12 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MA ŞA Re — we Sahife 2 Akşam gi 12 Teşrinievvel 1931 Ee Türk - Yunan Maaş havaleleri dostluğu (Baş tarafı birinci sahifede ) orada ikamet hakkına malik ol- madıklarını unutmamalıdırlar. Çün- kü bu ikamet hakkı ancak Lo- zan muahedesi mucibince Tür- kiye tarafından bahşedilecek hu- susi bir mezuniyetle kabildir. Esasen; Yunanistan için, muha- çeret etmiş olan rum ahalisinin Türkiyeye avdet ve ikamete me- zun olduklarına dair Türkiyenin bahşedeceği müsaade kadar elim ve büyük bir felâket tasavvur edemiyorum. Çünkü cetlerinin kemiklerini muhtevi bulunan topraklarda ya- şamak için muhacirlerin izhar edecekleri tabii arzu o kadar korkulacak bir muhaceret felâketi ihdas edecektir ki; bu hal, Yu- nanistamı iktisaden ezecek ve Balkanlardaki siyasi vaziyetini tehlikeye düşürecektir.,, Yunan başvekili makalesinin sonunda Türk - Yunan dostluğu- nun her gün bir kat daha kuv- vetleneceğini ve bunun, dostluğu meydana getirmeğe çalışmış olan- ların bile şimdiden düşünemiye- cekleri kadar büyük ve feyizli ne- ticeler vereceğini söylemektedir. Eyip cinayeti Müstantilik Vehbi hakkında tevkif müzekkeresi kesti Geçenlerde Eyipte bir kaç kişi kavga etmişlerdi. Bu kavgada mer isminde birisi ölmüştü. Zabıta bu cinayet hakkındaki tahkikatını ikmal ederek maz- nunen Vehbi ve İhsan isimle- rinde iki kişi evraklarile birlikte adliyeye teslim edilmiştir. Tahki- kata 6mcı müstantiklik vaz'ıyet etmiştir. İstintak hakimi bunlardan Vehbi hakkında (Omevkufen (tahkikat icrasına karar vererek kendisini tevkifhaneye sevketmiştir. İhsan hakkında gayrı mevkuf tahkikat yapılacağından serbest bırakılmıştır. Yarın davası Belediyenin açtığı dava beraetle neticelendi Mesdut Yarın garetesinde inti- şar eden“ecdadımızın ruhları muaz- zep oluyor, başlıklı bir makale- den dolayı Arif Oruç ve Bur- haneddin Âli beyler (aleyhine belediyeyi tahkir davası açılmıştır. Bu dava 3üncü ceza mahke- mesinde intaç edilmiştir. Muhakeme neticesinde maka- lede tahkir mahiyeti görülmedi- ğinden Arif Oruç ve Burhaned- din beylerin beraetlerine karar verilmiştir... iktisatçılar birliği Türk iktisatçılar birliği dün ticaret odası salonunda toplan- mıştır. Bu içtimada müderris Nizamettin Âli bey tarafından imiz hakkında bir konferans Bayrak yarışında şampiyon olduk Atina, 11 — Dün yapılan bay- rak yarışında Hakkı, Enver, Meh- met Ali, Semihten mürekkep olan Törk takımı 43,2/5 saniyede yeni bir rekor tesi: tile Balkan birin mıştır. Mersinde sığır vebası Mersin, 11 (A.A.) — Şehirde sığır vebası hastalığı vardır. Hayvan sağlık komisyonu şehri kordon altına almıştır. Çift tır- naklı hayvanların şehre girip, çıkmaları mennedilmiştir. HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ Almanyada mühim hadiseler oluyor Sağ cenaha mensup fırkalar hükümet aleyhinde birleştiler Berlin 11 ( Hususi) — Sağ cenaha mensup muhalif fırkalar ara- larında bir anlaşma yapmışlar ve bugün toplanmışlardır. Bu içtimada faşistler, nasyonalistler, çelik miğfer teşkilâtı, sabık milli müdafaa nazırı ceneral Seckt Alman bankası sabık