2 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 Şubat 1930 Akşam Sahife 5 Beş büyük devletin deniz kuvvetleri arasında bir mukayese Umumi harpten evel İngiliz donanması, Amerika filosundan 7 defa daha kuvvetli idi. Bugün Amerika ingilizlere yetişmiş gibidir Zırhlı adeti 20 18 Zırklı Tayyare gemisi 10 3 Zırhlı Tayyare gemisi v 1 Zırhlı 4 Londra'da, beş büyük devlet arasında, deniz silâhlarının azal- tılması için müzakereler cereyan ettiği bir sırada, bu devletlerin bahriye kuvvetleri hakkında kısaca malümat vermeyi faydalı bulduk. 1900 senesinde , yani bundan 30 sene cvel, bütün devletlerin bahriyeleri mahdut idi. En kuv- vetli deniz devleti İngiliz bahri- yesi otaman Fransa bahriyesin- den iki . üç defa daha kuvvetli, Amerika ve Japon donanmala- rindan da yedi defa daha kuv- vetli bulunuyordu. İngilizler bütün cihan denizlerine hakim idiler. 914 senesi, yani cihan harbin den evvel, bütün devletler, den — ve kara kuvvtlerini delice tezyi başlamışlardı. Her devlet val yesini takviy> ediyordu. İngiltere gene en kuvvetli.. Fakat Amerika yetişmey- çalışıyor ve Japonya terakki ediyor 1921 senesi ” Vaşington'da ilk bahriye tahdidi teslihat konferan- # açıldı. Bu konferansta yalnız üyük saffı harp zırhlılarının tah- İdine karar verildi. Bu karardan en ziyade İngiltere ve Fransa fi- Toları müteessir - oldular. Fakat hafif zırhlı kruvazörlerin inşasına dovam - olundu. — Bahri - teslihât gitgide arttı. Geçen sene vaziyet şu idi: Amerika, İngiltereye — yetişti. Japonya, biraz uzaktan Amerikayı fakip ediyor. Fransa, umumi harpten evelki bahriyesini henüz elde edemedi. 1914 senesine na- garan, — İngiliz, Fransız, İtalyan filoları daha ziyade zayıftır. Ame- ijka ve Japon donanmaları art- Mıştır Yukariki resimler, beş büyük deniz devletinin bahriye kuvvet- arasındaki mukayeseyi gös- leriyor. Bu vaziyete göre hali ha- fırda en kuvvetli deniz devleti İngilteredir. — Adet itibarile değil tonilato iti- Zırblı Tayyare gemisi 3 barile de vaziyet aynidir. Mevcut deniz kuvvetlerinin heyeti mecmu-| taj da garip bir dolandırı- kası olmuştur: Nis şhrinde tanınmış ve zengin olan M. Margol , 19 Geçenlerde bir gün kızı Suzan t Pande ismindeki ğini ve onunla evlen- mek istediğini bildirmiştir. M. Margol tahl Alfredin hiç bir iş öteden beriden Ingiltere Törpida ve muhrip Tahtelbahır adet: 150 adet: 53 Amerika Torpito ve muhrip Tahtelbahır 284 122 Japon Torpido ve muhrip Tahtelbahır 61 Fransa Torpido ve mubrip Tahtelbabır 68 52 İtalya B YO Torpido ve muhrip Tahtelbahır 72 5 Bu tonaja safı harp zırhliları, gemileri, — kruvazörler, torpidolar, tahtelebahırlar Bakalım Londra konferansı bu müthiş deniz teslihatına bir çare bulacak mı? Aksi takdirde bu devletler ara- sında daha şiddetli rekabet baş- liyacak ve milletlerin bütün para- ları bahriyye gidecektir; Hem parayı, hem kızı aldı! Delikanlı 100 bin franga Nisi terket- meğe razı oldu, fakat giderken.. para: ile geçindiğini, ve- zengin bir- kızla- evlenmek- hevesinde olduğunu anlamıştır. M. Margol kızına Bir şey- sö lememiş, Alfredi çağırmış ve: — Siz benim kızımla sırf parası için evlenmek istiyorsunuz. Size kızımı vermiyeceğim. Eğer razı olursanız size 10,000 frank vere- âm. Buradan gidiniz başka şehirde zengin bir izdivaç yapar- Sınız... demiştir. Alfert, Suzanı — sevdiğini - ileri sürerek parayı almak istememiş fakat pazarlık neticesi 100,000 franga, Nisten — gitmeğe — razı olmuştur. M. Margol o dakikada, Alfrede 100,000 / frangı vermiş, — genç teşekkür ederek paraları alınış ve akşamı şehri ” terkedeceğine | söz vermiştir. Alfret filhakika o | gece Nisten gitmiş fakat Suzanı da kandırmış, — ikisi beraber | kaçmışlardı Meselenin asıl garip ciheti iki gencin M. Margolun otomobille: den birisine binerek gitmeleridir. Otomobilin numarası, rengi, şekli, polise bildirilmişsede bi fürlü bulunamamıştır. Zanncı diğine göre iki genç. ellerindi 100,000 - frank ile müddet rahat yaşayabilmek geçmişlerdir . dabildir.. in İspanyaya| | bir makalede: Yo ga her cinsten fenni vesait o kadar ki, bunların sevk ve ğimiz Erkânı harbiye heyetleri yanında bir de “Fen Erkânı har> biyesi, teşkiline ihtiyaç