21 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Akşam 21 Kânunuevvel 1931 Yakında: Di Irak başvekili Nuri paşa Ankarada bazı müzakerelerde bulunacak Irak başvekili Nuri paşa dün Toros ekspresile şehrimize gel- miştir. Nuri 'paşa İstanbulda bir iki gün kalarak Ankaraya gide- cektir. (Seyahati hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — Istanbula bir kaç gün istira- bat etmek için geldim. Cumartesi günü Ankaraya (giderek iki hü- kümeti alâkadar eden bir iki mesele hakkında müzakerede bu- lunacağım. Ankarada iki hükümet arasında bir ticaret ve ikamet gümrük ve ve iadei mücrimin muahedesi mu- kavelesi akti için müzakerat cere- yan edecektir. Müzakeratın kânu- musaninin 15 ine kadar ikmali ile mukavelenin imza edileceğini ümit ederim. Akti mevzuu bah- solunan mukaveler, mütekabiliyet esasına müstenit olacaktır. Ankara'da bundan başka hu- dutlarda çetelere karşı ittihaz edilecek tedbirler etrafında Türk bükümeiile temasta bulunacağım. Ekseriyetle yaz mevsiminde faa- liyette bulunan çetelerin tenkili ve hudutlarımızda emniyet ve asayişin temini için bir itilâf akti de mevzuu babistir. Hudutlardaki kaçakçılıktan biz de müştekiyiz. Kaçakçılar bize de size geldikleri yerden geli- yorlar. Kudüs'teki kongreden resmen malümatımız yoktur. Bağdatta. Iraktan bu kongreye iştirak eden- lerin hükümetle münasebeti ol- madığına dair bir tebliğ neşredil- miştir. Bu kongre, tahminime göre, muhtelif memleketlerdeki müslüman cemaatlerinin hususi bir içtimaıdan ibaretti. Mısırda işsizlerin tahriri Kahire 20 (A.A.) — Pahalılıkla mücadele için teşkil olunan ko- misyon işsiz amele ve zürran miktarını tesbit için bir tahrir yapmağa karar vermiştir. İşsiz- lerin miktarı diğer memleketlere nisbeten az ise de bu hale karşı tedbir alınmak lüzumu şimdiden bissedilmeğe başlanmıştır. X Teyfik Fikret için bir abide— Galatasaray lisesi talebesi mek- tebin inkişafında büyük hizmetleri görülen Tevfik Fikretin hatırasını muhafaza için mektebin bahçe- sinde bir abide vücude getirmiş- lerdir. Abidenin üzerinde Tevfik Fikretin ismi ve eserlerinden bazı parçalar yazılmıştır. Boşanma zamanı! Ya ilk sene yahut 15 ile 20 sene sonral “İzdivacın ilk senesi, ekseriyetle karı koca hayatının en mesut fa- kat bazende en tehlikeli senesidir. Birbirine zıt ve mübayin fikirler, daha izdivacın ilk senesinde, baş gösterir. Londra'da talak davalarile meş- gul hakimlerden biri, senelerce süren hakimliği zamanında verdi- ği talak kararlarının bir istatisti- gini neşreylemiştir. İngiliz haki- minin iddiasına göre, izdivaç rabıtasını kesmek arzusu beni ya izdivacın ilk senesinde, yahu: on beşinci ile yirminçi senesi arasın- da baş gösterirmiş. MAJİK hk U-P Fransızça sözlü film. MICHEL SİMON ve JANIE MARESE tarafından muktebes ve Viyana'da o KISA HABERLER Xx Hâmit bey dün Ankaraya gitti — Belediye reis muavinler- rinden Hâmit B. belediyeye ait bazı işleri