benzeyiş vardır. Birbirlerine - benzemeyen- ler cemiyetin kaçağı - demektir. Bekârlar, bu. benzeyişten kaçan- lardır. Eski aile peder sahi aile idi. Şimdiki aile demokrat aile olmak zaruretindedir. Yıkılan şey, aile değildir. Peder sahilik yıkılmıştır. De - cında olan âlâ Peder sahi ruhta yaşatmak istemek bugünkü aileleri isyana, buhrana sevkeder. Türk ailesi, müsteit olduğu de - inkişaf eder ve prensipler — aile — erkâmle takdir edilirse pek âlâ ahenldi ve kuvetli yeni aileler teessüs eder. Demokrat aile — teşekkülünün dahâ başında - bulunuyoruz. Se- neler geçtikce demokrat aile | teşekküllerine daha ziyade yak- | laştığımıza şüphe etmemelidir. Çocuklarımızı — himayeya kurtarmağa gelince: Bu husuta esas anadır. Mesele ve | oradadır: Analar, maddi ve tabü kuvvetlere iman edecek vaziyete | gelmelidirler. Bunun için anaların | €n az iptidat tahsil görmeleri Tâzam Anaların yetişmediği” yerlerde onlara yardım etmek, kuvvetle- rini artırmak teşkilâtları -yapmak lâzımdır. Bu müşkilâtı tahfif mek cemiyetlere düşen vazifeler- dir. Meselâ mahallelerde - bakım | yerleri yapmam | Acente: âü NUN HABERLER, Iğı Kadriye H. tahkikatı Müstantik Hikmet B. dün de bazı şahitler - dinlemiştir. Bunlar meyanında — esbak — Balıkesir mel Hüseyin Kadri Beyle, Kırzadelerden " Ahmet Nabi B. Lcon Şemun, Tokatlıyan garson- larından Yani, sigorta muha- sebecilerinden Pardo Efendiler bulunmaktadır. Hikmet B. gördüğü lüzum üzerine dün şehrimizin bazı taraf- larında ve bir kaç evde polis Marifetile taharriyat yaptırmıştır. * İtalyada —kar — yağıyor — Milan Triyeste, Lodi, Moden ve Bolonya şehirleri kar altında bu- Tunmaktadır. Bir İtalya seyahati tertip edili- yor — Türk sefer ve seyahat yazın İtalyaya bir tenezdüh seyahati tertibine tevessül etmiştir. * Heyeti Vekilede müzakerat — Heyeti Vekile bugün on dörde | kadar devam eden içtimanda yeni memurin maaşatı projesinin tedkikine başl z recelerini tesbit eden kısmi mü - 'zakere etmiştir. Müzakere bitme- diğinden Heyeti Vekile yarın da toplanacaktır. * Marul ve kadro harici me- murların maaşları — Mazul ve ya kadro harici olan memurlardan hususi müessesatta — müstahtem bulunanların kadro harici maaşla- rının kat'i Maliye Vekâletinden lanacaktır.Perşembe günü Maliye Vekilimiz v:îyeli =y: hak- kında mühim beyanatta bulunarak evrakı nakdiyemizin tesbiti kıy- meti, Devlet bankasının teşkili, memurin maaşatı — mes'elelerine temas edecekti * Borsada faaliyet azalmış — Borsada faaliyet geçen seneye nazaran — onda bir nisbetinde azalmıştır. * Atla devri âlem seyahatı — Atla devri âleme çıkan bir macat genci şehrimize gelmiştir. # Necati bey caddesi — Dol- mabahçe — caddesine — Mustafa Necati B. caddesi namı verilmesi için Vilâyet meclisine bir takrir verilmişt * Doktorların davası — Etibba Muhadenet cemiyeti bazı gazete- ler aleyhine dava açmıştır. * Gelecek seyyahlar — 13 ni- san cumartesi günü İtalya ban- dıralı “Stella Ditalya,, vapuru ile limanımıza 240 seyyah geleceki * Seyri sefain yaz hazn Seyri sefain idaresince, deki Z. mevsir le Adalara rağbeti celbetmek için bazı hazır- lıklar yapılmaktadır. Yaz tarife- sinin tatbikinden itibaren Adalar hattına idarenin en yeni vapurları tahsis edilecek ve Adalar ile Bostancı arasındaki — seferlar de tezyit edilecektir. Bu sene Ada- larda mehtaplı gecelerde vapur gezintileri yapılmasından sarfına- zar edilmiştir. yam, İatambul, içine Kati 1686 ABONE ÜCRETLERİ için Seneliği 1700, altı , Üç aylığı $00 kuruş, Kenebi memleketler için 1 Seneliği 3000, aylığı 16007 Üç aylığı 900 kunuştur. aylıbı Gazelemla Üinlerden vene'uliyek kabak etmen.