22 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Ağustos 1929 mazgoneliza l BBir Hasan bey kavunu Ayşe kadın fasülyesi Musta bey armutu Biz şarklılar midesine düşkün insanlarız. vesselâm... Hemi o kadar düşkünüz ki sev- diğimiz yemeklere ya kendimizin yavut ta - sevdiklerimizin — ismini köy : voruzu. Meselâ - Ayşe kadın deriz... Senelerce bunun aslı araş- Urılsa bu zavallı fasülyeye niçin Ayşe kadın fasülyesi dendiği an- daşılmaz... Bana kalsa vaktile bo- azına düşkün bir ahçı, Ayşe isminde bir kadımı sevmiş.. Ve yemeğe dildadesinin ismini koymuş... Her halde Ayşe kadın fasülya- sinin ismi böyle konulmuş olacak. Daha bunun gibi insan ismi taşıyan bir çok yenilecek şeyler var; Hasan bey kavunu, Musta bey arnutu, Rağıp paşa böreği ve saire... Küçüklüğümden beri - düşünü- 'Tüm : Acaba Hasan bey kavunu- na niçin Hasan bey kavunu de- mişler ? — Musta - bey armudü deriz?.. Her halde — bunların asılları araştırılsa gayet şayamı dikkat şeyler çıkacaktır. Öyleya fasülyası bu isimler öyle gelişi güzel koyul- Muş olmasa gerek.. Meselâ niçin Ayşe — kadın fasülyesi — diyoruz. da * Fatma kadın yahut — Zeynep — kadın fasülyesi — demiyoruz?... — Niçin Hasan bey kavunu diyoruz da Ah- met bey, yahut Mehmet bey kavu- 'nu demiyoruz? Niçin Musta bey armudu. diyoruz da Faik bey, yahut Tevfik bey armutu demi- yoruz değil mi? Muhakkak bun- larda bir hikmet var. İlı l dediğimiz işte böyle olur.. Ülema ve füdelamız derhal kolları sıvayıp| bu mevzuları inceden inceye tet- | kik etseler meselâ Hasan bey kavununun. nereden - geldiğini u- Zzun uzun arayıp bulsalar insani- yete pek büyük bir hizmet etmiş olurlar. Hikmet Feridun Seyrisefai;;de ihti- lâf haberi tekzip ediliyor Ağgustos 1926 tarihli gazetehi- zin birinci sahifesinde (Seyrisefa- inde ihtilâf ) serlavhası — altında eşir havadiste meclis ile mü- diri umumi bey arasında bir vapur meselesi - yüzünden bir ihtilâfın hadis olduğu hakkındaki haber hilâfı hakikat olmakla beraber meclis azasından bir zatin ida- rzeye bir vapur teklif ettiği de asılsızdır. — — Seyrisefain İdare meclisi reisi Ziya memura ikramiye Şehremaneti evrak müdürü Avni B. ile evrak mahzeni memuru geceleri geç vakta kadar ema- nette kalarak meşgul oldukların- dan iki zate tahsisatı fevkalâdede dahil — oldu; halde bir maaş nisbetinde ikramiye verilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Plâjlara fotograf makinesile girilebilecek İstanbul jandarma kumandanlı- ği plâjlarda resim çekilmesini menetmiş ve plâj civarında foto- graf makinesile görülenlerin makinelerinin müsadere edilmesine karar vermişti. Dahiliye vekâleti, halkın - hürriyetini tahdit eden bu kararı muvafık - bulmamıştır. Arzu eden plâja fotograf makinc- sile girebilecektir. Postada sürat | î Mektuplar hava | | tazyiki ile | sevkedilecek | : Avrupanın Başlıca büyük şel lerinde hava tazyiki ile mektup sevki için yer altında borular vardır. Bu boruların içindeki ku- tuya konan mektup bir dakikada | şehria bir ucundan - öteki ucuna | | sevkedilir. bu itibarla bu kabil | mektuplar telgraftan çabuk gider. Posta ve telgraf idaresi şehri mizde de bu kabil tesisat yap- mağa karar vermişti. Bu tesisatın projesi ” hazırlanmış , Ankaraya gönderilmiştir. Şehrimizde hava — borularıyla posta nakliyatı yapmak içii bin raya ihtiyaç vardır. Bu tesiratı“ yapmadan — evel mevcut posta şubelerinin posta idaresi tarafından satın alınması lâzım gelmekter Gelecek sene projenin'tatbikine başlanacaktır. Posta ve telgraf umum müdürünün seyahatı Posta ve telgraf umumi mü zü FahriB. şark vilâyetlerinde- ki seyahatına devam etmektedir. Fahri B. elyevm Vanda bulunmak- tadır. Eylöl nihayetinde Ankara ya avdet edecektir. Buz bulunmayor mu? |— Şehrin bazı mıntakalarında ye- ne buüz bulunmadığından şikâyet | edilmektedir. Mezbaha idare mec- lisi reisi Tahir Kevkep B. depo- larda kâfi derecede