9 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

9 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

"pr aP SYA SSD 9 Ağustos 1929 İ l Holivut Sinema artistleri birer ikişer Avrupaya kaçıyor Bütün sinema — meraklılarının gözü Holivottadır. Bir çok genç- ler sinema daytahtına ” giderek orada filim çevirmek isterler. Halbuki — Holivatta yaşamak, hele çalışmak çok güçtür. Bir kere Holivutta pehşetli bir faaliyet sardır. Burada yaşayanların da bu baş dündürücü sürate kanış- maları, bu faaliyetle hal ve ha- mur olmaları lâzımdır. — Holivut mütemadiyen — işleyen — muazzam bir makine gibidir. İnsan bi kere bu makineye kendisini kap- fırsa artık tamamile - benligini kaybeder, bu m: başlar. Burada disiplin zabtı rabt çok tistler dişlerini sıkıp Holi oturdukları hakle gözleri daima Avrupadadır. — Bilhassa — Alman stüdyoları — Aamerikada çalışan sinema artistlerinin gözünde tüter. Fakat burada sanatkâr bir makine gibi kullanılmaz. Konrat Vayt Sahne vazileri de Alman stüd- yalarına” bayılırlar. Bunun için çok sanatkârlar, sahne vazileri kazançlarından (fedakârlık yaparak Avrupaya dönmektedirler. Meselâ Konrad Vayt, İvan Mujokin, Liya dö Pütti, Polâ Negri, Dita Parlo, Arlet Marşel Amerikan - stüc larının gürültülü hayatına taham- mül edememişler ve Avrupaya dönmüşlerdir. Şimdi de Lara Hanson, Ev Fon Bern Alman studyolarına — döne- eeklerdir. Holivotta — sanatkârdan — mada sahne vazıi de azalmaktadır. Erih Pummer, Düpen Avrupaya avdet etmişlerdir. Evelce Amerika, dolarları saye- sinde, sinema artistlerini Avrupa- dan kendisine celbediyordu. Şimdi de sükün ve istirahatı ile Avrupa, Amerikadaki artistleri - çekiyor. Gün gectikçe Avrupa sinemacılık hayatında eski mühim mevküni elde etmektedir. >* Villi Friç, Hans Şvaris ve Dita Parla “Hayat Melodisi,, is- minde sesli bir filim çeviriyorlar. Filmin Macaristanda cereyan eden harici kısımları ikmal edilmiştir. Ü Ti VZ l VAT ai ll l F ” ÜN / Nev York borsası filime alındı Borsadaki alım satım, borsacıların Nev York borsası ve filmin Başlıca iki mümessili Son — zamanlarda Amerikada çevrilen sesli filimlerde en ziyade muvaffak olan Jorj Bankrofttur. Geçen seneler “Şikago geceleri, e gibi filimlerde iktidarını göstermiş olan Jorj Bankroftın sadası, sesli filimler için en müsait addediliyor. Bu itibarla Bankroft sesli filim- lerin Emil Yaningsi addedilmekte ve Amerikada en büyük artist telakki edilmektedi. Gaytan İnce ytan bıyıkları ile meş- hür olan Adolf Menjuyu hemen bütün sinema meraklıları gayet iyi tanırlar. Menju şimdiye kadar bir çok filimler çe- virmiş ve fevka- lâde — muvaffak olmuş bir artist- tir. Adolf Menju- nun sinemacılık- taki büyük istida- dini evvelâ Şar- lo keşfetmiştir Meşhur kumik “Efkârı umümi- ye, filminde ilk defa Menjuya ehemmiyetli bir rol — vermiştir.. Adolf Menju bu rolde gösterdiği büyük muvaffa- kiyetten — sonra sanat aleminde parlamağa başı İamıştır . Lâkin sesli filim meselesi - Adolf Menjunun . işleri- ne büyük bir sek- te vermiştir. Menju sesli fi- limin diğer kur- banları gibi Ame- rikada eski raz- beti bulamayınca zevcesi ile bir- likte Avrupaya gelmiştir. Gay- tan biyıklı artist şimdi Paristedir. Jorj Va kroft son zamanlarda * Val Saitin kurdu ,, isminde bir filim çevirmiştir. Val Strit