8 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 8 Mart 1930 Hatayı itiraf — | Sabık bir mebus tekrar halk fırkasına girmek — V istiyor | Sabık Trabzon mebusu Eyup | zade Rahmi bey tekrar cumhuri- yet balk fırkasına girmek için müracaatta bulunmuştur. Rahmi vaktile lâp ıran içtihatlarında isabet olmadığı inkilâbın - parlak zaferlerile tamamen tezahür etti- ğini söylemiş ve: “İnsan hatadan münezzeh olamaz, asıl fenalık hatası meydana çıkan bir fikir | içtihatta inat ve ısrar edilme- demiştir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezi bügün- kü hava hakkında şu malümatı veriyor: Bugün hava ekseriyetle bulutlu olacak, şimalden ve kuv- Setl “czeciküir Sıcaklık. düne mazaran bir miktar azalacaktır. Dün azami sıcaklık 10, bu sabah saat dokuzda 6 idi. Bugün Kara- deniz sahillerine ve garbi Ana- doluya yağmur yağacaktır. Uyurken çocuğunu boğmuş Cağaloğlunda bir evde hizmet- çilik eden Zeynep isminde bir kadın; uyürken çocuğunun üzerine kapanmış, 8 aylık olan çocuğu Hasan boğularak ölmüştür. | Maarif vergisi Yol parası ile mükellef olanlardan alınacak para Yol mükelleflerinden alınacak maarif vergisi hakkındaki lâyiha meclise gönderilmiştir. Bu lâyihaya “nazaran bütçelerindeki para maarif | ;"p'ır:& ile mükellef olanlardan 300 kuruş ” vergi alınacaktır. Bu parayı meclisi umumiler - topla- mağa mezundur. Mükellefiyetlerini bedenen icra etmek isteyenler maarif inşaatında istihdam olunacaktır. Maarif inşa- atı olmayan yerlerde ise 'günde- Hkle calıştırlacaklardır. Bu gün- delikler maarif hesabına irat kay- dolunacaktır. Yahut mükellefler şose, köprü | ve saire gibi diğer devlet işlerin- | de de istihdam edilebileceklerdir. Bu kanun 930, 931, 932 sen: lerine munbasırdır. 5 kişi yaralandı! 12 yaşında bir çocuk Dün şehrimizin muktelif semt- lerinde 5 cerh vakası olmuştur: 1 — Osman beyde bir “arsada | toprak kazan amele Ali; bir mü- | nazaa üzerine arabacı Nazımı kazma ile başından yaralamıştır. 2 — Unkapanında Tuğlacılarda ahçı çırağı Halit; kendisile müte- madiyen alay eden — İnebolulu Mehmedi bıçakla yaralamıştır. 3 — Sürt'li Feyzi ve Mahmut fevkalâde sarhoş olarak kavgaya ı._....ıııbıııurı—ı- yaralamış- 4—|ıidılull=ıdelııııd— racı çırağı 12 yaşında Corci; kendisine küfür ıdnhliıYıı—- mabhallesinde bir eve taarruz eden| 5 kişi; Makbule isminde bir ka- dinin — feryadı. üzerine kadımı yaralayıp kaçmışlardır. İçlerinden Rifat isminde birisi yakalanmıştır. fi gelniyen vilâyetlerde , İbrahim | kırarak kaçmışlardır. Amerikada işsizler Nev York'ta 75 bin işsiz nümayiş yaptı ington 6 (A.A) — Burada tarafından yapılan büyük esnasında birçok kimse- ler tevkif edilmiştir Reisicumbur M. Hoover bu es- nada nümayiş yerinde ancak bir kaç yüz metre mesafede bulunan bürosunda çalışmakta idi. Nev- York'ta takriben 75 bin kişi nüma- iş yapımış ve bir çok hatipler muh- YDF kürsülerede nutuklar. söyle- mişlerdi kısım halk enternasyonal Arnavut kabinesi Tiran 6 (A A. Yeni kabine M. Pandelli Evangelinin riyasetin- de teşekkül etmiştir. Rauf bey Fiço hariciye nerareti ile - vekâleten dahiliye nezaretini deruhte eyle- miştir. Futbol maçı | İtalyan ikinci milli takımı yunanlılara galip Napoli $ ( Hususi ) — Yur İ takımı ile italyan (B. ) ikinci milli takımı arasında burada bir futbol maçı yapılmış, italyan ta- kımı 3-0 galip gelmiştir. Manisa'da îis “karakolundan kaçanlar Manisa 7 (Hususi) — Hasan ve de iki bir hafta evel saatçi Baba efendinin dükkânından 100 saat aşırmışlardır. Bunun üzerine iki hirsiz. yakalanmıştır. * İbrahimle Hasan mevkuf bulundukları kara- kolun — penceresinin — demirlerini Böviz listesi Ankara 7 | Telefon | — Hükü- hazırlanan — döviz liste tamim edilmiştir. Liste hakkında bütün vilâyetlere Hırsızlık vakaları | 24 saat içinde 4 vaka oldu 1—Eyip'te bir bekâr odasında | 2 — Meçhul bir hırsız; Tarla- başında bir evden 1 dürbün, 1 muşamba, | çift çizme, | istiklâl madalyası dolandırıp kaçmıştır. Ş seğün bez getin, evinden 80 lira kaymetinde 4 — Mazlum isminde bir şahıs; Kumkapıda 2 evden bazı eşya çahp kaçmıştır. Yalova lıaplıeaları Yalova maden sularının tablili bitmiş, sularda fazla -'ılı.