9 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Ağustos 1929 İzmirde sıtma ve ctomatik telefon — Her sene bu zamanlarda İzmir vilâyeti ve mülakatında sıtma hastalığı olur- du. Bu sene hastalık geçen sene- lere nisbeten daha- fazladır. Sıh- hiye müdüriyeti bu noktayı nazarı itibare alarak köylerde parasız olarak kinin tevzi edilecektir. Bunun için seyyar doktorlar tayin edilmiştir. Otomatik telefon şirketi şebe- kesini tevsi etmektedir. Şimdiki tesisatla yalınız İzmir şehri dal linde muhabere - edilmektedir . İzmire İki saat mesafede bulunan ve İzmirin en şirin bir Nahiyesi de yakında muha- edilecektir. Tel ve Saire tesisatı ikmal edilmiştir. Bundan sonra karşıyaka nn da tesisatına başlanacaktır. karşıys kadan sonra Bornovaya da ayı tesisat yapılarak azami bir sene zarfında İzmirin şirin ve en fazla nufuslu oolan bu. mahalleri ile muhabereye başlanacaktır. Of, Sürmene ve havalisinde çok elim bir. Felâkete maruz kalan 10 binlerce vatandaşa İzmirlilerde Hilâliahmer vasıtasıyle yardıma başlamışlardır. — Şimdiye - kadar vaki teberruat yekünü 100 lira- dir. İzmir gazeteleri — hararetli neşriyata başladı. Hilâliahmerin beyanname — neşrederek — halkı gözima | davet edeceği mcvzu ahsolmaktadır. Bir kaç gün evel Tirenin ko- yunlu karyesinde Muhtar Muhte- rem ağa ile altı aylık hamile bu- hunan kızının balta ile pek feci ir surette - öldürüldüğünü haber vermiştim. Failleri meçhul kalan bu hadisyi zabıta şiddetle takip ve bu takibat ve taharriyat neticesinde katillerin Muhtar Muh- terem ağanın hendi damadı Ar- mavut Yahya ile arkadaşı Ali ve Sinan oldukları anlaşıldı Katiller ellerinde halta ile bir- likte İzmirde- yakayı ele vermiş- lerdir. Çeşme civarındaki kara suları- mıza dahil bir ada üzerinde balık avlamakta olan Stelyo, Yorgi ambo - ve Nikola namında dört Yunanlı balıkçı sahil müfrezele- yakalanmıştır . Haklarında tevkif müzekkeresi ke- silerek mahkemeye v Selânik panayirine davet Eylülde Selânikte - beynelmilel bir panayir açılacaktır. Panayire Ticaret odası davet edilmiştir. Oda keyfiyyetten tacirlerimizi h: berdar etmiştir. Bundan başka odamız senesinde Brükselde açılacak olan sergiye de davet edilmiştir. Edebiyat talebesi yalovada kamp kuracak Darülfünun Edebiyat talebesi- nin Yalovaya bir gezinti yaptığı yazılmıştır. Edebiyat talebesi Ya- lovada bir kamp kurmak için hazırlıklara başlamıştır. İDARENANE — Tolgraf adresi; “Akşam, lstanbul, Gönlecilen yanlar, sahldine iade elilmen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye İçim Seneliği 1700, ai liğı “C0, ç aylığı 500 kuruş. Ecnebi memlel etler için ; Seneliği 30007 l aylığı 160; Üç aylığı 900 kuruştar, 1930 Çocuk düşürmek hususta takibata başlayor Çocuk ile mücadele in son seneler zarfında ciddi surette çalışılyor. Bu hususta- ça- | lşan hayır müesseselerinin başın- da imayei etfal ve veremle dele cemiyetleri gelir. cemiyetlerin — sarfettikleri mesaiye rağmen son zamanlarda maalesef çocuk vefiyatı artmıştır. 