18 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Maaş kanunu Bütçe encümeni müzakeratını ikmal etti Ankara 17 (Hususi) Bütçe encümeni maaş kanununun müzakere- sini ikmâl etmiştir. Lâyiha tabedilmekte- dir, Cumartesi günü müzakere edilecektir. Telgraf ve polis me- murlarının işlerinin e- hemmiyeti nisbetinde terlihleri nazarı dikkate alınmıştır. Türk - Yunan müzakeratı Ankara, 16 — Muhtelit müba- dele komisyonu — bitaraf azası M. Rivas ve Holştat Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyi ziyaretle bir saat kadar mübadele işleri hakkında görüşmüşlerdir. Müteaki- ben Yunan sefiri Tevfik Rüştü Beyi ziyaretle görüşmüştür. Bu mülâkatlar Türk - Yunan müzakeratının faal safbaya gir- Meclis tatil yıpııııyıuk Ankara 17 ( Hususi )— Büyük Zün içtima etmiyecek, ondan sonra müzakeratına devam edecektir. Adanada zelzele Adana, 16 ( Hususi ) — Dün gece sabaha karşı saat üçte şid- detlice bir zelzele hissedildi, hasar yoktur. iş bankası Akhisarda bir şube açacak Manisa 16 (Hususi) — İş ban- Kasını Akhisarda da bir şube açması için tetkikat yapılıyor. İtalya balonu kazazedeleri Roma, 16 ( Hususi ) — İtalya balanu kazazedelerinden berhayat kalmış olanları aramak üzere yola çıkan heyet Bergenden — kutba doğru hareket etmiştir. Moförsüz tayyare Berlin 16 (Hususi) — Viyanadan gelen bir telgrafnameye — göre motörsüz. tayyare ile uçmakta şöh- ret kazanmış olan Rober Kronfeld motörsüz tayyare ile 102 kilemet- royu $ saatte katederek yeni bir tökor yapmıştır. —— Iiıneıyı tayinleri Harciyeden haziranda çıkacak tayin listesine göre Atina Selir- liğine Harciye müsteşarı Enis, Müsteşarlığa birinci daire müdürü Numan Rifat, / teşrifat müdürü Prag maslahatgüzarlığına Londra Konsolosluğunua - Sami Süreyya, Beyler tayin ediltekle: Zade | Graf zeplin Motörü iyi işleme- diğinden tekrar geri döndü Berlin 16 (Hususi) — Amerika ya hareket eden zeplin -balonu yolda fena havaya tesasüf ettiğin- den yolunu tebdil etmiştir. Balon geçtikten sonra şimale dönmüştü. Fakat havanın fena olması üze- | rine tekrar cenuba dönmüş Liyon üzerinden geçerek Ren vadisini takip etmeğe başlamıştır. Balonun Barselotı ve Cebellüttarik tarikile yoluna tahmin olunuyor. Berlin, 16 ( Hususi ) — Zeplin balonunda 40 mürettebat ve 18 yölcu / bulunmaktadır . — Balonun hareketinde 200 kişi bulunuyordu. Amerika bahriye nezareti balonun seyahatı muvaffakiyetle neticelen- mesi için her türlü muavenette bulunacaktır. Paris 16 (A.A) — Graf Zepelin balonu saat 14,30'da Barselona ve saat 17 de Saragosse üzerinde üçmuştur. | Friedrihshafen 16(A.A.) -Saat 18,35, Graf Zepelin motörleri eyi işlemediğinden dolavı geri dön- müştür. — Muthış iştial - 116 lelef, 100 den | fazla mecruh var devam - edeceği rikada Klevland. darülfünununun Rontger dairesinde bir iştial ol- muştur. Bu kısımda 300 hasta tedavi ediliyordu. Son haberlere mecrh vardı Bereketli yağmurlar Manisa 