25 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Meslektaş!! (Lâftır ki edoorsun? Türlıveyı suikast var! —Vous desirez? - diye fransızca hitap etmek küstahlığını göste- riyorl Ve, biz, hâlâ, bu mütecasirlere #ransızca cevap veriyoruz; yahut, di starda bulunmadan, lüzum- suz bir nezaketle — muhavereyi yusulla türkçeye - çeviriyoru Vatandaş! şayet iki yerde tahkir etmeğe cevaz varsa, bi berhalde ve herbalde, sufrenklerir İçlerinde edilen dükkânların - kapısını daha açmamak ü Yazıyoruz... Yazıyoruz. Aldınmgnrlır bil Hâlâ, filimlerden birçoklarının türkçesi, kılçıklı sazan balığı gibi yenir yutulur cinsten değil... — ve biz, bu filimleri, ıslık çalıp yarıda biraktırmıyoruz. Hâlâ tabelâlar yanlış içinde!.. 'Columbia gramofon depo- ivarında Meseli su,, nun Yeni Postahane Hamidiye caddesindeki tabı kere, birinci sahifeye resmi duk; iki kere daha ayrıca yazdık... Değiştirmediler, — düzeltmediler , gittil. Memleketimizde etek etek para kazanan bu firma, bir tabe- lâyı tashih ettirmek iktidarında olmadığını iddia edemez! Mutlaka “Türkçeye, bari, metkâr olsak... muhkem unsuru lisandır.. Düşman istilâsının asırlarca fethedemedi kal'a milli lisan kal'asıdır. - Hal- buki, bu mukaddes müesseseye 'ne kadar az ehemmiyet veriyoruz! Bunu göstermek için işte size dünkü gazetelerden birkaç satır: .. Birinin mehmet adındaki” sofürü olduğu anlaşılan iki kişi Olü bulunmuş, iki ağır yaralı ile 6 hafif yarah Beyoğlu hastünesine kaldırılmıştır. | Otomnbillerden biri açık 1649, obara | Aapah, birinin numara 1955 rengi | sandır 212121 | Meslektaş! | Liftır ki edoorsun? ( Vâ - Nü ) Anadoludan gelen Iıuğıiıylır Dün Anadoludan şehrimize 16 | vagon buğday gelmiştir. Borsada | fiatlar düşiyor. Anadoludan gelen | haberlere göre Konya jistasyonun- da İstanbula sevkedilecek 120 | vagon buğday vardır. Şehrimizde fiatler düştüğü için buraya az mal gönderil, Haşmetlü para hazretleri, birinci kısım — Evet, hem de yalnız gelme- Rober döla Tur-dü-Rua — Babam insanlara karışmağı başlıyor desenize. | Kastel Vivan eğildi, Lazarn'in alnından öptü: — Senin yerinde başka biri olsaydı: Yarın güzel olmağa gay- | ret et! derdim. Sana bunu söy- l gibi ol yavrum. Lazarin - gülüm: baya - bindi, li. Prens ara- | | kilâtında tadil, | icap ediyor. Dün sabah şehre eğe hacet yok. Her zamanki | ; intihap hakkı Kadın birliği beyanı teşekkür edecek Yeni belediye kanunu, kadın- lara da intihap etmek ve edilmek hakkını veriyor. Yeni kanundaki bu kayit, şehrimizdeki kadınlık mahafilinde büyük bir tesir hu- sule getirmiştir. Haber aldığımıza göre şehrimiz ünevver hanımlarından bazıları kanunun kabulünden sonra Gazi Hazretlerile, M. meclisine ve hü- kümete bayanı teşekkür edecek- lerdir. Bu teşbbüse — şehrimiz kadın birliği müzaheret edecektir. Yakında bu maksatle kadın bir- liği bir içtima yapması bekleniyor. — Gümrük teşkilâtı tında — bazı lat yapacaktır. Verilen malümata göre İstanbulda bulunan gümrük idarelerinin teş- yapacaktır. Bu ireler ve kalemler meyanda bazı ilga edilecektir. Bu suretle hem bütçeden ta- sarruf yapılacak hem de gümrük muamelesi — azalacaktır.. Umum gümrükler müdiriyeti bu hususta | İstanbul gümrük müdürlerinin fi- krini sormuştur. Bir kaç gündenberi gümrük Müdürleri bir komisyon halinde toplanıyorlar. Komisyon gümrük dairelerinde ne gibi tadilât yapı- lacağını tetkik ediyor. Aldığımız malümata göre güm- rük muamelâtını işkâl eden cihet- ler de tetkik edilecektir. Sokak tamiri Emanet faaliyet programını tadil ediyor Cemiyeti belediye halk fırkası grubu son içtimalarından bi İstanbul sokak ve caddelerinin tamirine karar vermiştir. Belediye daireleri, bu seneki ihtiyaçlarını tespit ederek emanete bildirmiş oldukları cihetle fırka içtimaından Sonra inşaat ve faaliyet progra- mında bazı esaslı tadilât