16 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 “Lüsyen hanımla bir saat.. (Baş tarafı birinci sahifede ) — Çalışmakta ihmalci.. Halbuki eskilerin hem şuuru, hem tahteş- şuuru çalışırdı. Meselâ Hâmit bey bir kelime üzerinde tahtelşşuurile aylarca çalıştığı olmuştur. Hiç unutmam “ yabancı dostları ,, ya- zıyordu.. Bir gece bir kabarede oturuyorduk, dansediliyor, eğleni- liyordu.. Birdenbire: — Buldum!. diye yerinden fır- ladı.. Eseri için aradığı bir keli- meyi bulmuştu. O zaman anladım ki bizimle konuşurken, danseder- ken, eğlenirken de Hâmit bey mütemadiyen çalışıyor.. Şimdiki- lerde bu tahteşşuur mesai yok.. Halbuki sanatkâr bütün hayatında her dakikada çalışan, didinen adam olmalıdır. — Affedersiniz (hanımefendi kadın sanatkârlarımızdan kimi beğeniyorsunuz ?. — Şüküfe hanım artist... Fakat yukarıda söylediğim gibi tahteş- Şuuru ile çalışmıyor.. Sonra sizin Hatice Süreyya hanimı beğeni- yorum.. Güldüm, (Vâ-Nü) nun kulakları çınlasın.. Çünkü Hatice Süreyya onun müstear ismidir. Maamafih Lüsyen hanıma bunu söylemedim. Neme lâzım, gazetenin sırrı.. Faş edemem ya.. Bahsimiz bitmek üzere idi Lü- syen hanım: — Ve tabii bütün bunların ya- nında bir siklon esiyor: Abdülhak Hâmit.. Hâmit bey henüz yeni keşfedilen bir çok ilmi hakikatleri - Jül Vern gibi - evelinden bize haber vermiştir. Meselâ Zeynepte “ dübivi ,, , “iki şahsiyet,, mesele- sini evvelâ Hâmit bey bulmuştur. — Eskilik ve yenilik dediniz beyefendi?. Bence gözelliğin eski- liği yeniliği mevzuubahis değildir.. Güzel eskimez istihale eder. Te- kemmül eder. Meselâ Hâmit B. 20 yaşında da güzelmiş.. 30 da da gözeldi. 40 yaşında güzeldi. Şim- di her zamanından daha güzel. Her yaşın bir güzelliği vardır, güzellik olâyemuttur. (o Edebiyat bahsini buraba kapattık. Bundan sonra Lüsyen hanım bize bir ta- raftan pasta ikram ederken bir tarafdan da İstanbula nasıl geldi- gini, nasıl çarşafla gezdiğini, ken- disine evli olduğu halde nasıl görücü geldiğini anlattı.. Hikmet Feridun - Yol kazaları Bir çocuk tramvaydan atlarken düşerek yaralandı Vatman Ahmet efendinin ida- resindeki tramvay dün Aksaray- dan yeke Yorgi isminde 7 yaşında bir çocuk basamaktan atlamak istemiş ve yere düşmüş- tür. Yorginin ayağı arabanın altında kalarak üç parmağı kesil- miştir. Bir çocuk ta otomobil altında kaldı Kâmuran isminde bir çocuk dün Istiklâl caddesinden geçerken bir otomobilin altında kalarak muh- telif yerlerinden yaralanmıştır. Bir kalas sokaktan geçen birini yaraladı Kerestecilerde sebze halinde hamal Mehmet, Niyazi ve Osman dün oradaki kereste iskelesini yıkmağa , çalışırlarken büyük ka- laşlardan birisini ellerinden düşür- müşlerdir. . Kalas oradan geçmekte olan sucu Halim isminde birisine çar- parak sağ bacağını kırmıştır. Mecruh hastaneye götürülmüştür. . - e a Çin - Japon Cemiyeti Akvam meclisi boş yere mi uğraşıyor? Cenevre, 15 (Hususi) — Cemi- yeti Akvam meclisi Çin - Japon ibtilâfını halletmek için müzakere- lerine devam ediyor. Bugün meclis, Çin ve japon murahhasları hazır bulunmadığı hâlde toplanarak vaziyeti tetkik etmiştir. Neticede Japonyanın da müza- kereye iştirake davet edilmesi kararlaştırılmıştır. Mamafih Ameri- kanın bu daveti kabul etmiyeceği zan ediliyor. Esasen Japonya da Amerikanın oOdavetine (Omuarız