16 (Hususi ) — Bir kaç günden beri bereketli yağmurlar yağıyor. izmirde mektepliler bayramı İzmir, 16 ( Hususi) — Yarım mektepliler spor bayramıdır, bu münasebetle geçit resimleri ya- pılacaktır. Trabzonda elektrik Trabzon 16 fHususi |) — Elek- trik fabrikasınm —önşaatı ikmal edildi. Yapılan tecrübeler muvaf- fakiyetle neficelenmiştir. Fabrika ağustosba küşat edilecektir. |Bir mübadilin lııııılyeıi Trabzon 16 (Hususi) — | mübadillerinden Mıı'nıı.. bey Himayei etfal cemiyetine 10,000 liralık bir ev hediye elti . | Bu sene fındık “Trabzon 16 JiHasusi | — On gündür devam enen kesif sis fındıkları müteessir etti. Bu sene mahsül azdır. Afyon treni birini çiğnedi Manisa 16 ( Husasi ) — Afyon | treni Recep isminde bir adamı çiğnemiştir. Teenin makinisti tev- kif edildi. Kurban Bayramının ilk günü Daruşşafaka günüdür İendra, 16 (Hususi) — Ame- | göre 116 telef ve yüzden fazla | | Terkos şirketi ile uyuşmuştur. | cektir. Bunun için Akşam GııllııN HABERLERİ bı Münhal meb'usluklar İstanbul mebusu Fuat Bey, Divanı muhasebat riyasetini dı ühte etmek üzere, yeni bütçe müzakeratının B.M.M.de hitamını mütcakip meb'usluktan istifa cde- cektir. Bu suretle İstanbul meb'usluk- larından biri inhilâl edecektir. kreş Sefaretini Sabri Beyin der'uhte etmesi üzerine Manisa ve Hafız Cemil Beyin vefatından dolayi Bolu meb'uslukluri da in- hilâl etmiş bulunmaktadır. Fuat Beyin / istifası ile inhilâl edecek olan İstanbul ve münhal bulunan Manisa ve Bolu meb'us- lukları için Eylâlda yeni ve mev- zi intihabat yapılacaktır. | € Millet mektepleri — Millet | mektepleri teşkilâtının ve maarifin inkişafı için dört amele yevmiyı verilmesi — mükellefiyeti — tatbiki hakkında Vekâletçe bir kanun lâyihası hazırlanmış ve B. M. Meeclisine verilmiştir. Kanun kabul edildiği takdirde mühim bir varidat menbar bulun- muş olacaktır. * Asfalt caddeler — Şişli - Büyükdere şosesinde asfalt olarak yapılmamış olan Mecidiye-Zin kısmına da — başlanmıştır. Bu kısım bittikten sonra İstinye bayırının “asfalt olarak inşasma başlanaktır. * Kadıköy elektirği — Kadı köyünde elektik tenviratının tevsii için çalışılmaktadır. Şirket Kartala kadar havai telle cereyan vere- tesisata baş- lanmak - üzeredir. Erenköy - ve Göztepe cihetlerine de pek ya- kında cereyan verilecektir. İstan- huj Elektirik — şirketi —Kadiköy — şirketinin aksiyonlarını almıştır . Fakat gene Anadolu cihetinde bir elektrik fabrikası yapılacaktır. * Sokakların sülanması — Şeh- remaneti sokakların sulanması için Şirket muhtelif yerlerden Ema- nete su verecek ve Emamette arazözlerle caddeleri sulayacaktır. * Asarı atika taharriyatı — Çenberlilaş, Firuzağa ve Sultan Ahmet cihetlerinde bu sene de bir İngiliz heyeti ilmiyesi tarafın- dan asarı atika taharriyatı yapıl- ması takarrur etmiştir. Heyetin şehrimize ne vakit geleceği henüz, malüm değildir. at Cemiyeti tedrisiyei islâmiye- den: Kurban bayramının