5 yaşına kadar çocuklarda, çocuk hastalıkları bir çok tahribat yap- tığı gibi, diğer taraftan verem de yavrular için çok tehlikeli bir hal almıştır. Bundan başka maalesef, bir fena adet daha nufus siyaasetimi: tehdit ediyor. Anadoluda seneler- den beri devam eden çocuk düşürme — adetindeki — sakamet, son — senelerde - İstanbulda da taammüm etmeye başladı. Çocuk düşurmek — isteyen — kocalardan ziyade, sinema ve balo meraklısı hapımlardır. ea u halde fakir ve zengin sınıfın hei 2 bü büyük” cinayeti irtikâp etmektedir. Çocuk dü mek hususunda, meslegi haysiye- tini menfaatına tercih eden bazı doktorlardan ziyade, fakir tabaka- | lara mensup olan kadınların mü- racaat / ettikleri bazı gizli işler gören ve hâlâ kenar ve köşede yaşayan mütetabbiplerle, son tas- fiyede cczanesi kapanan bazı eczacılar amil oluyorlar. mlar çocuk düşürmek için, hiç bir sıhhi zaruret olmak- sızın bir çok zavallı kadınları kandırarak muzir. bir takım ilâç veriyorlar . Sıhhiye - teşkilâtımız mütemadiyen bu muzir adamları takip ettigi halde, son alınan ha- berler çocuk düşürmenin tezayüt ve taammüm ettiğini gösteriyor. Aldığımız malümata göre, sıh- hiye idaresi ceza kanununda çocuk | düşürmeye ait maddeye tevfikan ya- kında şiddetli takibata başlaya- caktır. Deniz yarışları Malül gaziler cemiyeti hazırlığa başladı Malül gaziler cemiyeti tarafın- dan deniz yarışları tertip edile- ceğini yazmıştık. —Malül gaziler yarışları himayeleri altına alın- malarını ” Gazi Hz. lerinden rica edeceklerdir Diğer taraftan - Malül gaziler cemiyeti Moda deniz yarışları için hazırlıklara başlamışlardır. Yar lar buay gönü Malül gaziler cer için ayrı bir tertip heyeti teşkil etmiştir. Bu heyete mıntaka denizcilik beyetile bahriye kuman- danlığı da iştirak edeceklerdir. Yarışlara harp - sefinelerinin ve tahlisiye — sandallarının — iştiraki de temin edilecektir. Yenice ve bagaziçi siyaraları Tütün inhisar idaresi yenice sigaralarının gramını — azaltacak- tır. Piyasada 20 kuruşa satılan yeniceler 25 gramdı. Bundan sonra 20 gram olacaktır. 30 kuruşa — satılan — Boğaziçi sigaralatı bundan sonra yapılmı- Wyzukur. Tütün — inhisar - idiresi | piyasada az satılan sığaraların Sıhhiye idaresi bu | 15 okka! Bir senede adam başına ancak bu kadar et yiyormuşuz Kasaplar şirketi tarafından et sarfiyatına ait senede 15 okka et gösterilmektetir. Pahalılık Geçen aya nisbetle küçük bir fark var Ticaret odasının hayat paha- hlığına ait cedvelleri” çıkmıştır. Bir refikimiz bu cedvellerde hayat — pahalılığının — geçen aya nazaran yüzde 10 ucuz gösteril- iğini yazmıştır. kâtibi iği Ticaret - odası Cemal B. diyor ki: — Geçen aya nazaran hayat vardır. umümi pahalılığında bir fark de pahalilik 1430 kuruş olarak gösteriliyordu. Bu aysa 1420 dir. Arada yüzde üç çeyrek ucuzluğa doğru bir fark vardıı Zehirli sıtma kazasında bazı köylerde Sıtma ) hastalığı zuhür İzmir vilâyet makamına gelen malümat; bu bavalideki Fahüm endişe ĞB N de devam etmekte olduğunu gös- termiştir. Sıhhat ve İçtimai “ muavenet müdürü Lütfü — beyin — bastalık mahallinde tetkikat yapması ka- rarlaştırılmıştır. Amerikada son günler zarfında | yeni bir güzellik müsabakası ya- pilmıştir. Bu müsabakaya - yalnız amerikan - kızları kabul edilmiş, birinciliği mis Kalifonrniya, ikin- ciliği mis Nev York kazanmıştır. Resmimizde iki güzel yan yana görünüyor. .| milyon 563 bin liradır. Bu serma- Heykeller sıcaktan eriyor! Bir senelik kâr Muhtelif şirketler bir sene zarfında ne kazandılar İktisat vekâleti Remzi Suha ve şirketler müdürü Hamit beyler tarafından anonim şirketlerin bir senelik calışmasına dair bir rapor hazırlamışlardır. Bu raporda ticaret maden nak- liye denizçilik - şirketlerinin bi senede'ne kazandığı gösterilmekte- dir. Memleketimizde bulunan ticaret sirketlerinin işleyen sermayesi 4 yenin 927 senesindeki kârı 431,932 lira idi. 928 de ise 502,204 lira olmuştur. Deniz ticareti şirketlerinin ser- mayesi 3 milyon 140 bin liradır. rmaye 927 senesinde 623 lira kazanmıştır. 