9 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Sukut ettiren taç (Baş tarafı birinci sahifede ) imeşriyatı hakiki hiç bi #€vcesine nasip olmamıştırl. Güzellik kraliçelerinin seçildikleri Bınıfa mensup bir genç kızın ne kadar kuvvetli seciyesi olmalıdır. ki, &deta bir. güzellik âlihesi karşısında — cihanın taabbüdüne benzeyen bu - tehacüm — içinde faniliğini idrâk edebilsin.. Kendilerinde bu ahlak, seciye — Kövveti olmıyanlar, eğur, isimleri etrafında — yapılan reklam sayesinde iyi bir koca bulamazlar, yahut, — kabiliyetleri ÜŞ 'da yülcek ve adiğil 'et Üleminde muvaffakiyet kazana- mazlarsa, büyük Avrupa şehirlerinin para, lüks ve sefahat cazibesi onları mutlaka - sefalet girdabinin ta içine sürükliyor. Şürası muhakkak ki, güzellik hıraliçesi olmak için uğraşanlar, ekseriya, insanı en eziyet " maddi Şu aü içkestilir L düren Amerika ve sinema serabr- nn inde koşan — zavallılardır. Bi Setp kagmd güderlkeme- | şınca ahlaki duygulardan fedakâr- hk en kolay iş oluyor. Ahlâki perdeyi smpran ümilde bazırdır. Bir çok, ve çeşit çeşit insanlar karşısında, bazan deniz mayosu ile, sırf bedeni güzelliğini beyen- dirmeye uğraşmanın, bir. genç kız ruhü üzerindeki tahripkâr tesiri inkâr edilemez. Bu bedeni | feşhir ve muayene manasının sonu İilme, yahat perde değilse, elmiriya daha tehlikeli yerlerdir. Hiç şüphe- siz, meselenin bir de içtimai ah- Hğlnnkhsmdın tetkik edilecek leri vardı TF Göldiğe Ünenek Bu asırda, büyük dünya şehirlerinin, | ve bu asır hayatının binbir müh- lik cazibesi, genç kız ahlâkı nok- tai nazarından türlü türlü kor- kunç tehlikeleri içinde, güzellik | tacına fesat damgasını yapıştır- mak haksızlık olur. Eğer, sıkı ahlak endişesile genç kızları tehlikelerden korumak için çalışılacak olsa, güzellik kıraliçesi intihabı meselesine sıra gelmez! Sonra, aile terbiyesi görmüş, kuvvetli bir irfan ile mücehhez genç kızların böyle bir tacı ba- Şina giyince mutlak şaşırıp boca- hyacağına inanmak da doğru değildir. Seciye sahibi bir genç kız, hayatın her zaman yoluna Hadiselerden alınacak netice şudur: Terbiyesi ve seciyesi zayif Olanlar, aile ve cemiyet muhitinin isıki inzibatına bağlı olmıyanlar bu. kıraliçeli ,.Lıııd... vaz geemelidirler. Çünkü, oyun olarak rile, başa geçirilen taçlarda mu- hakkak insanı sukut ettiren müh- lik bir tılsım var... Necmeddin Sadık Harici borçlar Moratoryom haberi hakkında mütalâalar Hükümetin harice olan borçlar rının tediyesi hususunda morator- yom ilân edeceği şayiası her tarafta büyük bir alâka tevlit böyle bir moratoryom - ilânı mu- vafık olduğu mütalâasında bulu- nanlar vardır. Bu sayede 18-20 - milyon memleket dahilinde kalacak ve bu para iktisadi işlere tahsis edilecektir. lira İmperator. | âlemşümül | Ankara müzakeresi M. Fokasın raporu Atinada tetkik ediliyor Atina 7(Hlususi)— Şimdiye ka- dar Ankaradacereyan etmiş olan müzakerat neticesi - hakkında M. Fokasın raporu hariciye nezaretine gelmiştir. Bu raporun birer nüshası da ayrıca M. Venizelos ile Mihala- kopulosa gönderilmiştir. Bu rapor M. Venizelos ile M. Mihalakopulos tarafından tetkik telgrafta