22 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

“Güzellik Cenneti,, mi, Hüsnü an müessesatına, bura- larda çirkin kadınlar için Jetafet imal edilmesinden kinaye olarak “Güzellik Cenneti, diyorlarsa da bilmem müdavimleri de bu fikir- de mi? Resmimize göz gezdirilirse güzellik edinmenin pek o kadar basit ve zahmetsiz olmadığı gö- rülür. Resmimiz saçlarına devamlı dal- ğalar temin etmek için elektrikle işkence — edilen, damla kaçsa en zalim acılar tev- lit edeceği bilinen mayii - kirpik- kerine sürdürten, yorgun ve gev- Şemiş derisini buz. masajı ile düzletmeğe çalışan, gece mayi olarak sürülen balmumu maske- nin kuruyup - katılaşarak — bütün gece yüz üstünde — kalmas ba- hasına li beyazlatıp yumuşa- tan, çok elim bir ameliye ile dudaklarına arzu ettiği renk ve yoksa “Cehennemi,, mi? gözlerine - bir | şekli verdiren bir kaç kadın gös- teriyor. İnsan bunlara bakarak “Acaba bu kadar zahmete değer mi?,, diye gayri ihtiyari tereddüde dü- şüyor. Sonra bimem ki bu adeta bir dairei faside değil mi? Öyle fa aman saçım yanmasın endişe- le takallüs etmiş yüzde beliren çizgileri gidermek için tabii masaj yapılacak, yakıcı maddenin kurut- tuğu göz kapakları az çok ıztıraplı bütün bu ameliyat esnasında ça- | tılan kaşlar ve bükülen dudaklar- dan, yüzde maske ile yatarak uykusuz kalmaktan mütevellit tah- ribatın tamir ve izalesi için yeni- den işe başlamak icap edecek değil mi? Ve nihayet nasıl olsa ihtiyarlığa büsbütün mani olama- yıp yalnız tehir etmekle iktifa dilecek olduktan sonra bu teha- lük fazla değil mi' Yazın açık havada - toplanıp dans etmek üzere davetler tertibi mutattır. Bunları mümkün mertebe zahmet ve külfetten âri, eğlenceli bir hale getirmek için davet sa- biplerinin evvelâ davetli listesini, sonra da büfe teferruatını azami kâsül — eğlencenin tadını ”/ kaçır- makta mühim bir amil olabilir. Bunları temin ettikten sonra mi- safirler kendi kendilerini eğ dirirler ve ev sahiple kadar lüzum - kalmaz. Cazbant bazan bir gramofon da maksadı temin eder. Elverir i gönüller gen olsun. Büle için levazım listesi Bahçe ve kır eğlencesi tertip erkamı kaydediyoruz. Et veya balık: adam başına 50 dirhem. Sandviç, her başına 3 tane, Pasta, bütün veya dilim: adam başına 3 tane. Biskti: 6 kişi için 100 di Bonbon ve fondan: 6 ki; 100 dirhem. Konserve meyva: Gkişi için 1 kutur, j ken işe yarayacak şu | W Dondurma: B kişi için 1 okka, / neviden: adam Limonata: adam başına 2 bar: kakao, sütlü kahve adam Faideli bilgiler Merborgi bir İömaj Tekimdele | yırtık örüleceği zaman altından ayni renkte bir tül parçası tespit edilerek ve iğne tülün delikleri arasından geçirilerek örülür hem Mmuntazam olur, hem o kısmın mükavemetini arttırır. ** Paslanmış ve iyice sıkışmış bir vida ve ya çivi kolayca sökül- mek arzu edilirse üstüde bir az gaz dökerek iki dakika bırakıl- Balıdır. * Rengi atmış muşambaları müsavi miktarda yoğurt ve neft | yağı l ile oğmalıdır. kat yağlı boya sü sene daha kullanılal * Yeni boyanı boya kokusunu gidermek için bir kovaya saman ve su doldurup odanın ortasına koymalı ve pen- cerelerle kapuları kapayarak bir gün bırakmalıdır . * Soba borularının, radiyatör- ler için kullanılan alominyun cilâ ile boyamak suretile ömürlerini iki, üç misli uzatmak >* Sıkı kunduralar çare şudur: Kundura ayakte iken sıcak suya batırılmış bir. bezi sıkan yerin üstüne koymalı ve soğuyunceye kadar bırakmalıdır. Bu suretle deri yamuşayıp esne- yerek ayagın kalıbini alır. | 20 gün havada Amerikada yapılan