928 şirketlerinin sermayesi 1milyon 200 bin İiradır. Bu ser- maye 827 senesinde 115,581 lira kazanmıştır. 928 senesinde 89268 lira kâr elde edilmiştir . Tramvay, rıhtım, Tünel, elektrik | gibi şirketlerin bir senelik kârları | 2 milyon 50 bin lira ve 363 mil- yon 863 bin frank ve 3 milyon 496 bin 842 İsviçre frangıdır. Kokan halâlar Seyrisetain bir parça himme! sarfetmeli Büyükadada — vapur iskelesin- deki halânın yol üstünde olması ve kapısının daima açık bulun- ması yüzünden fena halde kork- iğunu ve yolcuların rahatsız ol- duğunu yazmıştık Bu halâ elân müteaffin vaziye- tini muhafaza ettiği gibi vapur. lardaki lüks kamaraların arka- yosında bülunan halâların da ” son günlerde bütün yolcuları rahatsız edecek “derecede müteaffin ko- kular neşrettiği bu defa yeniden aldığımız bir çok şikâyetlerden İ rol İKTISADİ HABERLER Fındık mahsulü Yeşil Gireson refikimiz yazıyor: Dünyanın fındık piyasası üze- le en büyük ve hakim bir oynayan — Hommer - Pisani müessisesi - Gireson — şubesinden aldığı izahat ve malümata istina- den ikinci bir sirküler daha neş- retmiştir. Hommer Tisani bu ikinci sirküllerinde — fındıklarımıza —arız olan hastalıktan bahsetmekte, 700 bin kantar olarak tahmin ettiği bütün karadeniz fındık rekoltesini 450 bin kantara indirmektedir. Bilâ tereddüt bu yekünu pek çok daha indirebiliriz. Yalnız Gireson rekoltesi 100 bin kantar olarak tahmin edilmektedir ki bu mıktarın yarısını bile bulabilece- ğimizden şüpheliyiz. Hommer Pisani neşretti; ikinci rikülerinde müstakbel fın- dik piyasasından şöyle bahset- mektedir : “21 haziran tarihli sir- külerinde Gireson mahsulünü 700000 bin kantar olacağını - farzederek fiatların çif Hamburg- 180 - 200 shilling —arasında — bulunacagını beyan etmiştim, Rekoltenin 480000 kantarı geçmiyeceği anlaşıldıktan sonra Gireson fındığı fiatlerinin 200 - 230 shillinğ arasında temev vüç edeceğini kabul - etmek I: zimdır. Türkiyede mevcut Gireson ma- li yoktur. Avrupada bulunan cüzi stoklar için yeni mahsul gelmeden evvel aylarında *Noel — ihtiyacatı bir surette Gireson mahsulâtından mübayeatta bulun- mak mecburiyetinde kalacağız. Aymı zamanda / mahsulünün kun- turatlar yüzünden ayrıca müba- yaat olacak ve yeni mahsul fiatı Noel'den evel 220 shilinigi geçe- cektir. Hommer Pisani raporunu böy- lece bitiriyor ve bize aklıne büyük ümitler veriyor. Türkiye mahsulünün bilhassa Gireson fın- dıklarının dünya — piyasasındaki şöhreti malümdur. Bu sene fındık büyük bir hastalıkla mahvolduk- tan sonra fiatlerin yükseleceği pek tabü görülmektedir. Gireso- 'nun 50 bin kantar fındığı Avru- panın yalnız' bir fabrikasının ihti- İngilterede - şi detli sıcaklar de- vam ediyor. Sıcaj şiddetinden büyük mağazaların came- kânlarındaki - bal mumudan yapılmış bi beykeller erimiş, kafalar, kol- lar bir tarafa sark- anıştır .. Bunlârdan bir. kısmı ayakta duramayarak yere düşmüştür. Resmi miz bir camekân- daki iki heykelin garip manzarasını gösteriyor. Londrada sıcak- tan kavrulan halk heykellerin bu tuhaf manzarasını - güle- vek seyrediyor. | ömaline nihayet verecektir. anlaşılıyor. yacına tekabül etmeyecektir. Seyrisefain müdiriyetinin nazarı TERETŞ AT YAK Eelbödiriz Fındık ticare eZ Z Evelki günkü nushamızda bir Menşe - şehadetnamelerinden | , aç kacirinin müşkül mevkide alınacak resim Haber aldığı- Ticaret odası menşe şehadet- icarethanenin vaz- namelerinden alınacak harçların y gibi müşkül bir miktarını iktisat vekâletinden sor- | devrede Keyfiyeti bu müştuür. suretle tashih ederiz.