yapıl lerle etmişler yeni belediye müdürleri içtima inşaat - programı ne güzel şeyl — Para — herşeyden — güzeldir babal — Hakkın var... Haşmetlü para hazretleril Yer yüzünü Dün- yanın hâkimil. Sen genç ve güzelsin kızım, belki sen zengin olursun... — Senin fikrin nedir baba? — Razıyım, kabul ediyorum. — Ben de, —A- Lazarin'in küçük kardeşi yeme- ğg'in sonunu beklemeden, ablasına kızıp odasına çıkmıştı. O öfke ile uzanıp uyumuş, olup biteni dı stel Vivan'ın geldiğini Röne, akşam yemeği için sof- ince, babası ile Lazarin'in değişikliği — gördü. Ablasının sevinç içinde ve herza- Harf inkilâbı Maarif müfettişleri teftişlerinden çok memnun Maarif — vekâleti — müfettişleri son günlerde kendi teftiş mıntı kaları ” sahasında uzun bir. tefti seyehati yapmışlardır. Müfettişler Bu teftişat hakkında vekâlete ve- rilmek üzere hazırladıkları rapor- larda müşahedelerinden büyük bir memnuniyetle bahsediyorlar Maarif “müfettişleri, — bilhassa mekteplerimizdeki tekâmülü ve talebenin yeni harfleri kolaylıkla kavradıklarını — görmüşler, harf inkılabının — feyizli semerelerine çok canlı surette tesadüf eti lerdir: Eski harflerle elifba ted- risatı müşkilâtla cereyan ediyordu. i harfler, mekteplerde tatbik iği gündenberi üsulu tedrise vakıf bir muallim, çocukları bir ay, nihayet bir buçuk ay içinde doğ- rudan doğruya kıraate başlatıyor. Talebe, doğrudan doğruya türk harflerile okuyup yazmağı öğren- dikleri ve eski harflerle ünsiyet etmedikleri için bazen muallimle- Finden daha Süratle okuyabiliyor. lar. Tacirlerin borcu Harice 70 milyon lira ödemiştir / Tüccarın yeni gümrük tarifele- 'ederek fazla mal den bahsetmi; Fazla mal geldiği zaman Rıh- tım şirketi yeni yeni antrepolar açmıştı. Aradan geçen zaman zarfında bu antrepolar birer birer kapanmıştır. Yapılan hesaba göre antrepo- larda bulunan eşya evelce tahmin edildiği kadar çok deği malların ekserisini de eşyası teşkil ediyor. Eğer bu sene Amerikada mahsül eyi yetişir ve satılırsı lde mevcut manifa- fura umumi ihtiyaca kifayet ede- miyecektir. Bundan başka evelce gelen eşya bedelinin en büyük kısmı ödemiştir. Kambiyo borsa- sının yaptığı hesaba göre tüccarın) harıca 10 milyon türk lirası borcu vardır. Halbuki evelce 'yapılan hesaba göre tüccarın 80 milyon lıralık eşya getirdiği yazılıyordu. Kam- biyo (borsasının yaptığı hesaba göre bu borçların 70 milyon lirası ödenmiştir. Bu hesap neticesinde - İngiliz Tirasının 1000 kuruştan - yükarı ikmasındaki sebep kolayca anla- Şu vaziyete göre kambiyo vaziyeti en sıkıntılı. devresini geçmiş demektir mandan biraz daha mağrur oldu- ğgunu farketti, fakat hiç bir şey sormadı. Bir müddet sonra Jül Löru bü- yük kızına: — Yarın lâzım gelen tertibatı sen al, dedi; küçük düşmemeğe gayret etmeliyiz. j — Sen hiç merak etme baba, evi bak nasıl süsleyeceğim. — Ne ikram edeceğiz? Her halde bir şey ikram etmek lâzım. — Bütün bunları düşündüm. Sen müsterih ol. Röne kulaklarına —inanamıyor- du. Bu hazırlk neye ve kime idi ?.. Nihayet sabredemedi : — Ne o, dedi, yarın misafir mi geliyor ? Lazarin — müstehzi bir gözle Röne'ye bakt | — Evet, ne zannettin ya? — Kim geliyor? Gayrifaal şirketler Meclisi idareleri mahkemeye verilecekler Ticaret müdüriyeti faal olma- yan şirketler hakkında İk£ beri bir iş görı idare — heyetleri edilecektir. Ticaret şimdiye mudiriyeti kadar bu şirketlere tasfiy mu: melesini yapmaları için emirler verilmiştir. Fakat bazi şirketli idare heyetleri bu emri dinleme- miştir. Ticaret müdiriyeti kanunun 526 inci maddesi mücibince bu nevi şirketlerin idare heyetleri mahkemeye verilecektir. Kalp para' Bir tütüncü sahte bir 25 lik sürerken yakalandı! Dün Beyoğlunda İstiklâl cadde- sinde bir tütüncü polis memurla- rından birine kalp para verirken derdest edilmiştir. Polis raporuna nazaran