20 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1929 — AKŞAMDAN AKŞAMA Taklitlerden içtinap oluna! İnsan, yalmız. başkalarının mu- olmaz; kendikendini de eder. Beş sene evel bir aheser yaratmış ve bu. yüzden | dirler - kazanmış - bulunan bir bakarısınız, - mütaakip sene zarfında —öyle eserler keydana getirmiş ki, birinc maymunca kopyası... İşte, taklidin tehlikelisi, budur: Kendini klil! Zira, bu, karihadaki doğu- cu kabiliyetin tükendiğine alâ- | Eski şahsıyetiniz, şim ağlüp etmiş; onu hükümranlığı İina almıştır; — tedennidesi- mMazinizin elinde oyuncaksınız. Mamafih, kendini taklit, yab bi fertlere has birşey — değil; timai sahada da oluyor: Şayet srin terakkısi hiçe sayılır; — ille ekisi gibi şeyler yapılmağa ça- İşlırsa, o zaman, bu kendini iklide adila sanila “ maziperesi- k, yahut “irtica,, derler. Memleketimizde, hemen her ada, yeniliğe doğru bir hamle, ç değilse bir heves vardır. Yalnız, mimari, müstesna! —Türk- cereyanının zuhurundan sonra pılan beylik binalara bakınız; bu , Cami, medrese tertibi şeyler- ir. Sanki, içlerinde 20- nci asra bir ömür sürülmiyecek de, aş. kurulüp — zikrütehlil — ile emgüzar olunacak ! “Bu binaları niçin böyle yapı- diye mimarlardan so- 'Eski türk wcu.arisini ihya (üm uğraşıyoruz!, cevabını ala- Halbuki, alman mimar- Milli mimarlığı ihya edece- diye, getik bina mı yapmak- İar? Gazetelerin ecnebi şuun sahi- larında, veni yapılan binaların killerini urüyorsunuz. Bunların | İolik tarzla zerrece alâkası yok- r. Fakat, almanlıkları, gene | erlerinden akar. Herşey gibi da, tebeddül ve tekâmül Taklitçilik ise, harsın kati- | Her dir. Mimarlara - tavsiyemiz: Kime ait? Fener meydanı ihtilâfı henüz halledilemedi Haliçteki - Fener defterdarlık tarafından satılma: na teşebbüs edilmesi emanetle etmiş, Fenerde iye yakın şahit di pazar mişlerdir Elektrik fiatleri şiıııdilüı tenzil edilmiyor Dünkü refiklerimizden biri lacağı ilâve ediliyordu. teşrinievel — bidayetinde hesaplarını — hazırlamadığı — içi | fiatlarda tenzilat şimdiden mevzu- ubahs olama; İktisat meclisi Azâ Trakyada tetkik seyahatına çıktı lar dün Trakyada caktır. Esnaf bankasının yardımı İPARENAĞI! — “ksiemanlüi dakağı Telgraf adrosl A abul, elefom 1 ga işleri içim iat. 1686 ABONE ÜCRETLERİ | ürkiye için Sendiği 1708, 90X Üç aplığı 500 Kumuş. Eemebi emleketler içim: Seneliği 3000; sin 2600, ç aylığı 900 kuruştur. tevsi edilecek Esnaf bankasının esnafa daha için bazı ziyade yardım - etmesi tasavvurlar vardır. Elyevm bar kaya esnafın ufak hisselerle kayt- | Ban- | kanın müstakbel şekli hakkında olunması düşünülmektedir. bir proje hazırlanıyor. kolonya matbuat sergisi bu sene de açılıyor. cemiyetine müracaat ederek Türk matbuatı bakkında meydanının üzerine | defterdarlık * arasında | bir ihtilâf çıkmıştı. Şehremaneti, | meydanın halka aidiyetini iddia burasının hiç bir suretle satılamayacağını ileriye sürmüştü. İş mahkemeye düşmüş ve niha- yet mahkeme mahallinde tahkikat yapmağa karar vermişlir. Geçen ü tahkikat nilmiştir. Şahitler, burasını öte- den beri meydan olarak kullanıl- dığını, denizden dolma olmayıp, bilâkis meydanın bir kısmının de- niz tarafından yenildiğini söyle- ayda bir tanzim edilen