takip için dün Anka- raya gitmiştir. * Şoförlerin kıyafeti — Şoför- lerin bir örnek elbise giymeleri tekarrür etmiştir. Belediye bu hususta bir talimatname hazırla- mağa başlamıştır. * Otobüsler sigortaya kona- cak — Şehir dahilinde işliyen otöbüslerin sigortaya konması için belediye oalâkadarlara tebliğat yapmıştır. Bu hususta bir mühlet verilecektir. * Yeni otobüs hatları — Eminönü - Cerrahpaşa ve Koca- mustafa paşa arasında otobüs işletmek üzere izin alınmıştır. Hat bugünlerde açılacaktır. Eminönü-Rami arasında işlemek üzre ikinci bir otobüs imtiyazı alınmak üzre belediyeye müraca- at edilmiştir. * Arzuhal encümeni— Meclis arzuhal encümeni reisliğine Gire- son mebusu Münir ve mazbata muharrirliğine OMuğla meb'usu Nuri beyler intihap edilmişlerdir. * Adana'da marul çıktı! — Adana'da marul çıkmış ve tanesi 4 kuruşa satılmağa başlamıştır. Adanada turuncun on beş tanesi kuruşadır. »* Bir grup daha kâğıt fabri- kası açmak istiyor — Bir ecnebi grup daha memleketimizde kâğıt fabrikası vücude getirmek için tetkikata başlamıştır. Bu grubun iki mühendisi de şehrimize gel- miştir. Memleketimizde kâğıt fabrikası vücuda getirmek için halen üç ecnebi grup tetkikat yapmaktadır. Söylendiğine nazaran tam teşek- küllü bir kâğıt fabrikası tesis edebilmek için 1,5 milyon liraya ihtiyaç görülmektedir. X* Yumurta ihracatı— Yumurta ihracat tacirleri dün ihracat ofisinde toplanmışlardır. Bu içti- mada Ofis tarafından hazırlanmış olan yeni yumurta ihracatı nizam- namesinin müzakeresine devam edilmiştir. Yumurta ihracatımız son zamanlarda muhtelif mühim hâdiseler karşısında bulunmakta- dır. Beynelmilel yumurta ticare- tinde damga esasının kabul edil- miş olması, Fransanın yumurta ithalâtını kontenjana tabi tutması gibi mühim hadiseler bu meyan- dadır. Yeni nizamnameye büyük bir ehemmiyet atfedilmektedir. Suriye gümrük resimlerini arttırıyor Adana, 20 (A.A.) — Beruttan bildiriliyor : Suriye ve Lübnan gümrük resimlerini yüzde on beş nisbetinde arttıracaklardır. SİNEMASINDA G.dela Fouchardiere'in eserinden muktebes 23 Kânunuevvel Çarşamba akşamı MELEK SiNEMASI (Academie Française)e mensup EDMOND ROSTAND'ın eserinden SHOENBRÜNN muazzam, fevkalâde lüks ve muhteşem le NAPOLEON'un OĞLU (CAIGLON) filmini takdim edecektir. Mümessili: (Comedie Française) den JEAN WEBER Biletler şimdiden satılıyor. E K sarayında çevrilen Yerlerinizi tedarik ediniz. Hazırlık maçı Fenerbahçe, G: Galatasaray mubhteliti 5 - İtalyan 1 Dün Taksim stadyomunda Fe- nerbahçe - Galatasaray muhteliti son eksersiz maçını şehrimiz Ital- yan birinci takımiyle yaptı. Muh- telit takım yine bir kaç mühim oyuncusundan omahrum olarak sahaya çıktı. Oyunun birinci haftaymı bazen Italyanların hücumu, bazen de muhtelitin hücumiyle geçti ve Italyanlar bu haftayımde bir gol attılar. Ikinci hafaymda ise muhtelit takım kendini toparlıyarak haki- miyeti eline aldı ve birbirini mü- teakip 