hadise şu suretle cereyan etmiştir: Petis birinci şube memurların- dan Rifat efeni Tütüncü paranın üst verirken 3 tane 25 kuruşluk ca- mekân üzerine koymuş, bu 25 liklerden birinin kalp olduğu Rifat efendi tarafından görülmüştür. Bunun üzerine tütüncü Beyoğlu Polis merkezine davet edilerek ifâdesi alınmıştır. Tütüncü kalp parayı müşteriden aldığını ve kat'iyen farkına var- madığını söylemiştir. Tütüncü serbest bırakılmıştır. tahkikat devam etmektedir. Yermi, Siyast gazete için et : 1686 1 dare işleri içim s çi MK Gönderilen yazılar sahibine lade edilmez ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için * seneliği 1708 ati aylığı 900, Üç aylığı $00 kuruş. Ecnebi. memleketler için : Seneliği 3000; altı aylığı 16007 Üç aylığı 900 kuruştur. Gazetemiz ilönlardan mes'uliyet kabul Şevval: 25 — Kasım: 138 Prens Kastel Vivan'la marki dö la Tur - dü - Rua. — Ya kimseyle görüşmemek kararı ne oldu? — Suya düştü. — Mükemmel, Demek bundan ssonra evimiz ihtiyarlar darülace- zesi olacak!.. | — Sen işin farkında de Prensin bekâr olduğunu bil sun, markinin de evli alup olma- dığından bihabersi: — Herhalde evli olmadığına eminim. Eğer evli olsaydı gek mezi — Anlıyamadım. — Pek âlâ anladın. Yakında | markiz alacaksın. Tebrik ederim — Biraz da kendini tebrik et. Marki milyoner. Herhalde seni de himaye eder, sende zengin bir | koca bulursun. —Ben bunak koca istemem. 7 gün sonra Bugün ne? Pazartes ı - Tam yedi gün Ssonra gazetelerde şu havadisleri okuyacaksınız: — “Un- kapanı köprüsünün — senelerden beri devam eden tamirz iş- tir. Köprü gicir gicir, yep yeni hale gelmiştir. Artık bir mahzuru kalmadığı için köprüden yüklü otomobillerin de geçmesine mü- sade edilmişti, " Mıııiıılı ve İzmirde olduğu gibi İstanbulda da koyun eti 55, keçi eti 45, dana eti 30, sığır 25 kuruşa inmiştir. Şehremanetinin — koyduğu bu narhtan fazla fiyatle et satan kasaplar şiddetle tecziye c cektir. Sıcaklar adam akıllı başladığı için şehrimizdeki yaz hazırlıkları ikmal edilmiştir. Her gün munta- zaman caddeler sulanmakta ve süprülmektedir. Diğer taraftan cemiyeti belediye deni ları müzakeresini bitirdiği için bu sene plajlar erken açılacaktır. Bundan başka bu yaz halkın buz | ihtiyacını temin — için — muhtelif yerlerde buz. depoları açılmıştır. İstanbulun — senelerden beri temin - edilemeyen kökünden halledilmişti den itibaren sütçüler, biç su katılmamı; | kapalı — gişeleri evi önüne bırakacaklardır. | “Düzden itbardti HLA lenmesine başlanmıştır. Kasımpaşa, Sütlüce, Defterdar önlerinde pey- da olan küçük adacıklar ortadan kaldırılacağı badema Haliç vapurları hacı gemileri gibi şapa oturmayacaklardır.. Bir hafta sonraki gazetelerde daha buna benzer nice hayırlı havadisler okuyacaksınız. Lâkin, bittabi bu fevkalâde havadislerin puvasson d'avril olduğunu anlaya- cak ve inanmayacaksınız. Bari gazeteler muhakkak kı lere puvasson d'avril yapmak iste- yorlarsa böyle olmayacak şey- leri bir tarafa bırakıp bunlar dan daha akla yatan olacak Meselâ: “Balık » Gibi bir şey denirse her halde buna daha çok inananlar bulunur. Hikmet Feridun Kaçak sigaralar Dün Tahtakalede bir kahvede Tütün muhafaza memurları tara- fından 70 paket kaçak Bulgar rası bulunmuştur * Lazarin omuz — Kedi yetişemediği - ciğere mundar dermiş! İki kardeş arasında uzun bir kıv ça başlıyacaktı, babaları araya Röne'nin haksız olduğunu Söyledi. Mesele kapandı. Röne için için — Lazarin zengin olacak, bea fakir olacağım hal.. diye düşünü- yordu... Zor biraz. İbtiyar - Lazarin'i ıuıdü. ğk bın kat oldum zannetti. Ar güzelim. Yarın da beni görecek.. medi. Ben Lazarin'der Erteri sabah' Şafakla beraber Lazarin kalktı, evi temizlemeğe başladı Odalardaki vazolara çiçekler koydu. Etrafı süsledi, sonra ken- di tualetini yaptı, aynaya baktı, imsedi: D Bitmedi