18 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

eet Sahife 2 ÜNÜN MESELELERİ Gitmiş! Leyazımcı İsmail Hakkı gitmiş! Büyük mücrimlere yakışan bir içinde, nasıl sessiz, sada- gazabından sanlar gibi masıl otelin- deki odasında gizli yaşadı kendine yataklık edecek e yer bulamadığı / için terki di eden adalet kaçakları gibi, belli etmeden yolunu hiç göster- meden, geldiği yere git Eğer gitmeseydi, hakikaten çok elim bir şey olacaktı. Onu, ağır cinayetlerinin - besabını — sormak için, fmumi aflardan ve müruru zamandan dolayı) kanunun pençe- sine teslim edemiyen — millet, kendi — varlığma kastetmiş bir adamla, — Cumhuriyet — hudutlarr içinde, bir arada yaşamak zillekim katlanacaktı. . Bu vatar - içinde Onun vücudu, vicdanı âmmeye, insani ve ilâbi adalete mücessem ve daimi bir hakaretti. Kanuni adaletten kurtulsa bile, memleketin havası , onu bu va- tandan tardetmeli, milletin vicda- m onu bu hudutlardan dışarı kovmalıydı. Netekim öyle oldu. Bu milleti aç birakmış , bir devleti batırmış, ve aşırdığı mib- yenlarla kaçarak on iki sene cenebi — memleketlerde — yaşa- mış büyük mesuliyet sahiplerinin bir gün, kanuni yollardan istifade ederek, vatana bilâ mücazat av- det etmesi, en ağır mesuliyetlerin bile bir gün cezasız kalacağı fikrini hasıl ederdi. Cumhuriyet ve bu idarenin temeli olan fazi- Tet için bundan tehlikeli bir hâl olamaz. Gazetemiz, ve bütün türk matbuatı, sirf bü. his ve düşünce ile, levazımcının gelişini nefretle — karşıladılar, — ve onu nihayet gitmeye mecbur ettiler. Cumhuriyetin - faziletli matbuatı paşa için bu bir muvaffakıyettir. A Vapurda bir hâdise Bir kavga çıktı 2 amele yaralandı Haliçte — Preveze — vapurunda ateşçi Şükrü ile Hasan bir iş meselesinden kavgaya tutuşmuş- lar, bütün vapur mürettebatını ayaklandıran bir arbedeye sebe- biyet vermişlerdi Alelâde bir lisan münazasile başlıyan kavga süratle büyüye- rek, küfür, tokat, yumruk müca- delesine müncer olmuştur. Asabiyetini yenemiyen Şükrü bıçağını çekmiş, Hasan da eline geçirdiği bir demirle arkadaşının üzerine atılmıştı Kavgayı — ayırmağa — teşebbüs €eden vapur mürttebatı henüz hiç bir şey yapmağa muvaffak ola- madıkaları bir sırada iki hasım boğaz boğaza gelmiş, Şükrü, Hasanı bıçakla, Hasan da Şükrü- yü demirle cerhetmiştir Damat Feridin evinin hamam kazanı çalındı Balta limanında damat Feridin tyalısına Kadri, Mustafa, İhsan, Şükrü isminde 4 hırsız girmiş, kazanını parça nakletmişlerdir . ve hirsizlar ele Lokantada kavga Dün gece Beyoğlunda bir loka- yatada”seyyar “koltukçu Petro ile kafkasyalı Mustafa kavga etmişler, Müstafa / Petroyu — yaralamıştır . Hadisenin sebebi meçbuldür. Memur maaşları Belediye ve idarei | hususiye memur- larının maaşları Ankara, 16 — Baremin muha- sebei hususiye ve belediyelere tatbiki talimatnamesi yarın vilâ- yetlere bildirilecektir. | Bu talimatname — mucibince amnhasebei hususiye memurları asli maaşlarına en yakın dereceye göre ayrılarak o derece