10 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ZL Yü Gük aa arakae LA rrtAna d l8 0 eli TAAD AAA 'ŞAMDAN AKŞAMA Kaldırımı yaptıracağım amma... Başkaları da, hususi teşebbüslerile, şehre- manetinin tamir ede- mediği sokaları tamir edebilirler Babiâli caddesinin yayakaldı- yımlarından — yağmurlu - günlerde geçecek olursanız kirık çatlak faşları — dingildetir; altlarındaki zifosu — etrafa / sıçratarak , hem kendi paçalarınızı, hem de gelip geçenlerin üstlerini başlarını ber- bat e - (Buranın bu halde birakılması ne ayıp | Babiâli cad- desi, yalnız İstanbul'un değil tek- mil Türkiye'nin irfan merkezi Yenicami ile Osmanlı Bankası İstanbul şubesi ortasındaki yaya- kaldırımından, miyop bir adamın gözlüksüz geçmesine imkân yok- fur; taşa çarpıp düşmese - bile, bozuk çimentoya vurup potinini parçalar. Hele 4 - üncü Vakıf / Hanının köşesil Aman yarabbil! Hele orası Hele orası! Bu köşe, dokuz ban- kanın, Borsanın, Ticaret Odasının, Zahire Borsasının ve yüzlerce carethanenin markezidir. İstanbul un en “işlek, en itibarlı cadde: nin en kalabalık köşesidir. Buna Tağmen, aylardır, çopur surat gibi delik deşik bırakılmış; her gün biraz daha viranlaşıyor! Şehir namına ben utamyorum; her sabah, oradan geçerken bir sinirleniyorum ki, illetli olacağım! Emanet bütçesinde, yol tami için 60000 lira varmış; binde ri n buraya sarfı doğru değil midir? — a Kaç kere aklımdan geçirdi * Aylığımdan para bir rasını yaptı Emanetten izin almağa kalkışsam İstid'a yaz! , diyecekler; beni istid'amla beraber daireden daireye sürükleteceler, büsbütün asabileş- tirecekler.Bu hayırlı iş; mağa kalkışsam, belediye memur- ları: “ Vay efendim! Sen misin caaaanım sokaklarımıza ilişen?,, diyerekten yapışacaklar yakama... İşte,Muhiddin Beyefendiye açık istid'a veriyorum: Şayet, Şehre- maneti, bu dokuz bankanın mer- kezindeki bozuk kaldırımı yaptır- maktan ızharıacz ediyorsa, parasını ben kendi. kesemden verip ora- sını hasbetenlillah yaptıracağım! Belki,diğer. gazeteciler'de gayre- te gelirler: Abidin Daver Bey, Yenicami önünü; — Felek, Babı: âli caddesinin Milliyet tarafındaki kaldırımını; Topluiğne, Vakit ta- rafındaki / kaldırımını yaptırırlar; Akbaba sahibi Yusuf Ziya Bey, Ebussuut caddesini; Hikmet Fet dun, Yenipostahanenin önünü ta- mir ettirir, ilh... Bundan örnek alan ticarethane- ler de, harfli tuğlalarla, kaldırıı Jara kendi. isimlerini yazdırmağa başlarlar ve herkes ticarethanesi- önünü tamir ettirirse elbi ile sokakları bir yoluna koymuş oluruz! Yoksa, iş Şehremanı kalacak olursa, ölme eşeğim ölme!! İzmirde yeni binalar İrmir ticaret odası istirdattan 1928 senesi nihayetine kadar İzmir iktisadi mıntıka dahilinde vuku bulan inşaata |dair bir ista- tistik tanzimine başlamıştir. Bu istatistikin yalnız İzmir şehrine vit kısmnı şudür : İstirdattan 1928 senesi nihaye- tine kadar İzmirde ev, mağaza ve dül “a, depo, fabrika ve ha- wak 1374 bina inşa olun- Akşam ŞEHİR HABERLERİ Askerlik ve ziraat Askerlere yeni ziraat usulleri öğredilecek Sulh zamanında askere ziraat usülleri öğretilmesi hakkında 415 numaralı kanunun