11 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — 11 Mart 1930 Milli vapurlar işsiz iken.. (Baş tarafı birinci sahifede ) lar birliği müdürü Şevket B. bir muharririmize şu izahatı vermiştir: — Her sene hükümet sahille- Timizdeki tuz nakliyatını bir mü taahhide verirdi. Bu “sene hüki metin yalnız tuz nakliyati için bir yapur alacağını — işidiyoruz. Hab- buki bu sene vapurcular buhran geçiriyor. Eskisi gibi vapurların | yolcu ve eşya nakliyatı yoktur. Bu vaziyet karşısında bariçten yeni bir vapur almağa ne lüzum | vardır ? di Türkiye - Yunan | İtilâfın hafta sonunda — | imzası muhtemeldir Ankaraya gelen haberlere gö re Yunan sefiri M. Polihroni- yadis — hariciye — vekili ” Tevfik Rüştü beyi ziyaret etmiş ve lâfnameyi imza için emir aldığını bildirmiştir. Heyeti vekilenin bu günkü muhtemel içtimaında yeni 'Türk - Yunan itilâfnamesi müza- kere — edilecektir. İtilâfnamenin hafta sonunda imza edilmesi | bekleniyor. Mübadele komisyonu bitaraf Azası mübadil emlâk hakkındaki kararlarını nihayet 6 ay zarfında vereceklerdir. İmzayı müteakip | ticaret, konsolosluk ve ikamet mukaveleleri Ankara'da, dostluk | ve bitaraflık mukaveleleri sefi- | rimiz Enis beyle yunan bükümeti arasında — Atina'da — müzakere edilecektir. Hökümetimiz tarafından vaki olan davet üzerine M. Venizelos nisanda Ankara'yı ziyaret ede- gektir. Bahri meseleler Yunan bahriye zabiti Ankara'ya gelecektir. İtilâfname imzalanır imzalanmaz yunan hükümeti 425 isterlini mübadele — komisyonu — emrine verecektir. Garbi Trakyada - ve İstanbul'da derhal etabli vesik- Hareket davası Herman Spirer tütün şirketi tarafından “ Hareket , gazete: aleyhine ikame edilen davanın Tüyetine dün deyam — edilmi 2 buçuk saat devam etmiş , bü- fün şabitler dinlenmiştir. Yarın müdafaa — yapılacak ve karar verilecektir. Çaldı, fakat 20 dakika içinde yakayı ele verdi! Dün Bandırma'dan limanımıza gelen Asya vapurunda yolcular- dan Ayda hanımın 400 lira kıy- metindeki bir kaç mücevheri ça- Tnmıştır. Polis beşinci şube memurları yakadan haberdar edilmişler, 20 dakika içinde hırsız, meydana gçıkarmışlardır. — Ayda” hanımın mücevherleri — kendisine — teslim edilmiştir. Hırsız hakkında adliye | tahkikatı başlamıştir Bilmece bediye: isimlerii ÇOCUK DÜNYASI aütunumuzda neşrediyoruz Okuyunuz ! kazananların Ilmumı sıhhat Hıfzıssıhha kanununun başlıca ahkâmı Ankara, 10 (Telefon) — Umu- mi hıfzıssıhha kanununun müzake- resi meclisin bütün eni etmek üzere bir âli şurayi sıhhi teşkili, sari ve salgın — hastalıklarla ne - süretle mücadele edileceği sıtma ye tr hom hastalıkları mücadelelerine ait tafsilât ayrı ayrı birer fasıl teşkil etmektedir. Bundan mada bel soğukluğu ve yuşak şangrin ihbarı ve tedavisi, mecburi hastalıklar ara- sına konulmuştur. Zührevi hastalıkların daha fazla sirayetine mani olmak için kanuna ayrıca ahkâm vazedilmiştir. Vereme ait fasılda kabili sirayet verem Mmusaplarının ihbarı mec- buriyeti vardır. Memlekete — gelen — alelümum muhacirlerin sıkı ve sıhhi mua- yeneye tabi tutulması esası da | kabul edilmiştir. Altıncı fasılda çocuğun sıhhatı, çocuk düşürmek, doğum, metruk çocuklar sütnineler, — çocukların sıhhi terbiyesi hakkında maddeler yardır. Sütü tağşiş edenler hakkında kanuna - şiddetli ahkâm konul- muştur. Kanunun - 7 inci faslı işçilere aittir, kadın, erkek amelenin ka- zalardan — mütevellit — zararlarına ait ahkâm mevcuttur. 