bulunmaktadır. M. Briand bugün Japon mu- rahhası ile uzun müddet görüş- müştür. Cemiyeti akvam meclisi daha bir hafta toplanacaktır. Maamafih bu çalışmanın esaslı bir netice vermesi ümit edilmiyor. Japonya, ağlebi ihtimal verilen kararları kabul etmiyecektir. Paris bankalarına ait iki milyar altın Cherbourg 14 (A.A.) — Paris bankalarına ait takriben iki mil- yar kıymetinde altın bugün Cher- bourg'ta karaya çıkarılmıştır. Tasarruf Bulgaristanda yeni tedbirler alınıyor Siya, 15 (A Aİ Maliye nazırı M. Stefanoff beyanatında müstacel tasarruf tedbirleri istil- zam eden bütçe ve maliye vaziyeti hakkında Krala izahat verdiğini söylemiştir. Nazır kralın ken- disini (6 milyon leva olan tahsisatının 5 milyon levaya tenzili kararının ilânmna memur ettiğini ilâve eylemiştir. Nazırlarla meb- uslar da devlet reisinin misalini takip ederek maaşlarını tenzil edeceklerdir. Gazeteler o hükümetin! tekmil hükümet memurlarının maaşlarında tenzilât yapmak tasavvurunda ol- duğunu yazıyorlar. Tarla farelerile mücadele Konya, 15 — Konya civarında tarla fareleri çoğaldığından teşri- nievvel iptidasından itibaren mü- cadeleye başlanmıştır. Müçadele iyi neticeler veriyor. Konyada mekteplere tehacüm Konya 15 — Bu sene Konyada mekteplere çok rağbet vardır. Lise, müracaat eden talebeye kâfi gelmediğinden bir çok sınıflar için şubeler ayrılmıştır. izmir limanının bir aylık faaliyeti Izmir ticaret odasının tanzim ettiği bir istatistiğe göre eylül ayı zar- fında İzmir limanına 51844 tonluk 54 türk, 34495 tonluk 18 italyan, 22875 tonluk 16 ingiliz, 5953 tonluk (4 alman, 9990 ton- luk 3 felemenk, 2888 tonluk 3İsveç, 6900 tonluk 4 Norveç, 12900 tonluk 4 Amerika, 4460 tonluk 3 Sovyet, 2210 tonluk 2 Yugoslavya, 372 tonluk bir Ro- men, 1674 tonluk 1 Bulgar 4377 tonluk 1 Japon 1460 tonluk bir Belçika vapuru girip çıkmıştır. » Tahran sefirimiz — Tahran sefirimiz Hüsrev Bey Hariciye vekâletinden vaki olan davet üzerine şehrimize gelmiştir. Hüsrev B. biraz rahatsız bulunduğundan tedavi edilmektedir. Bir haftaya kadar Ankaraya gitmesi mukar- rerdir. ezik v İN Akşam HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ Tütün satışı Muğlada fiatler 80 kuruşa kadar düştü Muğla, 15 (A.A) Tütün piyasasında satış pek bati gidiyor. Fiatler 80 kuruşa kadar düşmüş- tür. Şimdiye kadar Geri kumpan- yası 180 bin, Gilen kumpanyası 200 bin, Ostro kumpanyası 5 bin Felemenk okumpanyası 35 bin okka tütün satın almışlardır. Muğla 15 (A.A.) — Son yağan yağmurlar o münasebetile kışlık buğday zeriyatına başlanmıştır. Sahillerde zeriyata 15 gün evvel başlandı. İncir, üzüm satışı İzmir, 15 (A.A.) — Begün 2487 çuval incir' 12 kuruştan 32 kuru- şa kadar, ve 184 çuval çekirdek- siz üzüm 30 kuruştan 53 kuruşa kadar, ve 6 çuval razaki 32 ku- ruştan, afyon 265 okka yüz dir- hemi 825 kuruştan 900 kuruşa kadar satılmıştır. Manisa kazalarında kooperatif hereketi Manisa 15 (Hususi) — Eşme, Gürdos, Demirci, ve Soma kaza- larında birer kooperatif teşkili için şimdiden hazırlıklara başlandı. Bu sene nihayetine kadar beheme- hal birer kooperatif tesis edilmek için Ziraat bankası müdiri Nusrat bey yarın bu kazalara gidecektir. Bağlarımız Amerikalı mütehassıs bağcılara konferans veriyor Manisa, 15 (Hususi) — Bağcılık mütehassısı Amerikalı M. Nogaro dün İsmet paşa parkında bütün bağcılara efestiya denilen ve kuru üzümlere ârız olan tırtıl hakkında bir konferans verdi. Konferansta Ziraat Obankası müdürü Nusret B. Bağcılar ve İş bankası müdürleri, Bağcılar birliği ve kooperatif heyetleri ve bağ- cılarımız bulundular. Bağcılarımı- zın bir çok suallerine mütehassıs icap eden cevapları verdi. 