buz bulndu- ğundan şikâyetçilerin idareye ma- lümat vermelerini söylemiştir. Yerli şarapları Fransız mütehassıs tetkikat yapıyor Müskirat inhisar idaresi tarafın- dan fransadan M. Bufa bir şarap mutahassısı geti Mutahassıs evelki gün İzmire git- miştir. M. Bufa İzmirde şarapçılık hakkında tetkikat yapacaktır. Bilhassa misket üzümünden ya- pılan şaraplar. tekrar ihya edile- cektir. M. Bufa İzmirdeki tetkikatımı birtirdikten sonra Trakyada şarap çıkan yerlerde tetkikat yapacaktır. Bu tetkiklerden sonra yerli şaraplar Avrupa şarapları kadar nefis olarak imal edilecektir. Mezbahadaki kanlardan istifade meselesi Mezbahada kanların boş yere denize aktığı, bundan istifade edilmediği mevzubahs olmuştu. ir Macar grubu. kanlardan stifade etmek için Emanete mü- racaat etmiştir. Macar grubu kan-) lardan kimyevi gübre yapacaktır. Bu teklif tetkik edilmektedir. l Sanıtrıryuııılıîı muavenet | Heybeli ve diger adalardaki sanatoryomlara emanet bütçesin- den bu sene 15 bin lira muave- net ediliyor. Bu paranın bin lirası Heybeliada sanatoryomuna , — mütebakisi de diger sanatoryomlara tevzi edile- cektir. Bu suretle emanet tarafır dan gönderilen hastalar, verilen tahsisat mükabilinde tahsis edilem yataklara kabul edileceklerdir. Yerli malları sergisini ziyaret Yerli malları sergisi her gün yüzlerce ziyaretçi ile dolup boşab maktadır. Sergiyi gezenlere küçük çokolatalar, diş pastaları, yelpazeler dağıtılmaktadır. Mektepliler de — muallimleri ile birlikte sergiye gelip yerli mallarımızı seyretmektedirler. Bu sıcakta.. Bu sıcaklarda insan kendisini güç taşıyor. Hele bir öğle üstü ü geçmek âde- Böyle - olduğu mesele... halde bir.çok hamallar, dükkân çıraklârı —sırtlarındaki, » yahut omuzlarındaki yüklerle kan ter içinde dolaşıyorlar. Şu omuzundaki çocukla dolaşan çırağın resmine bakınız.. İnsan bu fotografı seyre- derken terliyar ! itfaiye mütehassısı geliyor İstanbul/ itfaiyesinin ıslâhı içim Viyana itfaiyesi müdür mua M. Köniğin şehrimize getirilmesi evelce karar altına alınmıştı. M. König muhtelif memleket- Terdeki itfaiye teşkilâtını tetkik etmiş, seyahatini bitirmiş ve Vi- yanaya avdet etmiştir. Viyana sefirimiz. Hamdi bey- den gelen bir mektupta M. Köni- ğin İstanbula — gelebilmesi için harcirahının — gönderilmesi — bil- tehassısının yol masrafını göndere- cektir. König eylül bidayetinde şehrimize gelecektir. Halk oyunları Trabzondaki halk oyunlarının filime çekileceğini yazmıştık. Filim operatörleri dün Trab- zona gitmişlerdir Esnaf cemiyetlerinde doktor bulunacak Esnaf murakiplikleri komisyonu her esnaf cemiyetinin bir doktor. bulundurmasına karar vermiştir. Komisyonun bu kararı üzerine esnaf / cemiyetleri birer doktor tayin etmeğe başlamıştır. Vergi vermemek. Büyük adadaki rum mektepleri balosu biletleri Adada —oturan bi oturan bir — karimiz yazıyor: Cecen gün Büyük adada bir ötelde yemek yiyorduk.. Yan mızdaki masada bir ermeni ailesi vardı. Bir aralık iki kadm, ü erkekten — mürekkep — bir grup 'ermeni ailesinin masasına yaklaştı, içlerinden | — Efendim rum mektebi men- faatine bir balo veriyoruz. bilet alır mısınız? — $ liradan 100 liraya kadar.. Ermeni ailesi bir tane 5 liralık bilet aldılar. Lâkin biletin üstün- de fiyati bir liradır diye yazıye du. Bileti alanlar bunun sebebir sordular ve kendilerine şu cevap verildi: Efendim her biletin üstünde böyle yazar.. Hatlâ 100 liralıklar n bile.. Maksadımız nafile yere vergi vermemektir. Karümizin — mektubunu aynen koyıyoruz. Defterdarlık idaresinin mazarı dikkatini celbederiz. Etler çabuk bozuluyor ve kokuyor. Et sarfiyatı son günlerde sıcak- lar dolayısıyla azalmıştır . Şehi mizdeki bazı kasap dükkânları okmağa yüz tutan et sattıkları in bu etleri alıp yiyenlerde mide rahatsızlıklarını ve mevsim hastalıkları görülmektedir. Emanet, — etlerin — tefessühüne mani olmak- için yeni tedbirler