14 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Kânunuevvel 1931 ( Baş tarafı birinci sahifede ) Bu tedbirin menfi tesirleri var- dir, fakat müsbet tarafı galiptir. Çünki, ancak bu sayede, iktisadi müvâazenemizi daimi bir halegetir- © mek mümkün olacaktır.) m di — faa tedbirleri «Eğer ithalâlın tahdit olunduğu devir- — lerde yiyeceklerimizi, bilhassa giyecek- lerimizi harice muhtaç olmıyacak kadı ve ya harice ihtiyacatımızı azaltacak kadar dahilden tedarik edacek olursak, “ iki üç sene sonra memleketin iktisadi vaziyeti, dahili inkişafı ve iktisadi ” müvazenesi, bir çok tedbirlere ihtiyaç — birakm k bir kuvvet ve resanet peyda etmiş olacaktır.» Alınan tedbirler, yalnız müda- değil, âtiye ait “neticeler verecek müsmir çare- — lerdir. Ismet paşa, bundan sonra, milli iktisadiyatı kemiren, müthiş bir hastalık hâlini alan ihtikâr o ve kaçakçılık (meselelerini de 3 sarahat ediyor, ve samimiyetle izah ve bütün milleti, bu - mücadeleye ( davet Hükümetin, O bunlara alacağı (| tedbirlerin © müessir olması için, bu tehlikeleri, milli şuurun ve âmme vicdanının - şiddetle takbih etmesi lâzımdır. Ismet paşanın bu nutku, ferdi 3 osıkınti ve iktisadi tehlikelerin bütün dünyayı sarstığı bir devirde, Türk milletine inşirah verecek bir tebşir mahiyetindedir. Başvekil . < Dünyanın bugünkü şeraiti içinde bütün müşküllere galebe çalmış bir — millet olarak biz yalnız kalacağız. Bizim ili « istikbalimiz başkalarınkinden daha emin N gacaktır. >. > demiyor mu? © Türk milleti bu güzel ve ferah ici sözlere inanıyor, çünki et paşaya karşı sarsılmaz bir dı vardır. Necmeddin Sadık Ete nark alnı sığır ve siğir'vö karaman © marka tabi olacak E Dün vali ve belediye reisi üddin beyin riyasetinde kay- makamlar ve belediye erkâmı sallan o iştirakile bir içtima yapılmış ve “ete nark konması kararı —oiaprma o müzakere cereyan etmiştir. “ müzakere neticesinde halkm sema sekseni sıgır ve karaman eti sarf- “ettiği için yalnız bu ikisine nark konması kararlaştırmıştır. © Narhı bugünlerde daimi encü- omen tayin edecektir. Narkın ne ozaman tatbik edileceği de ancak daimi encümence veri! karara bidir. Yankesici Agop zabıtaca yakalandı © Beyoğlu polis merkezi Agop isminde bir sabıkalıyı tevkif et- miştir. Agop yankesicilik suretile şimdiye kadar bir çok kimseleri soymuştur. Evvelki gün de madam Lili isminde bir kadın Polonya “sokağından geçerken Agop, ya- .nına yaklaşarak kadının cebinden para cüzdanını aşırmıştır. © Madam Lilinin müracaatı üze- reine zabıta Agopu yakalamıştır. Agop hakkında polis tahkikatı ikmal edilerek evrakile birlikte adliyeye verilmiştir. “Bir kaçakçı motörü yakalandı Bir kaçakçı motörü zabıtaca ya- > kalanmıştır. Evelki gün Büyükdere “açıklarından bir motör geçerken memurlar tarafından görülmüş ve üphe edilerek Omotör durdurl “ muştur. Motörde yapılan araştır- omada binlerce deste kaçak sigara — kâğıdı ve tütün bulunmuştur. © Kâğıtlar ve tütünler müsadere “edilmiştir. Beşinci şube müdüri- yeti tahkikat yapmaktadır. >. Feyezan Bu sabah aktarma suretile bir tren geldi Edirnede (nehirlerin (taşması üzerine yolda kalan yolcuları ak- tarma suretile şehrimize getirmek üzere İstanbuldan bir tren gön- derilmişti. Tren bu sabah saat dokuzda şehrimize gelmiştir. Istanbuldan hareket eden tren Pityon yani Kuleliburgaza kadar girebilmiştir. £ Kuleliburgaz ile Karaağaç arasını su kapladığından burada epiyce kalmış ve Avrupa yolcularını alarak hareket etmiştir. , Yalculardan bir tüccar bu meşakkatli yolculuğu şöyle anlat- maktadır: — Buraya geliyorduk.. Tren bardaklardan boşanırcasına yağan bir yağmurun altında ilerleyordu.. Karaağç islasyonunu biraz geçtik. Tren durdu.. Haber aldık ki ile- risini su başmış, yol bozulmuş. Yağmur bütün şiddetile devam ediyordu. Bir yunan köyü civarında idik.. Trenin fazla kalacağını tahmin ettiğimiz için bu köye gittik. Yunan polisi ve kumpanya me- murları bize azami teshilâtı gös- terdiler. Sel Kara ağaçla Pityon arasını kaplamış. İki gece birgün o köy- de kaldık. Bazıları kayıkla Pit- yona gitmeğe oradan aktarma tirene) binmeğe kalkıştılar. Dün sular çekildi. Fakat yol adam akıllı bozulmuştu.. Otomobille Pityona gittik. Oradan bu trene bindik.. Yu- nanlılar Pityon istasyonunu büyük masraflarlarla yeniden inşa etmiş- lerdi. Sel bunların hepsini harap etmiş... Yol bozukluğu bir müddet daha devam edecektir. Bunun için bir kaç gün trenler Pityondan aktarma yapacaklardır. Ispanya kabinesi Başvekil M. Azana istifa etti Madrit 13 ( Hususi) — Azana kabinesi istifa etmiştir | Reisi- cumhur istifayı kabul etmiş ve muhtelif fırka reislerile görüş- tükten sonra yeni kabineyi teşki- le tekrar M. Azana'yı memur M. Azana'nın bir temerküz kabinesi teşkil edeceği ümit edi- liyor. Mamafih vaziyet naziktir. Kile faciası Montgerle, 14 (A.A) — Paris umumi muavenet idaresi başvez- nedarı, dün akşam evine girdiği vakit, zevcesinin iki küçük çocu- ğunu boğduktan sonra kendisini de asmak suretile intihar eylemiş olduğunu görmüştür. Bir Kaza Toulen, 14 (A.A.) — Ollicules civarında Toulon - Marsilya sefe- rini ap otobüslerden biri tram- vayla müsademe etmiştir. 18 ya- ralı sayılmıştır. Deniz faciaları Cezayir, 13 (A.A. — Cezayirin arbinde Port - de - Eau denilen ln 9 kânunuevvelden beri aranmakta olan bir deniz posta tayyaresine ait kauçuktan bir kn bulunmuştur. Kayışların vaziyete göre tayyare mürettebatının kanoya bağlı ol dukları, fakat fırtınaya yakalana- rak uzun müddet mukâvemet edememiş oldukları anlaşılıyor. Hacı Mehmet bey Teşrii masuniyetinin refi istendi Ankara 13 (Hususi) — Iskân işlerinden dolayı kanunsuz hareket etmekle maznun bulunan sabık müdür Hacı Mehmet bey hakkında muamele ifası için teşrii mesuni- yetinin refi lüzumuna dair Şurayı Devlet kararile meclise bildiril- miştir. Faik Sabri bey Ankara 13 (Telefon) — Ankara kız enstitüsü sabık müdürü Faik Sabri bey o Galatasaray lisesi coğrafya (o muallimliğine (| tayin edilmiştir. e Müddeti geçen dahili istikraz koponları Ankara 13 (Telefon) — Müruru zamana (uğradığı (mütalâasile ziraat bankasınca kabul edilme- yen istikrazı dahili koponlarının cereyan eden muhaberat netice- sinde maliye hesabına mezkür banka tarafından kabulü takarrür etmiştir. Ingiliz tayyareci Tayyareci hudut haricine çıkarıldı Konya 13 (Hususi) — İngiliz tayyarecisi Mollison müsaadesiz geldiğinden hudut haricine çıka- rılmıştır. Mollison tayyaresini Konyada bırakarak Halebe gitmiştir. Mü- saade aldıktan sonra tekrar gele- rek seyahatine devam edecektir. Mollison beş günlük otel ücre- tinin 29 lira tutması üzerine: “ Memleketinize zor seyyah cel- bedersiniz ,, demiştir. Çocuklarını mektebe göndermeyen