22 Teşrinievvelde mütehassıs gene buraya gelerek bağların mevsimsiz aralanmasının zararla- rını kağcılara etraflıca söyliye- cektir. 14 ev yandı. Ilgaz civarında orman yangını söndürüldü Ilgaz 16 (Hususi) — Kazanin Ali bey köyünde çıkan yangında 14 ev yandı. Nüfusca zayiat yoktur. Engine ormanlarında 10 saatten beri devam eden yangın söndü- rüldü. M, Briand ve Lord Reading Cenevre 15 (A.A.) — M. Briand ile Lord Reading, dün öğle yeme- ğini beraber yemişlerdir. Trabzonda benzin Kalmamış Trabzonda çıkan Yeni yol ga- zetesi yazıyor: “Şehrimizde iki gündenberi benzin tükendiği için bir çok kamyon ve kamyonet ve otomobiller hareket ve faaliyette bulunamamışlar, bir iki kamyonet benzin tedariki için civar kazalara gitmişlerdir. Benzinin bu gün yarın gelme- sine intizar olunmaktadır. Hâlen bir teneke benzine 2-3 lira fazla fiat verildiği halde tedarik edilmemektedir.,, ke ingiliz intihabı İntihap mücadelesi çok hrararetli bir şekil aldı Londra 15 (Hususi) — İntihabat mücadelesi gittikçe hararetli bir şekil alıyor. Muhafazakâr fırka ile milli hükümete taraftar olan Li- beral ve amele fırkası mensup- ları aralarında anlaşmışlardır. Bun- lar birbirlerine karşı namzet gös- termeyeceklerdir. Diğer taraftan bir kısmı milli hükümete taraftar, diğer kısmı aleyhtar vaziyette olan Liberal fırkası da tekrar birleşmiştir. Hükümete aleyhtar olanlar himaye usulünde bir parça müsaadekâr hareket etmeğe karar vermişlerdir. M. Makdonald büyük bir nutuk irat ederek bugünkü hükümetin muvakkat olduğunu, intihabı mü- teakip derhal çekileceğini bildir- miştir. Bütün liberallerin milli bükü- mete taraftar vaziyet alması amele fırkasının vaziyetini güçleş- tirmiştir. Maamafih bu fırka da büyük bir faaliyetle çalışmaktadır. Gelecek hafta intihap mücadelesi en hararetli safhaya girecektir. Himaye usulü Fransız mahafili bu tedbiri iyi buluyor Paris 14 ( Hususi ) — Iktisadi buhran hasebile bütün dünyada hariçten gelen eşyaya karşı bazı kayitler konmağa başlanmıştır. Bir çok eşyanın memlekete gir- mesi menedilmiştir. İptida başta Arjantin olmak üzere Cenubi Amerika hükümet- leri bu kararı vermiştir. Şimdi diğer hükümetler de yavaş yavaş bu yolu tutuyorlar. Kanada bir çok eşyanın girmesini menetmiştir. Paris mahafili bu tedbirlerin esaslı bir şey olmadığını, vaziyeti bir katdaka karıştıracığını söylüyor. Ezcümle alınan tedbire rağmen Arjantin parası yeniden düş- müştür. Burada M. Levalin Vaşington seyahatine büyük bir ehemmiyet veriliyor. Başvekil bu seyahat mü- nasebetile bir çok fırka reisleri ve eski nazırlarla ezcümle M. Herriot, M. Caillaux, M. Beranger M. Messim, M. Paul Boncour M. Fabry, M. Leucheur ve M. Marin ile görüşmütür. Bandırmada fazla balık çıkıyor Son günler zarfında Bandırma- da fazla balık çıkıyor. Bunlardan bir kısmı Yunanistana, bir kısmı İzmire gönderilmiştir. Bir kısmı da satılamayarak çürümekte ve denize dökülmektedir. Izmire fazla