5 gol atmak suretile oyunu 5-1 muhtelit lehine neticelendirdi. ingilterede futbol maçları Londra 20 (A. A.) — Birinci küme İngiliz takımları arasındaki maçların neticeleri şunlardır : Astonvilla - Blakburne 1-5, Bolton - Everton 2-1, Chalsea - Birmingham 2-1, Grimsby - West- bronwich O - 0, Huddersfield - Blackpool 5-0, Leicester - Ports- mouth 1-0 (Meydanı terkederken) Liverpool - Derby 1-1, Middels- bourgh - Arsenal 2-5, Newcastle - Sheffield United 5-3, Shefield Wednesday - Manchester City 1-1, Westham - Sunderland 2-2. Iskoçya birinci küme takımlari maçlarının arasındaki neticeleri şunlardır: Air Drieonians-Kilmarnock o 0-2 Ayr United-Ralkirk 2-0 Celtic-Letih 6-0 Cowdenbeath-Aberdeen 2-1 Dundee-Rangers 4-2 Hearts-Dundee United 5-0 Motherwesli-Ouenspark 4-1 Partick-Morton 1-0 St-Mirren-Ciyde 3-1 Third Lanark-Hamilton 4-1 Gano - Otomobil sürat yarışı Londra, 20 (A.A.) — İngilizler, harici motörlü Cano - Otomobiller sürat rekorunu Italyanlardan al- mışlardır. Bunu temin eden Mr. Sowos'de Medina nehrinde bir deniz mili mesafeyi saatte vasati 55,33 mil süratle katetmeğe muvaffak olmuştur. Eski rekorun sahibi Italyan Dacco olup aynı mesafeyi 54,16 mil süratle katetmişti. Evvelki rekor Garde gölünde tesis olun- muştu. Kahirenin imarı Kahire 20(A.A ) — Belediye şehrin tezyini için önümüzdeki sene bütçesine 300,000 Mısır li- rası tahsisat vermiştir. Mümessilleri; Ayrıca: ( KIRMIZI Çimento sarfiyatı Fabrikalar istihsalâtı azalt- mağa mecbur kaldılar Çimento sarfiyatı gittikçe azal- maktadır. Bu yüzden fabrikalar faaliyetlerini tahdit etmişlerdir. Çimento trüstünde salâhiyettar bir zat diyor ki: — Çimento sarfiyatını yalnız şehrimizdeki ( inşaatla (o ölçmek doğru değildir. Asıl sarfiyat daha vasi mıkyasta nafıa işlerinde olurdu. Bu işler durduğu için istihsalâtı tahdit ettik. Fabrikalardan yalnız Bakırköy işliyor. Kartal fabrikası bir ay sonra tekrar işe başlıya- caktır. Hariçten memlekete giren çi- mento gittikçe azalıyor. (Yeni fabrikalar açıldıktan sonra mem- leketimize 50 bin ton noksan çimento girmiştir. Çimento trüstünün ihtikâr yap- mak için teşkil edildiğini söyle- mek hatadır. Fabrikaların birleş- mesindeki sebep daha iyi mal çıkarmak içindir. Böyle buhranlı zamanlarda ayni malı çıkaran müesseselerin birleşmesinde çok faideler vardır. ,, Çimento trüstündeki salâhiyet- tar zatın “ihtikâr yoktur, ifade- sine rağmen, ibtikâr olduğu söylenmektedir. Raşit Saffet bey şeretine bir ziyafet Şehrimizde Fransızca çıkan bazı gazeteler İzmit mebusu Reşit Saffet beyin gazetecilik hayatının 25 inci yıl dönümü münasebetile dün bir ziyafet vermişlerdir. Reşit Saffet bey 25 sene evvel Levant Haralt gazetesinde (o mubharrirlik etmiş fakat sonra memuriyet hayatına girmişti. Bu sabah Jurnal Doryan, dünkü ziyafetten (o bahsederken ecnebi lisanlarile çıkan gazetelerin Turing klübün (himayesi altında bir cemiyet teşkilini