elektrik tarifesinin - bugünlerde — yeniden tetkik —edileceğini — yazıyor ve elektrik tarifesinde tenzilât yapı- Halbu ki elektrik tarifesi ancak tanzim edilecektir. Elektrik şirketi henüz Ali iktisat meclisi buradaki iç- timalarına nihayet vermiştir. Azâ- tetkik seya- hatına çıkmışlardır. Heyet Trak- yadan avdet ettikten sonra An- | karada umumi içtimamı akdede- eekir. Bu içtima kânunuevlde ola- alümat iste- ŞETLİR HABERLERİ ZG AA MNM K TCT ZMN GA SÜT CARMENR S ZL GST YG Çocuk bahçesi yakında küşat resmi yapılacaktır. Bi bir çok tesisat yapılmıştı de edeceklerdir. Parkta muzika 3 Gülhane - parkı Istanbulun en çok rağbet gören bir yeri idi, haftanın muayyen günlerinde burada muzika çalardı. Son zamanlarda bu güzel âdet terkedildiğinden muzika köşkü harap olmuştur. Çocuk bahçesi yapılırken bu köşkün de tamirine başlanmışt Mali Malül gaziler pazarı gaziler dik: Mühterem | Eylül taril gazetenizin lazım gelen noktalar ) sernamesi |— £ altındaki neşriyat berveçhi zir | Şirket arasında şu esaslar takar- Teti ö rür etmişti: 1 — Satışa arzedilen eşya | | Üsküdar tramvay hattına elek: fiatleri “üzerinde yapılmış olan | trik şirketi cereyan verecek, Hay- tenzilât kat'iyen değiştirilmiştir. — darpaşanın Bostancıya kadar bü- 2 — Tasfiye muamelesinin bir her süretle çalışılmaktadır. 3 — Tasfiye heyeti işe başla- | dıktan sonra Malül Gaziler paza- Vrma hiç bir nam ve suretle ha: | riçten bir parça eşya bile girme- miştir. 4 — Hissedarlar heyeti umumi- yesi içtimalarında tasfiye memur- larına ücret tayin edilmemişti. Binasnaleyh: Halkın rağbeti Kolonyadaki —matbuat sergisi | üzerine tenzilâta nihayet verildi; | bu sene tekrar açılacaktır. Kolon- | Ve yevmi beşer lira almak kay- ya sergisi komicerliği matbuat | Eüsiy'e tasfiye muamelâtının uza fılması istendiği ve hariçten mal mübayaa edilerek valışa arz edi hakkındal E ş.üıhm ankmdî hbrb _xuıâış | Geçen sene bu mevsimde, Ana- ahçesi yapılmasına teşebbüs edi- | Aoladaki kuraklıktar dolayı günde mişti. Bahçe bitmek üzeredir, | doltdaki kuraklıktan dolayı günde rada çocukların oynaması için ilhassa ince kum getirtilmiştir. Çocuklar ışın da iyi havalarda buradan bir “zamanlar pazarı - tasfiye memurluğundan şu mektubu al- 18 nüshasında ( Malul | Gaziler Pazarı, tetkik edilmesi 'an evel intaci matlâp ve teminine Buğday geliyor Bu sene diger hu- bubat ta çok meb- | zul ve iyidir Bu sene Anadoluçaki mahsulün pek iyi olduğunu — yazmıştık. Fil- hakika son günlerde gelen buğ- day ümit edildiğinden fazladır. | Anadolunun zahire menbalarından şimdi günde 70 vagon buğday gelmeğe başlamıştır. ancak 20-25 vagon geliyordu. Bu miktar, mayise doğru 4-5 vagona inmişti. Anadoludan bugünkü nisbette buğday gelmekte devam ederse bu sene hariçten buğday getiri- meğe lüzum kalmayacaktır. Ancak, Adana, Mersin havali- sindeki mahsulün özü itibarile pek iyi olmadığı anlaş 'na ve havalisi mahsulü bidayette | damamile - sarfedildiği için — artık bu günlerde bu havali buğdayı gelmiyor. Bu sene, ancak mayisa doğru hariçten bir miktar hububat gelmesi muhtemeldir. Bundan başka, bu sene fasül- ye. nuhut, mercümek mahsulü de pek iyi ve pek mebzuldür. Geçen sene fasülyeyi 40 kuruşa kadar