12 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahife 3 REie çÇazışpadiza Melek misali Şehir haricinde bir bahçede oturuyorduk.. Sağımızdaki masada iki şık genç, solumuzda ki masa da iki afili delikanlı vardı.. Şık genç- lerden biri romantik bir sesle ve mümkün olduğu kadar yüksek perdeden önündeki kitabı oku- yor: i * İçlerinden, kalplerinin içinden, ta benliklerinin - derinliklerinden gelen bir nazarla / birbirlerine baktılar. Senih bir Nisan gecesi | rüzkârı — kadar hafif, kelebek kanadı kadar ince ve titrek bir sesle dedi ki — Siyah gözlerinin derinlikleri- ne daldığım zaman uykusuz ge- geçirdigimiz uzun geceleri hatır- liyorum İclâli. — Mavi gözlerin yıldızların denize düşmüş aksine benziyor. Senih.. Bakışlarının alevi Dante- nin cebenneminden çıkan bir rüz- gö gibi yüzümü yakıyor.. Ağzındaki Beyaz inciler parla- | dığı zaman veremli gözlerim ka- maşıyor.. — Verem.. Ah evet.. Vereml... Senin yalnız gözlerin veremli İc- lâl.. Halbuki benim ciğerlerim kurumuş son bahar yaprakları gibi küçüldü, Buruştu, - sararıı soldu. Ve Ladam Okamelya gibi daracık göğsümü sarsan her ölüm öksürüğü bu kurumuş hazan yap- raklarını, bir kara kış fırtınası ile tirtir. titretiyorl.. Buraya gelince iki ğenç mani- lü — parmaklarını gözlerine düler.. Kitabı okumayıp da dinleyeni Boğazım hülyalı sularına hülyalı nazarlarla uzun uzun derin derin baktı. Öteki tekrar okumağa başladı: Senih.. Ruhlarımızın birbir- leri ile birleştiği bu dakikada.. Arkadaşız — Kalk allah aşkına, dedi, sıkıntı bastı../ /— Şuradan bez:mizi alıp defolalım .. Romantik ses hâlâ devam ediyor: — Seninle yükselelim, yükse- leüm, — yükselelim, — yükselelim.. Taaaaaal.. Bu sırada solumuzda bir gür tü hoptu, afili delikanlılardan biri bağırdı; — Medet Allah.. Medet bel.. O kadar şelmeyin ya hu .. Aşağı düşersiniz sonra.., Ulaanan böyle de konuşma olur mu ?... Ruhlarımızı bilmem ne yapalım da yükselelim... Kendimi cennette mieleklerle konuşuyorum - sandım be.. İnsan konuşması mı - bu?.. Daha dünyadayıza babam., Bu enfes cevap üzerine gençler süklüm püklüm dışarıya çıktılar.. Bizde derin bir: — Oooaooovohil. Çektik.. Mamafi ben kabahati meleklerin - romanını — okuyanda | değil yazanda buldum... Hikmet Feridun Yumurta deposu : Kesilen bir tavuğun içinde 44 yumurta çıktı Fransada Naat şehri civarında Madam Labure isminde bir çifçi ksdın çok mıktarda tavuk besler ve yumurta ticareti yaparmış. Geçenlerde . tavuklardan y umurtlamamağa ve şişmeğe baş- İamıştır. Celbedilen baytar tavukta| bü kastalık bulmamıştır. Bu hal daha bir kaç gün devam edince tavuk yerinden kalkamaz olmuştur. Madam Labure merak ederek tavuğu kesince içinde 44 yumurta bulmuştur. Bunların bepsi kabuklu ve taze çıkmıştır. Zavallı - hayvanın ne sebepten yumurtlayamadığı anlaşılamamıştır. . C Et meselesi Emanet bu işe müdahale etmek fikrinde değil Şebremanci — masvihlerinden Hamit beyin et fiatları ve kasap- lar şirketi hakkındaki neşriyat üzerine bazı tetkikatta