veliler Ankara, 14 — Yozgat mebusu Süleyman Sırrı bey iptidai tahsil kanununa bir madde ilâvesini teklif etmiştir. Bu maddeye göre çocuklarmı bir mazerete müstenit olmayarak mektebe göndermeyen velilerden ceza alınacaktır. Tuz ambarları Balsra 15 "Şark vilyetlei için tuz ambarları tesisi karar- laştırılmıştır. Bunlardan biri Vanda tesis edilecektir. Havada istasyon! Londrada tayyareler şehrin ortasına inecek Londıra, 13 ( Hususi) — Lon- dranın tam ortasında yeni bir tayyare istasyonu yapılacaktır. Bu istasyon Taymis nehri üzerinde 15 metro yüksekte olacaktır. Saha direkler" üzerinde buluna- caktır. Şevket beyin muhakemesi Dün ağır ceza mahkemesinde, zevcesi İclâl hanımı öldürmekle maznun güzel sanatlar akademisi müdür muavini Ali Şevket beyin muhakemesine devam edilmiş, bazı şahitler dinlenmiştir. Şahitlerden mülkiye mektebi muallimlerinden Sait Asaf bey mahkemede verdiği ifadede lelâl hanımın zevcile beraher yaşadığı hayattan memnun olmadığını, kocasından uzaklaşmak temayülünü gösterdiğini söylemiştir. Mahkemede Şevket beyin akli vaziyeti Ohakkında tıbbı adli raporu da tetkik edildi. Neticede Şevket beyin boşadığı iki hanımın şahit sıfatile mahkemeye celbi kararlaşmıştır. Zi . İtalyada fırtına Bir çok nehirler taştı, balıkçı sandalları battı Roma, 13 (Hususi) — Bütün italyada şiddetli fırtınalar hüküm sürüyor. Denizde bir çok balıkçı sandalları batmıştır. Floransada fırtınanın şiddetinden bir telsiz direği devrilmiştir. Nüfusça zayiat yoktur. Bir çok yerlerde nehirler taş- mıştır. İtalyanın şimalinde şiddetli kar fırtınaları hüküm sürmektedir. Ruslarla imzalanan protokol Ankara 13 (Hususi) — Ruslarla son def'a Ankarada imzalanan protokolun (— tasdiki hakkındaki lâyiha meclise verilmiştir. Meclis istida encümeni reisliği Ankara, 13 ( Hususi) — Müs- takil mebuslardan Kayseri meb- usu Ahmet Tevfik bey istida encümeni riyasetinden istifa etti. Erden hükümeti Cemiyeti akyama girmeğe çalışıyor Adana, 14 (A, A.) — Kral Abdullah, müstakil olarak Erden hükümetinin (Cemiyeti akvama girmeğe çalıştığını söylemiştir. Suriyedeki Ermeniler Ermenistana gidiyor Adana 14 (A.A) — Beyruttan bildirildiğine göre, 352 ermeni, Beyruttan Hidiviye vapuru ile hareket etmişlerdir. Halepten !'de 10,700 kişi Erme- nistana gidecektir. Bütçede müuakale Ankara, 14 (Hususi) — Hari- ciye, maliye, nafıa bütçelerinin fasılları arasında 225 bin liralık münakale lâyihası meclise tevdi edildi. Hariciye bütçesine ilâve edilecek tahsisatın 95 bin lirası muhtelit omübadele komisyonu masrafına tahsis edilmiştir. Japon kabinesi işlerle meşgul olacak Tokio 14 (A.A.) — Yeni kabi- nenin oSeiyukai fırkası âzaları tarafından teşkili üzerine bugün- den itibaren. altın o iharacatının menedileceği söylenmekte ve bu- nun altın miyarının terki demek olduğu beyan olunmaktadır. Kabinede başvekil ve hariciye nazırı olarak Inukai, dahiliye nazırı M. Makahasi, Maliye nazırı M. Takahasi, bahriye nazırı M. Osumi, Harbiye nazırı ceneral Araki bulunmaktadır. Yeni kabinenin siyaseti, Japon bankasının altın ihtiyat miktarını tenzil ettirmeğe matuf bulunuyor. Evrakı nakdiye fazlalığı pro- gramile bir Seiyukai kabinesinin yeniden teşkil edilmesi geçici ve suri bir faaliyeti tembih ve ikaza hizmet edebilecektir. Fakat vaziyeti yakından takip edenler bir aksül- amelden endişe