30 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

—30 Mayıs 1929 ARADA SIRADA : Misyonerim ama... Bu hafta çıkan Akbabade, dik lere destan olan adaptasyonlarım akkında alaylı bir nükte vardı. Fisebilullah, Fransız eserlerindeki kahramanları hak dinine sülük lettirmeğe memur bir misyoner ylduğumdan, bu nükteye kızmas K aa Zrarmemarlarakler etim vardır, gücenmedim. Ramiz İaymetli bir kankatüristtir, darık madım. Akbaba — denilen bu kuşta haylı emeğim var- , onun hayli parasını aldım, kırılmadım ve - eger o nükte başka bir lisandan adapte edik medise beğendim.Fakat Malumdur ki, her şeyin bir fakatı vardır... Eger akbabadaki yazılar ve nükteler, ve fikralar e dahi hikâyeler ve romanların İepu yecli Tni vo KBK AŞ im adaptasyonlarımâ - tarizde sevimli kuş haklı olabilir. elgelelim Ki iş berakistir. Akbabaya şöyle bir karikatürle çevap verebilirdim - İki kişi konu- Şuyor. y — Akbabada çıkan bikâyâ ve fıkralar ecnebi lisanlarına terceme ediliyor mu? — Tabü .. Hatta Akbabada neşredilmeden evel . Kalender * Tâneden dinimize bari müs- lüman olsal , lağrur : “Atarlar sengi elbette, dırahtı meyvedar üzre! , Mütevekkil “Kaderimdir, kaderimdir. derim !, i” mez de, başkasındaki çöpü gö değilim, Kalender mağrür , tevekkü- yari bir zat gelmiş ve söz arasında: — Evlendim, karımın çocuğu olmadı, ben de tuttüm, karıyi katlettim! demi; Ve sohpetin sonunda, parlak gözlü sarışın bir. kadını koluna fakıp gitmiş. Ertesi gün, kadına arkadaşları, geceyi nasıl geçirdiğini sordukları zaman, genç kadın gülerek, şöyle cevap vermi; — Deliksiz bir uyku uyuduni; ©o adam çocuğu olmiyor. deye karısını - katledeceğine, — kendisi intihar etmeliydi. Çapkın kuş, yanında kendi muharririnle —ressamın — varken beni neye gagalarsın ? Selâmi ( Kanarya peşinde koşarken Evelki günkü nüshamızda Ka- dıköyünde kanarya peşinde koşa- rak komşusunun bahçesine Hakkı efendi . isminde - birinin komşusu Lautfi efendi tarafından dövüldüğünden bahsetmiştik. Lutfi efendiden aldığımız bir mektupta ortada dayak hadi olmadığı, yalnız Hakkı efen kendi evlerine girmelerine müma- beyan olunmakta ve « mütecavizin daha ziyade hare- kâtını men — için nisvaniyetten me'mul olunmayacak bir cesaretle üzerine atılıp kolundan sürüyerek dişarı atan bakkal Refik B. haremi | Nimet hanımın bu baptaki hizme- tinin mesküt kalmasını kadırna- gınaslık addeylediği , ilâve — olun- maktadır. Polis mektebinde Imtihanlar İstanbul polis mektebinin imti- hanlarına başlanmıştır" Bu seneki imtihanlara 166 | ların Topane ve Findikli. önlerin- deki manevra hatlarında bekle- imiz iştirak etmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Eski bir lagam Tranvay şirketi ile emanet arasında ihtilâf çıktı Tramvay şirketinin Beşiktaş ile Karaköy arasındaki tramvay hat- ftına beton temel yaptığını yaz- mıştık. Bu ameliyatın şimdiye kadar ikmal edilmiş olması lâzımdı. Halbuki son günlerde Tophanede Tramvayların manevra yaptıkları makas önünde cski bir lağam zuhur etmiş ve bu lağam ame- liyatın süratle neticelenmesini işkâl etmiştir. Bu lağam eski, harap ve sene- lerden beri tamir yüz görmeyen bir çukurdur. Şirket, bu lağamın tehlikeli bir vaziyetten kurtula- rak “tamir edilmesini Emanete teklif etmiş, fakat emanet bunun de şirkete tahmil etmek inşaat durmuştur. tın yapılamaması tramvay- melerine sebebiyet veriyor. Beşik- taş ile Karaköy arsındaki seferler 15-20 dakika taahhurla yapıldğı için bu halden halk pek müşter Şayet Emanet ile şirket bu lâ- Zımin tamiri - için uyuşamazlarsa © zaman ihtilâf. mahkemeye inti- kal edecektir. Türkçe tedrisat Akalliyet mekteplerinde dersler türkçe olacak Aldığımız malümata göre maa- rif vekâleti, akalliyet mektepleri hakkında