16 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

TG Temersel f9Sİ i —— AKŞAMDAN AKŞAMA Herkes kendi işini yapsın! Belediye, otobüs işletme imti- yazını almağa karar vermiş. Yuhul Ne olur: şu memlekette herkes kendi işile uğraşsa da başkasının işine burnunu sokmasa. Meselâ : Ctobüsçüler otobüs işletse, be- lediye sokakları süpürtüp tenvir etse, Celâl Muhtar bey doktorluk etse de iktisatçılık etmese, İbra- bim Necmi bey romancılık etmese de münekkitlik etse, Nâzım Hik- met bey nazariyatı içtimaiyeye dair ağız bile açmasa da şiir yazsa, Felek Burhan spora karışmasa da yalnız şık şık seya- hatler tertip etse, Darülbedayi filim Ooyapmaktan O vazgeçse de doğrudürüst piyes oynatsa, hasılı herkes kendi işile meşgul olsa! Hattâ, ben bile öylel kendi işimle uğraşsam: Belediyenin | işlerine dil uzatmasam da daha itinalı hikâyeler © yazmanın O kolayına baksam. Ve, bu meyanda; Belediye oto- büs işletmese de otobüslerin ge- çeceği sokakları tamir etse... Bu son seneler zarfında, bir iki faal türk teşebbüsünün him- metile şehrimizde, otobüsçülük diye bir iş zuhur etti. Otobüsler, ilkönce, Kadıköy iskelesile Fener- bahçe ve Moda arsında halkı taşıyorlardı. (o Gösterdikleri Oko- laylıkla rağbeti celbettiler. Başka müteşebbisler, kendilerine rakip çıktı. Abaliyi pek ehven fiate taşımağa başladılar: 7,5 yahut 8,5 kuruşa Ihlamur! Nihayet saha genişledi. Ta Bostancı- lara kadar, Üsküdar'ın muhtelif yerlerine kadar insan taşıyan şir- ketler zuhur etti. Sonra, iş, Kadı- köy cihetinden Istanbul tarafına da sardı. Haliç'e, Büyükdere'ye daha birçok yerlere seferler baş- ladı. Oralarda da muvaffakiyet. Yüzlerce hemşehri bu uğurda geçiniyor, on binlerce kişi rahat ve kolay naklolunuyor. Gerçi, diğer nakliye şirketleri arasında, bir an, o şikâyetçiler (Ozuhur O etti amma, sonradan buna da mahal kalmadığı anlaşıldı. Zira, cuma akşamları Büyükdere taraflarına bele bir gidin. Rıhtım boyu kum gibi kalabalık. Otobüslerle gün- düzün gelenler, dönmek için gene otobüs (bekliyorlar; fakat bir gün zarfında orayı dolaşanlar akşamın kısa bir iki saati zarfında otobüslerle dönemiye- ceği için, mecbur oluyorlar vapur- larla dönmeğe.. Böylelikle, Şir- ketihayriye de eskisine nisbetle fazla kazanıyor... Otobüslerden evel, oraya kimse gitmezdi. — Diğer semtler de şüphesiz böy- ledir. Otobüsçülüğün zuhurundan sonra, her halde, şehrimizde daha fazla nakliye hareketi oluyor. Nakliye şirketleri bundan muta- zarrır değillerdir. Hele asıl memnun olması lâzım olan halk, memnun! Belediyenin bu işi kendi inhisa- sarına alınca hayırlı bir netice elde edileceğine inanan İstan- bullu tecrübedide hemşehri varsa lütfen parmağını kaldırsın. Parmağını kaldıran yok! (Vâ - Nü) iki bayi kefaletle tahliyelerini istediler Sıdıka ve Emine hanım isim- lerinde iki kadına tayyare piyan- gosundan isabet eden büyük ikramiyeden 800 küsur lirayı do- landırmak cürmünden ikinci ceza mahkemesinde mevkufen muha- kemeleri yapılmakta olan bilet bayii Fuat ve Burhaneddin efen- diler mahkemeye müracaatla ke- faletle tabliyelerini istemişlerdir, İkinci ceza mahkemesi bu hususta tetkikat yapmaktadır. 