18 yaşından Aaşağı çocukların kabul edilme- mesi tespit edilmiştir İspanyada vaziyet Kral aleyhindeki cereyan artıyor Paris 9 (Hususi) — İspanya'da vaziyet hâlâ çok karışıktır. Cumhuriyet taraftarları sık sık aralarında içtimalar aktederek müzakeratta bulunuyorl Hükümet bir badis mani olmak için şiddetli tedbirler ittihaz etmiştir. Bu hal halk arasındaki heyecanı artırıyor. Kral aleyhindeki infial 3 intihar Bir kız babasının ölümünü müteakıp kezzap içti! Dün il Galata'da üç olmuştur: Kasımpaşa'da Dere soka- Halil isminde bir işsizlikten ve zaruretter bıçak saplamış, tehlikeli ile Beyoğlu zükür yatırılmıştır. 2 — Pirinççi — sokağında 16 yaşında F arkadaşının ölü- münden müteessir olarak kendi- ni bıçakla yarılamıştır. Ferit de Beyoğlu zükür hastanesine yatırıl- mıştır. 3 — Galatada Helvacı soka- ğında oturan matmazel - Dona; pederi Mişon efendinin vefatını müteakıp kezzap içerek kendini öldürmeğe teşebbüs etmiştir. Kasımpaşa'da - biri intihar — vakası bir yara hastanesine | I'eleııl haberleri Dayinler vekilleri VaIi? yüzın bağvekili ziyaret edecekler Ankara, 10 —(Telefon) İngiliz ve Fransız dayinler vekilleri bu- gün geldiler. Ögleden — sonra Saat 5 te maliye vekilile temasta bulunacaklardır. Yarın dayinler vekilleri maliye vekilimizin tavassutu ile basvekille temas edeceklerdir. Meclis matbaası Yeni bütçede yapılacak tasarruf Ankara, 10 (Telefon) — Yakında vekiller heyetinde 930 bütçesinde yapılar k tıııınıl konuşulacaktır. İktisadi tetkikler İktisat vekâleti erkânı Zonguldak'ta Zonguldak 10 (Hususi) — Cuma günü şehrimize gelen iktisat vekâ- leti ziraat müsteşarı İhsan maden- ler umum müdür Hayreddin, Or- man umum müdürü Bekir beyler şerefine dün Halk fırkası binasın- da otuz. kişilik bir ziyafet veril- miştir. Ziyafetten sonra vali dak maden müdürüni in, Zongul- ve bir çok Ocaklara — direk - tedariki çok sebepler dolayısile müşkil bir e gi vaziyete girmiş olduğundan bunun içibirler — alınmasına Ziraat müsteşarı İhsan, maden umum — müdürü Hayreddin ve Orman müdürü Bekir beyler dün İstanbula müteveccihen hareket etmişlerdir. Zonguldak umumi meclisi Zonguldak, 10 (Hususi) — Umumi vilâyet meclisi mart me- vi yakında bitirecektir. Meclis dağıldıktan sonra vali mezunen Ankara'ya gideceki Bışvokılımıı istatistik müdürlüğünde Ankara, 9Ü İsmet paşa Hz. bugün istatistik umum müdürlü- ğüne g:luı:k tetkik Ha- rici — ticar tistik — işlerinin Üü ddd yerinesi Şi tetkikata başlanılmıştır. İstikraz teklifi Hukumet mlıısar mukabili istikrazı reddediyor Bir ccnebi ' grubunn hükümete istikraz teklifinde bulunduğu ha- ber alınmıştır. Grup müskirat inhisar idaresine 50 sene müd- detle talip olmaktadır. gelen — haberlere bu teklifi kabul etmemişti Bundan evvel de bir İsveç gru- bu kibrit inhisarını karşılık tuta- vermemeği etmiştir. ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1032,75 kuruşta açılmıştır. Ünifiye üzerine muamele olmamıştır. Fransagkueyezan | Bir çok yerde bağlar kâmilen harap oldu Paris 9 (Hususi) — Fransa'nın cenubundaki feyezan sahasından gelen haberler çok fecidir." Bu sebeple halk arasında bü- yük bir teessür vardır. Hükümet felâketzedelere — muavenet — için S0 milyön frank tahsis etmişti. Bu paranın arttırılması muhtemel- dir. lenlerin miktarı bine yakındır, her gün yeni cesetler meydana çıkıyor. Zarar bir milyar frangı geçmiştir. ir çok yerde mahsul, bağlar âmilen harap olmuştur. Felâket sahasını gezen Rerisi- cumhur - Paris'e avdet etmek üzeredir. Yeni madenler hatta yakın bir mahalde antimuan mıdenı keşfedilmiş ve devlet de- olları - tarafından yaptırılan tahlili neticesinde madenin yüzde elliden fazla cevheri olduğu gi rülmüştür. Bundan başka Değirmen - Saz miyetli iki linyit madeni bulun- muştur. Devlet Bankasının