2 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Tasarruf mücadelesi (Baş tarahı Birinci sahifede ) — | de bulunan devlet binalarına sı- | kıştırılarak bedelleri de ta- sarraf edilecektir. Yalnız İstan- bulda devlet daireleri için veri- len senelik bina kiralarr 400 bin lira tutmaktadır. İstihsal işine gelince, 15 güne kadar meclise gelecek istihsal programı bir kanunlar serisi teşkil edecektir. — Ziraatin, — sanayün inkişafı için çıkarlacak olan bu muhtelif kanunların 200 sahife kadar olacağı tahmin olunuyor. Progra- mın tatbikine Lu sene bütçesin den talsis olunacak para15 milyona çıkarılmıştır. Bu para yapılacak tasarruflarla temin edilecektir. Maç seyreâe;ken.. İki çocuk bisikletlerden düşüp yaralandılar Taksimde motörcü Alekonun yanında çıraklık eden Antranik, Berç isminde bir çocukla birlikte ikletlere binerek Büyükdereye erdir. Bu iki arkadaş; avdetlerinde Maslaktan geçerken tesadüf ettik- leri bir. futbul maçını seyreder- ken bisikletten "düşmüşler, yara- Tanmışlardır. Havaya ateş! Dün gece Galatada Birane caddesinden geçen balıkçı Ali tabancasile havaya Aateş etmiş, yakalanmıştır. gi -— 2 Cerh vakası ikapanında — oturan Rüstem; dayısı İsmail tarafından bıçakla yaralanmıştır. Cerhin sebebi bir kadın meselesidi İkinci bir cerh vakası da Ar- | de — olmuştur. Yusuf lendi isminde bir şabıs komşusu Ömer Burhan beyi sopa ile ya- ralamıştır. Sebebi meçhuldür. Silâh cekmişler Dün gece Beyoğlunda bir bira- nede, birane sahibi Aleksandros müşterilerden Burhan beye, Bur- han bey de Aleksandra silâh çek- mişlerdir. Bu hadisenin bir içki meselesinden çıktığı anlaşılınıştır. Hırsızlık vakaları 24 saat zarfında 6 sirkat vakası olmuştur 1 — Ortaköy şebir yati mek- tebinin çamaşırane camı hursızlık maksadile kırılmış, fakat bir şey çalınamamıştır. 2 — Sirkecide oleki Ali Ek- ber efendinin odasından bazı eşya çalınmıştır. 3 — Meçhul bir — yankesix madam Mari isminde bir kadının içinde 47 lira bulunan el çanta- sını çalmıştır. 4 — Toptaşı caddesinde kö- mürcü Salih 8 lirasının gasbedil- diğini iddia etmiştir. 5 — Üzsküdarda Selâmi Ali mahallesinde Hasan efendinin bir koyunu çalınmıştır. 6 — Meçbul bir şahıs, Pangal- tıda operatör Cemal beyin inşa ettirmekte olduğu binadan 150 kilo sikletinde bir çan aşırmıştır. ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1030 kuruşta açılmıştır. ——— —— aa Yeni muharebe İzvestia gazetesi yeni bir harbi mu- hakkak görüyor sebetile bir makale neşretmiştir. İzvestin - konferansın bir çok müzakerelerden sonra neticesiz kalacağı — muhakkak — olduğunu söyliyor. İzvestia diyor ki: Konferans teslihat yarışımı dur- duramıyacaktır. Bu yarış ergeç bir harbe sebep olacaktır. Büyük devletler aralarındaki ihtilâfı giz- lemek istiyorlar. Fakat her vaka bunu meydana çıkarıyor Zonguldak vilâyet meclisi Zonguldak 1 (Hususi) — Umu- mi vilâyet meclisi mesaisine de- vam ediyor. 