38 yaş. Genç doktorlar bu kayda itiraz ediyorlar Etibba odası cumartesi günü tekrar toplanacaktir. Bu içtimada idare heyeti intihabatı yapılacak- tır. İntihabat efrafında ortaya yeni bir dedikodu çıkmıştır. Etib- ba odaları nizamnamesi mucibince idare heyetine intihap edilmek için 35 yaşında olmak lâzımdır. Bu vaziyet karşısında yaşı 35 olmayan doktorların, idare heyeti azası olmasına imkân yoktur. Genç doktorların ekserisi, nizamnamedeki yaş meselesine itiraz ediyorlar. Mebus olmak için 30 yaş kâfi görüldüğü hâlde, Etibba odasi, idare heyeti azası olmak için 35 yaşına girmek kaydı doğru görülmüyor.Cumartesi günü toplanacak olan oEtibba odasında bu mesele hararetle mevzuubahis olacaktır. Bir çok doktorlar nizamnamenin değiş- tirilmesi için tetkikatta buluna- caklardır. Anadoludan genlen muallimler Maarif ovekâleti Anadoludan İstanbula 86 ilk mektep muallimi nakletmişti. Bu muallimleri, İstan- bul mekteplerine yerleştirmek için yeni bir kadro yapmaktadır. Acaba deli mi? Ötekine berikine saldıran biri müşahede altına alındı Geçenlerde Emin isminde birisi gece Tavukpazarında evine git- mekte olan Suat efendinin üzerine hücum etmiş ve bıçakla vuracağı sışada etraftan yetişilerek yaka- lanmış, üzerinde büyük bir kama bulunmuştu. Emin evelki akşamda gene ayni şekilde Nişan isminde biri- sine sebepsiz yere taarruz eder- ken yakalanmıştır. Bu şekilde ötekine berikine saldırmakta olan Eminin ahvali şüpheli görüldü- günden akli vaziyetinin tesbiti için müşahede altına alınmasına lüzum görülmüştür. Maznun mü- şahede için tıbbı adliye gönde- rilmiştir. İhracat malları Fındık fiatlerinde hafif bir yükseliş var Ticaret borsasında, fiatleri 4 kuruşla 5 kuruş ara- sındadır. Bir kaç gün içinde hariç memleketlere 600 çuval mal göndrilmiştir. Birilik arpalara talep fazladır. Fiati 4 kuruştur. Hamburğ'ta bir müessise, biralık arpa almak için buradaki ticarethanelerden numu- neler istemiştir. Fındık fiatlerinde kalil bir yük- seliş vardır. Hariçten talep art- mıştır. Hamburg'da Gireson fındıkları- nın fiati 101 kuruştur. Diger yer- lerin fındıkları 97 kuruştur. Tiftik fiatlerinde şayanı dikkat bir şey yoktur. iahisar idaresi izmirden tütün alacak Tütün inhisar mıntakasından tütün satın alacak- tır. Bu hususta İzmir baş müdü- riyetine emir verilmiştir. buğday idaresi İzmir HABERLERİ Et fiatleri Anadoluda 20 kuruşa kadar et satılıyor Bu sene et fiatleri ucuzdur. Sığır eti 50- 70, koyun eti 60-70 kuruşadır. Balıkpazarında 50 ku- ruşa kadar koyun eti satılıyor. Bu sene teşrinievvelde kuzu eti boldur. Okkası 90 kuruşa veriliyor. Anadoluda et fiatleri çok ucuz- dur. Trabzonda koyun etine 35, sığır ve keçiye 25 kuruş nark konmuştur. O civarda hayvan boldur. Daha içerilerde koyun eti 20 kuruşa kadar satılıyor. Bakkal dükkânları Cuma günü açılmıyacak Bazı Obakkal (dükkânlarının Cuma günleri, hafta tatili kanuna muhalif olarak dükkânlarını bir iki saat için açtıkları görülmek- tedir. Kanuna muhalif görülen bu hale katiyen müsaade edil- memesi ve dükkânını açanların kanuni takibe tabi tutulmaları emredilmiştir. Ezinede su ve yol meselesi Ezinede su ve yol ihtiyacına dair bir mektup neşretmiştik. Ezine belediye reisliğinden bu münasebetle bir mektup aldık. Bu mektupta deniliyor ki: sen Ezinede sudan bol bir şey yoktur. Ezinenin kılor Maiyet derecesi 3 olan çok temiz, nefis, mebzul menba suyu vardır, bütün