21 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 RR İİ İİ e e e A m ali 21 Kânunuevvel 1931 Kaçakçılıkla mücadele (Baş tarafı birinci sahifede ) teşkil edilecektir. Teşkilât fırka kumandanlığı o selâhiyetini haiz olacaktır. Gümrük idaresinin as- keri bir şekilde teşkil ettiği muha- faza teşkilâtı da bu vakaya raptolunacaktır. Milli müdafaa vekâletince bu kumandanlıkla tefrik (edilecek zabitanın maaşları Milli müdafaa bütçesinden verilecektir. Kuman- danlığın vazifesi yalnız gümrük kaçakçılığı ile mücadele değildir. İnhisar kaçakçılığı da bu teşkilâtın vazifeleri meyanındadır. Bu teşkilât için lâzım olan 300 bin liranın tahsisatı fevkalâde olarak verilmesi düşünülmektedir. Yeni teşkilât için telefon tesisatı, ayrıca renkli elektrik ziyasile mu- habere işaretleri yapılacaktır. Kâzım paşa Hz. Meclis reisi Kâzım paşa Hz. bugün şebmize vasıl olmuştur. Kâzım paşa, dün de yazdığımız gibi hususi bazı işleri için gel- mektedir. Bir iki gün kaldıktan sonra avdet edecektir. Baş vekilin Rusya seyahati Başvekil Ismet Pş. Hz. Mayıs da Rusya'ya gideceklerdir Baş- vekil Eğe vapurile Istanbuldan . hareket edecektir. Kendisine ha- riciye ve iktisat vekilleri refakat edeceklerdir. Saraçoğlu Şükrü B. Amerikadan Parise geldi Bundan bir müddet evvel Ame- rikaya giden sabık maliye vekili Saracoğlu Şükrü bey oradan Parise dönmüştür. Bir kaç güne kadar şebrimizden geçerek An- karaya gidecektir. Berat gecesi Kânunuevvelin yirmi dördüncü Perşembe günü Şabanın on dör- düne tesadüf ettiğinden yevmi mezkür akşamının (Cuma gecesi) Leylei Berat olduğu Istanbul Müftülüğünden bildirilmiştir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle bulutlu olacaktır. Rüzgâr şimal ve şark arasından esecektir. Bu sabah saat dokuzda hararet 4 dereceydi. Şehrimizde iki yeni rumca gazete Geçenlerde sahiplerinin evsafı kanuniyeleri yeni matbuat kanu- nuna uymamasından dolayı vilâ- yetçe seddedilmiş olan Avyi ve Apoyevamatini gazetelerinin yerine biri sabahları diğeri de akşamları olmak üzere (Proini, Neotera namında iki yeni rumca gazete intişara başlamıştır. Yangın başlangıcı Bu sabah Tepebaşında Mahir hanının üst katından ateş çıkmış- sa da sirayetine meydan verilme- den söndürülmüştür. Londrada garip bir dava Londrada garip ve şayanı dik- kat bir davaya başlanmıştır. Istan- buldan Londraya iki musevi tacir tarafından gönderilen ve 40 bin Ingiliz lirasına sigorta edilen ba- lıların balyeleri Londrada açılınca balyelerden halı yerine paçavra, çuval ve ip çıkmıştır. Sigorta şirketi bu parayı ten- zilâtle vermek istemiş, mesele hukuk mahkemesine intikal etmiş fakat Londradan Istanbula gelen iki sigorta memuru burada uzun uzadıye tahkikat yapmışlar ve bunun bir sigorta (kaçakçılığı olduğunu anlamışlardır. (Şimdi mesele Londrada “ceza mahkeme- sine intikal etmiştir. Gümrük muayenesi Hazineyi zarara sokan memurlar açığa çıkarılacak Ankara, 21 (Hususi) — Gümrük muayene ( usullerine (yapılacak tadilât meyanında araştırma usul- leri de vardır. Bundan sonra gümrüğe gelen. eşyanın üçte biri muayeneye (tabi tutulacaktır. Adliye vekâleti kaçakçılık o mın- takalarında tesis edilecek hâkim- likler için gümrük idaresinden bir proje istemiştir. Verilen cevapta 22 mahal gösterilmiştir. Bunlardan bazılarının tevhidi ile 18 yerde hakimlik ihdası da kabildir. Kaçakçılık