esaslı bazi — tetkikat yapmış ve kararlar — vermiştir. Bu kararlara göre, her akalliyet mektebinin —mensup bulunduğu cemaat İisamı, yalmız dersi olarak okutulacak, diger dersler tamamile Türkçe ile tedris edile- cektir. Bu suretle Türk vatandaşı olan akalliyetlerin Türk - lisanını daha iyi öğrenmeleri temin edil- miş olacaktır. yeni karar, eylülden itiba- ren tatbik edilecektir. Diger bir çok memleketlerde, ezcümdle Ro- manyada akalliyetler kendi ma- derzat lisalarını yalnız lisan dersi olarak tedris ediyorlar. Arapça tarihi ıstılâhlar tebdil ediliyor Türk tarih encümeni bazı arap- ça tarihi ıstılahların tebdiline karar vermiştir. Asarı atıka müzelerindeki eşya etiketleri de degişt . Me- selâ çok eskiden beri kullanıla kullanıla artık- istilah haline ge- len kablelmilât badelmilât tabir- leri silinmiş bunların yerine Mi- lâttan evel Milâttan sonra yazıl- mıştır. Telefon muhaberatında intizamsızlık Dün sabah, telefon santralında matmazelden Tarabya 20 nume- royu istedik. Saat tam 9,35 den ona kadar evvela " Bu numero başkasile konuşuyor! » Sonra da « Cevap vermiyor. , Dedi. Biraz daha ısrar ettik, tekrar * Başka- siyle konuşuyor. , Cevabını aldık ve muhabereden vaz geçtik. Burası Tarabyada Tokalıyan oteli idi. Cevap vermemesi im- kânsızdı. Telefon ücretlerine zam yapılması takarrür eden böyle bir zamanda şirket her şeyden evel | muhaberatı intizama sokmalıdır. Malül gaziler piyankosu Bir kaç zemandan beri malül gaziler menfeatine piyanko çekil- mektedir. Şehrin muhtelif semt- lerine konulan piyanko şemsiye- lerinin önü hıncahınç kalabalık olmaktadır. Malül gaziler piyan- devam kosu bir müddet daha edecektir. Çiçek bolluğu Tnt ” B S Mayıs çiçek ve gül ayıdır. Bil- hassa son günlerde çok kimsek elinde buket buket çiçek, gi görülmektedir. Çiçegin bolluğu dolayısı ile koskocaman bir gü demeti 5 - 10 kuuşa satılmaktadır. Adliyenin önü Son zamanlarda Adliye - daire- sinin ü Aarzuhalcile, limonata ve şıracılar, iler ve sair ayak - satıcıları adeta bir pazar — yeri gelmiştir. İstanbulun en göze çarpan yeri- haline nin bu şekilde olması gülünç olduğu kadar ayıptır. Ayasofya ve cıvarı bilhassa seyyahların güzergâhıdı Şehremanetinin na- Alman milyonerleri Sabık Kayserin serveti müthiştir Almanyada neşrolunan istatistik malümatına nazaran şimdi en zengin Alman sabık Kayserdir. Sabık Kayserin reisi bulunduğı Hohenzollerin ailesinin bu günkü Şazlâkinin asgari kıymeti 25,600000) İngiliz liradır. Sabık Kayserden sonra en zengin Almanlar şun- lardır. Eşyayı madeniye taciri Jakob Martin Mihael 5,000,000 kömür taciri Ernest Peçek 2,000,000ticaret erbabından Fritz Thyssen 2,000000 boya — tröstü erkânından Boş 2,500,000 — banker — Mendelsan 2,000:000, — bonker — Göldemit 2,000,000' İngiliz lirası servete sahiptir' nl nivasası Çözmvwee |İstanb İşten çekilenler ve yeniden işe başlayanlar Geçen sene zarfında piyasa- mızda iflas ve terki ticaret sure- tile çekilen tacirlerin yekönu 564 kişiye baliğ olmuştur. Bu müddet zarfında 641 kişi de ticaret oda- sına tacir sıfatile kaydedilmiştir. 1928 senesi zarfında 254 şirket kapanmıştır. Aynı müddet zarfın- da 264 şirket teşkil edimiştir. Gene geçen sene — 64 sims: piyasadan çekilmiş 93 piyasaya dahil olmuştur. Sene başından 27 mayısa kadar 135 şirket kapanmıştır. Bunların bazıları iflâs bazıları da terki ticaret suretile piyasadan çekil- mişlerdir. Sene başından 27 ma- yısa kadar 136 şirket ” teşekkül etmişt 252 tacir iflâs ve terki ticaret süretile — piyasadan — ayrılmıştır. Gene bu müddet zarfında 225 tacir payasaya dahil olmak için Ticaret odasına kaydedilmiştir. Yeni harfler hakkında Maarif vekâleti ma: lerine — gönderdiği bir. tamimde yeni harfleri