birinci günü Darüşşafaka mamına rozet tevri Colunacağından — muavenet arzusunda bulunan mektepli hanım ve efendilerin kutu almak üzere tir. Vekil Bey bayramertesine kadar şehrimizde kalacaktir. Şehremininde — otur. hanım . zevcinin — kendi evleneceğinden bahsetmesi üze- rine intihara karar vermiştir. Genç kadın dün bu kararla 60 gram - tentürdiyot içmiştir. Ayşe hanımın tedavisi icra edilmiş, hayatı tehlikeden kurtulmuştur. iki sarhoşun marifeti Ferit ve Vahit isminde iki genç dün Üsküdarda fena halde içmişler, bundan sonra da tütün amelesinden Ahmet efendiyi şişe ile başından yaralamışlardır. | war: Adapte.. (Baş tarafı birinci sahifede ) — Ben ancak burada söze karışa- bildim ve üstada sordum — Beyfendi. “Cumhuriyet,, de yazdığınız makalede iki kişiyi, iki muharriri - kastediyormuşsunuz. ... | Bunlardan biri Sadri olacak ga- l — Evet biri © .. Fakat şimdi | aramızda mesele kalmadı.. | — Ötekisi? — Onu söylemem.. Sonra Ak- | şama fena halde kızginim © resim ne tuhaftı öyle.. İhtiyar nesil bir kocakarı şeklinde.. Yemi nesil de baş aşağı yürüyor. Lâkin yeniler- den birinin bir sigara içışi var.. Öyle manidar ki tarif edemem. — Vallahi üstadım o resim fe- 'na bir mana düşünülerek yapilma- mıştır. karikatür Vâlanın karika- türüdür.. kendisi sigara Tryakisi olduğu için baş aşağı yapılan karikatürü" de sigara içiyor.. İyi ama beyim, insan baş aşağı sigara içermi hiç? Ne i: — Galiba makalede bahset öteki muharride Valâ.. — Yoo.. Ben Valâyı karıştır- madır “Her gün bir hikâye yazarak kendisini /Yıprandıran., — cümlesi Valâyı koşkulandırmış.. — Yaa.. Ne kadar da muvesvis. Hüseyin Rahmi B. Sadriye döndü : — Anlaştığımıza çok iyi oldu dedi, yoksa bu benim içimde bir ükte gibi kalacaktı.. — Vallahi Gatadın. Söze kargı daima aynı samimiyeti muhafaza ediyorum.. —Sonra ortada bir şey yok.. Üs- tatlık öyle maaşlı bir mesnet d k-de üstat derler .. Bu tesadüf iyi oldu.. Anlaştık, aramızda bir şey kalmadı.. Sonra henim Alay küş- küne karşı bir cebhe aldığımdau bahsediyorlar.. Katiyen... Beyfendi mülâkatım bunlarla dolmasın ... Sual sorun bakalım... e Serayimı ' lenlimi Zaman zaman ortaya çıkan bir mesele- Siz bunun için ve ders — Adaptenin katiyen aleyhin- deyim, edebiyatımızı mahveden budur. Az olsun fakat bizim olsun.. — Romanlarınızı yazarken cenebi eserlerden istifade etmedi niz mi? — Katiyen.. — Halbuki “iffet,i adapte et- tiğinizi söylerlerdi — Evet.. Bunun vaktile müna- kaşaları olmuştu da bir zat iffette Eyip, Aksaray, kala kap- sı var, ecnebi bir eserde bunlar bulunur mu? Demişti.. — Sevdiğiniz vamancıları sayar musınız beyfendi.. — Yakup Kadri beyin eserle- rinde ecnebi lisanlarda okuduğum büyük eserlerin kuvvetini bulu- Tum. kendisi türkce üslubun üstat- larındandır. Ercüment Ekrem beyin ifadesinde babasından mev- rus bir asalet vardır. İzzet Etem.. — Efendim? — Taktim tebir yaptım galiba. Etem İzzet beyde