10 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

10 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

10 Teşrinisani 1929 Tarihi rtoman tefrikamız:27 BİZANSIN SON GÜNLERİ Yazan: iskender Fahreddin * İmparator etrafındakilere emrederken, bir an için, kendimi onun yerinde zannettim! Bir saraya ve bir ülkeye hâkim olmak. Ah bu ne tatlı şey .. Ay, sanki, gökten havuzun ( Elvira, havuzun içine bir kuş gibi dalıp çıktı..! Ay, gökten havuzun ine düşmüş, yıkanıyor gibiydi... Sayun üstü bembeyaz... Yeşil çam- lar bembeyaz... Bahçe- min her köşesi gündüz gibi aydınlıktı. Elvira suların içinde yıkandı. Serinle Tekrar havuzun kena- rına oturdu. Bizans dilberinin saç- darı islanmıştı. / Başının tüvaleti bozuldu. Saç- larını omuzlarına döktü. Padişah, bütün vücudu bir anda şehvet kay- mağını andıran bu gü zel kadının - ellerinden tuttu. — Çapkın ..? Söyle bakalım, Hamza beyin hastalığı ne idi? Elvira, Temeğe lü — Sultanım ! tahlığımdan dolayı beni affediniz .. — Doğrusu , şayanı hayret bir ha- — önündi fızanız var .. Ben, bu meseleyi unuttuğunuza zahip olmuştum. Hamza - beyin hastalığım motlaka anlamak isterim... — Niçin bu kadar merak. edi- yersunuz ? — Orası bana ait.. Sen sözüme cevap ver... — Cesaret edemiyorum, Sulta- — Haydi, canımı sıkma ... — Çok ısrar etmeyiniz ! — Ekira ! — Söyliyeceğim ... Fakat, beni mazur göreceksiniz ve üstümden seneler geçmiş bir —meseleyi tazelerken katiyen hiddetbuyur - anıyacaksınız! — Peki... Söz veriyorum. Elvira başımı yukarıya kaldırdı ve ay aşığına karşı gözlerini ka- adı. - Esrarengiz bir. efsaneden bahseder gibi anlatmağa başlad — Hamza bey çok hayalperver bir gençti. İstikbale ait, benim anlamadığım bir çok garip emel- leri vardı. — İstikbale ait mi? — Evet.. bir akşam İmpara- torun ziyafetinde bulunmuştu. Gece sabaha karşı avdet etti ve ge- diği zaman aklı paşında olmasına imen çok kederli ve manalı bakışları vardı. Sarhoşmuydu? — İçmişti.. faka, muhakemesi yerindeydi. Beni uykudan kal- dırdı. Bidenbire, uykulugözlerim- le, onun bakışlarındaki manayı anlıyamamıştımı. — Bevlet Demiryolları ve Limanları Klio, ince birtüle bürünerek, (Safinazjın canlı bir. heykel gibi durdu.. — Senden ne istediğini sor- madın m? — Sordum: “Beni teselli et.. Cok rahatsızım !, dedi... Neresin- den muztarip olduğunu anlamak ve derhal çaresine bakmak iste- dim. aniya onu sevmiyordun ? —İtiraf ederim ki,sevmiyordum. Fakat, kendisine çok acıyordum.. Bana: “Yavrum, dedi, bir yerim- den muztarip değilim... Her gün yeni doğan ve artan emellerimin esiriyim... Anladın mı?,, Bu sözlerden hiç bir şey anla- ığımı söyledim. O, izah Yünyada en keyilli şey, büyük adam olmak, Elviracığım!, dedi Boynuma sarıldı ve ağlamağa baş- ladı Padişah başını salladı — Büyük adam olmak istiyor- haaa...?! Fakat, kendisi zengin... ve büyük bir aileye mensup. Daima imparatorla düşüp kal- kan bir gençe. Daha ne olmak istediğini 'madın mı? Elvira sözüne devamla: — Bir çocuk gibi kucağıma yattı... Gözlerinin yaşını siliyor- dum. “Elviral - dedi - İmparator, yanındaki adamlara ve kadınlara emrederken, bir an için kendimi onun yerinde farzettim... Bir sa- raya ve bir ölkeye hâkim olmak... Ab bu ne güzel, ne tatlı bir emel...., — Hamza beyin' hastalığı an- laşıldı... Artık yeterl! badi. var) yi Umumi idaresinden: Mühtelif tipte lokomptiflere lüzumu olan bakır ocak ve aksamı kapalı zarfla münakasaya konmuştur. Münakasa 7-12-29 cumartesi günü saat 16 da Ankarada Devlet Demiryolları idaresinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif mektuplarınm ve muvakkat teminatlarını ayni günde saat 15,30 kadar Umumi Müdürlük kalemine vermeleri lâzımdır. Talipler münakasa - şartnamelerini 20 Kra mukabilinde Ankarada, Malzeme dairesinden, İstanbulda Haydarpaşa mağazasından tedarik edebilirler. Nizamnamede yapılan tadilât nelerdir? Ankara 7 (Hususi ) — Heyeti vekile ticaret ve sanayi odalm nizamnamesinin 2,23,71 ve 116 ncı maddelerinin tadiline karar ve- rilmiştir. Mezkür maddeler şu suretle tadil edilmiştir : Madde 2 — Bir mahalde ye- niden ticaret ve sanayi odası tesisi için gerek o mahaldeki tüccar ve gerek hükümet tarafından İktisat vekâletine müracaat ile müsaade talep olunması lâzımdır. Bir mıntaka dahilinde bulunan bir ticaret odası da aym mıntaka | dahilinde başka bir ticaret odası tesisini talep edebilecektir. İktisat vekâleti gerek resen ve gerek — vukubulan — müracaatlar üzerine lüzum gördüğü takdirde bir mahalde oda tesisine, ve aynı zamanda — lüzumsuzluğuna kani olduğu odaların ilgasına ve ilga edilen odanın mmtakasını diğer bir mıntakadaki — odaya rabtma salâhiyettardır. Odaların lağvinden evvel valile- rinde mutaleası sorulacaktır. Mad- de 23- Ticaret ve sanayi odala- rında beş türlü azalık vardır: 1 - Alelade azalık 2 - asli azalık 3-Mümessil azalık 4 - Muhabiri azalık S — Fahri azalık.. Bu maddenin son fıkraları da beş nevi azanın salâhiyet ve vazi- felerini izah etmektedir Madde 71 — Umum kâtiplerler, baş kâtipler İktisat vekâleti tayin ve azledilebilirle, vekâletince yapılacak talimatname ile umumi ve baş kâtiplerin vazife ve salâhiyetleri tespit edilir. Madde 116 — Ticaret ve sa- nayi odalarının - varidatı - ticaret ve sanayi odaları kanununum se- kizinci maddesinde tadat olun- muştur. n Erbabı. ticaret ve alınan kayıt ücreti — seneviyesi arttırılmıştır. Odası — mevcut olmayan diğer mımtakalara merbut bulunan odalar bu ücretin nısfını vereceklerdir. Oda meclisinin aza adedi 30 olan ticaret ve sanayi odalarında 10 misli olarak birinci sınıftan 50 lira ikinci sınıftan 30 lira, üçüncü sanayiden sınıftan 20 lira, dördüncü sınıftan sınıftan 5 lira 10 lira, - beşinci ahnacaktir. lira olan ticaret ve sanayi odala- rında — birinci sınıftan 30 İira, ikinciden 18, ücüncüden 12, dör- düncüden 5, beşinciden 3 lira almacaktır. Oda azası yedi olan odalarda birinci sınıftan 15, ikin- ciden 9, üçüncüden 6, dördün- | cüden üç, beşinciden bir buçük | | lira almacaktı İstanbul Müddei umumiliğindi İstanbul mehakim ve devairi ad- liyesi kitabetlerine tayinleri talep ve istidasında bulunanlardan hu- kuk fakültesinin son sımıfına mi davim olanların evrakı müsbiteleri noksanlarını ikmal ve isimlerini kaydettirmek üzere serian encü- meni Adliye kalemine müracaat- ları, İstanbul mahkemei asliye bi ci ticaret dairesinden: Trabzon tüccarından hacı Ömer zade Süleyman Efendinin osmanlı Bankasından ahzeylediği önsekiz bin liranın temini istifası için reh- neylediği üçyüz balyede onyedi bin üçyüz kilo tütün rehnin vâdesi hulül eylediği cihetle mahkeme- nin kararı veçhile 18/11/929 pa- zartesi günü saat on buçukta ve kabil olmadığı taktirde mütcâkıp günlerde aynı saatte Galatada Mumhane- sokağında Moskof ha- ımda osmanlı bankası deposunda hazır bulunmaları ilân olunur. Her akşam bir hikâye | Sami Bey, mor damarları şiş buruşuk ellerile cebinden saatini çıkardı; kalın camlı gi bür- nuna taktıktan sonra, saatini kolu- nun bütün imkânınca gözlerinden uzaklaştırdı; başını geri çekerek saatle gözleri arasındaki mesafeyi böylelikle biraz daha arttırdı; ve saatin kaç olduğı gözlerile ancak — Ooool Onu bulmuşuz! -dedi.