3 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Teşrinievel 1929 Akşam Sahife 5 TIBBİ MÜSAHABE Nezle, grip ve bunlar- dan korunma çareleri Havaların ani tebeddülleri, nezle, ve bronşitin ortaya — çıkmı sebep oldu. Gribin de kendi göstermesi ihtimâli kuvvetlidir. Bu birdenbire olan tahalüfler- den vücudumuzu çok - korumak lazımdır. Evelâ nezle “olmamağa gayret etmelidir. Olunca da bunü göğsi müze ve boğazımıza indirmemek için çalışmalıyız. Nezle ve grip mikropları hep ağız ve burun vasıtasile vücudu: muza girer.. Bir kere bunu daima bar: almalıyız.. Ner olmamak için şunlara riayet ci, lâzımdar. 1 — Ani hava tebeddüllerden vücudü sakınmak... 2 — Terli iken hava ceryanla- rından korunmak.. 3 — Sabahleyin erkenden ve ya gece sokağa çıkarken her iki burun deligine bir parça vazelin gömonole, yahut vazelin mantole sürmek.. Nezleye tutuldukdan sonra ağız temizliğine fevkalâde itina etme- lidir. Nezle yamanında ağız de 4-5 kere gargara suretile ça kalanırsa, nezlenin göğse ve bo- ğaza inmesine meydan bırakılmaz. Bu gargaranın en iyisi ve yaz pilması en kolay olanı ” Asit salisik gargarasıdır. Bunun eczaneden bir gram — Asitsalisik alırsınz bunun bir maden Su şişesi miktarı kaynar suda eritirsiniz. ve kolay erimesi için içine 10-15 damla kolonya koyarsınız. Ve bununla günde 4-5 kere gargara yaparsınız.. Bu size gayet ucuza mâl olur. Nezleli zamanlarda nezlenizi 'ğaz ve gögsünüze inmemesi in nezleden daima uzak bulu- nunuz.. Nezleli bir insanla temas ettiğiniz zaman yukarıda söyle- diğimiz pomatları burnunuza çe- kin ve tavsiye ettiğimiz garga- raları yapınız. Sıhhatinizi 100 de 90 korumuş olursunuz.. Bugün tedaviden maksat, hasta olmamak , — sihhatini — muhafaza etmek, hastalıktan korunmaktır. Esasen bütün fennin gayesi hafzsihha — ve — mikrop — ilminin terakkisi, şehir hıfzısihhası hep insanları hastalıklardan — vikaye içindir. Yoksa — hastalandıktan doktora gitmek tedavi değil, bir mecburiyettir. Beğenmediğiniz çinlilerin -pek güzel — bir adetleri — varmış.. Çinde her ailenin aylıklı bir doktoru olurmuş...Bu doktor maa- şını © ailede hastalık olmadığı — müddetçe alırmış, hastalık zuhur edince, hasta iyi oluncaya kadar doktorun aylığı kesilirmiş. Onun için doktor tabibi olduğu ailelerde hastalık çıkmaması için fevkalade çalışırmış, çıkınca da hastayı çabuk iyi etmek için Uuğgraşırmış... Nasıl — güzel adet degil mi? BZ gn tavsiye etti- ğim nezle ve gripten vikaye ça- relerine “ Çin usulü , diyebilir- siniz., Dr. Ekrem Emin Kâğıtane ve sünnet köprüleri yeniden yapılıyor Kâğıtane civarındaki Sılihtarağa ve sünnet köprülerinin yeniden inşasına lüzum görülmüştür. Sünnet köprüsünün üzerinden emanete ait bir silindir geçmiş ve köprü yıkılmıştı. İdarei hususiye üyü şehremanetine yaptırmak temiş, nihayet bundan vaz geç- miştir Her iki köprüye ait ihale mu- amelesi ikmâl edilmiştir.Köprüler betondan yapılacaktır. İistîi(balîn deniz niuhafebeleri | Sun'i sisin büyük bir rol oynayacağı ve istikbalde mu!