gönderilmesi hakkın da bir karar verilecektir. Her halde vaziyet bugünlerde tavazzuh ede- cektir. Aşk faciası (Baş tarafı birinci sahifede) buçuk sene zarfında değişmiş, bir aşka tebeddül etmiştir. Deli- kanlı sev; kendi - kardeşin- den bile kıskanmağa başlamıştır. Feyzaver hanımla Reşadın otur- duğu köşkler karşılıklı olduğu için delikanlı her zaman gidip sevgilisini görmektedir. Evelki gün mektepten dönen Reşat eline geçirdiği tabanca ile Feyzaver hanımın evine uğramış ve genç kadını bir kenara çeke- rek hissiyatını izhar etmiş: mayacaksın.. Demiştir. Bu Feyzaver hanım gülerek karşıla- yınca Reşatla genç kadının ara- sında bir boğuşma başlamıştır. Feyzaver hanımın büyük annesi araya girmek istemiş, lâkin Reşat- tan yediği bir tekme üzerine kadıncağız yere” yıgılmıştır. Fey- zaver — hanım Reşadın elinden kurtulmak — için kendisini mer- divenlere —attığı — sırada genç ik tabancasını / çıkarıp beş el atmıştır. Çıkan kurşunların hepsi de Feyzaver hanıma isabet ettiği için genç kadın hemen | vefat etmiştir. Bedbaht genç sonra da kendisini öldürmüştür. Reşadın yatak odasında baba- sına hitaben bir mektup bulun- muştur. Bu mektup: Bugün Feyzavere gideceğim.. Yüz verirse ne âlâ.. Yüz vermezse Beni — affet Başvekilimizin bir kızı dünyaya geldi Muhterem başvekilimiz — İsmet Paşa Hazretlerinin dün sabah bir kız evlâdı. dünyaya gelmiştir. Muhterem başvekilimizi bu vesile ile tebrik eder ve dünyaya gelen sevgili — yavrularma — ebeveynile | birlikte mesut ve uzun ömürler dileriz Resimli ay Resimliay (mecmuası aleyhine ikame edilen davaya bu sabah saat 10buçukta ağır ceza mahke- sinde devam edilmiş ki muhakeme celesesinde müddei umumi Cemil beyin iddianamesi dermeyan etmesi mukarrerdir. Vakit küresi Galata yangın - kuli makta olan saat kü şaat bu hafta sonunda bitecekti Vakit küresinin nihayet 10 güne kadar faaliyete getirileceği tah- ediliyor. ikten sonra M. Polihroniya- | in istediği yeni talimat için M. | Fokasın buraya gelmesi ve yahut | Bir tabanca aldım. ir. Bu sabah- Telefon haberleri Bütçede tasarruf İsmet paşa Hz. bu mesele ile bizzat meşgul oluyor Ankara 8 (Telefon) — 930 bütçesinde yapılacak tasarruf için İsmet paşa Hz. ile maliye vekili bey bizzat meşgul olmaktadırlar. Bu tetkikatın bir müddet daha de de bazı tadilât yapılması , hükümet konaklarının ve resmi daireler lâki milliye bina- larına nakledilerek tasarrufat ya- pılması muhtemeldir. Asfalt yollar Avrupaya giden heyet avdet ediyor Ankara 8 (Telefon) — Yeni yapılacak asfalt yollar için Av- Tupaya tetkikata giden heyet yakında dönecektir. Kambiyo alım satımı — hakkında heyeti- vekile kararnamesi / Üzerine as- falt yol insaatı programlarında tadilât yapılması çok muhtemel- dir. Yeni bütçe Encümen bayram ertesi tetkikata başlıyacak Ankara, 8 (Telefen) — Bütçe encümeni ancak bayram ertesi 930 bütçesi tetkikatına başlıya- caktır. Nisan ortalarında bütçenin mecliste müzakeresine başlanacağı tahmin olunuyor Gümrük kanunu Ankara, 8 ( Telefon) — Bugür mecliste gümrük kanununun itha- | lâta mütcallik maddelerinin tadi- | lâtı müzakere edilecektir. Evkafın islahi Ankara, 8 (Telefon) — Şurayı devlet tanzimat dairesi bu sabah ta toplanarak evkafın islahma dair kanun İâyihasını müzakere edecektir. 