hissedil- meğe- başlandığını | söylemiştik. Küit hi şıhıiyelı'ııı bu fikrimizi teyit edici yazıları tekrar- bu bahse avdeti faydalı kılmaktadır: * Verdun , kalesinin ilk mü- dafüi olmakla” büyük bir şühret kazanan ve harpten sonra fransız umum topçu müfettişliğine tayin olunan ceneral Herr “Topçuluğun mazisi ve istikbali,, isimli eserinde diyor ü Bazı esbap dölayısile zabit- lerimiz harpten evvel fenle maal- esef kâfi derecede iştigal etme mişlerdi. Onlar daha ziyade harpte müsadif - olacaklarını zan- nettilderi diğer hususatla uğraş- mayı tercih etmişlerdi ,, Cencral Herr bundan — sonra harbin bu hususta öğret- iklerini sayıp döktükten, bugünkü | ateşin muazzam kudretile bunun ığıin:. fen ve sanayi ile olan münasebetlerini — tahlil — ettikten sonra hatime olarak diyor ki: “Artık her ordu kendi zabit- lerinden ve bilhassa topçu ve fen zabitlerinden büyük İenni kud” retler ve bilgiler arıyor. Çünkü vatan müdafaası artık ordu, fen ve yi sındaki müşterek mesai ile kabildir.,, Ceneral Herr'in bu mutaleası çok şayanı dikkattir. - Fenle az müteveggil olduklarından. şikâyet ettiği harpten evelki fransız topçu zabitleri de- şimdi olduğu gibi kudreti fermiyesi bütün cihanca düm olan “Politeknik, mektebi âlisinden mezun idiler: Burada vazıhan görülüyor ki asri' ordular her şeyden evvel fenni bilgi ve fenni. sây- istemektedir. Bu da yalkız muvazzaf ordu. efradında değil, ihtiyat olarak orduya dahil olacak zabitan ve efrada da- lâr zımdır. Netekim Almanlar harı en ziyade sivil fen adamlarınc istifade etmişlerdi. Memleketteki her fen adamı icabında ordu müsmir- bir- uzuv olabileceğini bilmeli ve kendi sahasında buna çalışmalıdır. Askeri haberler İngiltere — Mayerland'daki Askeri bahisler Asri orduların Fen ihtiyacı Ordularda bir fen erkânı harbiyesi teşkili lüzumu gittikçe artıyor Birkaç bafta evvel yazdığımız 'çok muharebi in şimdiye kadar- bildi- | Abreden tecrübe sahasında yeni birl Akşam - Çocuk dünyası | Dünkü nüshamızda dvon 11 yazıldığından tashih olunur. | YENİ MOSADAAIZ. Çocuklarımıza İstanbulu tamtalım - Resim bilmecesi No: 13 Bu resim Istanbulun neresidir? balrının tecrübesi yapılmıştır. Bu tecrükalerde hazır bulunan Amerikan Miralayı “Be- nedlet Cramveli, irat ettiği bir nutukta — hülâsatan demiştir ki: *Biz Amerikahlar sulkçıvız, fakat tekmil beşeriyet bu zihsiyeti kabul etmedikçe hazırlanmak gerektir., Ba falimlere iştirak eden teni ların vasati sürati 0 miz (Gâkm) idi. Ocrduya muzaheret cemiye- tinin kabul ettiği bir kararda piyadenin mühim bir kısınının otomobil ve tanklar üzerinde nakli kabül edilmiştir. Piyada 'erine yarı otomatik bir - silâh lİ.g.ıın mmuvafık l iye talebesinin yetişmesi için Lîniı halııiyııiıvx 1925 senesinde 85 mektep gemisi vardı. Bu miktar 1926 da G4 ye ve bu sene ise yalnız 10 na tenzil olun- muştur. Bunlardan 4 tanesi göverte 6 tanesi çarhçi ve inşaiye talebesi riye olunacaktır. Buna nazaran celbedi- lecek kura efradı 240,000 kişi olacaktır . Yeni kanun kura efradı mevcu- dunu azaltmasına mukabil gedikli küçük zabit miktarını 160,000 kişiye çıkarmıştır. 1935 senesinde harbi umumt çocuklarının ilk sınıfı silâh altına almacağından bu ve müteakibi se- neler kura efradı mevcudu. haylı azalacaktır. Yeni Fransız kanununa nazaran 240,000 esas Fransızdan maada 100,000 şimali Afrikalı ( Cezair, Tunus, Fas ) 90,000 diğer müs. temlikeli ve 18,000 ccnebi ki ceman 586,000 kişi silâh altında bulnacaktır. 42,000 mevcutlu Jan- darma kuvveti bundan hariçtir. Rasya— Bobreskideyapılan maneve rada büyük bir tank kıtası bir günde 150 kilometre katettikten Sonra Piyadesile beraber müstah- zar bir mevzie taarruz etmiş ve mevzii yardığı kabul olun- müştür. Tank - katasile - birlikte hareket eden motosikletler geri kalmamış, onlar da tank kıtasile birlikte harbe iştirak etmiştir. Manevrelerde bir çok defalar kıtaatı ve tesisleri. gizlemek üzere duman istimal edilmiştir. Yalnız dumanlanan sahalar vasi olmadı- ğından bu, tesis ve İtaların ye- Tini gizliyeceği yerde ifşa etmiştir. sığarlia EkE a GAi mesi bir günlük yürüyüşü 100 km . (Bu resimleri kosip saklayısızll aki resim bilmecesinin mumarası 12 olması lâzimgolirken