bulunduğu söylenmişti. Hamit B. bu hususta bir muharririmize demiştir ki: —» Kasaplar şirketinin et tica- retile meşgul olup olmadığı hak- kında tetkikat yaptığım doğru değildir. Ben, Ü işlK ntayül ada Yalnız mezbaha meclisi idare reisi Tahir Kevkep beyden şirke- Gn'el Üçürelie hei glmell davki Söğrendim, Şiket, yalmk deri, bağırsak ve buna müteferrik işlerle meşgul oluyor. Ancak öyle zamediyonun d şöke bislik | ve müessisleri şahsen et ticareti yapıyorlar, Ticaret serbest oldu- ğu için buna hiç bir suretle mü- dahale edemeyiz, Her ea hağyyül getğtiri mez bahada kestirmekte serbesttir. Bu zevatın et piyasasına hâkim olup - olmadıklarını bilmiyorum . Et fiatları borsada teayyün eden muamelâta tabidir. Şehremanetinin Anadoludan hay- van getirterek kestirtmesini tav- ticari bir meseledir. Öteden beri memuriyet hayatında alışanlar bu işi yapamazlar. Bu işin - başına kimi oturtacı Mesleki tedrisat Ankarada mütehas- sıslar bir plân hazırladılar Maarif Vekilliği tarafından An- karaya celbedilen Mesleki Tedri- sat Müfettişlerinden M. ve Mme Roitelet Ankaradaki mektepleri ziyaret ederek Türkiyede mesleki tedrisat için umumi bir plân kaleme almışlardır. Ankarada san'atler mektebinde elyevm verilmekte olan maran- gözlük, motör bakımı ve tamiri kurslarından başka bu sene teşrini| evelde taşçılık, betonculuk, çimen toculuk, kürsleri da- açılacaktır. Ders senesi bidayetinde Anka- karaya avdet edecek olan Mm Ro- itelet, İsmet paşaşa kız Entitü de bir de ticaret şubesi - küşadı" için bir program tertip etmiştir; bu şübenin açılması ile Enstitünün teşkilâtı tamam olacaktır. Ders senesi iptidasında, Orta Muallim mektebinin şimdi işğal etmekte bulunduğu binaya nakle- dilecek İsmet paşa Kız Enestitü- sünün bu suretle iki şubesi ola- caktır. Birincisi Sanayi şubesi dikişçilik, nakış, iç çamaşırı, v. s. İkincisi de Ticaret şubesi, — muhasebe, daktiloğrafi, estenoğrafi, tercüme kısımlarını ihtiva edecektir. Bundan başka bütün talebeye, bilâhare ev kadını olmaları için lâzım gelen ev işleri dersleri ta- bahat, çamaşır, ütü de verilecektir. Kız entitüsünde, gündüz ders- lerinden başka gece kursları da açılacaktır. M. ve Mme. Roitelet yakında İzmire gideceklerdir. | dir. M. G ismet Paşa Hz.nin nutukları Başvekil İsmet Paşa Hz. lerinin Büyük Millet meclisinde söyledik- leri öz türkçe nutukları tabolun- muştur. Bu kiymetli hitabe şehrin muhtelif semtlerine talik edilmiştir. 'Yaz tuvaletleri Sıcakların şiddetlenmesi — üze- rine yaz tuvaletleri ortaya çıktı, sokaklarda kolsuz elbiseli kadın- lara sık sık tesadüf edilmektedir. Yaz tuvaletleri münasebeti ile gene erkeklere bir masraf kapısı açıldı demektir. Balık bollandı, fakat, Son günlerde - şerimizde fazla mıktarda balık tutulmağa başlanıl- mıştır. - Mamafih buna rağmen balık fiyatleri uzuz olmaktan çok uzaktir. » Küçük balıklar 80-100, kalkan 160, diger balıklar 180 - 200 kuruşa satılıyor. Resmimiz Boğaz sahilinde — yüklü gelen balıkor sandallarını