1930 bütçesi meclise verilmiştir. Umumi vilâyet mecli- sinin gelecek içlimada tam teşki- İâtli nahiyeler ihdası konuşula- caktır. Şüpheli bir adam Yaya olarak Kudüse gittiğini iddia ediyor Ankara, 31 — Ahimes'utta sakalına karışmış, üstü başı içinde, gömleğinin yakası tasma gibi tenekeden yapılmış, cebinde bulgar olduğunu gösteren fakat — memleketimizin — hiç bir gelrinde — vize ettirilmemiş. bir ulgar pasaportu bulunan şüpheli: bir adam yakalanmış, buraya ge- tirilmiştir. Bu adam yaya olarak Kudüse giden bir seyyah olduğunu Edirne, İstanbul, Eskişehir tarikile geldi lemektedir. Tahkikat yapılmaktadır. - İki A_lman Medeniyeti beğenmiyerek bir adaya kaçmışlar Berlin 31 ( Hususi) — Cenubi Amerikada hattı) üstüva hükü- meti sahiline yakın bir adada keşfiyat yapan Amerikalı seyyah burada iki almana tesa- düf etmiştir. Almanlardan biri aktar Ritter ismindedir. Bunlar altı aydan b beri bu odada yalırz. yaşıyorlar. İki alman yeni tegaddi usulü hakkında tetkikat yapmak emelile ve bugünkü medeniyı beğenmediklerinden buraya çeki mişlerdir. İsviçre bir tayyare filası yapıyor Beren 31 (Hususi) — İsviçre hükümeti 105 tayyareden mürek- kep bir filo teşkiline karar ver- miştir. Zonguldakta tevkif edilenler Zunsuldık, 1 (Hususi) — Ge- çenlerde tevkif edilen deniz işleri demek kâtibi umumisi Bedri Fahri , Haydar beyler — vilâ- yetin kararına intizar etmektedir- İer. Kendilerinin itiraz talepleri üzerine tanzim ettikleri itirazna- meler şurayı düvlete gönderilmiş- tir. Bedri beye bir kaç ay evel de belediye reisi iken işten el çe tirilmiş ve mahkemeye verilmi; Zonguldakta intihabat Zonguldak, 1 (Hususi) — 930 | senesi ihtiyar heyeti intihabatına başlandı. Şubat içinde de bele- diye intihabatı yapılacaktır. Telefon haberleri Kambiyo İhtiyaç listesi kati şeklii alıyor Ankara, 1 (Telefon) — Bugün | iye vekilinin riyasetinde maliye | Müsteşarı, muhasebei umumiye ve muamelâtı naktiye müdürlerinden mürekkep bir komisyon borsa ihtiyaç | defa talimatnamesine merbut listesinin - projelerini — son olarak tetkik etmiştir: Maliye vekili proje hakkında başvekil İsmet paşa Hz. ile gö- i rüştükten —sonra proje katiyet kesbedecektir İhsan bey Ankara 1 (Telefon) — Sabık | bahriye vekili İhsan bey evinden getirttiği eşyalarım dün tekrar | hanesine göndermiştir. Yarın sa- bah hapisaneden çıkacaktır. İhsan beyin tahliyeden sonra ne iş yapacağı henüz belli değil- e MAD Kdi Celek | bereketteki - çiftliğine — giderek orada çalışması muhtemeldir. Ankara, 31 — Pazar gü hapisaneyi terkedecek olan eski bahriye vekili İhsan B.in İsviçreye gideceği söylenmektedir. Maarif vekili erkek muallim mektebini gezdi Ankara, ( Telefon ) — Maarif vekili Cemal Hüsnü bey dün erkek muallim mektebini ziyaret etti. Talebeden bazılarına sualler sordu. Binayı teferruatı ile beraber gerdi Yunanistanda bir yangın Atina 31 — Kalamatada bü- yük bir yangın olmuş, bir çok ficaretaneler , evler — yanmıştır. Hasarat pek büyük tahmin edil- mektedir. Sahte paralar Berlin 31 ( Hususi ) — Sahte | rus parası muhakemesi esnasında bazı hükümetlerin, bilhassa Rus- Yo çenebi parasını taklit ttik leri iddia edilmişti. Bu - iddianın doğru olmadığı anlaşılmıştır. İspanya kahinesi Mardin 31(A.A.)