civar- da meşhurdur. Su menbaıdan kasabaya kadar ve dahilde fenni şeraiti dairesinde isale edilmiştir, her sokakta çeşmeler vardır. Esa- sen kasabanın yollarını Şişlinin yol- larile ölçmek doğru değildir. Methedilecek kadar iyi değilse de yazdığı derecede de fena ve bozuk değildir. İrakla ticaret Bağdatta bir sergi açılması isteniyor Bağdatta bulunan bir tacir alâ- kadar dairelerden birine bir mektup göndermiştir. Bu mek- tupta Bağdatla, Istanbul, Izmir gibir ticaret şehirlerinin ticari münasebatının az olduğundan bahsile Istanbul ve İzmir tacir- lerile tanışmak arzusu gösteriliyor. Bir çok Bağdat tacirleri konser- valarımıza kuru Omeyvalarımıza rağbet etmektedir. Tacir mektubunda sanayi bir- liğinin mallarımızı tamtmak için Bağdat'ta ufak bir sergi açma- sını pek faideli buluyor. Böyle bir (Oo sergi (o açılacak (o olursa Türk (o mallarının yeni yeni mşteriler temin edeceği bildiriliyor. Daha şimdiden birkaç tacir türk konservaları için acenta olmak istiyor. AKŞAM ABONE ücretleri — Ecnebi 2100 kuruş 1460 > 800 >» Türkiye SEneLix 1400 kuruş 70 > 400 > 6 AYLIK S AYLIK mey Abono ücretleri doğrudan ya AKŞAM idaresi namına erilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- göndermek lâzımdır —————— Cemaziyelevel 4 — Ruzuluzır :164 S, İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 11,31242 630. 935 12 131 Va, 4,33 612 12, 155 17,29 19,2 Vapur - otobüs Son günler zarfında rekabet hafifledi Haliç vapurları şirketi, umum! heyeti, bu ayın yirmisinde topla- nacaktır. Bu içtimada şirketin umumi vaziyeti müzakere edile- cektir. Aldığımız malümata göre, Haliç şirketi vaziyetini bir parça ıslah etmiştir. Evvelce Eminönü ve Eyip ara- arasında işliyen otöbüsler Haliç şirketinin yolcu nakliyatına tesir etmiştir. Son zamanlarda Eminönü ile Eyip arasında işliyen ötübüs- lerin mıktarı yarı yarıya azalmıştır. Bu yüzden Haliç şirketinin vazi- yeti bir derece düzelmiştir. Şirketi Hayriye ile otobüsler arasındaki rekabet de eskisine nazaran tavsamıştır. Buna sebep Taksim - 'Büyükdere ( arasında otobüs nakliyatının, mevsim hase- bile azalmasıdır. Vapurcular arasındaki rekabet Ticaret odası vapurcular ara- sındaki rekabetin meni için bir kanun projesi hazırlamıştı. Oda denizcilik raportürü Ali Rıza B. bu mesele hakkında iktisat vekâletile temas etmek üzere Ankaraya gidecektir. Kız kaçırma İzmirde yangın yerinde bir kız kaçırtıldı Alsancakta oturan 17 yaşla- rında Mihriye hanıma dört gün evel | tanıdıklarından (o Makbule hanım giderek “Yangın yerlerin- de iyi bir fal bakan var gel baktıralım,, diyerek kızı kandır- mış ve oraya götürmüştür. Mibriye hanım burada Sait efendi namında birisi tarafından hazırlanan otomobile cebren atı- larak kaçırılmıştır. Müddeiumu- mileğe müracaat ederek kızını kaçıran Makbule hanımla Esat efendi hakkında takibat yapıl- masını istemiştir. Bu (hususta jandarma kumandanlığına emir vermişlerdir. Limon bolluğu Bir limon kırk paraya satılıyor Limon fiatleri pek ucuzlamıştır. Toptan 500 tanelik limon sandığı 300 kuruşa satılıyor. Bundan daha ucuz mallar da vardir. Pera- kende olarak bir limon 40 paradır. Limon fiatlarının bu kadar ucuz olmasına sebep şudur: Son buhran yüzünden bir çok memleketler tarifelerini artırmış- lardır. Yunanistan hükümeti