alacak ve kokmuş et satan kasap- ları şiddetle cezalandıracaktır. Hileli peirol Çabuk bitiyor ve fit tahrip ediyor Petrol inhisar idaresi kolzar yağı ile karışık petrolların yanışını tecrübe elmiştir. Bir lamabaya bileli, diğer lambayada saf petrol konmuştur. Yapılan bu tecrübede petrolların ” çabuk bitti; zamanda Jlambanın fitilini tahrip eylediği görülmüştür. Bu suretle bileli gazların mahi Petrol “inhisar idaresi halkın petrol - kullanırken bu noktalara dikkat etmesini tavsiye etmekte- dir. Bu gibi hileli petrol alanlar 'en yakın zabıtai belediye memur- kuğuna müracaat etmelidirler. Emanet te takibatta bulunacak Kolza yağını gaza karıştıranlar bakkında gaz inhisar idaresinin takibatta bulunması ve bu husus- taki şikâyetler şehremaneti tara- fından da nazarı dikkate alm- mıştı Encümeni emanet sor anda kolza, gaz ve benzini bir- birine karıştırarak satanlar hak- kında takibata karar vermiştir. Bu gibiler hakkında kanunun beledi cürümler hakkında tatbik edilen ahkâmı tatbik olunacaktır. Sinemada türk mallarını reklâm Pariste beynelmilel sinema ilân- ları yapan bir şirket ticaret oda- sına müracaat etmişti ema şirketi türk mallarını bütün dünya sinemalarında rek- lam edeceğini bildirmektedir. Bu müracaat ticaret odası tarafından tetkik edilmektedir. ti anlaşılmıştır. | - Bu sene fıindıktan zarar edenler çoktur Trabzon 19 | Hsusi| — Piya- saya yeni fındık mahsulü gelmeğe başladı: Borsada alışveriş faali- yetle devam ediyor. Bu seneki mahsulün hakiki mıktarı henüz tayin edilmiş değildir. Geçen ay borsa ve Ticaret odası içti- malarında mahöul 250000 kantar tahmin edildi ve İstanbul bore sına bu suretle bildirildi. Mü- teakip — içtimalarda — mahsulün 200,000 kantar olduğu tesbit edildi. Daha sonra da bu sene yeti- şen fındığın 90,000 kantar oldu. guna bükmedildi. Nihayet bu mıktar ine ine 250,000 kantardan 60,000 ne düştü. Bakalım daha da ne kadar inecek. Hemen de ilk tahminler Göre- lenin yarısından Hopeye kadar olan sahadaki - fındıklara ai Son tahminlere ise Cireson fın- dıldarı da dahildir. Bu tahminlere nazaran bu seneki mahsul geçen senekinin yarısmdan azdır. Son tahminler tebeyyün ederse külliyetli mktarda alivre satış yapmış olan bir kaç büyük tüccar iflâs edecektir. Alivreciler sene başlangıcında fındıgın çok olduğunu mazarı itibare alarak fazla fındık satmağı tacahhüt et- mişlerdi. Bu hal çok fena neticeler verdi. Burada tütün, buna - benzer mısır, fasulye ve mevat “fevkalâde murlardan — Trabzonlular epice korktu. Lâkin artık tehlike atla- tılmış demektir. — Şehir içinde değirmen olur mu? — Sariyerde Çeşme sokağı sakin- leri mamına matbaamıza gönde- rilen bir mektupta orada bulunan değirmenden * şikâyet edimekte ve Yeniköy belediye " dairesinin nazarı dikkati celbölunmaktadır. Dermeyan” - edilen - şikâyetlere nazaran değirmenin * şehir dabi: linde” bulunmasından * gündüzleri tüden 'i maları kabil değildir. Esasen 'de- ğirmen inşa edilirken aranılması icap eden şeraiti fentiye de ara- mılmamış ve Sariyerin gınından sonra alelâcele inşa edi- İivermiştir. Bundan başka Sariyerin bütün merkez mahallesini kâmilen yaka- bilecek bir mahiyette olan bir sokağın başına inşa edilmiş olması itibarile değirmende zuhura gele- cek bir kazanın yine büyük bir felâket tevlidine sebebiyet vermesi çok muhtemeldir . Tahkikatımıza nazaran bu de- ğirmen şehre bir çok noktalardan mazarrat iras etmekte olduğundan şehrmanetinin ehemmiyetle haza- ı dikkatini celbederiz. İDARENANE — acımusluk sokahı Telgraf adresl: “Akşam, lstanbul, Telelon : yazı İşleri içini lsti 1686 Telefon 1 dare İşleri için çi HSW Gönderik yanlar, aibine iade odilmen. ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700, ai aylığı S08, ç aylığı 00 kuruş. Fenebi memleketler için : Seneliği 3000 altı Aylığı 1600; Üç aylığı 909 kuruştur. Cazelemiz ilünlerdan enmeNliyek kabul eee