— M. Berengu- er A.B.C. gazetesi muhabirine hariciye nazırlığının yeniden hemen | ihdas edileceğini söylemişti. Bu nezaret işlerini dük d'Albe'in deruhte edeceği zannediliyor. Tiflis kilisesi yıkılıyor Moskova 31 (Hususi) — On yedinci asırdan kalma meşhur Tiflis kilisesinin yıkılmasına baş- lanmıştır. Birçok duvarlar dinamitle yıkıl- mıştır. Kilise yerinde bir komünist kütüpanesi yapılacaktı Marsilyada bir ermeni amele çıldırdı a. 31 (A A.) — Bir ermeni amele bir cinnet buhranı esnasında beş kişiyi tabanca ile öldürmüştür. Bunlardan birisi zev- cesi Katil iki kişiyi de yaraladıktan sonra intihar etmiştir; Facia 10 | dakikadan az bir zaman içinde cereyan etmiştir Buğday fiati düşüyor New-York 31 (AA.) — Bi day Hiati hertarafta buşel başına 2 ilâ 2,5 sent düşmüş ve bu Suretle yeni bir tenezzül re- koru daha kırılmıştır. Pamuk piyasası da mühim miktarda te- nezzül etmiştir. Londra kotferansı | !talyîh;ırıcıye | nazırı M. Grandi- nin bir nutku Kocdeü 30 Çimeni) — İzgiltez Amerikan cemiyeti cenebi heyeti murahha li e bir ziya- | fet vermiştir. Cemiyetin lord . Grey. bir. nutuk ederek — kendilerini ve — könferansın neticelenmesi için temennilerde bulunmuştur. Lord Grey bilhassa İtalya hariciye nazırına hitap ederek | İngiltere ile İtalya — arasındaki | eski dostluktan bahsetmiştir. M. Grandi. verdiği cevapta heyetler namına teşekkür etmiş ve demiştir ki: - “ İtalya yalnız. teslihatın tahdidini değil, kabil olduğu |kadar azaltılmasını istiyor. M. Müsolini " büyük bir iktisadi program tanzim etmiştir. Bu programın tatbiki bir sulh devresine ihtiyz Bunün — için - sulhperverane teşbbüse yardım edecektir. Sofyada tevkifat Makedonyalı komiteciler tevkif 'ediliyor Sofu SH — Buyrekl ve dahiliye nazırının emri üzerine Makedonyalı komitecilerden bir çoğu tevkif edilmiştir. Mevkuflar - vilâyetlere gönde- rileceklerdir. Tevkifat yeni sui kastlar - yapilacağı — hakkındaki haber üzerine yapılmıştır. Kâzim Pş. Hz. Viyana, 31 (A.A.) — Türkiye | büyük millet meclisi reisi Kâzım paşa bazretleri refakatinde Türk sefiri olduğu halde parlametoyu ziyaretle bir müddet celsede hazır bulunmuştur. İsveç kralı Romada Roma 29 ( Hususi ) — İsveç kralı bu sabah Ramaya - geldi Kral hususi surette seyahat edi- yor. Kral, zatürree geçiren kra- köşke gitmiştir. Rus hariciye komiser vekilinin kardeşi beraet etti | Paris 31 (Hususi) — Sovyet hükümetinin talebi üzerine 20 milyonluk — sahtekârlik — cürmile mahkemeye sevkedilen , rus hari ciye komiser vekili Litvinofun kardeşi beraet etmiştir. Litvinofun bu muamelâtı sovyet hükümetinin müsaadesile yaptığı anlaşılmıştır. M. Grandi Varşovaya gidiyor Varşova 31 (Hususi) — İtalya hariciye nazın M. Grandi