yemiştik. Bu sene kışın bu fiatı bulmayacagı muhakkak görülüyor. Bu sene yalmız bamya pahalıla- nacaktır. Elektrik tenviratı Adalar, bütün Anadolu sahiline cereyan verilecek Şehremini Muhiddin B. Üsküdar elektrik tramvayı ile Adalar elek- triği, Haydarpaşa hat boyunun tenviri işleri hakkında elektrik şirketi müdürü M. Hansens ile görüşmüştü. Bu mülâkattan sonra emanetle tün hat boyu tenveir edilecek, Va- | niköyünden geçirilen havai bir hat | Kartala kadar uzanacak, Kartal sahillerinden başlayacak bir kablo Adalara kadar uzanacak ve Ada- lar tenvir edilecekti Üsküdar tramvayı, şimdiye ka- dar Kısıklıdaki fabrikadan cere- | yan — temin ediyordu. Silihtar ağadan verilmesi Cereyanın | daha ucuza mal olacaktır. | İzdicaç ilânları Bizde en ziyade değişen şey | nedir, biliyor musunuz ? İzdivaç ilânları... Evlenme ilânlarını en evel neşr- etmeğe başlayan “Malümat, mec- muasıdır. Dün elime geçti de ay ayrı okudum. — Malümat'ın |neşrettiği izdivaç ilânları ile bu- (günkü izdivaç ilânları ” arasında ne büyük, ne dehşetli bir fark İşte 19 numaralı Malumat' tan bir izdivaç K “Yedi yüz kuruş mahiye ile memurun. Zarftan ziyade mazrufa ehemmiyet verdiğim için zevcemin melâhatı vechiyye sahibi olup ol maması beni alâkadar etmez, lâ- kin ziyadesi ile saç meraklısı ol duğüm için zevcemin - saçlarının biç değilse belden aşağı uzun olsun isterim. Bu evsafı haiz olan...;, Geçen gün çıkan - gazetelerde de şöyle bir evlenme ilânı vardı. “ Ben son derece tuvalet merak- lısıyım. Zevcemin de aynı tabiatte D olmasını isterim. Bana arkadaş olacak genç kız ve ya genç ka- dının saçlarının alâgarson - kesik olması lâzımdır ... Bu da Malumattan: “Abdi aciz 24 yaşında bir gencim, hafızım, altı sene evel femini maişet için ihtiyare bir hanımla evlendim. Zevcem altmış beş yaşlarında yatalak bir kadın- dir. Fakir, — züriyet — yetiştir - mek gayesinde olduğu için 14-15 Saşlala bar Haa HD yek niyetindeyim. Hem bu suret- e yatalak zevceme bakılmış ve hem de bendeniz zürriyet sahibi olmuş olurum.., Eddai : hafız Osman Bir tane daha: Ş “Ben 18 yaşında bir kızım. Evlenmek istiyorum. Ut, keman, piyano çalarım. Müstakbel zev- cim esnaf tüccar olmamalı.. #Bir kalemde kâtip olursa makbulüm- |di izdivaç — ilânlarından 18 yaşında bir genç kızım. Evlenmek istiyorum. İyi otomobil kullanırım. Müstakbel zevcim me- mür olmamalı, esnaf ve tüccar olursa makbulümdür... Sonra Malümatta çıkan evlen- asında ne tuhafları var: 20 nmaralı malümattan bir ilân: 18 yaşındayım, hatırı sayılacak derecede güzelim. Evlenmek istiyo- rum. Şimdiden - evlenmek istedi- ğimin sabebi pek ziyade yakışık genç olduğumdan nezaheti ahlâkiyemin muhafazası içindi Bu da 12 numaralı Malümat'tar “Sandeti aile için zenginlik kâli değildir. 19 yaşındayım. Güzelim. Kezdime benim gibi güzel bir zevce arıyorum. Yegâne kusurum | Bugün ÇOCUK DÜNYASI Sahifemizi okuyunuz ! ÇOK ŞÜKÜR AMCA B. ŞEHREMANETİ Si Rİ SLAH ETMEĞE BAŞ, SÜTLE| ... FİMABAT GAYET TEMİZ ... KATGISIZ ... MİKROPSUZ SÜT , İÇECEĞİZ !.. fakirliğimdür.., Daha ne olsun a birader, daha ne olsun?. Keşke kör, topal, kambur olsaydın da fakir olma- saydın . Bundan daha büyük kusur mu olur? Daha ne olsun... Hikmet Feridun