müdürü M. Sechacht ve diğer bir çok rical bulunmuştur. Içtimada Rayiştağ meclisinin feshi ve 7 teşrinisanide yeni intihap yapılmasının istenmesi, kabineye ademi itimat beyan edilmesi karar- laştırılmıştır. Rayiştağ açılır açılmaz bu hususta dört takrir verilecektir. Öğleden sonra büyük bir ayin yapılmış, eski imparatorun rahibi bir mev'ıza irat etmiştir. Sağ cenah fırkaları, kanun mahiyetinde neşredilen emirnamelerin kaldırılmasını istiyorlar. Faşistler büyük bir geçit resmi yapmışlardır. Reisicumbur mare- şal Hindenburg iş başına hakikaten milli bir hükümet getirmeğe davet olunuyor. Milliyetperverlerin reisi Hugenberg, Başvekile şiddetle hücum ederek Amerika, İngiltere, Almanyanın, Fransaya karşı müttehit bir cephe almasını tavsiye ediyor. Hitler Almanyanın kurtuluşu kendi kuvvetlerine istinat ile olaca- ğını söyliyerek Versay muahedesine şiddetle hücum etmektedir. Hitler Almanya'ya müsavi hukuk temin edilmesini bolşevizme karşı harp açılmasını istemiştir. M. Schacht hükümetin mali programını baştan başa tenkit etmiştir. İçtima büyük nümayişlerle hitam bulmuştur. Berlin 11 — Berlin polis müdürü milliyetperverlerin hücum kıtaların kışlalarının kapatılmasını emretmiştir. Yeni bütçe 932 bütçesi on milyon lira noksan olacak Ankara, 31 (Hususi) — Maliye vekâleti 932 bütçesi hakkında tetkikatına devam ediyor. 932 bütçesi 10 milyon lira noksan olacaktır. (Hayat (oucuzladığı ve gıda fiatleri düştüğü için va- ridat (o bütçesinin de o nisbette azalması tabiidir. Buna mukabil hayat ucuzladığı için masraf bütçesi o nisbette indirileceği anlaşılıyor. Osmanlı borçları Ankara 11 — Düyunuumumiye meclisinin (obükümetimizin son işarma verdiği cevap geçen salı günü hükümetin eline vâsıl olmuştur. Verilecek cevap İsmet Paşa- nın avdetini (müteakip Obeyeti vekilede (o müzakere ve tesbit olunacaktır. Talili bir kız Tayyare piyangosundan 50 bin lira alıyor İzmir 11 (Hususi) — Tayyare piyangosundan Omimar Kemal beyin kızı Nermin hanıma 100 bin lira isabet etmiştir. Bileti yarım olduğu için 50 bin lira alacaktır. 2 vapuru ziyaret Trieste 10 — İsmet Pa. Hz. ile Tevfik Rüştü Beyfendi, Triesteye muvasalatlarında, maiyetlerindeki zevat ve kendilerini istikbal eden İtalyan ekâbiri memurini ile bir likte "LI oyd Triestino,, kumpan- yasının rıhtımda bağlı duran yeni lüks “Viztoria,, vapurunnu ziyaret ederek iki saat her tarafını gez- mişlerdir. Müşarünileyhim öğleden sonra “San Margo,, tersanesine gide- rek, Cenovada “Loyd Sabaudo,, kumpanyası hesabına yapılmakta alan muazzam “Conte di Savoia,, transatlantiğinin kuvvei karibeye gelmiş olan inşaatını pek ziyade alâka ile temaşa etmişlerdir. irakta kolera bitti Basra 10 (A.A.) — 1834 müsap- tan 1116 sının ölümüne sebebiyet vermiş olan kolera afeti hemen hemen tamamen mündefi olmuştur. İsmet Paşa Hz. Başvekil ve hariciye nazırımızın bir ziyaretleri Boda Peşte 10 (A. A.) — İsmet Pş. Hz. ile hariciye vekil Tevfik Rüştü beyfendi büyük koşular- dan avdette kendisine ameliyat yapılmış olup sanatoryomda yat- makta olan sabık baş vekil kont Betleni ziyaret etmişlerdir. Operada şereflerine