- Çocukları yatırsak, yengel Malike Hanımın da gözlerinde kalın camlı bir ihtiyar gözlüş vardı; kocası Avni Beye yün yelek | örüyordu. | Zile bastı çiye: — Ayşe'yle Mehmed'i götür; yabır! -dedi. Hizmetçi, biri 3, öbürü 4 ya- şındaki iki çocuğu ellerinden tu- | tarak Malike Hanımın karşısına i; çocuklarla ihtiyar kadın | üpüştüler: — Alilah rahatlık versin, büyük annel! u “ prespit , içeriye giren hizmet- | Sonra, çocuklar, Sami Beyin | önüne igeldiler; onunlada öpüş- ler: — Allah rahatlık versin, büyük amcal — Allah rahatlık versin, Meh- met'çiğim! Allah rahatlık versin, Ayşe'ciğim! İki ihtiyar, yalnız kaldılar. Sami Bey: — Zavallı çocuklar! - dedi. — Malike Hanım da, mihaniki su- Felle, aynı cümleyi tekrarladı: — Zavallı çocuklar! — (Uzun bir süküttan sonra ilâve etti:) — ,Hem anaları sağ olsun, hem de gene öksüz vaziyetinde kalsınlar. — Şimdiye kadar fırsatınmı bulup sizinle bu meseleye dair konuşmamıştık, yerigel Ağabeyi min gene sinirlenmesinden, hid- detlenmesinden korkuyordum. Ha- zar bu akşam Avni evde yak, | fikrinizi - sorayım : — Nureddin'in Leylâ'yı - kaçırmasına ne diyor- sunuz ? s Malike Hanım içini çekti : — Ne diyeyim? Leylâ'yı kaçıran Nureddin de benim oğlum, Leylâ'nın kocası Muhiddin de benim oğlum! Mademki Muhiddin Leylâ'yi hor- hyorda; mademki Nureddin sevi- yordu, kadın iyi etti de ona kaç- t derim.. Gerçi çocuklara yazık oldu.. Fak: | var, Aksiliğinin, naleti Beyoğlun da- İstikl çalışıyor. SAÇ 30, ondülâsyon 50, mar «« ONDÜL | | Devlet Demiryoll İhtiyarldik BZ tan sonra caddcsindePOSTA yanında 205 mım: Pwikir NİKO YASUMİDİS Tıraş 10, saç 30, friksiyon 20, masaj 25, manikür 50, krem 5. Hususi KADINLAR salonunda yalnız KADINLAR idenler için altı ay garanti ÂSYO | çeksin, baksın çocuklara !! Hem, oğullar, babalarının gü- nahını da çekerlermiş. Muhiddin, Avni Beyin cezasını da çekecekl Kader, Leylâ'ya, benim irişemedi- iim saadeti nasip etti. Sami Bey, yaşından umulmıya- cak bir sesl — Ne söyliyorsunuz, yenge ! - dedi. Malike Hanım beyazı sıyahından fazla olan kır saçlarını şakakla- İ cildi kırışık olmakla hâlâ güzelliğini muhafaza eden yüzüne yerindedir. fehvasınca — dağıttı; o da, yaşından umulmaz bir çeviklikle tendürüst bir halde, ceğim, Sami Bey? liyorum! Artık, Samimi fikirimi Bir ayağım bu dünyada ise, öbür | ayağım öteki dünyadadır. Keşke bir Nureddin de benim karşıma çıksaydı da,,, keşke,,, keşke.. Müteheyyiç bir halde Sami Beye bakıyordu. İhtiyar da, müteheyyiç, ayağa kalktı: — Yengel — Sami Bey! Bunu, bana 55 yaşına gel zaman mi söyliyorsunuz? — Beni tanıdığınız — zaman,, 25 yaşında idiniz, Sami Beyl — Yengell 30 senedir hissimi içimde saklamıştım... 30 sene! Siz evimize gelin geldikten son- ra anladım ki , başka kadınla anlaşamıyacağım... Teneffüs etti- hava gelmişti. Evlenmedim. Tek - | kadıma el sürmedim. Yengel Ağa- beyimden her fenamuamele gö- rüşünüzde kâinat başıma yıkılı- yordul Dudaklarımın ucuma kadar bir cümle geliyordu... Size demek istiyordum ki — Niçin “demek istemek, le kaldınız... Geçtii, Sami Bey, ömrümüz bit İki ihtiyar, gençliklerinin son bakiyesile yan yana geldiler. Yumuşak yastıklarla dok sei inde, Sami Bey diz çök- müştü: İmkâm yok! İmkânı yok! diye ağlıyordu. Malike Hanım, onun beyaz saç- Tarmı okşiyordu: — 30 sene evel niçin anlaşa- madık? - diye ağlıyordu. ( Hatice Süreyya ) nikür 50, yarım ondülüsyon 25. N10 arı ve Limanları Umumni idaresinden: W İdaremiz ihtiyacı olan çam, meşe pah zarfla münakasaya konmuştur. Münakasa 26 İkinci teşrin 29 Sah let Demiryolları İdaresinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif mektuplarım ve muvakkat | | teminatlarını ayni günde saat 15,30 mine vermeleri lâzımdır. Talipler münakasa şartnamelerini ve sair muhtelif cins kereste ka- günü saat 16 da Ankarada Dev- a kadar Umumi Müdürlük kalc beş lira mukabilinde Ankarada, Malzeme dairesinden, İstanbulda Haydarpaşa mağazasından tedarik edebilirler.