bu ayın sonunda, Londra - konferan- sını müteakıp Varşovaya gele- cektir. | muvaffakıyetle Patinaj şampiyonluğu Viyan 31 (Hususij) — Cihan paten şampiyonluğu müsabakası yapıldı. Tek kadın şampiyonluğu- nu Viyanalı Fritzi Boyer çift ka- dın şampıyonluğunu Organiska W Scallay macar grııbn kazandı. Bir şakı ağır hasta , Manisa 1 (Hususi) — Karşehir- de adam öldüren ve bir çok köy- leri yakan şaki Yumnigin tutul- duğu grip hastalığı çok şiddet- lenmiştir. 2 Şubat 1930 Lik maçlarının iik devresi bitti Dün ,Vefa - İstanbul spor ara- sında icra edilen müsabaka ile lik maçları ilk devresi bi Ha- vanın bir ilkbahar cuması kadar güzel oluşu stadyoma oldukça spor meraklısı toplamıştı. Günun hararet ve alâka ile takip edileceği evvelce tahmin olunan Vefa- İstanbul apor maçı Sedat Rıza beyin hakemliğile başladı Oyunun ilk anları ve hatta ilk dev« 'resi vefaiçin çok korkulu geçti. Bir körner vuruşunu iyi idare eden İstanbul sporlular ilk ve son gol- lerini yaptılar. Bu gol Vefalıların biç ummadığı bir şeydi. Her iki takım mukabil ve güzel hücum- lar yapıyor. ve neticeyi kazan- mak istiyodu. Bütün - gayretler ilk parli İstanbul spor Jehine bitmesine mani olamadı. İkinci devrede her ne olursa olsun macı kazanmak için Vefanın fazla gayret sarfettiği gö du. Bu gayret semeresi mekte gecikmedi Vefalılar ikinci partide 3 gol yaptılar ve maçı 3-1 kazanmak suretile ilk devreyi dördüncü ola- rak bitirmeğe muvaffak oldular. Dün ber iki takımda iyi oyna- mişl dir.) Bundan evel yapılan ikinci ta- kım maçı berabere bitmişti Kadiköyünde aralarında dostane bir maç icrası takarrür eden Fener ve Beşiktaş klüplerimiz takımların eksik gelmesi dolayı- sile karışık iki takımla oynamış- lar ve 6-6 berabere kalmışlardır. —E Lig maçlarının neticesi Lik maçları ilk devresinin neti- yare ver cesi şudur: Galip Mağlüp Beraler Sayı Fener S 0 0 15 G 5dey 5 NK 1 Ç Beşiktaş 3 1 1o 12 V A d KF İs. Spor 1 4 o a Beykoz 0 — $ Teşviki sanayi kantınu tadil edilmeli Ticaret odası teşviki sanayi kanununa dair bir rapor hazırla- mıştır. Oda raporunda kanuna yeni bir madde ilâvesine lüzum görmediğini nayi birliği bu fikirde değildi Bu hususta Ticaret odasile birli arasında teşviki sanayi kanununa sanayi erbabı lehine bazı maddeler ilâ- vesine lüzum görmektedir. Tahlisiye vesaitini ıslah Hollanda grubu - tahlisiye idaresine müracnak - ederek tal- hale getirilme: Bu teklif üzerine Hollandalı kir mühendis tahlisi Saitini tetkike başlamıştır. Grup tahlisiye sandalları motör İaEAE telilif etmeklen Tuhaf bir usul İsmail, Osman, Ali isminde 3 arkadaş Çapada bir kadına sar- kıntılık ederken kadın bağırmağa aşlamış, 3 arkadaş hanımın cüzdanını alıp kaçmışlardır. Kızıl Iııstalıgı Son zamanlarda sehrimizde tek tük kızıl hastalığına tesadüf edilir yor. Hastalık müstevli bir halde değildir. Ancak kızıla tutulan ço cuklar kısa bir zaman içinde ölü- yorlar. Bu bastalığa karşı tedbir ittihaz edilmektedir.