hükümlerinin süratle tetkiki için temyizin üçüncü ceza dairesi bu işlerle meşgul olacaktır. Kaçakçılıktan dolayı hazineyi zarara sokacrk olan gümrük me- murlarının vazifelerine nihayet ve- rilmesi hakkında ki lâyiha meclise verilmiştir. Bu gibi memurların gümrük inzibat komisyonları ka- rarile (o vazifelerindon alâkaları kesilecektir. Manisa hastanesi Amerika bankasının mümessili plânla beraber Ankaraya geldi Ankara 20 (Hususi muhabiri- mizden) — Memleketi olan Ma- nisada bir hastahane inşası için bir milyon dolar yani bizim para- mızla iki milyon lira vasiyet eden Musevi o vetandaşlarımızdan M. Eskinazinin vasiyetnamesini infaza memur banka mümessili, Amerikali bir mimar ile beraber, buraya gelmiş ve Manisada inşa edilecek olan bu hastanenin plânmı Sıh- hiye vekâletine tevdi etmiştir. Plân sıhbiye vekâletince tasvip edildikten sonra derhal hastane- nin inşasına başlanacaktır. Hastane kırk yataklı ve fennin bütün terakkiyatile mücehhez olacaktır. Binanın inşasına 200,000 dolar, yani dört yüz bin lira sarfedile- cek , ( 800,000 ) dolar, yani (1,600,000 ) türk lirası da hastanenin idamesi (masrafına tahsis olunacaktır. Sıhhiye vekâ- leti, şimdiye kadar zengin hiç bir vatandaşımızın göstermediği bu yüksek teberruu yapan hayır- perver zatın namını ve hatırasını teyit için hastane dahilinde bir sütun rekzedecektir. Gizli esrar satılan yerler Ankara, 21 (Hususi) — Zabıta esrar satılan ve içilen bazı yerleri birdenbire araştırdı. Cürmü meş- hut halinde yakalananları mahke- meye verdi. Izmirde grip artıyor Izmir, 20 (Hususi) — Şehri- mizde grip hastalığı artmıştır. Maamafih hastalık hafif geçiyor. Denizli ve Aydında beyin hum- ması hastalığı azalmıştır. Denizli havalisindeki dokuma tezgâhlârı Izmir, 20 (Hususi) — Denizli bavalisindeki dokuma tezgâhları- nın kooperatif haline konması için tetkikat yapmak üzere şirketler komiseri İzzet bey Denizliye git- miştir. Izmir şoförleri Halk fırkasına giriyor Izmir 20 (Hususi) — Izmir şo- förleri kâmilen Halk fırkasına | girmeğe başladılar. | Bu Sabahki Telgraflar | Ikramiyeler Kaçak eşya haber veren- lere verilecek mükâfat Ankara, 20 — İnhisara tâbi maddeler kaçakçılarının muhbir ve musadirlerine peşin olarak verilecek olan ikramiyelere dair olan lâyiha meclis encümenlerinde müzakere edilmiş ve son şeklini alarak heyeti umumiyeve sevk- edilmiştir. Lâyiha bütçe encümeninde şu şeklini almıştır: 1 — Kaçak sigara kâğıdı muh- bir ve müsadirlere peşin olarak aşağıda ki nispetler üzerinden ikramiyeler verilir: 50 varak bir defter itibarile bir defterden 1000 deftere kadar beher defter için 2 kuruş, bin defterden fazlasına beher defter için İ kuruş. Ancak kaçak sigara kâğıdının miktarı ne olursa olsun her ihbar ve müsadire defasında peşin olarak verilecek ikramiye 300 lirayı geçmez. 2 — Müskirat maddelerile tak- tir vesaiti ihbarlarında: A — Imalâlhane ve şarapha- nelere inhisar idaresinden mezu- niyet almaksızın mevaddı iptidaiye ithal (o eyleyenleri ve buralarda mevaddı iptidaiye ıslatanları veya tahammur etüirenleri haber veren- ler 5 liradan 100 liraya kadar. B — Sirke ve şarap hakkında- ki müsaaadeler baki kalmak şar- tile bağ, bahçe, dükkân hususi meskenler veya sair mahallerde mevaddı iptidaiye ıslatıp taham- mur ettirenleri haber verenlere 2 liradan 25 liraya kadar. C — Kaçak