11 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Balkan sulhu Bulgaristan ve yugoslavya hükü- | metlerine tavsiye Safya 9 JHasusi) — İngiliz ve fransız sefirleri bulgar hükümeti nezdinde müşterek bir teşebbüs- te bulunmuşlar ve Sırp - bulgar bududunda vukua gelen hadise- lerin hükümetlerinde tevlit ettiği endişelerden bahsetmişlerdir. Sefirler — balkanlarda — sulhun devamı için iki tarafın da hüsnü niyet izhar etmesi lâzım geldiğini beyan etmişlerdir. Belgratta da bu teşebbüs. yapılacaktır. Bir ingiliz tahtetbahiri battı Londra, 9 (Hususi) — İn; bahriye nezaretinin bir tebliğir göre H. 47 işaretli tahtelbahir T 32 tahatelbahiri ile müsademe | ederek batmıştır. 24 kişi boğu muştur. L. 12 tahtelbahiri müret- tebatından bir kişi de gaiptir. Bükreşteki sui kast Bükreş 9 (Hususi ) — Bürkeşte keşfedilen sui kast hakkında ve- rilen resmi malümata göre kast prens Karolun — avdetini temin için hazırlanmıştır. Hükümet daha evel bundan baberdar olmuş ve methaldar olanları tevkif ettirmiştir. Bükreşte sükün küküm' sürüyor. g Yeni japon kabinesi Tokyo 9 ( AA ) — yeni hü- kümet neşrettiği bir beyannamede tarzda bir Telefon haberleri Yunan hükümeti henüz cevap vermedi Ankara 10( Telefon ) hükümetinin son cevabı üzerine Yunan cereyan eden müzakerede husule gelen itilâf hakkında Amındım Yunan sefirine cevap gelmemiş Yalnız sefire gelen telgrafta bir iki cihetin twevzihi istenilmiştir. Sefir M. Papanın dün Hariciye vekilini ziyareti - bundan - ileri gelmiştir. Para tebdilindeki sui istimal Ankara 10 (Telefon)— Düyuuu umuümiyedeki — para tebdili . sui istimalinde maliye hukuk mü- Şavirliğinin — gösterdiği besabat raporu üzerinde maliye heyeti teftişiyesince tetkikata başlanmıştır. Bu tetkikattan sonra rapor yeni- den hukuk müşavirliğine gelecek ve mesuliyet taayyün edecektir. Ankarada sıcaklar artıyor Ankara, 10 (Telefon) — Dün- den beri burada müthiş sıcaklar vardır. Bugün hararet artmıştır. Dün hararet gölgede 35, güneşte 62 idi. Bugün 37 dereceyi bul- maştur. Bu sabah sıcağın şidetin- den sokaklar tenha — Çin devletiyle dostane ııünıı:lııh devam ettirmek için elinden gelen | ber şeyi yapacağımı, teci | rane her hareketten içtinap ede- ceğini ve bu hükümete meşru | arzularına hakikat şekli verebil- mesi için ber türlü yardımlarda bulunacağını kaydetmektedir. —| Hükümet, — teslibatm - tahdidi meselesinde, milli emnü selamet | evzuubahs olmadığı müddetçe faydalı surette teşriki mesai için amümkün olan her şeyi yapacaktır. Bundan başka hükümet, ordu ve donanma da dahil olduğu halde hükümet — dairelerine ait —ma- sarif te tenzilât yapmak niyetin- 10 Temmuz 1929 866 At Tahvilât Anadolu Ofo 45 Anıdele 1 | Anadoli L Tünel 0f 5 Tramvay Flektrik | Çek Fiatları Gzerine Lendra Paris Nüyork Amsterdam BT Yanlarında nakir — işareti ” olan yakamlar müsmele görmeyen eski fiyetleri gösterir. "Ba çodvçldeki findar “Amerikar Ekaşrer” baakası tarafından verilmiştir. | mafia müfettişlerinin | yarın bitiyor. Yol kanunu Ankara, 10 ( Telefon ) — Yol kanununun süreti. tatbikine dair talimat almak