3 yangın Dün şehrin muhtelif semtlerinde 3 yangın olmuştur: 1 — Hasköyde koltukçu İsak tarafından yanık - birakılan - bir müm - erimiş, —tahtayı yakmıya başlamıştır. Bu sırada yetişenler yangını söndürmüşlerdir . 2 — Unkapanında Rizeli Ru- kıye hanımın evine ait baca ku- rumları tutuşmuş, halkın yardı. miyle söndürülmüştür. 3 — Bakırköyünde Kartaltepe- de Zeki beyin kurumları ateş almış, söndürül- müştür. Hırsızlık vakaları 1 — Meçhul bir yankesici; İs- tiklâl caddesinde ziraat bankası memurlarından Avni efendinin 60 lirasını çalmıştır. 2— İstinyede bakkal Dimitrinin dükkân duvarı delinmek suretile içeriye hırsız girmiş 10 şişe rakı bazı eşya alıp savuşmuştur. 3 — Mehmet isminde bir yan- kesici Veznecilerde posta memur- larından Tevfik efendinin saaatini aşırırken yakalanmıştır 4 — Karabet efendi Şirketi hayriyer kuyumcıyan ralı vapurunda pardesüsünü çal- dırmıştır. 5 — Sirkecide berber Salih efendi meçhul bir yankesiciye 25 Tirasını çaldırmışt Bir inhidam Manisada bir camiin mahfili çöktü Manisa 7 — Bugün öğle na- mazında Cesniğir - camiinin ma- hfili — kadmların — izdihamından çöktü. Kaza fecidir. İki ki hal ölmüştür. On beş kişi ağır mecruhtur. Hastaneye yatırılmıştır. Bunlar arasında kadınlar da var- dir. Bozüyükte müthiş bir cinayet Bozüyük 7 — Kasaba civarında kafası / biçakla ” kesilmiş göğsü delinmiş, parmakları doğranmış meçhul —bir ölü bulunmuştur. Taharriyat — esnasında — cesedin başı bulunmuştur.Tahkikata devam edili Lodos fırtınası (Baş' tarafı birinci sahifede ) hafiflemiştir. Bu sabah hava açıktı, fakat el'ân şiddetli bir lodos esiyor. Limanda kazalar Bu yüzden liman dahilinde ka- zalar olmuştur. Yunan bandralı bir vapur Bezkoz önünde suların tesirile karaya doğru ilerlemiştir. Kaptan manevra yapmağa mü- vaffak olamamış, vapur. karaya oturmuştur? Bu sabah seyrisefarin idaresini romorkörleri kaza mahallinde — vapurun — tahlisine başlamıştır. « z Bundan başka bir İtalyan vapuru da — Tophane açığında demir taramış, büyük bir kaza- dan kendisini güçlükle kurtara- bilmiştir. Kumkapı — önlerinde odun yüklü iki yelken gemisinin demirleri birbirine karışmış bir tanesi karaya gitmiştir. Gece Köprüden kalkan bir yapur da güçlükle Kadıköyüne gidebilmiştir. Rasat merkezinin verdiği ma- lümata göre dün gece rüzgâr keşişlemeden — esmiştir. Rüzgâ- rın bir saniyedeki sürati 28 met- roya kadar çıkmıştır. Bugünkü hava Yeşilköy — rasat — merkezinin hava raporu şudür: Bugün hava ekseriyetle açık olacak kısmen bulutlü. olacaktır. Rüzgâr şark istikametinden sert olark esecektir Hararet düne yapmıyacaktır. Anadoluda — hava — ekseriyetle bulutlü olacaktır. Rüzgâr çinkoları söktü Dün gece müthiş lodos Paş: bahçe iskelesi üzerindeki çinkoları katlıyıp —muntazam bir paket haline sokmuş ve caddeye kadar sürüklemiştir. isbetle bir fark Hem tecayüz hem cerh! Şehremininde — oturan — Havva hanım.dün gece Tünel caddesin- den geçerken Kasımpaşalı Cemal isminde birinin tecavüzüne maruz