tecrübeden elde edilen neticeler Nev York 20 (Hususi) — Ame- rikada son yapılan tayyare nu- kavemet uçuşunun spor noktai nazarından hiç şüphesiz büyük | bir. kıymeti vardır. İki insanın 18-29 gün bilâ fasıla havalarda uçmaları, tayyare içinde yatmaları, kalkmaları, yemeleri, içmeleri zah- mete ve yorgunluğa mukavemet noktai nazarından pek mühim bir rekar addedilebilir. İçin şayanı dikkat tarafı şu ki havada bulunan iki tayyareci, 18,20 — günlük — uçuştan sonra bedeni ve manevi — kuvvetli zayi etmemişler ve artık inmel hakkında amirlerinden kati e aldıkları zaman ağlayarak inmiş- | lerdi İki sebatkâr tayyarecinin zev- | celeri de bu mukavemet yarışına ruhan iştirak etmişler ve zevçle- rinin bir az daha havalarda ka- larak mukavemet müddetini tem- dit etmelerine — taraftar bulun- muşlardır. Tayyarecilerin mukavemetinden başka tayyare ve motörün muka- vemeti desfen noktai nazarından mühim bir terakki merhalesi ad- | dedilmeğe lâyıktır. Bir tayyare hareket halinde mütemadi sarsıntı. | geçiriyor. Bu sarsıntının motör | ve tayyarenin her kısmını az, çok müteessir etmemesine imkân yok- tur. Hüsüle gelen tesirin bir de- | recesi, makinenin gösterdiği mu- | kavemetin de bir hududu vardır. Mukavemet / tecrübesine girişen kürtis motör ve tayyaresi, bu ağır, imtihanını şimdiye kadar hiç bir motör ve tayyareye müyesser olmayan bir muvaffakiyetle geçir- havada geçirdiği müd- et merlmle dömei ölamdun bazla bir mesafe katetmiştir. Bundan çıkan netice şudur ki tayyarelere havada benzin ve erzak vermek imkânları tehyie edildiği takdirde mukavim ve mükemmel bir motö: le uzün ve fasilasız. seyahatlara | girişmek kabildir. olmuştur. Cihan iktisadiyatı şeker sanayi nin geçirmekte olduğu büyük | buhrandan ehemmiyetli derecede mütessir oluyor. Harp zamanmda ve harpten sonraki sıkıntılı zamanlarda piya- sanın yüksek olmasından gerek kamış gerek pancar şekeri istih- salâtı mütemadiyen artmıştı. Neticede — istihsalât — sarfiyatı sukutu dolayisile buhran başla- mış ve zaman geçtikçe şiddeti tezayüt etmiştir. İkâ türlü şeker sanayiinin baş- ka başka şeraiti haiz olması buh- ranın devamına mühim bir amil Bazı memleketlerin dahili sa- nayii himaye maksadiyle ecnebi sekerlerine ağır resimler koyması sarfiyatı tahdit eylediğinden buh- ranı bir Kat daha şiddetletdirmiş- tir. Vaziyet — tahammülfersa — bir hale geldiğinden nihayet Cemi- yeti akvamın müdahalesine mü- racaat olunmuştu. Cemiyeti akvam mütehassıslar komitesi vasıtasiyle meseleyi iyice tetkik etmiş ve mütahassısların bulduğu neticelere ait raporu bir kaç gün evel neşretmiştir. Bu raporda şeker sanayüi buhranına karşı atideki çareler tavsiye edi- liyor: 1 — Başlıca müstahsil ve ih- racatçı olan mı bir kaç sene iç ettirmek için itilâf yapılmalıdır. 2 — Kabili ihraç fazla malı olan “memleketler müşterek makul bir surette satış için beynelmilel bir akdolunmalıdır. 4 — Şekerlerin sürümünü ve satışlarını bilhassa harre memleketle da vasıtasıyla çoğaltılmasına müş- tereken çalışılma'ıdır. 4 — Şeker sarfiyatını halk ara- sında tezyit için bu madde üze- rine mevzu - inhisar ve oktruva resimleri ilga, yahat ehemmiyetli tenkis edilmelidi. S — Şeker istihsalâti ve sar- fiyati hakkında malümat toplamak ve tevzi etmek için bir merkez borsası tesis olunmalıdır. Komşularımızın son iktisadi vaziyetleri Rumanya — Bu sene mahsulün iyi olacağı beklenildiğinden mem- leketin iktisadi ve baharda esaslı surette düzelece- ğine dair kuvvetli ümitler peyda olmuştur. Bu sene Rumanyanın memleketin — dahili — ihtiyacından artacak ve ihraca kabil - başaklı mahsulün 100,000 vagon olacağı ftahmin olunuyor. Kabili ihraç ve bir hububatın kısmı azami arpa ve bir. miktar yulaftır. Bu sene misir mahsulünün da- hili ihtiyaçtan artacak ve ihraç olunabilecek kısmı lâakal 200,000 | yagon tahmin olunuyor. Bu ihra- cat sayesinde memlekete külliyetli para gireceği ümit ediliyor. Yugoslavya - 1929 senesinin ilk mısfında — Yugoslavyanın — ithalâtı vezin itibariyle 732001 ton ve kıymet itibarile 3,673,686 dinar- dır. 1928 senesinin ilk nısfına nisbetle bu senenin ithalâtı sıklet itibariyle yüzde (2,86) fazla ve kiymmet - itibarile yüzde - (3,25) noksandır. Şeker sanayiindeki büyük buhran - komşularımızın iktisadi vaziyetleri | Halbbu ki Bu senenin ilk lât ihracata nisl altı ayındaki 690 mil- | yon dinar fazladır. Yani memle- ketin ticaretinde bu kadar büyük bir açık vardı Memleketin zirai lince boğe rak çok evelki —seneye — nisbetle Misir. mahsulü de / vasati. ola-ıx çok. iyidir. Macaristan, bizden epice uz < olmakla beraber Balkan memle- ketleri kadar iktisadiyatına alâ- kadar bulunduğumuz bu memle- ketin bu seneki mahsulü miktar ve kıymet itibariyle çok iyi ola- cağı tahmin olunuyor. Buğday ve ununa — şimdiden çok talep vardır. piyasanın oy- nak olmasından Macar bububatı istihsalâtının kıymeti yüzde 25 nisbetinde yükselmiştir. Bu sene kabili ihraç zirai mahsulatın ye- künu 500 milyon Tengöye - baliğ olacaktır. ki geçen seneginden 100 milyon Tengö fazla olacaktır. Çehslovakya — Çehslovakyanın başlıca sanayü olan şeker vemen- sucat büyük buhran geçiriyor. Bu memleketin cihan şeker pi- yasası üzerinde azim ehemmiyeti olduğundan geçirdiği bubran şa- yanı dikkattir. Çehslavakya şeker ihracatında felâket denilecek açık vardır. 1926 — teşrinisanisinden — 1929 temmuzuna kadar bu memleket- ten ibraç olunan şekerin yekü- nundan ham şeker 592783 tondur. daha evelki mevsimde bu ihracat 678452 ton idi. Şeker ihracatının beyaz. şeker kısmı seneci cariyede 463978 tondur ki geçen sene 521980 ton idi. Şeker ihracatım bu tenakusu memleke- tin ticari bilânçosunda mühim bir açık bırakmıştır. Avrupa memleketleri iktisadiyatı Fransa — Bu memleketin sana- yı ve iktisadiyat cihetinden uzun müddet muhafaza eylediği yük- sek vaziyet bozulmağa başlamıştır. Evvelâ Fransayı yeni bir pahalı- hık dalğası istilâ etmiştir. Aile hayat bahaliliği nisbeti bu senenin ikinci üç ayında (547) den (556) nisbetine çıkmıştır. Ye- ni icar kanunu bu nispeti bir kat daha yökseltecektir. Mühtelif sanayı şubelerinde me- sai ücretleri artmıştır. Digerlerin- de de artmak üzeredir. Bunun sanayı üzerine mübim tesiralı ola- caktır. Almanyada ve çelik istihsâl: Almanyada actıyor. Kömür istih- salâtı fevkalâde artıyor. Linyit istihsalâtı 1913 senesine nisbetle iki misli olarak geçen ay 13 mil- 'yan 703,086 tona baliğ olmuştur. Maden kömürü istihsalatı 13,221,431 tona balig olmuştur ki 1913 senesi temmuzuna nisbetle bir buçuk milyon ton artınış bu- Tunuyor. Demir ve çelik istihsalalı geçen 'ay rekor derecesini bulmuştur. inşaat ve kereste fiatleri Anadoluda ve bilhassa Ankara- daki inşaattan dolayı son gün- lerde kereste fiatlerinde mahsus derecede bir tereffü vardı. Son günlerde Anadolunu inşaat malzemesi kifayet edecek derecede iddihar edildiğinden Anadoludan şehrimize külliyetli mikdarda ke- reste gelmeğe - başlamıştır .— Bu itibarla kereste fiatlerini - tenezül ed'liyor. Fransada demir azaldığı halde yar YA MTARE ĞAA D'EPN ÜĞĞCĞA » l z arall İ