saat 19,30 da verilen konsere gitmişelr ve misafir oldukları otelde supe yapmışlardır. Bugün öğleden evel kont Ka- roly ve M. Valko ile mutat ziya- retler teati olunmuştur. Tütün mahsulü Bu seneki mahsul 23 milyon kilo İzmir 11 (Hususi) — Tütün rekoltesi 23 milyon kilodur. Geçen o seneye . nisbetle fiat yüzde otuz noksandır. Ticaret odasının yaptığı tahkikata göre fiat düşkünlüğü mahsulün fazla olmasından ileri geliyor. Zeriyatm kısmen tahdidi arzu olunuyor. lliç vapurunda tutulan şüpheli adam Izmir, ll ( Hususi) — liç va- purunda tutulan şüpheli adam, mevsuk bir habere göre, Üskü- darlıdır. 28 yaşındadır. Adı Mihrandır. Ifadesinde Rus- yadan geldiğini ticaretle iştigal ettiğini söylemiştir. ihtiyat evrakı nakdiye Ankara'ya naklediliyor Ankara, 11 — Maliye vekâleti ihtiyat evrakı nakdiyenin kısa bir bir müddet zarfında ve iki partide Ankaraya nakli ile Devlet ban- kasına teslimi için İstanbula lâzım gelen emri vermiştir. Bu evrakın nakli için tertibat alınacaktır. Rusel Paşaya ziyafet Ankara Il — Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. bu gece saat sekiz buçukta ankar Palas'ta Mısır emniyeti umumiye müdürü Rusel Pş. nın şerefine mükellef bir ziyafat vermiştir. Japonya - Çin Vaziyet çok vahim bir şekil almağa başladı Londra 11 (A.A) — Lord Rea- ding'in Cenevre'ye hareketinden bahseden Sunday Times gazetesi Çin-Japon ihtilâfi vaziyetini fev- kalâde ( vahimleştirdiğini beyan etmektedir, Bu gazete acil bir hal çaresi bulunması lâzım geldiğini yazmak- ta ve Cenevre teşkilâtı mukadde- ratının Cemiyeti akvamın bu me- selede alacağı vaziyete bağlı bu- lunduğunu ilâve etmektedir, Bu gazete, Sovyetlerin bu me- seleye bigâne kalmadıklarını ve hattâ Mançuri'yi istilâ etmelerinin de mümkün olduğu kaydedil- mektedir. ee e Japon tayyareleri, Çin arazisi üzerinde uçuyor Changhai, 10 (A.A.) — Kint- cheou'den Çin menbalarından ge- len haberlere nazaran Japon tay- yareleri Taonan demiryolu şube- sini bombardıman ve tamamen tahrip etmişlerdir. Japon hava filolarının binnefs Çin arazisi üzerinde de cevelân- lar yapmakta olduğu söylenmek- tedir. Bu tavyarelerden bir takı- mının Tien-tsin yakınında Tangs- han üzerinde uçmuş olduğu rivayet olunuyor. M. Briand Cenevreye gidiyor Paris 11 (Hususi) — Cemiyeti akvam meclisi Japonya-Çin ihtilâ- fını tetkik edeceğinden M. Briand bu hafta Cenevreye gidecektir. İspanyada vaziyet Komünistlerle şiddetli müsademeler oluyor Cordoue, 11 (A.A.) — Villa- nueva ve Cordoba mıntakalarında tahassun etmiş olan komünistlere karşı bu sabahtan itibaren tay- yareler vasıtasile tenkil hareket- lerine başlanmıştır. Asilerden mürekkep bir kafile ziraat (merkezlerinden (o birine hücum etmiş ve külliyetli miktar- da ziraat hayvan öldürmüştür. Valenzuela'da OUumumi grev başlamıştır. Altınlar Amerikadan mütemadiyen altın geliyor New-York 11 (A.A.) — Eylül nihayetinden beri (Amerikadan 145 milyon dolardan fazla altın ihraç edilmiştir. Bu altının büyük bir kısmı Fransaya gönderilmiştir. Ecnebi devlet (o bankalarma ait olmak üzere ayrıca 85 milyon altın dolar tefrik edilmiştir. 