9 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1930 M laain Akşam z Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Di 'DİKODU. AKŞAMDAN AKŞAMA BEDİKODU İz'an ŞEHİR HABERLERİ Sinemtü Yazıyoruz, — yazıyoruz, — yazıyo- - Dün bir kahvede oturuyordum. ruz... Gazetemiz de, çok şükür, Satılıyor, satılıyor, satılıyor... Fa- kat, diyenden — dinliyen arif gerekl,, fehvasının aksine olarak, Okuyanlardan bazıları, yazanlardan bazılarına nisbetle pek az arifl! Şık bir misal zikredeyim: *Yarın, refikimiz, “Kara Kemal .Bc in son günleri, sernamesile bir tefrikaya başlarken, - bizim son sahifamıza bir ilân verdi idi. Bunu okuyan- karilerimizden biri, | mektupla soruyor: “Kara - Vasıfın son — günlerine | dair gazetenizin dağıtacağını ilân ettiğiniz ilâve neden — dağılmadı?,, | Matbaamızın mi Ulvi Bey meşgalesi arasında, cevabı tabiren vermiştir: Okuduğunuz satırların bazı “yerlerini yanlış anlamışsınız. Evve- dâ, dediğiniz gibi ilâve değil, tefrika; saniyen Kara Vasıf değil, Kara Kamal; salisen bizim gazete tefrika etmiyor, “Yarın,, ediyor. *Bu yanlışlığı tashih ederken aklınıza gelen şu fıkrayı anlatmak- 'tan kendimizi alamıyoruz: “Vâzın biri camide — vak'ayı İsmaili anlatmış. Dalgınlardan bir kadın eve gelince zevcine va'zın mahiyetini şöyle izah — etmiş : “Hazreti İbrahim, — kızı Haticeyi gelin edecekmiş, yerden bir keçi çıkıvermiş. , Zevci bir hayli düşünmüş, tarihten vak'ayı hatırlamış ve derhal tashih etmiş * Hazreti ” İbrahimin kızı değil oğlu İsmail! demiş. Gelin değil kurban edecekmiş; ortaya çıkan keçi değil, kocaman bir koç; yerden değil, gökten. ,, Vacib'ül İdrak müzdat eylesin iz'anını ! A Madenciler Şehrimizdeki madenciler bir birlik yapıyorlar Şehrimizde bulunan madenciler kendi aralarında bir birlik yapa- caklardır. Madencilerden bazıları bu maksatla ticaret odasında bir içtima aktetmişlerdir. Bu içtimalarda birliğin maksat ve gayesi tesbit edilecek, nizam- name yapmak için bir heyet tefrik | edilecektir. Madenciler birliğine Balya Kara Aydın şirketi, Ergani bakır ma- denleri, Kilimli. Amasra Türk kömür madenleri , Ereğli kömür şirketleri, cenubri Anadolu, Bulgar- Yangınlara karşı İtfaiye gelinciye kadar polis tertibat alacak Bir yangın vukuunda ilk yangın haberini alan, alelekser bekçi ve Polis oluyor. İtfaiye yangm yerine gelmeden evel gerek inzibatı temin etmek, gerek yangının ilk tesirlerini izale edebilmek vazifesi polise terettüp ediyor. Bu nokta bilhassa nazarı dik- kati celbetmiştir. Badema itfaiye gelinceye kadar Polis bu hususa daha büyük bir alâka gösterecek ve umumun menfaati için lüzu- munda balktan emniyet ve itimadı haiz — olanların — muavenetinden istifade edecekti Bakırköy jandarma mıntaksına merbut olan Şamlar - köyünde Muslafa isminde bir — delikanlı ayni köyden Aarkadaşı 16 yaşla- rındaki İsmaili av çiftesi ile yü- zünden ve karnından yaralamıştır. Carih derdest edilmiş, mecruh Bkail ah ae seyklnmüşbar. Ucuz ekmek Emanet bu fikre taraftar değil Bazı zevat ve makamat tara- fından fakir halk için daha evsafta olmak üzere bir ekme esi — şehremanetine teklif edilmişti. Şehremini Muhiddin B. emanete tayin edildiği tecrübe yapılmış, fakat rağbet edilmediği için bundan vaz geçil- Şehremaneti sıhhiye ve iktisat müdürlüklerinin noktaj nazarma göre halkı gıdasız bırakmamak için iyi evsafta ekmek yedir- mek lâzımdır. Emanet, bu müli hazaya binaen ucuz ekmek çıka- tılmasını muvafık görmüyor. Degirmenciler uzlaşamadılar Şehrimizde bulunan değirmen- cilerin istihsalâtı tahdit için ara- larında — uzlaşmak — istedikleri yazılmıştı. Değirmenciler şimdiye kadar bir kaç defa toplandıkları halde aralarında uyuşamamışlardır. Feyziati lisesi enkazı Gecen gece yanan» Feyziati