-are - belerin başka Son ingili Harbi umumiden evl devletler arasında bahri teslihat hususunda bir - yarış vardı. Başta İngiltere olmak üzere Almanya, Amerika, Japonya, —- İtalya, hattâ Avusturya - stan her sene bir çok dretnotlar, kruvazörler ve sair harp gemileri inşa ettiri- yordu. Bu yarış © dereceyi bulmuştu ki İngiltere, en kuvvetli iki bahri devlet " donanmasına muadil bir donanma bulundurmak hususunda müşkilât çekmeğe başladı. Büyük bir süratle inkişaf eden alman donan- — * ması İngiltereyi bilhassa —dü, dürüyordu. Umumi harbe - İngil terenin iştirakinde bu ü biç şübhesiz büyük tesi Harp - başlayınca her tarafta bahri inşaat durdu, devletler bü- tün kuvvet menbalarını harp sah- nelerine asker, himmat yetiştirmeğe hasrettiler. Muharip devletler içinde yalnız İngiltere bir kaç büyük zırhlı in- şasına Omuvaffak - oldu. - Fransa gibi bazı hükümetler inşasına başladıkları dritaotları yarıda bi rakarak inşaatı tatil ettiler. Harp bittikten sora alman do- nanmasının ne süretle - ortadan kaldırıldığı - hatırlardadır. Fransa eski. bahri programının tatbik etmekten vaz geçtiği gibi İtalya levazım . ve mi da / büyük zirhllar — inşasından vaz geçmişti. Avusturya donanması ” taksim edildiğinden İngiltere için Avru- Sir Clayton İngilterenin İrak fevkalâde komiserinin ölümü İngilterenin — şarkı — yakından tanıyan — ricalinden sir. Clayton Bağdakta polo oyununa iştirak ettikten sonra — sektei — kalpten vefat eti Sir Claytonun son memuriyeti İrakta İngiliz fevkalâde komiser- idi. Şarkta — İngilizlerin askeri ve siyasi her türlü mühim teşebbüs- lerinde Sir Clayton yahut müşavir olarak oynamıştır. Harbi de karşı Arapları isyan Miralay Latenston, sonra en mü- kumandan başlıca rol Türkiyeye ettirmekte bim rol icra eden İngiliz me- muru Sir Clayton du. Ingiltere ile İbni Suut arasında akdolonan son muahedeyi Sir Clayton müzakere bir şekilde cereyan edeceği iddia olunuyor ngiliz tlosunun en kvvetli ge- milerinden Köyn Elizabetin kaptlan yeri ve baş taretleri pada bir rakip kalmıyordu. Fakat buna mükabil - Amerika ortaya atılmıştı. | Umumi harpte hiç bir zarar görmiyen, bilâkis Avrupanın bütün altınlarını toplayan Amerika, dün- yann en küvvetli zırhlılarını inşa etmeğe başlamıştı. İngiltere ikti - sadi buhran ve mali müşkilât ha- sebiyle bu inşaata mukabele ede- miyordu . Nihayet asırlardan beri takip Kocalı bir karıyı Amerikadan Londra gaze- telerine haber verildiğine gö re cihan ağır siklet boks şam- piyonu aleyhi- ne kocalı bir kadını igfal ey: lediği — iddia- siyle dava ika- olunmuş- Davayı açan Mir. John Fogarty namın- da biridir. Bu- tür göre Tunney, Madam Fogar- etmişti. tyyi kandırmış Cin Tunney Ki kruvazör sun'i sis yaparken | kabul etti, arada bir itilâf akte- kuvvette bir donanma bulundur- , olacağı söyleniyor. )| sisin çok büyük bir rol aynaya: Boks şampiyonu Tunney yarım milyon tazminat isteniyor karşı Tünney - bu kadın ile İedi | ve kocasından a urmıştır ettiği prensipi bozarak “Amerika ile müsavi bir filo bulundurmağı Toplanan — beynelmilel bir konferans her devletin ne miktar büyük gemi bulunduracağını ka- rarlaştırdı. Şimdi küçük gemiler için de bazı kaytlar konması düşünülüyor. Bu suretle yakında bahri inşaat büsbütün duracaktır. İngiltere — Amerika ile ayni ettikten sonra bütün surette istifadeyi temine hasrett Yeni bir takım keşifler vuku bulduğu, istikbalin deniz muha- rebelerinin büsbütün başka tarzda İstikbâl muharebelerinde — sun'i sağı iddim ediliyor. | u sis gemileri bem düşman kuvvetlerindeu, hem tayyarelerden | muhafazaya yarayacaktır. Umumi harbin sonlarına değru tetkik edilmeğe başlanılan - bu usulün pek ziyade mükemmelleş- tirildiği ve son bahri manevra- larda çok iyi neticeler alındığı anlaşılmaktadır. Bahri