Nevyork — borsasının - bulunduğu sokaktır. Filimde borsa hayatını oradaki dalaveraları göstermek- tedir. Bu filimde rakkaselerin yerine ateşli borsacılar, cazbant yerine borsadaki gürül alım satımlar kaim olmaktadır. Filimde Nev york borsası kâmilen görülüy bıyıklı artist: Menju Adolt Menju Esasen fransız olan, fakat Ame- * rikada doğmuş bülünün Menja burasının gürültüsü işidiliyor. Val Strit kurdu filminde aşk ahneleri vardır; Fakat borsacı Bunlar her şeyden evel alakadar oluyorlar, o heyecan içinde her şeyi unuttuk- ları oluyor. “Val Strit kurdu, rolünü Jorj Bankroft yapmış ve çok muvaffak olmuştur. Kadın rolünü de Olgâ Baklanova — yapımış ve büyük bir istidat gi Fransanın payta- htnda tam bir Parisli gibi yaşa- maktadır. Beyaz perdelerin kahramanı biraz sonra — itibarım eski rağbetini ta- mamile kazanaca- Haa gayet emin- dir. Menja ken- disi ile görüşen bir gazeteciye — de- miştir. ki: — Bana sesli im - çeviremez yorlar.. Halbu- ki ben bunun aksi- ni ispat edece- ğim. Fransada iki sesli filim çevi- receğim.. Bunlar- da hem fransız- ca, hem ingilizce olmak üzere iki lisanda konuşaca- ğım... Busurette sesli filim için ga- yet müsait —bir sese malik oldu- ğumu — herkese gösterecegim. Bir| kaç zaman sonra Amerikadan müs- aft teklifler karşı- sında kalacağımı tahmin — ediyo- rum. Bu filimlerde zevcem |Katerin Karvur da be- inle birlikte oynayacaktır. eski | Bir hafta tatil Muhtelif sanatkârlar bu tatil müddetini nasıl: geçirecekler Holivutta küküm süren şiddetli sıcaklara rağmen bazı büyük ar- tistler elân çalışmak ve filim çe- virmek mecburiyetindedir. Bunlar Holivutun kızgm güneşi altında, kapalı stüdyolarda mütemadiyen 'ter dökerek çalışıyorlar. Bir muharrir bu artistlere mü- racaat ederek şu süali sormuştur: “Sizi filim çevirmekten affederek bir hafta izin verseler ne yapar- sınız?,, Sinema yıldızları bu lere şu cevapları vermişlerdir. Klara Bav — Bir hafta mi? derhal banyo elbisemi sırtıma geçirir sabahtan akşama kadar denizden çıkmam. Bundan daha iyi eğlencc mi olur? Lora Laplant — Bir. hafta Meksikaya gidüp gelmek için kâfi zamandır. Bu müddet zarfın- da yüksek dağlardan geçerek Meksikayı ziyaret etmek pek hoş bir şeydir. Recinald denni Kolin Mur — Ben bir hafta tatilimi evimde, evi tanzim ile rdim. Her gün işim o kadar çok ki evime lâzım olduğu kadar bakamayorum. Bir hafta, eşyayı yerleştirmek, evimi tanzim etmek için tamam kâfi bir zamandır. Ester Ralston — Bir hafta ta- tilim olsa ber gün yeni bir şey yapardım. Bir gün müzeleri ge: bir gün sinemaya, giner, bir gün ziyaretlerde bulunur, son gün de rahat ederdim. Erkeklerin cevapları şudur: Recinalıl Denni — Bir halta tatilim olsa kayığımı, balık takım- larımı hazırlar, sabahtan akşama kadar balık avlardım. Bundan iyi eğlencemi olur? i Con Cilbert — Derhal bir oto” mobile atlar, dağlara tırmanarak serin yerlerde, ormanlar. içinde gezerdim. Harold Loit — Deniz kenarn- da bir arsa satın aldım, bu arsa üzerinde bir köşk — yaptırdım. Fakat o şimdiye kadar burada döya doya uturmak — nasip o madı. Bir hafta tatilim olsa bu köşke gider, kâh denize girerek, bazen, kürek çekerek ve bahçe ile meşgul olarak vakik geçirir- dim., Bünler Keton —— Bir bafta tati. lim olsa bütün gün beks yaparal YO İOEEİ yle ee girirdim.