gösteriyor. Bir Amerikalı Tütün inhisarına mı talip olacak? M. Geri ismindeki bir Ar kalı milyonerin şehrimize geldiğini yazmıştk. M. Geri memleketi- mizde iş yapan Geri kumpanya- sının hissedarlarından biridir. Her e piyasamızdan 20 milyon liralık tütün mübayaa eder, M. Gerinin şehrimizde bulun- ması muhtelif şayiaların çıkmasına sebep olmuştur. Rivayetlerden birisi Geri kumpanyasının hükümete ba- aa teklifatta bulunacağı merkezinde- inin bu müracaatında tütün —inhisarına — talip - olacağı söylenmektedir. M. Gerinin tütün inhisarı için hükümete senevi 30 milyon Jlira teklif edeceği bu şayialar arasındadır. Bu şayialar hakkında tahkikat yaptık. Resmi mahafil, M. Gerinin bu yold; teklifatından haberdar değildir. verilen malümata göre Geri piyasamızdan tütün almak için tacirlerimizle temas etmektetir. Yerli malı Yeniden bazı kumaş fabrikaları açılacak Yeni Gümrük tarifelerinin tatbi- kinden sonra yerli mamulâtına rag- bet artacağından bazı müteşebbisler şimdiden fabrikalar açmak için teşebbüslerde - bulunuyorlar. - Bu teşebbüslerin — çoğu — mensucat üzerinedir. Haber aldığımıza göre, Haliç- teki eski bahriye tezgâhlarının mensucat imalâthanesine - kalbe- dilmesi için bazı maruf zavat teşebbüste — bulunmuşlardır. — Bu tezgâhlar tadil ve ıslâh edilecek- tir. Bu teşebbüs için yüzde mu- ayyen bir nisbette ecnebi serma- yesinden de istifade edilecektir. Eski ahşap binalar “Abşap konakların oda oda kiraya verilmesini emanet — menetmişti. Bu Konaklar, ancak apartıman şeklinde ve her katta bir kiracı bulunmak suretile icara verilebilir. Emanet bu tedbiri, yanğın vukuuna mani olmak — maksadile - ittihaz etmiş. Emanetin büyük ve harap ko- naklar için verdiği bu karar bazı belediye — memurları tarafından küçük evlere de teşmil edildiğin- den şikâyeti celbetmiştir. Emanet eski tarzda ve ahşap olmayan ik binaların bu meyana ithâl edilmemelerini bildirmiştir. Tütün sarfiyatı İ Satış miktarı her sene mütemadiyen artıyor Tütün inhisar idaresinin sıgara satışı artmaktadır. 1925 senesinde 'ayda vasati olarak 2 milyon 125 bin liralık satış olmuştu. 1926 senesinde ise aylık satışlarda 800 bin liralık bir fazlalık hasil olmuştur. İnhisar idaresinin hesablarına göre sigara istihlâki en ziyade yaz aylarında artmaktadır. Şubat Mart aylarında satışlar düşmektedir. Harice gönderilen tütünler Tütün inhisar idaresi geçen sene Mart' ayından Mayis niha- yetine kadar ecnebi memleket- | lere Timilyon 824 bin kilo tütün ihraç etmiştir. İstatist Amanya ya ayni da iki milyon kilo tütün edilmiştir. ihraç Tramvay hatları Beşiktaş hattına da beton temel yapılıyor Tramvay şirketi, geçen sene İstanbul tarafındaki rayların altını betona tahvil etmişti. Bir kaç aydan beri Beşiktaş hattını betona) tahvil etmekle meşguldi Rayların altına ferşedilen beton uzun müddet mukavemet edecek kadar sağlam yapılıyor. Ancak Tophane ile Fındıklı arasında beton konulması yüzünden tram- vaylar, çok bekliyorlar. | Bu hal bir aydan fazla