limon ithalâtını büsbütün. menetmiştir. Bu vaziyet karşısında italyan limonları mahreçlerindeki vaziyeti kaybetmişler, fiatleri düşmüştür. Talebesi fazla olan iptidal mektepler Bu sene ilk mekteplere talep fazlddır. Bu yüzden bir kaç ilk mektebin talebesi dersanelere sı- ğamıyacak kadar çoğalmıştır. Maarif idaresi talebe grubunu ikiye ayırmıştır. Sabahtan öğleye kadar “bir talebe grubu, öğleden akşama kadarda diğer talebe grubu mektebe devam etmektedir. — li Wir çırpıda Tİ Okuma usulü Size gazete okumanın garip bir tarzını öğreteyim... İyi dinler- seniz hem eğlenceli vir vakit geçirmiş olursunuz, hem de bil- mece halletmek kabiliyetiniz artar. Gazeteyi elinize aldınız mı?.. Evvelâ birer birer serlâvhaları okuyun.. Sonra bir müddet düşü- nün, ve yazının metnini okuyun... Meselâ işte önümüzde âçık bir gazete var.. Bir serlavha: Gene çoğaldı Şimdi düşünün.. Gene çoğalan da ne?.. Aklınıza iki şey gelir. Hava bozuldu grip çoğaldı. Yahut da otomobil kazaları ço- galdı.. Bu kriz zamanında başka çoğa- lan şey var mı ki?.. Ya grip, ya kaza... Kakat hele bir kere yazıyı okuyun.. Meğer çoğalan gripten betermiş:; Dilenciler.. İşte ikinci serlâvha: Muharebe! Derhal aklınıza Çin- Japon harbi geldi değil mi?.. Bir de yazıyı okuyun : “Şerife hanım kundurasının ökçesile gelini Nazende hanımı fena hâlde darp... İlk, ilh.. Geçelim.. Başka bir serlâvha: Geliyorlar Kim? Diye kendikendimize sormağa lüzum bile yok.. Çünkü gelenler malüm.. Balkan konfe- ransı için Balkan hükümetinin mühim devlet ricali,, Hayır gene bilmediniz. oOGelenler Viyanada soğuktan sersemleyip tayyare ile İstanbula getirilen kırlangıçlardır. Gene okuyun: Nihayet gençleşiyor. İşte bunun o üzerinde epice düşünebilirsiniz ... Kim acaba?. Gençleşmek (o babtiyarlığı (Okime nasip oldu. Nihayet buluyorsunuz: Gençleşen Odoktur (O Voronofun hastalarından biridir. Hayır.. Gene tahmininiz boşa aktı: Gençleşen - senelerden beri bir türlü gençleşemiyen ve her üstünden geçildikçe inim inim inliyen - Unkapanı köprüsüdür.. İşte gazetenizi böyle okursanız, mütalâa zevkiniz yarı yarıya artar. En eğlenceli gazete okuma usulü de budur. Hikmet Feridun Şevket bey hakkında rapor verildi Bir kaç ay evel Beşiktaşta sokak ortasında ailesini tabanca ile öldüren Güzel sanatlar aka- demisi müdür muavini Şevket bey hakkında adliye tahkikatı yapıldığı esnada görülen lüzum üzerine kendisinin vaziyeti akliye- sinin tesbiti için tıbbı adlide müşahede altına alınmasına karar verilmiştir. Şevket beyin müşahe- desi hitam bulmuştur. Müşahede neticesine dair tıbbı adli tarafından tanzim edilen rapor müddeiumumilik vasıtasile istintak dairesine verilmiştir. Kaçakçılık tahkikatı Kaçakçılık (o şebekesini (oidare etmekle maznun Eminönü polis merkezi tarafından tevkif edilerek adliyeye verilen Isak Menahe ve Bahar Menahe isimlerinde iki kişi hakkındaki tahkikata 7 inci müs- tantiklik vazıyet etmiştir. Maz- nunların isticvapları yapılmıştır. iki manitacı tutuldu Zabıta Kâzım ve Süleyman isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiş- tir. Bunlar manitacılık suretile bir çok kimseleri dolandırımakla maznundurlar. Maznunlar Ohak- kındaki polis tahkikatı ikmal edilerek adliyeye teslim edilmişler ve sulh ceza mahkemesine ve- rilmişlerdir.