öğrenmiyenler hak- kındagayet şiddetli davranılmasını ve azami faaliyet gösterilmesini bildirmiştir. Telsiz telefon Şirket hükümetten tahsisat istiyor Telsiz telefon müdürü Hamdi B. dün Ankaraya gitmiştir. Hamdi B. şirketin vaziyeti hakkında alâkadar makamatla temas ede- cektir. Şirketin şartnamesi Devlet şurası tarafından tetkik edilmek- tedir. Vaktile şirketle hükümet ara- sında tanzim edilen şartname şir- ketin inkişafına manı olmaktadır. Hükümet şartnamede içap eden tadilâtı yapmıştır. Şirket İehinde esasli tadilât yapılmıştır. Şirket bundan başka hükümet- 'ten 40 bin liralık tahsisat istemiş- 'tir. Bu tahsisatı Maliye vekâleti henüz kabul etmemi; Heybeliadada susuzluğa çare bulunacak Heybeliada irda şehrimizin en susuz bir mınta- kası halini almıştır. Burada, halk sularını uzak semtlerden getirmek mecburiyetinde kalıyor. Şehremaneti — Heybeliadanın susuzluğuna kat'i surette nihayet vermeyi kararlaştırmıştır. satla Heyeti fenniye 'a B. su mühendisleri ile Heybeliadaya gitmiş ve burada tetkikatta bulunmuştur. Heyet, suyun nasıl temin edilmesi müm- kün olduğuna mahallinde yapacağı tetkikattan sonra karar verecele tir. Emanet, bu sene zarfında behemehal Heybelinin susuzluğuna bir çare bulacaktır. Hayvan borsasında Hayvan borsasının istatistikle- rine göre borsada sekiz ay zar- fında 18828 erkek kıvırcık 24667 dişi kıvırcık muamele görmüştür. Ayni müddet zarfında 276 bin erkek karaman, 17331 dişi kara- man, 11694 inek, 462 dana, 11694 öküz, 13 boğa, 898 manda alınıp satılmıştır. simsar son zam; Gülen heykel! Kırk yıldır İstanbul kaldırımla- rını teper dürürüm da daha bir neresidir bilmem... Bentler benim mechulüm.. Kavaklar hak- kında hiç mi hiç fikrim yok.. Müzeleri de bilmezdim.. Dün bir arkadaşımla beraber kalktık Asarı atika müzesine gittik,. Heykeller, Tahitler | — mezarlar, mozayıklar, mumyalar, mınyatür- ler, vazolar, buhurdanlar arasın- da saatlerce dolaştık .. Yukarı salonları gezerken baktım kos- kocaman — heybetli, ve gayet sanatkârana — yapılmış bir hey- kel... Lâkin bu nefis eserin yanına küçük bir kâğıt, yol Öyleya kimin heykelidir?. Hangi zamana hangi tarihe aittir?.. Ne- rede bulunmuştur? Taştan adamı hayran hayran seyrettikten — sonra — ilerledim.. Biraz sonra etil bir heykel daha.. biraz sonra bir daha, ve bir da- ha, ve bir daha... ş Salonların birinde bir çok Ame- rikalı bafifca ğülen bir heykelin önünde toplanmışlar birbirleri ile münakaşa ediyorlardı.. Biz yanlarına yklaşınca içlerin den biri arkadaşıma - İngilizce sordu: — Acaba bu heykelidir, hangi Gülen beykelin önüne baktık, arkasına haktık.. Ne izahat kâğıtı var, ne bir şey., Eyvah şimdi ne yapmalı.. Baktım orada salonun nöbetcisi duruyor.. Hemen çagır- dim. sordumz — Yahu bp kimin heykelidir?. Nöbetci bâşını magrurane kal- dırdı i — Antika bir heykeldir.. Deç Öp babanın elini. — Yahu antika olduğunu bili- yorüm, biliyorum amma - kimin heykel heykelidir. Hangi zamandan kab madır. Adamcağız aynı tavurla n biz buram bu- ram ter döküyorduk.. Bu sırada gülen heykelin zündeki katlar genişledi, ağız bü- yüdü ve uçları biraz daha yukarı kalktı, gözler harekete geldi.. Ve heykel bizim terli suratlarımız karşısında güler gibi oldu. Bu esnada Amerikalılar da Duzün uzün. gülmeğe başladı. sa- Ton ” nübetçil gülünce bi gülmeğe. de uzün uzn de mecbur. olduk Fakir re sihhiye doktorlara verilecektir. inden seyyar ktârda — ilâç İDAREHANE — acımusluk sokağı Telgraf a şam, tstanbul, Telefom 1 yazı İşleri için ist 1696 hikien iede oe ABONE ÜCRETLERI Türkiye için Seneliği. 1700, aylığı 900, Üç aylığı 500 kuruş. Ecnebi memleketler içi İi 30007 a aylığı 1600; Üç aylığı 300 kuruştur. Gerelemi iinlerden mes'eliyet kabal vimen.