9 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ıştımaı nızamı boz- , mak isteyenler — üfemizde ) (Baş tarafı birinci | hiş ve korkunç bir hayal olduğu- | 'nu ispat etmek, kör mutekitlerini bu işten vaz geçirmeye - bundan dolayı kâfi gelmiyor. Hattâ, ko- münistlerin bilâ kaydu şart hâ- kim — oldukları " Rusyada - bile, Marx'ın nazariyeleri ham bir ha- yal haline gelmiş, bolşevikler bu mazariyelerden fedakârlık ede cde eski iktisadi usullere - dönmeğe mecbur kalmışlardı Bugünkü Rus komünizmi, siyasi bir zümrenin her ne bahasına olursa olsun idareyi elden bırak- | mamak gayesine matuf / cebr şiddetinden başka bir şey değil- dir. Rus idare sisteminde Marx'ın mazariyelerinden —eser yoktur . Çünki bunlar, tarihin yanlış bir tefsirine — müstenit — hayallerden ibarettir. Komünizm — denilen — idarenin Rusyayı ne hale getirdiğinden bahsedecek değiliz. Başka mem- leketlerin dahili idareleri bizi alâkadar etmez. | Bizdeki — komünist davalarına gelince, kendilerine bu süsü ve- renler ya çok cahildirler, yahut temamile gayri samimi insanlar- Gır. Bu iki sıfatın haricinde bir şık daha kalıyor ki 6 da, mem- leketi şuursuz ve iz'ansız, bir şurişe sevkederek bulanık sudan istifade etmek istemeleridir . Bunlar cahildirler, çünki eğer komünizm dedikleri şeyden ne murat edildiğini biraz bilseler, Türkiyede böyle bir isim takın- maktaki gülünçlüğü — anlarlardı. Bizzat büyük komünistlerin naza- e göre bir. memlekette ihtiyaç doğmak evvelâ büyük sermayelerin ve bü- yük sanayiin sermayedar sınıf — elinde toplanması, bu muaazzam — sermayeler vasıtasile milyonlarca amelenin istismar edilmesi lâzım- dir. Türkiyede ne bu sermayeler, me bu büyük sanayi, ne milyon- larca amele kitlesi, ne de serma- yedar bir sımf vardır, komünist- İerin “burjuva,, namını verdikleri sınıf, bizde, amele sınıfından da- ba fakirdir! Türkiye, bizzat top- rağına sahi 'talarına malik, müstahsil köylüye istinat eden bie ziraat memleke- Büyük sermayelerle isti len ne topraklar, me de fabri- kalar vardır. Bu içtimai devrenin en bariz alâmeti büyük şehirlerdir. Bizde benüz bu bile yoktur. Şu halde, Türkiyede - diğer memleketleri taklit ederek dahi - komünizmden | bahsetmak gülünç bir Denkişot- luktur. Böyle bir şeye cesaret edenlerin çok cahil — olmaları Tazamdar. Eğer cahil değillerse, gayri sa- mididirler. Bunu bilerek yapıyorlar, başka kuvvetlere âlet oluyorlar, ecnebi entrikalarına hizmet edi- | yerlar demektir ki, o zaman cürüm daha büyüktür. Her balde, komünizm mesele- sinin, bir gazete sütununa sığacak | derecede, basit, ilmi bir tahlili bu hareketin mahiyetini göster- | meğe kâfidir. Gari Hazretlerinin dedikleri bu tarzda, bilerek veya bilmiye- rek, “ gizli ve kirli emeller , | peşinda koşanlar “müfsit, sefil, vatansız, ve milliyetsiz sebikmağız- lar, dır.Bu noktayı, Reisicumhur Hazretlerinin hölümlere bitaben buyurdukları gibi, bütün millet *hatırda tutmalıdır.,, Necmeddin Sadık Lahey konferansı Eski müttefikler aralarında