lise.i yangın yerindeki istinat “duvarlırının tehlikeli olduğu ema- net fen heyetinze görülmüş ve bu. tehlikeli duvaraların yıktırl- Bugün Pakize iskara satmak için şehre indi. Ben çadırda bicim | oğlanlarla çene çalıyordum.. N: Zamanden beri çocuklarla şöyle oturup - dertleştiğimiz. yoktu.. Bu esnada Pakize çadıra girdi.. Bizimkiler hep birden gene ona meftun oldukları yer açtılar.. O açılan yere arsız arsız baktı: — Ben Kemalin yanına otura- cağım.. Diyerek önüme çöktü.. Yüzüme öyle inatla bakıyordu ki Çamur bile sormağa mecbur oldu: — Yavaş yahu.. Çocuğu yiye- Yerli roman No: 60 ması emredilmiştir. cek misin? Pakize arkadışlara hiç aldırış etmeden boynumdan beni çekti, yanağımı öptü: — Kifiri ne zamandır. böyle' | | yalsız gördüğüm yok ta ondan.. Pakizenin beni öpmesi ugl:ınr ların ağzının süyünü / akıttı.. ızdan tutturdular: — Haydi, sende onu — Yapmayın yahu.. Ayıptır bu kadar kişinin içinde.. Diye bu manasız arzuya mani istedim.. Lâki e öpeceksin... zaman böyle bir | Ticaret odası Bugükü kongrede mühim mseleler müzakere edilecek Ticaret odıtı knnî bugün toplanacaktır. Bugünkü içtimada mallarımızın istandarize edilmesi mevzuubahs - olacaktır. -Bundan başka ruznamede mallarımızın iyi ambalaj edilmesi de vardır. Ambalaj hakkında müderris Zhti Bi tarafından | bi vapar hazırlanmıştır. Zühtü rapor hakkında da izahat veıreîıkl maddelerinden biri de Deniz tica- retine ait olan rapordur. Bu porda gümrük tarifelerinde vapurlara vazedilen ' resme itiraz edilmektedir. Vapur sahipleri hep eski gemi mübayaa etmek zaruretinde bu- dunuyor. Halbuki gümrük tarife- sinde eski vapurlara ağır resim vazedilmişti Ceza mahkemelerinde Dün ağırceza — mahkemesinde 2 katil, 1 sirkat, 1 sui istimal bir de meşhur " Eyipli Halidin davası rüyet edilmiştir. Ceza mahkemerinde 57 dava ile meşgul olunmuştur. Kambiyo ihtiyacı Devairin talepleri marttan evel tetkik edilemiyecek Bazı devair kambiyo satın a mak için ihtiyaçlarını maliye ve- kambiyo ihtiyacına ait müraca- atların marttan evel tetkik edi anyieceği bildirilmiştir. Yevmi, Siyan! gazete İDARENANE — acimunluk sokağı Telgraf adresi, “Akşam, latanbul, Telefon : yaz İşleri İçini lak 1686 Telefon : İdare işleri için vi T4 Gönderiler yanlar, sahibide aö alllmen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için: Seneliğt 1700, ah aylığı S0N, Gç aylığı $00 kuruş, Eonebi Szemleketler için : Seneliği 30005 ai Aylığı 1600 Üç aylığı 900 kuruştur. de İkindi. 12 ZATSL ELA3 Zilgib Diyorlar, ağızlarından tek ke- lime - çıkmıyordu .. Pakize de iki yanına dökülen saçlarını kaldırdı.. Sağ yanağını bana uzattı: yordum . — Vaz geç Pakize... Pakize sanki bana değil de çocuklara hiddetlenmişti.. Hışımla oalara döndü: — Ayol niçlü çenenizi yoruyor- sunuz?.. O beni öper mi hiç?.. Onu kızdırmak hiç işime ge- | gmezdi.. Elimi omuzuna attım: — Kızma Pakiye.. Kızma anam baban.. Derhal gönlü oldu, saç- larını tekrar kaldırdı, yanağını uzattı Öp öyle ise.. Ve bu sefer dudaklarımı uzattım. Pakizenin tatlı esmer yanağını öptüm.. Bugünkü kongrenin en mühim | | dan dolayı fazla ücret alınmasını Et fiatleri Az miktarda hay- van geldiğinden fiatler yükseliyor Bu son hafta içinde et fiatleri gene fırlamıştır. Fiatlarda 10-15 kuruş nisbetinde bir - yükselme atlerin birden bire yük- hayvan gimesinin azalmış olmasından ileri geliyor. | Alâkadarların söylediğine göre şehrimizdeki — kasaplık — hayvan stoku azalmıştır. Son günlerde Prusyadan sığır gelmemesi ve | Erzurum ve civarındaki sevkıyatın durması fiatleri çoğaltmıştır. M: mafih, bu hafta içinde yeni- | den hayvan gelmeğe başlayaca- | ğından Hatlerin yeniden düşeceği tahmin ediliyor. Sanayi ve Maadin bankası Sanayi ve Maadin bankasının