iyi sahifalar okudum... Efendim romancılardan bahsederken şanu da söyleyeyim. Şimdi ki romanlarda iyi parçalar, | iyi sayıfalar var, fakat çerceve | yok, irtibat yok.. | — — Reşat Nuri beği masıl bulur- | sunuz? Görüyorum ki iyi muharrir. Lâkin Çalı kuşu ile öbür romanları arasında daima bir mesafe kalıyor. Bunun sebebini anlayamıyorum... Aka gündüzü çok severim.. Onda 18 Mu Edebıyatımız ne halde “coşan Bir şey var. . Mahmut Yesari beyin Çulluğunu okudur Baş tarafı enfes.. Roman sonuna kadar o güzellikle gitseydi harü- külade bir şey olacaktı.. — Burhan Cahit bey? — Güzel sayıfaları var.. Lâkin tiplerde çok fazla fotograf yapı- yor.. kahramanlarının vücutlarının şeklini adam akıllı gösteriyor.. — Şiir hayatımız ne âlemde ? Şürle hiç iştiğalim yok.. Ben, lakırdı. söylemek için vezin ve kafiye aramağa şaşarım.. Üstat, Cumhuriyyetteki maka- lesinde yenilerin baş aşağı yürü: dü; yazmıştı; dikkat. ettim isimleri de ters söyliyor. Mesel& Fazıl Necip, Hikmet Nazım ve saire gibi Bir aralık söz gene o makaleye geldi, sordum: — Makalenizde orjinalite yapacağız diye garabete düşen gençlerden bahsediyorsunuz.. Bae zıları bundan Nazım Hikmet kas- izi söyleyorlar.. — Hayır.. Ben hikmet Nazımı taktir ederim.. Ben Avrupadaki yeni şairler - hakkında Fransız üstatlarının - fikirlerini — gördi Bunu yazdım.. — Resim isteyeceğim beyfendi. — Vereyim.. Vermesine vere- yim ama.. Bu resim de çok retüş ulmış.. -hem yapma diye ne kadar söyledim. 'Lâkin efendim bu resim benden ziyade İzzet Melih beye benziyor.. Efendim sizin ankette herkes reklâmını yapıyor.. Ben de yapa- yım . bari.. — Lütfen — kaydedin şimdi bir roman yazıyorum, ismi de Utanmaz adar Lâkin bu Saanda LN MeRTE Bir adam utanmayı bir tarafa birakiyor ve — hayatta — dehşetli muvaffak oluyor. T ooutenmaz adam Karagümrükte Uç kişi bir sarhoşu öldürdüler Dün gece yarısından sonra, saat ikide Karagümrükte müthiş bir sarhoş olduğu hülde karagümrüli Canbaziye sokağında — Arabacı Halidin * evine taaruz etmiştir. Bunun Gzerine Halit ile kardeşi Şükrü ve damadı Kâmil aşağıya inmişler ve sokak kapısını açarak İrfanın üzerine alılmışlardır. Üç adam İrfanı altlarma almışlar ve henüz zabıtaca anlaşılmayan bir aleti cariha ile sarhoş adami öldürmüşlerdir. Halit ile kardeşi ve damadı bundan sonra kapılarını kapamış- lar ve içeri girmişlerdir. Zabıta memurları İrfamın cese- dini bulmuşlar ve Halit Şükrü, Kâmili yakalamışlardır. Yatı mektepleri İstanbul yati mekteplerinin tef- tişatine — devam — olunmaktadır, İstanbuldaki yatı mekteplerinden ikisinin lağvedileceği söylenmek- tedi —— ee L Tashih 16 Mayıs 929 tarih ve 3805 numaralı Bushamızın son sahifei üçüncü sütunundeki İstanbul icfa dairesi ilânında (birinci kat: dokyz ayak müzayik merdivenle çıkılır) cümlesindeki — müzayik kelimesi dizilmemiş ve (Drununda — İls Fahir Bey müştecirdir. ) yeri Hasan Fahir Bey dirildizindön olunur.