bir tür" lü anlaşamayor La Haye T (ACA.) — Konfe- rans bu gün saat 17 den 18 bu- çuğa kadar M. Zasparın riyase- tinde hususi bir celse akdetmiş- ün alacaklılara 'oung plânını Belçikanın aynen bul ettiğini söylemiş! M. Adaçti Japonyanın bu me- seleye taallük eden maddi men- faatlerinin mühim olmadığını, fa- kat manevi bir neticeye - vasıl olmak ve karşılıklı fedakârlıkları istilzam edecek adili elde etmek meselesinin mevzuu bahsolduğunu beyan etmişti Wilson Amerikanın kendi reli mahsusada meselelere hafaza eti Konferans line karar vermiştir. Belçika mu- M. Baron Hontardın riya- setinde teşekkül edecek mali kon- feransa iştirak eden bütün dev- letler murahbaslarından - mürek- kep olacak, M. Hendersonun riyasetinde toplanacak olan siyasi komisyona — konferansı — içtimaa davet eden devletlerin murahas- ları dahil bulunacaktır. La Haye, 7 ( A.A ) — Havas ajansının siyasi muhabiri konfe- ransın yarın faal sîfhııını gire- yazmaktadır. İngiltere müs- ea olmak üzere mütehasılar komitesindeki devletlerin mümes- alâkadar | silleri Young plânını temamile / kabul etmişlerdir. Diğer devlet- ler de nihayet bu kabule iştirak eylemişlerdir. Bu sebeple konfe- ras teşkili mulınwu ıkı encü- Şükrü Kaya bey Gazi ayıntap, 7 (A.A. ) — Da- hiliye vekili Şükrü kaya bey bu gün devair Ve müessesatı ziyaret etmiş ve akşam üzeri dönmek üzere Kilise gitmiştir. Meraş, 7 (A.A.) — Dahiliye vekili ve — refakatındaki — zevat şehrimize gelmişlerdi Zeplin dönüyor Berlin 7 ( Hususi ) — Graf zeplin, fevkalüde bir hadise ol- mazsa perşembe günü avdet ede- cektir. Havanın vaziyeti iyidir. Bir intihar Tanınmış bir deri tü adada intihar etti Deri tüccarından 45 yaşlarında Hayım Beraha efendi. iflâs vazi- yetinde bulunduğundan ümitsizli düşmüş ve 3 gün evel ga ELe Di likte Yat klüpte oturuyordu. Gaybubeti üzerine refikası telâş lerek kendisini aratmış, nihayet dün naşi Kınalı ada arkalarında bulunmuştur. İntihardan evel yaz- ı bir mektubu vefikası evelki gün almış ve hadisseden haber- der olmuşutur. Aldığımız malümata göre Ha- m Beraha efendi piyasadada iyi tanmmış, mamuslu bir tüccar idi. Matlâbu ile borcu arasındaki 15 bin liradan ibaret fbir açık dolayısiyle vaziyetinden nevmit olmuş ve en büyük alacaklısına borcu olan parayı veremeyecek halde bulun- ması yüzünden intihar etmi; carı Telefon haberleri Türkiye - Rusya Rusyaya gönderilecek türk eşyası İistesi Ankara B ( Telefon ) — 929 senesinde Rusyaya sevkedilecek türk emtiasını — tespite memur Türk - Rüs — mümessillerinden mürekkep komisyon bu sabah saat Oonda iktisat vekâletinde ikinci içtimamnı aktetti. Müzakerat oldukça ilerlemişlir. Liste kısa bir müddet zarfında ikmal edile- cektir. Bu usul Moskovada cere- yan edecek olan Türk- Rus ticaret — muahedesi — müzakeresi bitinceye kadar devam edecektir . Barem kanunu Talimatname ikmal edilmek üzeredir Ankara 8 (Telefon) — Barem kanununun nasıl tatbik edileeğine dair hazırlanan lâyiha ikmal edil- mek üzeredir. Lâyiha