senelik içtimamı Ankarada akte- decektir. Bankanın heyeti umumi- yesini B. M. mecli Maliye ve | ticaret encümenleri azaları teşkil etmektedir. Banka yeni sene bütçesini ve bilânçosunu tanzime başlamıştır Neler gönderildi? Bir hafta zarfında yapılan ihracat Geçen hafta zarfında şehrimiz- den hariç memleketlere şu cins we miktarda mal sevkedilmiştir. Arpa 1115 — çuval Ceviz 430 ? Ceviz içi — 126 — , Fındık 1ö4 Ş Fındık içi — 36 — , Keten tohumu 110 — , Kenevir 55 Z Nohut 14 4 Fasülye 112 Mercimek İ | girmeyin.. Bundan başka 3 sandık afyon 216 balya tiftik 8 av derisi ha rice gönderilmi; Fazla ücret istiyen şoförler Bazı şoförler müşterinin elindeki zati eşya için ayrica ücret istiyor- lar. Bu husus hakkında şehrema- | netine bir çok şikâyetler ” vaki olmuştur. Emanet encümeni —müşterinin elindeki çanta, bohça gibi eşya- menetmiştir. Bu — memnuniyete rağmen taksi harici ücret istiyen — Yürü sana mühim bir şey söyleyeceğim... De: | — Ne> söyleyeceksen - burada söyle... — Burada olmaz.. Dıqırı çıka- hm.. Gene bizim çocuklar işe karış- hiları | — Haydi, haydi bura: Dışarı çıkın.. Burada sö Çamurla Çivi kollarımdan tut- tular.. Adeta yarı zorla dışarıya ( çıkardılar — E söyle bakalım ne söyle- yeceksin? sözleri kıvılcımlandı: — Patladın mı? İ Elile omuzuma dâyandı... — Hani senin bir. kulüben vardı.. — Ececce? | kaybedecektir. — Haydi oraya gidelim... O Köşedeki masalardan birinde iki genç konuşuyorlardı.. Biri diyor dü ki: —Ah sinema ah sinema. Monşer sinema başlı başına bir âlemdir. yahı. Sinema dünyanın en eğlenceli yeridir Bunu söyleyen gencin muhedabı kolaklarını kabartmış. büyük bir merak ve alâka ile dinliyordu .. Ötekide devam ediyor: —Lâkin sinemadan tamamile zevk almak için bunun bir yolu, usulü, erkâni vardır Öteki sabırsızlandı — Aman çabuk söyle... — Dur patlama anlatıyorum işte.... Sakın sinemaya karanlıkta * Çünkü — yanarsını Karanlıkta girseniz bile elektrik- ler yanmadan — oturmayınız .. Elektrikler — yanıpta — sinema aydınlandı mı şöyle etrafınıza bir bakınırsınız., Nerede genç, güzel, sahipsiz bir hanım varsa hemen yanına oturursunuz... Öteki merakla sordu: — Sahipsiz ne demek? — Yani erkeksi: —E oturduk sonri — Acele etme ... — Oturur oturmaz — muhtelif hareketlerle yanınızdaki — hanımın — nazarı dikkatini — kendinize — celbeder- siniz.. Sinema tekrar karanlık oldu mu — evvelâ — dirseğiniz hafifçe faaliyete geçer, sonra 15-- karpinleriniz dile gelir. Bunları yağlandıra, ballandıra anlatanın arkadaşı gözlerini sekiz açtı. — Allaha ismarladık.? Dedi ve ayağa kalktı. Akşama doğru bir işim çıktıda gene kahveye — uğradım... Biraz sonra içeriye sinema bahsini tatlı tatlı dinleyen genç girdi. Lâkin kendisini tanımak epi müşküldü. Zira yüzü gözü bağlı, çeıır_d sarğılı, alıı çatkılı idi... daşlarından biri sordı — Bu ne hal yahu? — Hiç... — Doktordan mı geliyorsun? — Hayır sinemadan... Altı bu- çuk matinesine gittir Dedikoducu Tütün ticareti Ticaret odası mallarımızın islan- dardize edilmesi hakkında bir rapor - hazırlamıştır. Bu raporda tütünlerimizin de — istandardize edilmesinden bahsedilmektedir, Tütün tacirleri bu fikrin aley- hindedir. Çünkü tütün istandar- dize edililir. bir tip olarak harice sevkedilirse müşterilerini zaman söyleyeceğimi söylerim ... — Olmaz, oraya kadar gide- — Ben de söyleyeceğimi söye Gülizar olsa giderdin.. .. Hey gidi Salih hey.. Sağ olsaydı da bu günleri gör- seydi öldü mü kü? Dudağını büktü: — E ölmüştürya... Ölmeseydi şimdiye kadar çoktan meydana çıkardı. Bu yezide karı, bu habise karı, bu İaine kart her halde bir şeyler Onu süyletmek içir — Ölmemiştir canım! Dedim... Pakize gayet kat'i bir tavurla ısrar etti: — Ölmüştür, ölmüştür. (Mabadi var) —— —e O