tatbikine dair tadilen yapılan talimatname icra vekilleri heyyetince kabul edilmiştir. Bu talimatnameye nazaran fili hizmet erbabına 415 numaralı senesini ikmal etmiş efrat fırka ve garnizon kumandanları ile ma- halli ziraat müdür - veya memur- ları tarafınan takarrür etti ve askeri talim ve terbiyeye hiç bir zarar vermiyecek günlerde müfrezeler tertip olunarak ziraat Mmüesseselerine gönderilecektir. Ziraat müesseselerine gönderi- len efrat gittikleri müesseselerde gmeli ve, nazari ziraat usüllerini | Ziraat müesseselerinden ayrıca bilâ bedel verilecek fidanların dikilmesi bu efrada ait olacaktır. rk havalisindeki kıtattan bu tedrisata iştirak eden efrada yaş sebze ektirlmesi ve sebze bahçe- leri yaptırılması da öğredilecektir. Konservatuvar talebesinin konseri Konservatuvar talebesi bu kış Tepebaşı tiyatrosunda üç konser verecektir. Konser için şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Bu seneki / konserelere şan talebesi daha fazla mıktarda işti- rak edecektir. Geçen seneye na- zaran bu şubeye daha çok talebe giri Bu seneki konserlerde heyetin Karadeniz ve şark vilâyetlerinde topladığı halk şarkıları da çalı- nacaktır. Asri fırın Dünyada 15 asri fırın var- mış, 16 ıncısı İzmirde yapılacakmış İzmirde tesis edilecek büyük asri fırm için belediye teşebbüs- ler de. bulnmuştur. — Atrupaya giden belediyenin makine ve elek- tirik mühendisi asri ekmek fırın- ları hakkında yaptığı tetkikata ait uzun bir rapor hazırlamış, belediyeye vermiştir. Rapora göre; bütün dünyada- ki asri fırınlar on beşten fazla değildir. Belçikada tetkik edilen Jolimont fırını kendi kendine ve e ihtiyaç göster- meksizin gönde 62 bin kilo ek- mek çıkarmaktadır. Bu şekil fırın iktisada €en uygun isede bu hasasta — etadli Tekikata İürum görülmektedir. Belediye, İzmir'in bususi şera- itine göre günde 55 bin kilo çı- karabilecek bir fırın tesisine ka- rar vermiştir. Belediyenin Bele- diyenin İş bankasından istikraz edeceği iki milyon lira ile yapıla- çak iş, asri bir fırın tesisi / olar caktır. Bir hırsız yakalandı Evvelki gün öğleden sonra saat iki buçukta Nişantaşında Teşi kiyede İhlamur sokağında Sait Hikmet bey namında bir zatın evine 18-20 yaşlarında hüviyeti meçhul bir adam girmiş, bazı ev eşyası toplarken görülmüştür. Hırsız topladığı eşyayı braka- rak Emin efendi sokağına dalmış, zonguldak mebusu Hüsnü beyin evinin bahçesine atlamış ve bu- rada civardaki halk - tarafından yakalanarak karakola götürülmüş- tür. ZABITA VAKALARI Beyoğlunda vukuat geçen seneden zde 20 noksan Polis merkezleri son aylardaki zabıta vakalarının adedini tespite başlamışlardır. Merkezler bu se- neki vakalarla geçen senenin bu aylardaki — vakalarnı — mukayese ediyorlar. Galatasaray polis merkezi geçen kânunusaniden teşrinicvvel nihaye- tine kadarki vukuatı tesbit etmiş ve geçen seneki vakalarla muka- yese etmiştir. Neticede bu seneki vukuatın yüzde 20 derecesinde noksan olduğu anlaşılmıştır. Amerikaya giden incirlerin yüzde ellisi geri geldi İhracat müesseselerimizin muh- telif zamanlarda Amerikaya gön- derdikleri incirlerimizin yüzde el- disi ikaya kabul edilmiyerek | iade olunmuştur. Aydın in tahsilleri kooperatifinin gönderdiği natürel incirler iyi ve temiz miş olduğundan kabul edilmiş ve yalnız yüzde on miktarı iade edil- miştir. 