üzere buraya gelen içtimaları Müfettişler cuma günü hareket edeceklerdir. Yol kanunu talimat- namesi ve yol programı — ikmal edilmiş olup Heyeti vekilece de tastik edilmek üzeredir Nafia veki n teftiş seyahatı Ankara 10 (Telfon) — İsmet Paşa ile Dakiliye vekilinin avde: tinden sonra Nafia vekili Recep bey seyahata çıkarak demir yol- lar ve sair nafia inşaatını teftiş İsmet paşa Hz. Başvekilimiz dün atla bir gezinti yaptı İsmet Paşa hazretleri dün ak- şam üzeri pendikte atla bir te- nezzüh yapmışlardır. Paşa - haz- retleri tenezzüh yaparlarken bira- derleri ve aileleri bir istmbotla Heybeliye — geçerek Heybelide dolaşmışlardır. | Kral Corcun hastalığı tekrarladı Londra 9 ( Hususi) — İngiliz | Krali Corcun hastalığı tekrarla- mıştır. Eski yaraların yanında yeni bir yara açılmıştır. Kralın uzun tedaviye muhtaç olduğu söyleni- yör. Bu sebeple - malikânesine seyahatı teehhür etmiştir. Türk - Fransız itilâfı neşretildi Paris 9 (AA) — Hariciye nezareti Türk - Fransız lâfna- melerinin metnini neşretmiştir. Sui kast davası Vefik Pariste Rauf ive Adnan beylerle görüşmüş İzmir, 10 ( Hususi ) — Kadriye H. ve rüfekasının muhakemelerine başlandı, iddia makamında müd- dei umumi Hasan B. vardı. Hüvi- yetleri tespit edildi. Hikmet beyin kararı okundu.bunda kastın vesait cihetinden eskilerden farklı ol> duğu Kadriyenin yüksek hayat için her şeyi feda edecek istidatta, asabi zaifülahlak, Nasırm kendi- , Faik ve Nadide- iyeye —uygun — olduk- ları, Vefiğin debdebecu, işgalde İstambulda — Fransız — mubipleri cemiyetinde bulunduğu, —maden işleri vesiylesiyle Parise gittiğinde Rauf Lonrada Adnan beylerle görüş- tügü avdette Nasır ile Kadriye, tanıyarak kastı tertip ettiği,Kadri- yenin ilk kocaşı Mısırlı Dr. Mah- mut Zekiden talâk talebinin gayri meşru çocuk yüzünden olduğu mu- maileyhten edeceği davaya muave- net ve Üsküdar belediyesindeki kocasının terfüni istemek bahane- sile Ankaraya gönderildiği, orada Tevfik Kâmil beyin zevcesi Hay- riye hanıma misafiretinin ertesi günü kâtibi umumi Tevfik bey tarafından kabul edildiği, man- tıksız metalibatından olan | şüpheye rağmen üzerinin, çan- tasının taharrisinin unutulduğu bildirilerek G1 ve 64üncü madde- ler delâletiyle 156mcı maddenin son fikrasma göre muhakemeleri isteniyordu. Sonra Hasan bey davayi| tablil etti, Kadriyenin yıldız imzası ile bazı hususat için görüşmek- liğine — müsaada — buyurulması umumi Tevfik beyin hakiki müra- caatının sebebi sualine yeni harf- lerden bahsetmesinin manidar ve maruzatının Gaziye arza değmeyen basit şeylerden bulunduğunu, Na- sırın kendisine : “Aklına gelen delilize teşebbüs etme, kendinle | beraber babam, anneni, kardeş- lerini düşün! , diye — yazdığı mektubu; Vefiğin, Nasırın Avru- paya seyahat teşebbüslerinin manidar olduğunu, Hamidenin hapisahnede ihtilâttan memnu bu- lundukları sırada Kadriyeye gü yazdığı mektupta direktif verdigini izah etti, muhakemelerini — istedi. Kadriye H. İsticvabinda; “Mısra gitmek içi Gaziden muavenet isti- | yecektim eski kocamdan 6000 lira | alacaklıyım. Mahmut