cumartesiye kesbi katiyet edecektir. Elli mad- deden ibaret olan bu lâyiha, barem kanununu — tamamile izah etmekte ve hiç bir hususta yan- hışlıga mahal bırakmamaktadır. Fırkanım merkezi kalem heyeti geliyor Ankara 8 ( Telefon) — Gazi Hz. nin İstanbulda bulundukları müddet zarfında cumhuriyet halk fırkası merkezi bürosu İstanbulda ifayı vazife edecektir. Kalem heyeti bu sabah İstanbula hare- ket etti. Nafıa vekilinin seyahatı Ankara 8 (Telefon) — Naha vekili 20 güne kadar seyahata icaktır. Vekil beyin seyahati bir ay kadar sürecektir. Bu se- yahat esnasında Nafa vekili yol inşaatı ve su meselelerini tetkik edecektir. Mimar Yansen Ankara 8 (Telefon) — Mimar Yansen bu akşam Berline müte- veccihen Ankaradan hareket ede- cektir. İzmirde bir tevkif İzmirde İstanbul Sigorta şirketi memurlarından Ahmet Sadık efen- di namında biri polis tarafından yapılan tarassüt neticesinde şüp- heli hareketlerinden dolayı der- dest edilmiştir. Ahmet Sadık efendinin kamü- nist teşkilâtı ile alâkadar olduğu söylenmaktedir. Zabıtacâ tahkikata devam edil- mektedir. Altay takımı geldi İzmir şampiyonu Altay takımı dün saat dört buç muvasalat eden “İsmet Paşa,, yapuru ile şehrimize gelmiştir. İzmir şampiyonu vapurda merasimi masusa ile karşılanmış, kendilerine güzel bir büket takdim olunmuştur. 'et 16 kişiden mürek- kaytr. İzmirli “eğisillr Uimşlin istirahat edecekler ve yarın ilk maçı Fenerbahçe ile yapacaklardır. | Ş4 Göksuda yangın Göksuda Bakkal sokağında 0- turan İbrahim efendinin evinden İngiltere - Mısır İki hükümet arasında teati edilen notalar Londra 7-(ALA.) — İngiliz hariciye nazırı M. Henderson, Misir. başvekili Mabmut Paşaya gönderdiği bir notada İngiltere- Mısır muahedesine esas olmaları | mükarrer bulunup dün - neşrolu- | | nan şeraitin Ingiltere hükümeti | tarafından — Mısıra gösterilebilen müsaadatın haddi azamisini teşkil ettiğini kendisiyle Mahmut paşa arasında —cereyan — etmiş — olan muhaverat esnasında tarafeynce ne kadar büyük bir- dostluk ve — itilâfperverli raz — olun- | muş ise her hangi bir fırkaya mensup Mısır vatanperverleri tara- fından muahede - şeraitinin hini tatbikinde ayni deretede bir dostluk “bir itilâfperverlik gös- terileceği ve şeraiti mezkürenin bunlarca — müstakbel — İngiltere - Misir. münasebatı için Şayanı | memnuniyet bir esas ad ve itibar — edileceği —İngiliz amele kabinesince ümit edilmekte oldu- ğu ve Mısır meclisinin kararı ne merkezde olacak olursa projesinin derhal İngiliz - parlamentosunun nazarı tasvip ve tastikine arzolu- nacağı beyan olunmaktadır. Mahmut paşa bu notaya verdi- cevapta, teklifatı vakianın İn- giltere hükümeti tarafından mu- vafakat / edilebilen son haddini teşkil e men müdrik — bulunduğunu tekli- fatı mezküerenin Mısırca kabulü Mısırın en yüksek menafii iktiza- sından olduğu kanaatı sebebiyle- dir ki bunların - Mısir — milletisin ve meclifinin nazarı tetkik ve | tasvibine arzedeceğini (ve bu şe- raltin tetkiki sırasında Mısır va- tanperverleri