11 memur Emvali metrukeyi ucuz fiatle satanlar İzmire merbut Dikili kazasında mevcut emvali metrukeden bir üz'i fiatler mukabi- de satmış olan Dikili satış ko- misyonu âzasından İsmail Hakkı, tapu memuru Naci, tahrirat kâtibi Kâzım, muhtar Süleyman, belediye âzasından - Nurij emlâki milliye Stamekdr aunnn Bükül uülşükdarı Hi Avni efendilerin ve Dikili malmüdürü Tevfik beyin İzmir vilâyet idare heyetince tetkik edilen evrakları üzerine lüzumu muhakemelerine karar verilmiştir. Dikili sandıkemini Ömer Lutfi efendinin - vilâyet —idare heyetindeki evrakı tetkik edimiş Pa ve onun da mevkufen muhakemesine karar veril umu tir. Emlâk sahipleri! Binlerce lira vererek yaptırdığınız apartı- manlar bomboş du- tarafta ruyor; bel yüzlerce aile müna- sip bir mesken ara- makla meşsgul.. 1Küçük ilân derhal size bir çok | Mmüşteri temin eder, Çünkü “AKŞAML,, ın kari- leri on binlerle sayılır. 1000 lamba Şehrin bir çok yerlerine yeni fenerler konacak Şehremaneti bu sene şehrin muhtelif yerlerine yeniden 1000 lamba koydurmağa karar vermiş ve elektrik şirketile anlaşmıştı. Sonra bedeli ara- fenerlerin — te: yüzünden emanetle şirket sında bir ihtilâf çıkmış, ve fener- ler yerlerine konulamamıştı. Bu ihtilâf halledilmiştir. Emanet | kışın şiddeti başlamadan evel bu fenerleri süratle yerlerine kodur- tacaktır. Bu süretle uzun müddet- ten beri karanlık - içinde kalan bir kısım sokaklar tenvir. edilmiş olacaktır. — Hangi — semtlere ne miktar fener konacağı tayin edil- mektedir. İzmirde ermeni evleri satılıyor. İzmirin muhtelif yerlerinde bu- funan - ve ermenilerden " metruk olan 400 ev müzayedeye çıkarıl- mak üzeredir. Metruk — mallar idaresi iskân dairesile alâkası bulunmıyan er- tesbit ederek satışa çıkaracaktır, bunun için tetkikat yapmakta ve mua- melenin ikmaline çalışmaktadır. Ermeni evlerinin hepsinin satış muamelesini birden bire yapmak- tan maksat bu işlerin bir an evvel bitirilmesi ve memurların başka işlerler meşgül olabilmele- rini temin içindir. Yalnız önümüzdeki fında 120 ermeni evi satılacaktır. meni emlâkini — kâmilen hafta zar- Jandarma kanunu Hazırlanan lâyiha bu sene meclise gönderilecek Bu sene Dahiliye vekâleti tara- fından meclise verilecek lâyihalar arasında jandarma kanunu lâyi- hası da vardır. Şarı FHilmi beyle ma kumandanı Zeki paşanın İtab yadaki — tetkiklerinden — istifade edilmektedir. Yeni jandarma kanununda jan- darmanın meslek olması esas olarak kabul edilmekte Jandarmamız için İtalya kanun- Hd b allz Brlak. dan da bazı maddeler alınacaktır. Lâyihanın e mühim maddelerii den bir de jandarmanın maaş! rına - taallük etmektedir. | Seyrisefainin 18,40 postası Akşamları köprüden Haydar- paşa ve Kadıköyüne hareket eden 18,25 vaprundan sonra 18,40 da yalnız Haydarpaşaya bir vapur vardır. Haydarpaşa yolcularının ekse- risi 18,25 vapuruna yetiştikleri, den bu vapur pek tenha olarak