evlenmiş çucu-| ğu olmuş.Halbuki meşru çocuğumuzu sebepsiz istememişti Gidip i kamımı alacaktım. Mutlaka Mr- sıra gitmekliğim lâzımdı. Param yoktu. “Arapyan Suphi - paşanın kızı Fanametin nikâh Gazi tarafından kabul edildiğini, Gazinin — merhametliliğini söyle- mişti. Habersizce mektup yazdım yıldız. ismini — severdim, cevap aldım, hareket günü hemşireme açtım, — asrarı — üzerine — Nasırı Rihtim (hanındaki — yazıhane- sinde gördüm. Vaz — geçirmek istedi, darıldı. Kamil beylerde kaldım. Telefon- la Tevfik beyi buldum. Ertesi gün için köşkte randevu aldım Hayriye hanımı da Cankayaya götürecektim, gelmedi. - Köşkte | Tevfik beye işimi anlattım. Tevfik B. bana daha iyi düşü- mealinde mektup yazdığını, kâtibi | | Şirket muamelât ve hesabatı hak- R üşvet i işi Bu sabah hakemlerin malümatlarına müra- $ caat edildi Barut inhisarındaki irtişa me- selesi hakkında istievap ve tah- | kikat devam Dün öğleden sonra mevkuflardan Nesim Maz- liyah efendi isticvap edilmişti Evelce Ticaret mahkemesi tara- fından iflâslarına kadar verilen Fersko biraderlerin ne gibi sebep- | lerden dolayı iflâs ettikleri müs- fantıklık tarafından tamik edil- mektedir. İflâsın hileli olduğu hakkındaki rapor bilhassa nazarı dikkati celbediyor.. Fresko biraderlerin iflâs ettik- leri halde bu barat işine ne su- retle karışmış / oldukları tamik Basat biraderlere, bundan bir kaç ay evel 20 bin revolver itha- Ki hakkı verilmişti. Basat birader- ler 'bu irtişa meselesinde doğ- rudan doğruya alâkadar görülme- diğinden Jak Basatın bu gün bir istiçvaptan sonra tahliye edi- leceği tahmin ediliyor. İstanbul defterdanı iken barut işinde bazı malümat edinen Sinop | mebusu Remzi beyin bu husustaki | malümatına müracaat edilecek ve * bu hususta müstanlıklığı tenvir etmesi rica edilecektir. Bu sabah hakemlerden - Arif Şekip Adut - beylerle kında malürrat vermişlerdir. Bu sabah Deftardar Şefik B. | Müddü umumi Kenan beyi ziyaret etmiş mevkufların kazanç vergileri | hakkında izahat vermiştir. Bir tayyare daha Bahrı Muhiti geçti Roma 9 (Hususi) — Bahrimu- hiti geçerek Romaya gelmek | üzere Amerikadan hareket eden Patfaynler — tayyaresi İspanyanın Santander şehrinde karaya inmiş- tir. Oradan Romaya gelecektir. Bir vapur battı Madrit, 9 ( ACA ) — Alicante namındaki şalupa bir kazanın in- filâkı neticesinde Pena burnunun 20 mil açığında batmıştır. Altı kişi ölmüş altı kişi yaralanmış ve bir kişi kaybolmuştur. üz başka söyliyeceğiniz İstan- buldan filân varmı dedi. Ben İs- tanbul havadisi diye harf çalışma- larım anlattım. Maruzatım kabul edilmedi, döndüm. Nasır eski intiharımdan korkarak bana bu şekilde mektup yazdı. Tabanca kullanmam, bunlar iftiradır, dedi. | Nadide, Kadriye hanımın ver- diği mektubu postahaneye verdi- gini söyliyerek: “Aylardan beri teşhir ediliyoruz, ne iffet kaldı ne şerefl Sui kast mi? Haşa biz bir aile efradı o kadar kanli adamlar mıyız ki göz bebeğimize | “sui kast yapalım? İftira dedi. Ankarada Tevfik | Nasır şu beyanatta bulunmuştur: —Hemşiremi bana Tevfik Kâmil beyin Kayriyeye kocası içi diği