ııııdı radyo ılm-ie bulunduğu l- aktivite Iıı:f;,ı - ei e gel türmektedir. ——— Celile değil Cemile H. Şişlide Celile hanım isminde bir kadının cerhedildiğinden ba- hsetmiştik. Afitap sokağında 12 numarada Celile hanımdan bir mektupta mecruhun ismi Cemile Mahveş olduğu bildirilmekte, isim yanlışlığından bahsedilmektedir. Telefon haberleri Evkaf lâyihası Şurayı devlet gelecek hafta müzakereye başlıyor Ankara 7 ( Telefon ) — Şurayı devlete gönderilen evkaf sının önümüzdeki hafta müzakeratına başlanacaktır. Heyeti umumiyede yapılacak müzakerata evkaf umum müdürü taru müdürü Atıf beyler iştirak ede eklerdir. Türkiyede bulunan akalliyetlerin leri ile alâkadar olmak üzere içtimaa adliye vekâletinden de bir zat iştirak edecektir. Muallimlerin terfii ve cezalandırılması lâyihası Ankara 7 ( Telefon ) — Mual- limlerin terfi ve tecziyesi hakkındaki lâyihaya dair Dahiliye vekâleti noktai nazarını ” hazırlamaktadır. Dabiliye vekâleti bu lâyiha için yeni bazı esaslar dermeyan ede- cektir. Dalgalı Borçlar Tediye edilecek borçların bir listesi yapılıyor Ankara, 7| Telefon) — Dalgalı borçların tesviyesi için teşekkül 'eden komisyon borçlara ait evrakı tetkik etmektedir. Komisyon tesviye ve tediyesi lâzım gelen borçlar hakkında te- diye kararları vermektedir. Te- Bdi listesi ihzar edilecek ve maliye vekâletine verilecektir. Tediyesi içini tahsisat bulunmiyan borçlar da tahsisat temin olunarak tesviye edilecektir. Mısır'la ticaret Mısır'dan gelecek eşyadan alınacak gümrük resmi Ankara 7 (Telefon) — Mısır hükümeti, 17 şubattan beri Tür- kiyeden giden asgari tarifeyi tatbik etti bundan böyle Mısır'dan gelecek eşyaya €en ziyade mazharı müsaade millet muamelesi yapılması takarrür et- miştir. Milli iktisat ve tasarruf ı:ıııyıîı Ankara, 7 ( Telefon) — iktisat ve tasarruf cemiyet menafii umumiyeye hadım cem- iyetler meyanma ithaline mezkür cemiyetin müracaati üzerine şu- rayı devletçe karar verilmiştir. Sular çekiliyor. Fransa'daki feyezan çok tahribat yaptı Tulus, 6 (A.-A.) — Sular çekil- mektedir. Moissac mıntakasında geniş bir sahada hayattan eser yoktur. Şimdiye kadar 400 ölü bulunmuştur. 1500 ev yıkılmış ve ya yıkılacak hale gelmiştir. İzmirde bir sporcunun cinayeti İzmir 6 —Altımordu kulübünden Kemal B. takıma ithal edilmedi- ğinden muğber olarak takım kap- tanı Rasim beyi biçakla iki yerin- den yaralamıştır. Rasim beyin bayatı tehliketedir. Kemal B. tev kif edilmiştir. 6 mart | Komünistlerin nümayiş teşebbüsü neticesiz kaldı Paris, 6 (Hususi) — Komünist | enternasyonalı tarafından 6 martta dünyanın her tarafında yaplması laştırılmış olan nümayişler akim kalmıştır. Fransa'- nümayiş menedilmiş, ancak pek az amele bugün çalışmamış- tır. Hiç bir hâdise olmamıştır. Berlin 6 (Hususij) — Hüküme- tin iği memnuiyete rağ- bazı komünistler nümayiş yapmak- istemişlersede —her ta- rafta dağıtılmışlardır. Polis bazı yerlerde kauçuk sapa kullanmıştır. Lehistan'da ve Baltık memle- ketlerinde küçük — hâdiselerden başka mühim bir şey olmamıştır. İngilterede 6 mart sakin geçmiş- tir. Hapisanede cinayet. Bursa hapisanesinde 4 mahküm bir mahpusu öldürdüler Bursa, 7 (Hususi) — Dün ha pisanede gene kanlı ” bir vaka oldu. Geçenlerde mahküm Şaban kaptanı öldüren dört azıl mal küm dün de hapisane arkadaş- larından Mehmetle kavgaya tu- tuşmuşlardır. Neticede dört mahküm Meh- kla 20 yerinden yara- men aldığı yaraların te: Mehmet ile derhal vefat etmiştir. Başvekilimizin tebrikleri Ankara, 6 (A.A.) — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri bayram vesilesile kendilerine gerek mek- tup ve gerek telgrafla tebrikâtta | bulunan zevata ayrı ayrı verilecek cevabın teahhürü ihtimaline karşı şimdiden F ve - tebrikâtını fakdim iklerinin — iblâğına Anadolu Ajansını tavsit buyur- muşlardır. İ7 y yaşında.. Mektepten çıkı.rıldıgı için intihar etmek istemiş —| Dün Feriköyde; Burhaneddin isminde bir genç göğsüne tabanca kurşunu - sıkarak ” kendini öldür- mek- istemiştir. 17 yaşında olan Burhaneddin efendi; dün akşam tedarik ettiği bir tabancayı yanına — alarak kendi evinin bahçesine çıkmış, bir müddet vakit — geçirdikten sonra tabanca ile göğsüne ateş etmiştir. | Silâh sesi üzerine ev halkı bahçeye fırlayarak şaşkın bir hal de etrafına bakan Burhaneddinin elinden tabancayı almışlardır. Tehlikesiz bir yara alan Bur- haneddin efendi verdiği ifadede: “Mektepten çıkarıldım, buna mü- teessir oldum!,, demiştir. Bir tüccara otomobil çarptı —| 1326 numaralı otomubil güm- | rüh önünde tüccar Necmeddin beye çarpmış, yaralanmasına sebep olmuştur. Necmeddin bey sıhhat yurduna yatırılmış, şoför Hamza yakalanmıştır. değdirdiğim tahta bir kere yı | fırlıyor ve tıngırdıyordu... | Rüştü B. in rontken muayenesi | Unkapanı kopnısıı ne halde? (Baş tarafı 1 inci sahifede) doğru çıktı, tahsildar efendi kus tuyu sallayarak: — Ha bereket efendir tahı sizden bereketi - Allı dedi. Bu esnada köprüye doğru bir kamiyon — geliyordu.. — Tahsildar telaşla iki elini açarak kamyonun önüne durdu: — Dur.. Dür — geçemezsin!. Baksana.. Lavhayı- görmiyor mu- sun?. Tahsildar böyle söyliyerek gişe- nin üstüne asılan muazzam tabe- layı gösterdi. Lavhada “ Yüklü kamtiyonlar" köprüden geçemez!,, Yazıyordu.. Şoför tahsildara iti eti ' — Yahu otomobilde boş bir çuvaldan başka bir şey yok.. — Olmaz o da yük sarıır.. Çuvalla beraber geçemezsin.. Köp4 Tüyü yıkmak mı meramın? Benim de elimde içi kitap dolu bir çanta vardı.. Hemen çantayı arkama sakladım.. Ne olur ne olmaz.. Tahsildar efendi eğer cebinde babadan kalma yüz dirhemlik bi gümüş saat olduğını bilseydi. — Köprüyü yakacaksın.. beni de geçirmezdi... Köprüye ilk adımı attım.. . Sife Bir ayağım boşluğa gitti. Aman ya- h Çıkarabilirsen çıkar.. Bin kilâtla ayağımı kurtardıktan sonra ilerlemeğe başladım.. Her bastığım yer inim inim inliyor, gar gar gacırdıyor; her ayz ağ| Denize düşüp boğulmamak için kırk bin çeşit canbazlık yaparak köprüden geçtim.. Ve geçerken köprünün tenhalığına baktım da Taklıma geldi: Her halde buradan geçenlerin verdiği para tahsildarların maaşını çıkarmıyor.. Onun için bu köprü- den hiç para alınmassa hem emanet zarar etmez, hem de fakır fukara bedava geçecek bir köprü bulmuş olur. grip netcesi bir sinozit olduğu eticesini vermiştir. Hastalık sey- akip etmiş, bidayette burun- da iken iltihap alın tahtelcilt ki tarafına doğru / seyretmiştir. |3 gün daha istirahat ederse | hastalık — hafifliyecektir. — Vekil B. fazla konuştuğu zaman sancı 1 başlamaktadır, Vekil B. Cumartesi ” akşamı ekspresle — Ankara'ya — hareket edecektir. Mübadele başmurah- hasımız Tevfik Kâmil B. le bita- raf mübadele azası da ayni gün- de Ankara'ya gideceklerdir. * Millet mekteplerinde — ıııı.& mekteplerinin son devre imtihan- * larına dün akşam başlanmıştır. * Bu sene millet mekteplerina 43000 vatandaş devam etmiştir. Bu rakamın yarısını kadınlar teşkil etmektedir. * Celâl ve Fuat-Beyler — İz- mir meb'usu v€ İş bankası unuum müdürü Cetâl ve Rize meb'usu ve tayyare cemiyeti reisi Fnat beyler dün Bandırma tarikile İz- mirden şebrimize gelmişlerdir. AKŞAM Daktilograflar piyangosu D Li lannıdi n ae öi aa aninazaan nnni Tnit RRin ni di üeü a d0 D e rletime l ı