1931 senesi zarfında Amerika- dan harice çıkan altın mikdarı yarım milyar dolâra yaklaşmakta- dır. Bundan sonrada ecnebi memleketlere altın gönderileceği söylenmektedir. Hindistandan altın ihracı Aombay (A.A.) — Altın ihra- catı devam etmektedir. Altınlar New York ve Parise sevkedik mektedir, Bükreş sefaretimizde bir ziyafet Bükreş 11 (Hususi) — Balkan konferansına iştirak edecek mu- rahhaslar (şerefine (sefaretimiz tarafından bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyafette mebuslar ve ayan âzasından bazı zevat hazır bulun- muşlardır. Mütekaidin, eytam ve aramilin bir şikâyeti Dün bir kaç mütekait matbaa- mıza gelerek maaşlar hakkinda bazı şikâyetlerde bulunmuşlardır. Bu zatlar mütekaidin, oeytam ve eramil maaş tahsisatı için alâkadar makamlara yapılan mü- racaatlara geç cevap verildiğin- den müştekidirler. Bundan maada mütekaidin eytam ve eramilin 931 senesi hazirandan itibaren şimdiye Okadar olan maaşları verildiği halde 930, 929 senelerine ait müterakim maaşlarının havalesi henüz gelmediği söylenerek veril- mediğinden şikâyet etmekte ve malmüdürlerinin, ait olduğu ma- kamata yazılan evraka henüz cevap gelmediği cevabını verdikle- rini söylemektedirler. Bir tevkif Mahkemenin sükünetini bozduğundan tevkif edildi Galata sulh ceza mahkemesinde bir muhakeme yapılırken samiin arasında bulunan Nesim isminde bir musevi mahkemenin sükünetini ihlâl edecek harekette bulanmuş- tur. Bu hadise üzerine mahkeme Nesim hakkında tevkif müzekke- resi keserek mahfuzen adliyeye sevketmiştir. Nesim tevkifhaneye gönderilmiştir, mevkufen muha- keme edilecektir. İki yankesici Zabıtaca yakalanarak adliyeye verildi Zabıta Albert ve o Samoel isimlerinde iki museviyi tevkif etmiştir. Bunlar muhtelif yankesi- cilik cürmünden maznundurlar . Polis, bunlar hakkındaki tahkika- tını ikmal ederek ikisini de adliyeye vermiştir. Müstantiklik tahkikata vazıyet etmiştir. İki sarhoş arasında kavga Raşit ve Mahmut isminde iki kişi Galatada bir meyhanede, rakı içerlerken aralarında Kavga çıkmış, Reşit arkadaşına tabanca teşhir etmiş bir el silâh atmıştır. Vaka mahalline zabıta memur- ları yetişmiş, her iki sarhoşu da yakalamıştır. Otomobil kazaları Şoför Alinin idaresindeki oto- mobil Samatyada 7 yaşlarında Sami isminde bir çocuğa çarpmış çocuğu yaralamıştır. Beyoğlunda Foti isminde bir marangoz tramvaya bineceği sr- rada bir otomobil sağ ayağına çarpmıştir.. Mesul mü? Niyazi tıbbı adliye gönderildi Nazilliden Niyazi isminde 15 yaşında bir çocuk jandarma mu- hafazasında olarak şehrimize ge- tirilmiştir. Niyazi Nazillide bir iza- lei bikir cürmünden maznundur. Nazilli adliyesi Niyaziyi tevkif ederek hakkında tahkikatını yap- mış ancak maznunun yaşı 15. olduğundan yaptığı cürmün farikı mümeyyizi olup olmadığı tesbit edilmemiştir. Bu cihetin tesbiti için ora adliyesi Niyaziyi mahfuzen şehri- mize göndermiştir. Maznun adliyeye teslim edil- miştir. (Niyazi, ocürmün farıkı mümeyyizi olup olmadığının tes- biti için tıbbı adli tarafından mü- şahede altına alınacaktır. Müşa- hede neticesinde Niyazi raporu ile birlikte Nazilliye iade edile cektir.