ediyorlar. Seiyukai'in parlamentodaki za- fiyeti tekâsüf eder gibi görünen siyasi bir fırtınanın müşkillerini iktihama müsait bulunacağına dair olan endişeleri giderecek bir halde değildir. Bu itibarla bu kabinenin mem- leketin hali hazırda cesaretle karşılaştığı mali ve iktisadi vazi- yeti iyi bir tarzda idareye kabiliyetli omilli bir hükümetin meydana gelmesine mevcut rahneyi kapamak maksa- dile teşkil edilmiş bir kabine e umumiyettle zannedilmek- tedir. Yeni kabine bilhassa mali intizaren, * | oturduğu haber verilen e a, e eee am nl © Akşam Tr hava açtı nn Bu Sahahki Tolgraflar akyada hi sahifede ç Geçen fırtınada karaya oturar Istanbul ovapuru (kurtarılmıştır. Gene evvelce karaya oturar Bebek, Morto limanında karaya oturan Selâmet vapurları kurtarı- lamamıştır. Çanakkale civarında Yunan vapurunun vaziyetinden hiç bir | haber yoktur. Bazı vapurlar Karadenize yapı- lacak seferlerini tebir-etmişlerdir. Akdenizde fırtına hafiflemiştir. Bugünkü hava Yeşilköy o rasat Oomerkezinden verilen malümata göre bugün hava az bulutlujolacaktır. Rüzgâr mütehavvil (olarak (o esecektir. Sıcaklık düne nazaran artacaktır. Dün en fazla sıcaklık -5, gece sıfır, bu sabah saat dokuzda 3 derece idi. Trakya ve Anadolunun ekseri yerlerinde havalar açmıştır. Yerli malı (Baş tarafı birinci sahifede ) kuvvetli milletleri (o yerli mala rağbet sayesinde zengin olmuş- lar Oralarda yerli mal kul lanmıyanı ayiplarlar. Geçen gün Fransız gazeteleri büyük yazılarla Fransız oyuncaklarına arız olan buhrandan endişe ile bahsediyor- lardı. Halbuki Fransa dünyanın en zengin, en fazla altına sahip bir memleketidir. Böyle olduğu halde hariçten gelen oyuncaklar için isyan ediyorlar. Memleketimizde yerli mal mefbumunu milli bir ahlâk haline sokmak lâzımdır. Bütün türk vatandaşları bu hu- susta birbirini teşvik etmelidir. “Her koyun kendi bacağından açılır“ diye işi yalnız kendinize inhisar etirmeyin. Bütün dünya a seferberliği oo ilân o ettil. “Sulh Zamanında, fakat iktisadi harp içindeyiz. Bu cihan harbinde türk milleti yeni bir Dumlupınar zaferi kazanacaktır.,, İzdivaç macerası Maceranın hayali olduğu rivayet ediliyor Zengin ve çok kibar bir Ingiliz... kadınile izdivaç edeceği rivayet olunan Rıza Tahsin bey bir müd- dettenberi rahatsız bulunmaktadır. Dün bu izdivaç macerasının katiyen aslı olmadığı ve Rıza Tahsin bey tarafından uydurul- duğu hakkında bir şayia devran etmiştir. Her halde geçen sene şehrimize çok zengin ve kibar bir ingiliz kadınının gelmediği ve ortaya sürülen isimlerin aslı olmadıği muhakkaktır. Şehrimiz otellerinde böyle bir kadının misafir olduğuna dair malümat yoktur. Tünel gişesindeki elbiseler çalındı Tünel gişesindeki bileçilere ai* resmi elbiseler çalınmıştır. Yapılan tahkikat neticesinde elbiselerin o civarda dolaşan Mustafa isminde bir serseri tarafından aşırıldığ: anlaşılmıştır. Otomobil kazası Müskirat inhisarının kamyonu Galatada Bekir isminde birine, çarpmıştır. Bekirin sol bacağı yaralanmıştır. Lalelide şoför Mehmet Ali ida- resinde bir otomobil onbir ya- şında Hüseyin isminde bir çocuğa çarpmıştır. Çocuk muhtelif yerle- rinden yaralanmıştır. Dün geceki yangın Dün gece Beyoğlunda Çakmak sokağında Alekonun evinde man- galdan ateş sıçramak suretile döşeme tutuşmuş ve yanmıştır. Itfaiye yangının büyümesine mani olmuştur.