üzerinden maaş alacaklardır. Müktesep hak- dar mahfuzdur. | Belediyeler için en yüksek de- | rece altıncı derecedir. - Belediye i, İzmir belediye reisi müte- saa olmak üzere ikinci dereceden maaş alacaklardır. Ankara bele- diye ve muhasebei hususiye me- murları tedavülahkâmı dahilinde mesken beedli alacaklardır. Muallimlerin —mesken — bedeli benüz halledilmiş değildir. Tali- matnamede Ankara ve İstanbul şehremanetleri hakkında bir kayıt yoktur. Çekirge konferansı Kudüste büyük bir konferans toplandı Kudüs, 16 (Hususi) — Bu sene Flistin ve Suriyede çekirge faz- ladır. Bu afete karşı hep birlikte mücadele için burada büyük bir koferans toplanmıştır. Konferansa Türkiye, Mısır, Su- | riye, Mavrai Erden , Filistin mu- rahhasları iştir | Konferans |zakerata başlamıtır. Çekirgeler — cenuptan şimale doğru giderken” önlerine gelen mahsulü — tahrip — ediyorler. Bu sebeple — çekirgelerin — imhasına nnıı.:hkzıı çılııılıcıkhr SOfyada bir türk kolo- nisi teşekkül etti Sofyada çıkan Deli Orman ga- zetesi yazıyor: Şehrimize oturan Türkiye cum- | huriyeti vatandaşları son günlerde bir koloni teşkil et maksatla ayın - seki Luiza caddesinde Otel Palas salo- 'nunda bütün koloni toplanmış ve hazırlanan nizamname tetkik ve kabul olunmuştu Heyeti idare reisliğine şehrimiz tüccarlarından M. İkbal Bey, reis e İ. Avidor, umumi kâ- tiplige Aziz Fikri, Kasadarlıga Rafael Tacer ve azalıklara Rifat Haşim, J. Mizrahi, B. Menaşe ve Saim Refik beyler seçilmişlerdir. Nizamname mucibince Sofya elçisi Koloninin hamisi ve Sofya konso- lonu da fahri reisidir. Koloninin teşkilinden maksat Sofyadaki Türk vatandaşlarımı iktisadi ve içtimai sahada bir araya toplamaktır. A arakadaş 2 kıza tecavüz ettiler Beşiktaşta Valide çeşmesinde Yoturan “Mükerrem — disminde 15 yaşında bir kız; sarkadaşı (Raife ile birlikte birsiaarruza uğramış- dardır. Kemal, Suat, Hasan, İsmail isminde 4-arkadaş dün gece bu iki kızı Balmumcuya götürmüşler, Mükerreme tecavüz etmişlerdir. Kemal, Suat — yakalanmıştır , Bir rus dretnotu Parişkaya Kemüna | bu sabah İstanbul- dan geçtı Rus Baltık donanm sup Parişkaya Kemüna ismindeki büyük zırhlı bu sabah saat dokuz buçukta Marmaradan gelmiş ve Karadenize gitmiştir. Zırhlı Seli- miye önüne gelince toplar atarak şehri selâmlamış ve durmadan yoluna devam etmiştir. Parişkaya kemüna umumi harp- ten 3 sene evel 1911 de yapıl- mış bir dretnottur. 26 bin ton hacmninde, 24 mil sürate malik- tir. 52 çapında 12 adet 30,5 luk, 50 çapında 16 adet 22 luk ve iki adet 6,3 luk topla müceh- | hezdir. Parişkaya ay evvel seyyahata çıkmış, Fransız Kemüna — iki sahillerine ve en son Napoliye | uğrayark İstanbula gelmiştir. Buradan doğruca Sivastopola gidecekdir. Zırhlıda amiral Galler bulunmaktadır. Parişkaya — Kemüna — zırhlısına hafif bir rus kruvazörü refakat et- mektedir. İki sefinenin geçeceğin- evelce malümat mevcut de- Okuma odaları Her yerde okuma odaları açılacak balk okuma odalarına çok ehem- miyet vermektedir. 