imbik ve sair taktir aletleri “nakil, müberrit kâğıdı, müberrit tasları taktir aleti haline getirilmiş âdi kazan muhbir ve müsadirlerine hacmi istiabisi 20 litreye kadar olan imbikler için 20 den 40 litreye kadar olanlar için 10 lira ve 40 litreden yukarısı için de beher litre hacmi istiabiye (omukabil 5lira zam suretile ve imbik teferruatından olup imbiği tutu- lamıyan her alet için yalnız 2 lira peşin ikramiye verilir. Bu gibi hallerde peşin olarak verilecek © ikramiyelerin miktarı 60 liaryı geçmez. 3 — Inhisara tâbi olup ta birinci ve ikinci maddelerde 'zikrolunma- yan kaçak maddeleri ihpar eden- lerle müsadere edenlere 1510 nu- maralı kanunun 43üncü maddesinde yazılı ikramiye nispetinin yüzde 30u müsadereyi müteakip peşin veri- lir. Ancak bu yüzde 30 müsadere edilen maddenin kıymetinin ya- rısını geçmez. Muhbirlerle müsadirlere tevdii icap eden İpeşin ikramiyelerir üçte ikisi muhbirlere, üçte biri müsadirlere verilir. Müsadere edi- len mevaddı muhakeme netice- sinde müsaderesine hükümedil- mezse peşin verilen ikramiyeler istirdat edilemez. azami izmir havalisinde ziral vaziyet Izmir 20 (Hususi) — Son yağ- murlar üzerine mülhakatta kâmilen zeriyata başlanmıştır. Tütünlerin mühim bir kısmı satılamıyarak elde kalmıştır. Çifçi kundan çok müteessirdir. Irakta koleraya karşı sıhhi tedbirler Basra 21 (A.A.) — Irandaki koleranın sirayet etmemesi için son zamanlarda konulan tedbirler bugünden itibaren kaldırılmıştır. Fakat Irak hükümeti tarafından vazolunan mahalli tedbirler hali hazırda muhafaza edilmektedir. Hindistanda Genç kızlar da mücadeleye başladılar Dacca (Hindistanda) 21 (A.A.) — Buradaki kız lisesinin müdiresile, Darülfünun talebesinden bir kız ve 16 erkek Bengale emirname- sile bugün tevkif edilmişlerdir. Polis, lisede ve eytamhanede ve bir çok evlerde taharriyat yap- mıştır. Henüz genç yaşta bulunan bir çok kızlar tedhiş hareketine git- tikçe daha fazla iştirak etmek- tedirler. Yeni bir emirname bu hareketi ortadan kaldırmak için meriyet mevkiine konulmuştur. Allahabat, (A.A.) — Yuvarlak Masa konferansında (Hindistan murahhaslarından O birisi (o olan Pandit Nodan Malaviya'nın oğlu Randit (O Krishnakan (Malaviya tevkif edilmiş ve Naini hapisha- nesine konulmuştur. Mançuri harbi Japon askerleri yeniden ilerliyor Mukten 20 (Hususi) — Salâhi- yettar menabiden verilen malü- mata göre Japonlar Mançuride cenubu garbi istikametinde yeni- den ilerlemişlerdir. £ Japonların Pekin hattı üzerindeki Tehingte- kon şehrini ele geçirmek istedik- leri anlaşılıyor. Japonlar Çin kuv- vetlerinin Seddi Çinin gerisine çekilmesini istemişlerdir. Tamirat meselesi Paris 20 (Hususi) — Yakında toplanacak olan tamirat konfe- ransı için Pariste Fransız ve İngiliz maliye nezaretleri memurları ara- sında müzakere ceryan etmektedir. Avusturyada işsizler Viyana, 20. (Hususi) — Avus- turyada işsizlerin miktarı gittikçe artıyor. 