zaman- danberi böyle devam ediyor. İnşaatın çabuk bitmesi için amele adedinin çoğaltılması düşünülüyor. MEMLEKET HABERLER! Adana hapishanesin-- de gürültülü bir vaka “Adana hapishanesinin ağır ceza kısmındaki mahpuslar mühimce iki hadise çıkardılar. Hapishane- nin bu kısmında Kozanlı Cafer ve Battal isminde iki katil vardır. Hapishaneye düşdüğü günden beri üç katil ika etmiş olan Battal ile Cafer arasında derin bir kan husümeti mevcuttur. Battal Mersin hapisanesinde iken Caferin kardeşini vurmuş, Caferde Kozanda Battalin dayısını öldürmüştür. Bu münaferet dolayısıle Caferle Battal birbirlerini ortadan kaldır- mak için daima fırsat gözlemek- tedirler Hapisanede de iki parti teşkil etmişlerdir. Bu partilerin mühim ve kanlı bir vak'a hazırlamakta olduklarını haber alan müdür Hilmi bey ha- disenin önüne geçmek için Battalı hafif ceza kısmına nakletmişse de hadisenin vukumna — mani oluna- mamıştır, Battalın naklinden he- men beş on dakika sonra kala- fatta bir gürültüdür kopmuştur Kavga — büyümeden — yetişen merkez karakol kumandanı Hüs- Nü çavuş ve jandarma muhafız- lar münazaayı teskin etmişlerdir. Bunun üzerine müdür. Hilmi bey bütün — mahpusları — koğuşlarına kapayarak tahkikat icrasıa baş- lamıştır. Hadisenin ayaı gün öğle sonu cereyan eden ikinci safhası da şudur: Koğuşlarına kapatılan mah- puslar saat üçe doğru yüksek sesle bağrışmağa , nümaiyiş yap- mağa - başlamışlardır. Gürültü o kadar fazla olmuş ki hapisanenin önüne büyük bir kalabalık top- lanmış — ve jandarmalr binayı kordon altına almışlardır. Jandarma alây kumandanı başta olduğu halde bütün zabitan ve polisler kapı altına koşuşmuşlardır. Biraz sonra mahpuslar avluya çıkarılarak kendilerine ihtaratta pishanede kati in bazı mahküm- ların nakli icap etmektedir. Adanada sıcaklar Adanada — sıcaklar tahammül edilmiyecek bir hale gelmiştir. Hararet 39 dereceye kadar çıkmış, Adana halkının hemen üçte biri bağlara taşmmağa mecbur. ol- muştur. Her sene kurbanbayramını Adanada geçiren yaylacılar bile mevsimini beklemeden yaylaya gitmeğe hazırlanmaktadırlar. Bu mevsimlerde zamansız gelen sıcağa Adanada “yörük kaçıran, derler. Üç gündenberi sürülerile, çadırlarile toroslara göçeden yö- rük kafileleri buna bir delildir. Domuz avi Geçen cuma günü sürek a çıkan İzmir avcılar kulübu az: larından bir grup yaptıkları si rekte 6 domuz itlâf eylemişle, Avcılarımız her hafta köylüleri mize “daima zarar iras eden bu muzir - hayvanlardan - bir- kç cansız yere sermekte — ve köylü- müzü memnun etmektedirler. Kozanda dört şerir yakalandı Kozanda bilhassa son zaman- larda bir çok şekavet hadisele- rinin amili olan dürt şerir silâh- ları ile birlikte hayyen istisal edil- mişlerdir." Bunlar kadirli kazasının Boz- kuyu nahiyesinden Deli Bekir, Ali oğlu Osman, deli Hasan oğlu Ahmet vö Cin Mehmettir, Üvey oğlu öldürmüş Geçen Kilisten köyüne gitmekte olan Eğleeli bir kadın, bir miras meselesinden - dolayı övey oğlu tarafından, yolda katle- dilmiştir. na