sermayesi ne kadar olacak? Ankara 9 — Devlet bankası lâyihasına göre, banka bir ano- nim şirket ve sermayesi 25 mil- yon Türk lirası olacaktır. Hisse- lerden bir kısmı hükümet tara- fından satın alınacaktır Nakliyç_bu;am Yunan vapurları iş bulamıyor Atina 9 (Hususi düşmesi yüzünden 251 bin ton hacminde 57 büyük Yunan vapuru ve mürettebatı boştadır. Bu yüz- den Yunan iktisadiyatının uğradığı zarar 10 milyon Türk lirası ka- Adanada bulunan alhıılar tetkik edilecek Geçenlerde Adana'nın Saimbey kazasında iki üç küp altın bulun- muştu. Bu altınlar Saimbey kaza- sında Adanaya nakledilmiştir. Bulunan / altınların ayarı 20-22 arasındadır. Altınların hangi mü- zede hifi lâzim / geldiği. Adana vilâyetince —maarif - vekâlet sorulmuştur. Altınların adedi 350 dir. Tarihi kıymetlerinin tespiti için bunlardan beş on tane İstanbul'a gönderilecektir Bir otomobil altında kaldı sim'de Virjin isminde bir kadına çarparak ağır surette yaralanma- sına sebebiyet vermiştir. 1870 numaralı otomobil de Cevat isminde bir adamın sağ | ayağına çarpmış, yaralamıştır. Şoförler yakalanmışlardır. — Ankara 9 — Tokat civarında | civarında da ve Kayseri - Sıvas | arasında gene hat boyunda ehem- | -| Afgar 1668 numaralı otomobil Tak- | İngiliz dainler vekili M. Vayt, fransız dainler vekili M.Doklöz | dün akşamki ekspresle Ankara' | gitmişlerdir. - Kendil dainler vekili Zekâi B. de refakat B. ile müzakerata keratın neşka- şimdiden kes- maliye veki başlanacaktır. Müz dar devam edecej tirilemez. * Macar hariciye nazırı geli- yor — Macar hariciye nazırı bu sonunda Ankaraya gelerek hafta — kalacaktır.“Nazırın şerefine müteaddit ziyafetler ve- rilecekt * Demir yollar memurları ve Barem — Devlet demir yolları için hazırlanan barem nafta veki- riyasetinde — toplanan ” bir komisyon tarafından tetkik edil- miştir. * İnhisar idarelerindeki müte- kaitler — İnhisar idarelerindeki maaşlı mütekaitlerin tekaüt ma- aşları kâmilen ve ücretlerin de tahsisatı — munzamaları mart | bidayetinden itibaren kesilmişti Maaş yoklaması için Muhas- | sasatı zatiyeye müracaat eden bu mütekaitlere, maaşları kesildi için yoklamaya hacet kalmadığı söylenmektedir. |—f Mir. Ford haziranda gelecek — Ameril otomobil Kralı mil- yarder Mr. Ford önümüzdeki | haziranda şehrimize gelecek An- kara'ya gidecektir. Mr. Ford'un | şehrimizde )bir traktör fabrikası tesisi ve bu hususta İktisat Ve- kâletine bazı! teklifatta bulunma- sı muhtemeldir. Tophane'deki montaj fabrikası ga önümüzdeki mevsiminde karacak bir hale ifrağ edilecek ve otomobil imalâtı da tezyit olunacaktır. * İngiliz sefiri — İngiliz sefiri Mir. Corç Klark dün memleketine müteveccihen şehrimizden hareket siştir. Mr. Klark hükümetinden mezumiyet almış olduğu için mem- leketinde bir müddet istirahat ve mütes n — Türkiyeye edecekti Amanullah han Kraliçeyi boşayacağı tekzip ediliyor Amerika gazetele nullah Hanın - zevce Kraliçe Süreyyayi boşamak ve bu suretle tahtını istirdat yolunda ilk adımı atmak üzere olduğunu yazmala- rına mebni, yakın zamana kadar stanın - Londra - maslahat- pözar olan Yunus han bu haber- leri katiyetle tekzip etmiştir. Yunus Han bu tekzibi, ÂAma- nullah hana çok yakın olan bir zattan aldığı” hususi mektupli tir ktedi Açık muhaber numara ile resmi çıkan dakti. 2 numara ile resni çikan dakti- nazel Üjeni. ile beraber ecnebi bir lisana bir ticarethane sizi ist emiştir. İşsiz daktilogri Fransızcaya aşina bir. Daktilograf i matbaamıza bir ticarethane daha m t etmiştir. Pransızca bilen - dakt zafların matbaamıza gelmeleri, — | Daktilograflar piyangosu