balık gönderilme- mesine sebep trenlerin fazla ücret alması, balıkhanede müzayedenin erken O yapılmamasıdır. İzmirde palamut 10 kuruşa satılıyor. X* Saraçoğlu Şükrü B. — An- kara'dan verilen habere göre eski Maliye vekili Saraçoğlu Şük- rü bey Amerika'da bütün mali mücssesatla olduğu gibi banker- ler meclisi ile de temasa geçe- cektir. Vaşington sefirimiz Muhtar beyin bu temaslar için daha ev- velden müsait zemin hazırladığı bildirilmektedir. x» Fakültelerde dersler — Da- rülfü nun fakültesile bütün yüksek mekteplerde tedrisata yarın sabah başlanacaktır. 16 Teşrinievvel 1931 Balkan konferansı (Baş tarafı birinci sahifede ) Bütün heyet bu selâma iştirak | etmiştir. Yunan murahhas heyetini teşkil edenlerden bir çoğu sabık nazırlardandır. Murahhaslar Tokat- liyan, Yunan gazetecileri de Klariç oteline misafir edilmişlerdir. Dün murahhasları karşılayan heyet meyanında Balkan birliği konferansı reisi (Hasan bey, umumi kâtip Ruşen Eşref bey, belediye muavini Hâmit, belediye iktisat müdürü Kemal Ömer beyler ve diğer makamlar namına birer zat vardı. Yunan murahhaslerile beraber dün Arnavt (omurahhaslarından Göriceli M. Leonida da gelmiştir, M. Leonida oğlunun hastalığı dolayısile Atinada bulunduğunu ve oradan geldiğini söylemiştir. Dünden itibaren Tokatlıyan oteline Balkan birliği konferansına mahsus bayrak çekilmiştir. Baba katili Hapishanede delilik alâ- meti gösteren mahküm müşahede altına alındı Bundan 4 sene evvel Topkapıda Zinnur efendi isminde birisi babası Settar beyi öldürerek ku- yuya atmış ve ağır ceza mah- kemesinde ( yapılan muhakeme neticesinde idama mahküm edil- mişken yaşının (küçük olması dolayısile ceza 24 sene hapse indirilmişti. Mahküm Zinnur efendi 4 sene hapishanede yattıktan sonra ge- cenlerde çinnet alâimi göster- miştir. Zinnur efendiyi hapishane dok- toru muayene etmiş ve kendisinin müşahede altına alınmasına lüzum göstermiştir. Mahküm tıbbıadliye sevkedilmiştir. Müşahede netice- sinde tıbbıadlinin vereceği raporla bu baba katilinin vaziyeti anlaşı- lacaktır. Cerh vakaları Son 24 saat zarfında 4 vaka oldu 1 — Üsküdarda şoför muavini Hasan ile Agop isminde birisi dün kavga etmişler, Hasan ta- banca ile Agobun üzerine üç el ateş ederek kasığndan yaralamış- tır. o Agopda canımın acısile bıçağını çekerek Hasanı yarala- mıştır. Mecruhların yaraları ağır oldu- ğundan ikisi de ( hastahaneye götürülmüşlerdir. : 2 — Feriköyünde amele Hasan ve Mustafa ile Remziye hanım isminde bir kadın kavga etmişler, bunlardan Mustafa bıçakla Hasanı ve Remziye hanımı yaralayıp kaçmıştır. 3 — Galatada eskici Mustafa ile boyacı İsrail ve Mustafa isim- lerinde üç kişi kavga etmişler boyacı Mustafa bıçakla İsraili yaralayıp kaçmıştır. 4 — Sabıkalılardan Salih ve İnebolulu Kâmil isimlerinde iki kişi dün Galata'da kavga etmiş- ler, Salih bıçakla Kâmili yarala- yıp kaçmıştır. Gizli kumar oynayanlar İstinyede bir kahvede kumar oynandığı haber alınarak araştır- ma yapılmış, bir kaç kişi kumar oynarlarken cürmü meşhut halinde yakalanmışlardır. M. Bratsafoli vefat etli Uzun müddettenberi şehrimizde Loit Tiryestino umumi acentesi olan M. Bratsafoli dün sabah vefat etmiştir. Müteveffa şehrimiz mahafilinde tanınmış ve sevilmiş, nazik ve kibar bir zattı. Cenaze- si yarın defnedilecektir.