Haydarpaşaya gidiyor. - Halbul bir çok hususi müessesatın tat saati (18,30) da olduğu için bu müessesat memurlarından Kadı- köyünde oturanlar 18,25 vapuruna yetişemiyerek 19,05 vapuruna kı hyorlar ve her akşam kırk daki iskele üzerinde beklemek mec- riyetinde bulunuyorlar. Aldığımız bir. mektupta 18,40 idarenin — vapurunu Haydarpaşa- dan sonra kadıköyüne uğratma- & temenni ediliyor . Sahife 3 Yeni usül bir nesir parçası . Gece yarısı Karagümrük - so- kakları kadar kapkara gözleri vardı, maamafih nazarlarında tram- vayda yer bulmuş bir adamın sa- adeti fokunuyordu. Cuma günü sinemaya girebilen bir kahraman muzafferiyeti ile yerine kuruldu. İngiliz irası gibi tepesinde duran şapkasını çıkardı. Çiçek bozuğu idi. Yüzü İstanbul caddeleri gibi delik deşikti. Biraz ağır işitiyordu, kulağının biri Haydar paşa saati gibi senelerden beri- işlemiyordu. Bir köprü tahsildarı azemeti ile söze başladı.. Sesi terkos suyu gibi ikide birde kesiliyor, serkil doryan tütünleri kadar tatsız tus- suz şeyler söyliyordu.. Dişlerine baktım Babıâli yoku- şunun taşları gibi seyrek süyrek.. Karşısında oturan adamda, bele- diye memurları tarafından köprü le tablası dökülen bir sa- tıcı hüznü vardı Güzlerinin ifadesi İstanduldaki — saatler misillu biri- birini tutmiyor. Balık akınından sonra yese düşen bir kasap te- essürü ile karşısındakinin sözleri dinliyordu.. Elbisesi, Unkapanı köprüsü kihi kırk yerinden tamir edilmiş, kırk yerinden yamanmış- tı.. Öbür adam Haliç vapurlarının bataeti ile süzlerine devam edi- yordu, mübadele işleri gibi lafı- 'mın arkası bir türlü gelmiyor... Kömür, odun fiatleri gibi bir- denbire yelerinden fırladılar... İki sinin de yürüyüşleri hâlâ yen harflerde yazılan arabi. terkipler delikanlı — fatbul maçı yapar gibi dövüşüyorlardı. Birinin burnu konuyordu, - birinin kafası yarılmıştı... İki adam genç- lere bağırdılar, lâkin delikanlılar telefonucn matmazeller gibi ağız- larını açıp ta kendilerine -bağı- ranlara cevap vermediler... Ada- mın biri köprüden parasız geç- meğe teşebbüs eden bir kah- raman fedakârlığı ile ölümü gö- züne aldı, ve çocukların ortasına alılarak kaygayı ört bas etti Hikmet Feridun Tiftik piyasası Bundan bir iki gün evvel piyasasından bahsetmiştik. Tiftik tacirleri tanışma — yurdu. tiftik ticareti — hakkında — şu — izahatı veriyor : * Bu sene (38000) balya tiftik istihsal edilmiştir. Geçen seneden müdevver (17000) balye ti mevcut elli beş bin balyaya b: oldu. Bu mikdarın otuz bir bin balyası satılmış, — Avrupa — ve Amerikaya ihraç edilmiştir. Bugünkü tiftik mevcudu” yirmi dört bin balyadır. Yeni mahsulün idrakine yedi ay vardı Beş ayda otuz bir bin balyanın satıldığını nazarı dikkate almak kalan mevcudun atisi hakkında ir verebilir. Yevmal, Siyas” gazete İDARERANE — acımasluk sokağı Telgraf adresii “Akşam, latanbul, Telelom * yazı işleri içlar lt 1686 Telelon * İdare işleri içine : HS4 ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içine Sencliği 1700 olti aylığı 300, üç aylığı 500 kuruş, Ecnebi iemleketler için 1 Seneliği SÖ n Ceetemia Üzalerlen icee'eliyel l ni