300 bin işsiz hükümetten muavenet görüyor. Bundan başka 50 bin issiz vergiden istisna edil- miştir. Bunlara ayrıca yardımda bulunulmıyor. Parisli küçük çocukların Elysâe sarayında kabul merasimi Paris 21 (A.A.) — Reisicum- hur M. Doumer dün sabah Pari- sin alâkaya şayan ve çok çocuklu ailelerine mensup 200 kız ve erkek küçük mektepli çocuğnu Elysöe sarayında ananeye ait merasimle kabul etmiştir. Küçük davetliler “Küçük Dün- ya,, ismindeki tiyatro piyesini bü- yük bir eğlence ile seyretmişler ve müteakiben verilen kahvaltıda hazır bulunmuşlardır. M. ve Madam Doumer, bundan sonra güzel bir Noel ağacının etrafında bulunan oyuncakların tevziine riyaset etmişlerdir. Pariste bir mebus intihabı Paris, 21 (A.A.) — Parisin dokuzuncu belediye dairesinde yapılan teşrii bir intihapta milli ittihattan M.Escudierine yerine gene milli ittihattan M. Baudin intihap edilmiştir. Fenerler idaresi maliye mütehassıslığı Ankara, 21 (Hususi) — Maliye âleti muntazam borçlar mü- vel dürlüğünden tekaüt edilen Hilmi bey fenerler idaresi maliye mü- tehassıslığına tayin edilmiştir. 55 Mali müzakereler Fransız ve İngiliz hazine mümessilleri toplandı Paris, 21 (A.A.) — Ingiliz ve Fransız hazine mümessileri dos- tane bir zihniyetle . aralarında yaplıkları son mükâlemeler es- nasında mali vaziyet ve bilhassa yakında toplanacak olan hükü- metler konferansına ait meseleler üzerinde noktai nazarlarını teati etmişlerdir. Hükümetler arasındaki konfe- ransın mesaisini kolaylaştırmak maksadile karşılıklı bir itilâf ve mütekabil bir iştiraki mesai zih- niyetile hareket edilerek mükâ- lemelere gelecek haftalar zarfında da devam edilecektir. Mısırda Japon dampingi Kahire 20 (A.A.) — Elehram gazetesi Rus dampingine tatbik olunan şiddetli tedbirlerin Japon dampingine de tatbikini talep etmektedir. Bir motör karaya oturdu Izmir 20 (Hususi) — Aris ismin- | deki Yunan motörü şehrimize gaz bırakıp dönerken Çakal burnunda karaya oturmuştur, kurtarılmasına çalışılıyor. Tamirat meselesi ve Amerika Bale 21 (A.A.) — Washington- dan alınan ve kongrenin borçlar meselesinde itilâf kabul etmez bir vaziyet almış olduğunu bildiren haberlerin vüsulünden sonra, ko- mitenin aktettiği akşam celsesi esnasında muhtelif murahhasların noktai nazarlarında mühim bir yaklaşma hasıl olmuştur, Mütahassıslar komitesi, vaziyeti daha fazla bir nikbialikle derpiş. etmektedir. Hususile ve umumi borçlar mes- elesindeki noktai nazar ihtilâflarını birbirine rapteden bir uzlaşmanın meydana gelmek üzere bulunduğu söylenmektedir. Rusyanın Cemiyeti Akvama bir cevabı Moskova 20 (A.A) — Uyuştu- rucu maddelere karşı beynelmilel mücadele mukavelenamesini imza etmeğe mütemayil olup olma- dığına dair Cemiyeti akvamın Sovyet Rusyadan vaki olan sualine M. Litvinof verdiği cevapta gerek bu mukavelenin gerekse evvelki mukavelelerin uyuşturucu madde- lerin suistimalini menetmeğe kâfi olmadığını bildirmekte ve Sovyet Rusyanın eskiden olduğu gibi şimdi de bizzat kendi kanunlarile uyuşturucu maddelerin suiistima- line karşı şiddetle mücadeleye devam edeceğini ilâve eylemekte- dir. Kardeş kavgası Topkapıda Sulukulede Iskender isminde birive kardeşleri, hissedar bulundukları evin bir kısmını bölmek yüzünden kavga etmişler- dir. Kavgada Iskender diğer kar- deşlerini taş ve sopayla yaralamış- lardır. Grisi Bir kadın yaralandı Şoför Nureddinin idaresindeki otomobil Samatyada Atina ismin- de bir kadına çarpmıştır. Kadın ağırca yaralıdır. Bir kamyon tramvaya çarptı Şoför Kâzım idaresindeki kam- yon Beşiktaşta tramvaya çarpmış tramvayın camları kırılmıştır. Rakı vermeyince havaya tabanca attı | Kasımpaşada Hulüsi isminde biri Irani Gani efendiden veresiye rakı istemiştir. Gani efendi rakı vermeyince Hulüsi havaya iki el silâh atmıştır.