kalmış, Cemal; bu tecavüzünü ilerleterek üstelik kadımı elinden yaralayıp kaçmıştır. Denize düştü! Üsküdar — vapur — iskelesinden Vitali isminde biri müvazenesini ingiliz lirası İngiliz Hrası bu sabah 1035 te açılmıştır. | görmek içi Tarabyada da bir çok çatılar | kaybederek denize düşmüşsede | & Şabat 1730 Dünkü sokak koşusu (Baş tarafı Birinci sahifede ) başında bulunuyor, ve onu kolej- den Karancoplos takip ediyordu. Bu vaziyet Amerika sefarethanesi e kadar bu şekilde. devam etti. Buradan itibaren kolejden Karncopulos başa geçti. Artık ko- şu en heyecanlı devresini — yaşı- yordu. Beyoğlu caddes ü sıralı dolduran - taraftarların teşyi” se- daları koşuculara kazanacakları zaferi hatırlatıyor ve arka arkaya dizilen Aatletler son kuvvet ve kudretlerini sarfediyorlardı. Son dakikalar Galatasaray - klübünün - bulun- düğu sokak mahşeri andıracak derecede dolmuştu. — Hemen herkes İstanbulun en güzide muhavemetçilerinin iştirak” ettiği bu koşuyu kazanacak olanları birbirlerini çi; 'ordu. Nihayet bütün gözlerin z ettiği sokak köşesinden ilk | gözüken koşucu kolejden Karan- copulos - oldu. İkinci Beşiktaştan - Sunusi, üçüncü Meedi (Beşiktaş) dördüncü Yorgi, (Beşiktaş) beşinci kolejden Abdülkadir Emin geldiler. Bu şuretle klüpler'miz tarafın- dan büyük bir. ehemmiyetle te- lâkki edilen ve halkımız taraf dan yüksek bir alâka ile takip edilen ve memleketimizde - ilk olarak tertibi şerefi gazetemize teveccül şusu Koşumuzun — hitamından — bir saat sonra Galatasaray klübü Jimnastik salonunu dolduran yüz- İerce genç muvacehesinde koşuyu birinci olarak kazanan kolej ve inci olarak kazanan Beşiktaş takımlarına yerli masnuattan birer vazo, gerek matbaamıza ve gerek- X Gölkamtay klakine beğliriye kadar gelen 10 atlete madalyalar tevzi edilmiştir. Ahmet beyin candan gelen sözlerile başlıyan tevzü mukâfat, salonu dolduran atletlerin bu koşunun çok muntazam bir şekilde tizm heyeti reisi Adil Giray bey şerefine çok yerinde ve haklı olarak bağrılan yaşa nidalarile bitti. Galatasaray klübünden matba- | amıza kadar gelip tekrar avdet 26 dakikada ikmal fedilmiştir. Koşumuzu otomobillerle takip etmek — lutufkârlığını — gösteren Galatasaraydan — Vamık, Cemil Salih, — Suat; — Fuadi, — Rüştü, beylerle otomobil tüccarı mosyö Aşut ve mosyö Aleksandr. ve bisikletle yarışı en çetin yerlerde bile takipten geri kalmayan ama- tör gençlere Akşam namına bütün kalbimle minmet ve şükranlarımı ederim. Kemal Rifat 4 cerh 24 saat zarfında muhtelif semtlerde 4 cerh vakası olmuştur 1 — Tütün amelesinden Salâ- heddin; bir tabanca —muayene ederken kazara ateş almış, arka- daşı Yusufu — sağ ayağından yaralamıştır. 2 — Üsküdarda Salâheddin ve İbrahim isminde iki birader kavga ederken şoför Nevzat aralarına girmiştir. Bu müdahale üzerine Selâheddin efendi ile şoför ara- sında kavga başlamış ve şoför Salâheddini taşla yaralamıştır. 3 — Samatyada terzi Aleko, bir mendil meselesinden dolayi çırak Mihal tarafından yaralan: mıştir. 4' — Hasköyde Kiryako isminde 10 yaşında bir çocuk nereden geldiği malüm olmuyan bir teşlâ başından yaralanmıştır. A7 eeeit