230 yerde okuma odası açılacaktır. Muallimi olan her köyde okuma odası açıl- ması tamim oluz Müddei umumiler kursuna gidenler Manisa 17 (Hususi) — Müddei umumi Kâmil bey bir kaç güne kadar müddei umumiler kursuna iştirak etmek üzere Ankaraya hareket edecektir. Müddei umumiler kursu buçak ay devam edeceği için Kâmil bey Ankarada iki ay kadar kalacaktır. Kaçak rakı Manisa 17 |Hususi) — Müskürat idaresi gizli rakı imal edenler hahkkında çok şiddetli davran- maktadır. Dün yapılan tahkikat neticesinde kaçak rakı imal eden bir yer aranmış 2500 kilo cibre, 1000 kilo rakı bulunarak müsa- dere olunmuştur. İzmirde hilâliahmer balosu İzmir 16 (Hususi) — Hilâliah- mer cemiyetinin her sene mutat olan senelik büyük balosu bu sene de | hükümet salonunda verilecektir. Hükümetten bir çok — daireler başka yerlere nakledilerek boşab- tılmış ve balo için bu odalarda tezyinat başlamıştır. Balo 16 ikinci kânun perşembe akşamı verilecektir. Tertip heye- tinden hanım ve beyler palasta müteaddit içtimalar yapa- rak balo hazırlığı ertrafında mü- zakeratta — bulunarak — kararlar veriyorlar. Evelki gün balo gecesi bazı tanınmış hanımlar tarafından ya- pılacak olan numaraların prova- ları icra edildi. Senelik balonun bu sene her senekinden daha iyi diğerleri aranmaktadır. olacağı tahmin edilmektedir. Naim | İki hükümet bir dostluk misakı atkedildi Moskova 16 (Hususi) — Rus - efgan dostluk muahedesi içinm zakerata başlanmıştır. İki haftaya kadar protokolun Kâbilde imza edilmesi muhtemeldir. Efganistanın Moskova sefareti- ne tayin deilen Nadir hanın kardeşi Moskovaya vasıl olmuştur. İki hükümet arasında eski müna- sebat yeniden tessüs etmiştir. Rusyada idama mahküm edilenler Berlin 15 — Pravda gazetesi- 'nin beyanına göre 23 kişi sovyet- ler aleyhindeki faaliyetinden do- layı idama mahküm edilmiştir. Manisa vilâyet meclisi Manisa, 17 (Hususi) — Umum vilâyet meclisi yarın açılacaktır. Lâzım gelen hazırlıklar ikmal edil- di. Feci bir / yangın Afyonda çıkan yangında altı kişi yandı Afyon, 16 — Öğleden sonra İstasyon caddesinde yüzbaşı Yu- suf beyin evinden benzin iştiali neticesinde — çıkan yangın ani surette dört evi birden yakmış- tır. Yusuf B. refikası, kardeşinin çocuğu, hizmetçileri, bir misafir kadın / bitişik evdeki — yüzbaşı Ziya beyin çocuğu olarak altı nüfas yandı. Cesetleri aranıyor. Yusuf beyin kardeşi hastanede yaralıdır. — Validesi de yanıklar içinde ve tedavidedir. Yangının Yusuf beyin kardeşi- nin otomobiline benzin boşaltırken aklnı Şiddetli soğuklar Afyon civarına mütemadiyen kar yağıyor Afyonkarahisarı 16 (Hususi) — İki günden beri şehrimizde şiddetli soğuklar başlamıştır, Kırk - sekiz saatten beri hiç durmadan kar yağmaktadır. Hararet sıfırdan aşağı yedidir. Yağan kar köylünün yüzünü gül- | dürmüştür. M. Briand ) Cenevre, 16 (ALA.) — M. Bri- and Parise müteveccihen hareket Amerikada zelzele ve feyezanlar Nev York 16 (A.A) — Cenubi Kaliforniyada şiddetli bir zelzele olmuştur. Şimalde şiddetli soğuk vardır. Vasat ve cenup tarafların- da feyzanlar baş göstermiştir. Berlinde nümayişler Berlin 16 (A. A.) — Zabıta tarafından menedilmesine rağmen komünistler — nümayişler — tertip etmişlerdir. Bu esnada müsademe olmuş, bazı kimseler yaralanmıştır. x£ Sokakta tevellüt — Muhacir bir kadının Bursada Ulucami önünde, ağrısı tutmuş ve orada doğurmuş- tur. Belediyece hastaneye kaldırı!