mektuba / cevap söyledi. Brakmak istemedim, gitti, Mektubumda — müphem görülen kelimeler ailevi şeylerdir. Hamide ve Faik iddiaları red- dettiler. Vefik ilâveten Rauf beyi Paris- te tesadüfen gördüş maden işi için git Şahit Mahmut Celâlettin B. mu- maileyhe vekâlet verdiğini, hak- kında fena - kanaatı olmadığını söyledi. İstanbul birinci şube me murlarından — Emrullah, madenci Fahri beyler, Suat beyin karı: Marikayı —dinlediler al şey — bilmedilleri — gi ( Mubakeme 17 Temmuza kaldı. Nişantaşı caddesinde Vali ka- nağının civarında7Snumaralı apar- tımanın altındaki bakkal dükânına evelki gece cadde üzerinde bul 'nan demir kepengin asma kili ve içteki kapının camını ımııııâ hırsızlar girmiş ve bakkalın çek mecesinde bulunand0-Sülira kadar parayı çahp kaçmışlardır. Köşede polis vardır. Burası pek işlek bir cadde olduğu halde ne polis ne bekçi bu sırkattan haber- dar olamamışlardır. Şakalaşırken iş ciddiye binmiş! Dün Sirkecide araba vapuru iskelesinde Mehmet ve ahçı Hamit şakalaşırken — Hamit — Mehmedi bıcakla yaralarııştır. Dün geceki yangın Dün gece Şehremininde Altı- mermerde bir seyyar satıcının kulübesinden yangın çıkmış v& klübe yanmıştır. ““Kız kaçıranlar tutuldular — İzmirin Şaşal karyesinden Ayşe namında genç bir köylü kızı, Musa namında gence nişanlı ol- u halde dağa kaldırılmıştır. Kızı kaçıranlar aymı köyden İsmall ve Hüseyin namındaki şahıslardır. Ayşe, evinde yalnız uyumakta iken bunlar pençereden girmişl | ve ellerindeki mavzerlerle ke: sini tehdit ettikten sonra dağa kaldırmışlardır. İsmail kızın bikrir izale etmiştir. Kız beş gün kadar dağda kalımştır. Neticede zabıta, mütecavizleri yakalayarak adliy&- ye vermiş ve kızı da ailesine | teslim etmiştir Bu senenin en — sıcak günü (Baş tarafı birinci sahifede) talar buzsuz kalmış, balıkhanede balıklar kokmuştı Kara ağaçtaki buz fabri şimdiye kadar günde S0 ton buz çıkarıyordu. Bu miktar gehir ihti- yacına kifayet etmediğindEn yeçen ve evelki seneler şehremaneti Muşulam fabrikasile — mukavele yapmış, günde 25 ton buz daha çılarmıştı. Emanet bunun mah- zurunu görmüş ve Kara ağaç mü- essesesi idaresi buz fabrikasının istihsal - kabiliyetini - çoğaltmağa karar. vermi Bu karar evelki sene mevcüt makinelere bir makine daha ilâve etmek süretile tatbik edilmeğe başlamıştır. Makime işlemeğe baş- lamışsada buz 4 saat tcehhürle l'(n:İ:znııı mucip olmuştur. 37 derece Dün Kandilli rasathanesinin ter- mometrosu gölgede 34 buçuk, güneşte 67 dereceye kadar çi mıştır. Kandilli yüksek ve nisbe- ten serindir. Şehrin bazı yerlerinde hararet 37 dereceyi bulmuştur. Halk bitap bir halde ikem ak- şam saat yedide rüzgür çıkmış, ortalık bir parça serinlemiştir. Dün Ankarada, Trakyada ve Bursada da pek şiddetli sıcaklar Büküm sürmüştür. Bursada sıcak- 'tan düşüp bayılanlar vardır. An- karada hararet 36, Edirnede 37 derece idi. — Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezindem verilen malümata göre bugün hava bulutlü olacaktır. Rüzgâr şark ve şimal arasından sağnakdı ak esecektir. Gece hararet sabahleyin 23 olmuştur. i | ğ