inşaatın durmasına be- del her tarafta kimyagerler, fen adamları yeni keşifler için çalışmaktadır. Bu sebeple istik- balde deniz muharebelerinin büs- bütün başka şekilde olacağı ve yeni bir takım « cağı şuphesizi iğfal etmiş diye Mr. Fogariy, zevcesini - igfal edip tefrik ettirdiğinden dolayı sabık çihan şampiyonundan yarım milyon dolar tazminat talep etmiş- tir. Diğer taraftan Tunney on üç kelimeli mukabil bir lâyıha vererek bu iddiayı veddetmiş ve aleyhime açılan davadan dolayı 100000 dolar mukabil tazminat istemiştir. Fogariy nin mutallâk zevcesi dahi eski kocasının davasına iş- tirak etmiş ve tazminat istemiştir. Madam Fogarty nin davasına | vaç etmeğe hiç bir zaman talip olmadığını ve binaenaleyh ortada vadı nakz olmadığını beyan et- MEMLEKEL Süleyman Nazi ispritizma ile şlir göndermişl... İzmir, 29 (Hususi) — Son gün- derde - şehrimizin tanmmış bazı kadın ve erkekleri ispritizmacılık havesine düşmüşler ve yaptıkları tecrübelerle bu ezeli ve eski mes- eleyi yeniden canlandırmışlardır. Bu ispirtizma meraklıları sözle- mat edilen bir hanım ve erkektir. Bunlar her akşam evlerinde toplanarak bir masanın başında eski ruhları davet ederek onlarla mülâkat yapmaktadırlar. Çağıran — ruklar da Nasrettin hoca, Şair Eşref, Süleyman Na: zif'dir. MEKTUPLARI Hoca; — Ahirette namaz, oruç var mı? Sualine cevaben: — Merak etmeyin alışmayanla- ra yok cevabini. vermiş — Ciddi olunuz, yavaş yavaş.. Demiştir. Işin şayanı hayret noktası da şurasıdır ki mütcaki- ben merhum Süleyman Nazif'ten yerli malları hakkında bir rica edilmiştir. İspirtizma merak- hları Karanlık odada, masanın hafif tıkırdıları ile Süleyman Na- zif tarafından bir şiir not etmis- lerdir. Bu şüirin bestelenmesi de talep edilince Süleyman Nazi — İsmail Zühtü buradagır, o: im. . İspirtizmacılar şimdi de tik, taklarından - İsmail Zühtünün notasını almaya çalış- maktadırlar!.. — Süleyman Nazif merhumun da şiiri aynen şudur. Yerli Blali Rirafa bak kalbi dağlar Çalışıyor. Avrupalı Ceddin bunu - görse ağlar Durmayarak çalışmadı Aozarından Beni dit Bu vatamı kurtarmalı İftihar et emeğinlş Giyerek yerli malı Şiir bu suretle devam ediyor ve şu tarzda'bitiyor: Son sözdüür. Nazifin bu, Bu pendimi türk oğlu tüt Şimdi baldün sen başbuğu Fındık buhranı fındık Gireson — havalisindeki buhranı devam etmektedi son ticaret odası olduğunu nazarı Fforsmajor ilân etmiştir. Bununla Avrupaya yapılan alivre satışların kükümsüz olmasına ka- rar verilmiştir. İktisat ” vekâleti Ticaret odasının bu kararını tas- 'tık etmemiştir. Vekâlet kararın Giresan mah- kemesi tarafından tastik edilme- sini ileri sürmüştür. Gireson mah- kemesi henüz Ticaret odasının bu kararını tastik etmemi Yunan - Bulgar müzakeratı Atinadan bildiriliyor : Bulgar hariciye nazırı Buroff ve yunan başvekili Venizelos mevcut ihtilâ- fatı bertaraf etinek için muallakta bulunan “mesailin halli arzusunu izhar etmişlerdir. İtilâf yolu üzerinde mevcut olan en mühim ve müşkül mania, Bul- garistanın - Adalardenizinden bir mahreç istemekte olmasıdır. Ati- 'nada senelerden beri Bulgarlara Selânikte bir serbest mıntaka ve- rilmesi düşünülmektedir. Halbuki bulgarlar Dedeağaç için ısrar etmektedirler. Bu esas meseleden başka bir çok diğer müşkül meseleler daha mevcuttur, Fakat bunlar mali olduğundan halleri kolaylaşmak- tadır. Bu hususta da Yunanistan miştir. hazır bulunmaktadır.