- / Rusya- Efganistan 18 Kânunusani 1930 Hanımlarımız ve tasarruf (Baş tarafı birinci sahifede) Paristen — tuvalet getirten hanım- larımız - vardır. Benim kanaatim şu ki bizde alt tabaka çok muk- | tesittir. Yukarı sınıf çok huvar- dadır. Geçenlerde Necmeddin Sadık beyin yazdığı baş makalede söy- lediği gi Samiye hanımefendiye her balo için ayni kıyafetle gidenler hak- kındaki mutaleasını sordum: De- diler — Bir elbise ile 3 baloya bile gidilir. Bir mahzur yoktur. Her baloya ayrı kıyafetle gidenler gösteriş merakında olanlardır. — Hanımefndi. ailede tasarruf olur, affınızı rica ederim, siz if misiniz? Hiç bir kadın müsrifim di . Bir kadın, hiç bir şeyi üzerine almaz. Bir kadın kocası- nn yapamıyacağı şeyi yaptırırsa israf yapmış olur. — Süs, tuvalet iptilâsı ahlak- sızlığa vesile verir mi? —Ne diyeyim bilmem ki? belki ahlâksız yapar! Her halde öyle bir kadının esaslı bir terbiye evine kocasına merbut olmadığı göşterir. Hanımefendi, bugünkü - sosye- temiz hakkında şu sözleri söyledi: — Anlamıyorum, anlamak is- teyorum, — sösyete olan yerlere devam etmiyorum, kendi. muhi- ciddi, müteber ailelerle şuyorum.,, Samiye hamımefendi, bizde ciddi şartlarla teşekkül etmiş bir sosyete olmadığını söylüyor. Ve bu toplanışlara eli sıkılmağa olmayan kimselerin) iştirak ettik- lerinden fikri, edebi musahebeler yerine, aile boşanma, sevişme, evlenme dedi. kodularile - vakıt liğinden sikâyet ediyor. geçi Hırsızlık vakaları 24 saat zarfında 7 sirkat vakası oldu 1 — Pangaltıda bayır sokağın- da marangoz Artin - efendinin evine meçhul bir hırzız. girmiş, bazı eşya çalıp savuşmuştur. 2 — Sahpazarında bağlı bulu- nan, hacı Mehmedin mavnasın- dan elbise, muşamba ve palta çalan sabıkalı Eşref ve arkadaş- ları derdest edilmiştir. 3 — Meçhul bir şahıs Çarşıda seyyar satıcılık eden Suphi efen- n saat kösteğinde asılı bulunan ir altınını çalmıştır. 4 — Meçhul bir şahıs - Balık- pazarından geçen mütekait Aptul- lah Şükrü paşanm çüzdanını çab mıştır. 5 — Sabıkalı İhsan Tahtaka- lede Yeni handan eşya çalarken yakalanmıştır. 6 — Gine Tahtakalede Hatçe isminde bir kadınım odasından öteberi çalan Hakkı yakayı ele verminli 7 — Fıçıcılarda Salamonun dük- kilit kânından çalan — sabıkalı Sarhoş kendisini ne zannetmiş Dün gece Şehzadebaşında Hü- seyin Hüsnü isminde bir şahıs sarboşlukla — Aziz — ve — Celâl dövmüş, ve yara- lamış, kendisini merkeze götürmek isteyen polis Burhan efendiye tekme atmıştır. Hüseyin bütün bu. işleri/ yaparken: * Ben polis mü- in damadıyım,, diye bağır I ı J i i i