25 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

25 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

eğişen bir yer... Holivut stüdyolarından birini ziyaretimde neler gördüm? Büyük şirketlerin stüdyoları bir alemdir. Burada muazzam depolar, fabrikalar, sanayii nefise_ı eden mütehassıslar vardır daireleri, büyük bir binayı iki gün içinde inşa Stüdyonun bahçesinden bir manzara Holivut 15 şubat (Hususi ) — Holivut dünyanın en garip şehir- lerinden biridir. Bu şehrin başlıca faaliyet merkezi büyük bulvardır. Holivut'un bulvarı geniş ve çok muntazamdır, (iki - tarafında âza- metli binalar, mükemmel mağaza- lar, bankalar göze çarpar. Burada daima büyük bir faaliyet vardır. Holivut bulvarında gezen bir insan kendisin Avrupa, daha doğrusu Amerika'nın büyük şehirlerinden birinde zanneder. Fakat bu bulvardan bir parça uzaklaşır — uzaklaşmaz manzara birdenbire — değişir. O azametli binaların yerine ucu bucağı gel- miyen büyük — stüdyolar, filim girketlerinin depoları kaim olur. idyo Esasen Holivat demek demektir. Burada her adımda tinema faaliyeti göze çarpar. H vut'un nufusunu teşkil eden 100 bin kişinin 40 bini sir kalan 60 bin kişinin de sinema ile sıkı alâkası vardır. Bunlar hiç değil vemalarda — çalışanların Yiyeceğini temin ederler, pansiyon işletirler. Ha gelince stüdyolardan ini görmek İstedim. Buraları yabancılara — sımsıkı — kapalıdır. Kapıda duran bekçiler hususi müsaade almadıkça içeriye kim- seyi bırakmazlar. / Bilhassa — sesli Stüdyoların sımsıkı kapalı duran kapısı Paramunt studyolarının - sokaktan görünüşk H Ü Ü Bir kaç gün sonra yıkılmak Üzere inşa edilen bir bina filim başladığı zamandan beri bu yasak bir kat daha şiddetlendiril- miştir. Geçende de — yazdığım — gibi Stüdyonun depolarından bir. kısmı burada gazetecilerin büyük imti- yazları vardır." Bundan - istifade ederek Paramunt stüdyolarından bir kısmını gezdim ve buradaki teşkilâtı hakkında malümat aldım. Paramunt stüdyoları çok geniş- tir. Burada kullanılan memurların adedi akla hayret verecek kadar çoktur. Asıl artistlerden, filim çevirmekte kullanılan kimselerden mada bir çok daireler, depolar vardır. Daireler arasında sanayü e idare, hesap, terceme, sunları ve sair bir. çok teşkilât vardır. Bu teşkilât çok geniştir. Meselâ hesap dairesi bir eserin telif hakkından başlıyarak filim halinde ikmaline kadar yapılan bütün P eder ve Sanayü nefise dairesi harici ve dahili dekorlardan mesuldur. Bu- rada en yüksek bedii zevk sahibi mimarlar vardır, bunların taril ve cografi malümatları çok ge tir. — Mühtelif - kasımlarda (ibi sahipleri de vardır. — Bunlar sırasındı çok İstifade edilir. Me- selâ “Serseri kral ,, filminin de- korlarmı (hazırlyan — sanatkârın Fransa'ya ve on dördüncü Lui Stüdyonun depolk yardır. Filim kompanyaları teşkilâtının böyüklüğü bakkında bir fikir ver için —meselâ, 'an Los Angelos'tan gelen 400 husust telefon . ve bir sahifelik bir telefon duğunu nazarı dikkate almak Sidyoların - yezmde, . büyük depolar vardır. Bu depolarda her türlü eşya bulunur. Her devre ait elbise, eniform, mobilye, vardır. Bundan başka bir de tophane, kayikbane, koprül dairesi, demir rikası mevcuttur. Burada eski, yeni her tüzlü - toplar, tufekler, silâhlar bulunur. İnşaat malzemesi de pek çoke tur. Bunlar başlca kereste ve tazyik edilerek - sağlamlaştırılmış Mmukavvadır. Bunlar boy boy sak- lanır ve inşaat için kolayca isti. fade Bu malzeme ile bir iki gün içinde muazzam bir bina inşa etmek kabilir. Bu binalarş işi bittikten sonra tekrar parça-| lanır. Stüdyoların - bulunduğu sam hanın bu her gün yapılıp yıkilan binalar yüzünden mütemadiyen manzarası degişi Stüdyo sahasını gezerken adeta şaşkına döndüm ve bir filimin ne kadar böyük emekler mahsulü olduğunu daha iyi hissettim. (Terceme ve iktibas hakkı mahfuzdur! dair esaslı malümatı 'an diger bir'kismr