tarafından kendisiyle M. Henderson arasında vuku bu- lan mükâlemat esnasında göste- rilen samimiyet ve - itilâfperver- liğin aynen ibraz olunacağından Sinema dönüşü Kâmil isminde bir adam iki kadını fena halde döviı Üsküdarda oturan Nadide ve Hikmet hanımlar dün gece sine- madan çıkıp evlerine giderlerken Kâmil isminde bir adamın teca- | vüzüne uğramışlardır. Kâmil iki ka- dına sarkıntılık etmiş ve yüz görme- yince hem Nadide hem Hikmet hanımı fena halde dövmüştür. Zabıta Kâmili derdest etmiştir. ingiliz lirası Dün ingiliz lirası 1013 buçuk kuruştan kapanmış ve bu sabah 20 para noksanı ile 1013 den açılmıştır. Bunun sebebi İzmirden kambiyo gelmesidir. İngiliz lirası- nın daha düşeceği tahmin ediliyor. Bir genç kadin dün bıçakla kendisin yaraladı Bir sigorta idarehanesinde çalı- 25 yaşında Leman - hanım dün akşam bıçakla kendisini ağır sürette yaralayarak intihara - kal kışmıştır. Leman hanımın intiharına sebep bir gün evel zevcinden biraz sert yazılmış bir mektup almasıdır. 9 Ağustos 1929 - İrtişa meselesi - davanım Ankaraya nakli şimdilik” mevzuu bahis değil Barut inhisarındaki irtişa mese- lesine ait tahkikata devam” c mektedir. Ankaradan - şehrimize avdet eden İstanbul Müddei umu> misi Kenan B. Ankarada barem kanunu dolayısiyle eylülde tatbik edilecek olan Aadliye kadrosu ile de meşgul olmuştur. Kenan B. dün kendisinden iza- hat istiyen gazetecilere kısaca demiştir ki : — “Ankarada Müddei umumi- liği alâkadar eden mesail ile meş- gul oldum. İrtişa tahkikatı burada devam etmektedir. Tahkikatım ve mevkufların An- karaya — nakli / şimdilik mevzuu bahis değildir. Dün Nazım bey, Fresko bira- derlere ve Bosnalı Lütfi beye ait olan ve tahkikatın tekemmülü için istintak dairesince vaz'ıyet edilmiş bulunan bir çuval deru- nundaki evrak — ve - defterlerin tetkiki ile meşgul olmuştur. Bu tetkikat neticesinde bazı hesapların meydana çıkması mu- hakkak görülmektedir. Şakir bey Bu sabalı gpandisitler ameliyat yapıldı İktisat vekili Şakir beye bugün saat dokuzda Şişli sıhhat yurdun” da apandisit ameliyatı - yapılmış- ftır. Ameliyat muvaffakıyetle ne- ticelenmiştir. Vekil beyin sıhhatı iyidir. Amerikalı darüifünun talebesi — şerefine müsamere Şehrimizde bulunan Amerikalı darülfünunlular şerefine dün gece Türk ocağında bir müsamere verilmiştir. Müsamere — başlamadan ocak idare heye izasından dok- tor Kâzım İsmail B. bir hitabe irat etmiştir. Kâzım B. bu hita- binde türk gençliğile Amerikan gençliği arasındaki —samimi mü- nasebattan bahsetmiştir. Bundan sonra bir. cazbant ta- kımı salondaki çıftleri dansa da- vet etmiş, geç vakte kadar dan- sedilmiştir. 4 Arada zeybek oyunu da oynan- mış, bilhassa Amerikalı kadınlar bu oyunu pek beğenmişlerdir BORSALA 8 Ağustos 1929 Altımı — güZS Anadolu l9 45 Anadolu IT Çek Fiatları Londre — üzerlse — <| Farir a Sot Bükreş Roma, » aT S Cenere —. 206, zARTS 20075 3095 Berlim Viyana EET Yanlarında nakat — İşareti - olan amlar muamele görmeyen cakj Hiyetleri gürterir,