düşündüklerini yazıyordu. Bu haber doğru değil- dir. Yalmz Reşit Saffet bey Turing klübün matbuat propgan- da şubesine ecnebi muhabirlerin de alınmasını istemiştir. Hicaz ve Yemen arasında itilâf Adana 20 (A.A.) — Beruttan bildiriliyor: Hicaz ve Yemen hü- kümetleri arasında tam bir itilâf hâsıl olmuştur. Bu itilâf muci- bince Arıdağı mıntakası Yemene bırakılmıştır. Yumurta ihracatımız Yeni liste sene başından itiba- ren tetkik olunacaktır. Yvmurta ihracatımız da bu tarihten itibaren başlıyacaktır. Fransa hükümeti yakında kon- tenjan listesini neşredecektir. Bu listede bizi en ziyade yumurta alâkadar etmektedir. Noel ve Yılbaşı münasebetile ELHAMRA Sineması HAROLD LLOYD'un bu sene görülecek yegâne sözlü filmi EVELALLAH eserile bir neşe ve kahkaha haftası tertip ediyor. Bu film o kadar şendir ki baş dönmesi veriyor! 1! 23 Kânunuevvel Çarşamba Akşamı reza Bugünden itibaren MM İ LLİ VOLGA SAHİLLERİNDE Tolstol'nin meşhur eseri LUPR VELEZ - JOHN BOLES'in temsili muazzamları sözlü, şarkılı büyük film. BULUT ) TiM MAC KOY'un Matineler: 2,30 - 4,30 Suvare 9,30 sergüzeşt filmi sinemada Önümüzdeki 23 Kânunuevvel Çarşamba akşamı saat 21,30 da: FRANSIZ TiYATROSUNDA ATİNANIN MİLLİ OPERA Trupu'nun ilk temsili olarak Verdinin en meşhur şaheseri: LA TRAYViIATA Noel münasebetile Cuma, Cumartesi ve Pazar günleri saat 16,30 da matine İğ Yarın akşam : saat 21,90 la İstanbul Belediyesi ONLAR ERMiŞ ŞehirTiyatvosu kn N komedi 3 perde | Yazan : G. Feydau Tercüme eden: i Li Vasfı Rıza ve my TU MAYA Talebe gecesi Yakında : Teşekkür Ufulile bütün ailemizi matemlere gark etmiş olan sevgili zevç ve pederi- miz İmam zade Raşit beyin cenaze merasimine bizzat gelmek suruetile kederlerimize iştirak eden rical ve zevatı muhteremeye, polis, jandarma, askeri müfrezelere ve bunların âmir ve kumandanlarına tahriren ve telefonla beyanı taziyet eden zevata ayrı ayrı cevap vermeğe teessürümüz mani oldu- ğgundan muhterem gazeteniz vasıtasile teşekküratımızi takdim eyleriz. Mahtumu (Damadı Yunus Nurullah Sami Ailesi Kooperatifçilik Gemiyet bir propaganda mecmuası neşretti Darülfünün kooperatifçilik ce- miyeti, kooperatifçilik diye bir mecmua çıkarmıştır. Bu mecmua propaganda için mekteplere alâ- kadar yerlere dağıtılacaktır. Koo- peratifçilik (ocemiyetinin bundan başka ne iş yapacağı belli değil- dir. Bu mesele hakkında cemi- yetin idare (Oheyeti (o âzâsından Ayni zada Hasan Tahsin B. bir muharririmize şu izahatı ver- miştir: — Kooperatifçilik cemiyeti daha ziyade ilmi bir cemiyettir. Kooperatifler bizden bir şey so- rarlarsa kendilerine cevap veririz. Cemiyet memleketimizdeki koo- peratif hareketini tanzim eden bir yeylir. e. Belediye yıllığı basılıyor Mükemmel surette tanzim ve dahiliye vekâletince takdir edilen 930 Belediye yıllığı yakında ba- sılacaktır. Bundan başka 931 yıl- lığının da hazırlanmasına baş- laşnmıştır. üremi Yunan işsizlerinin nümayişi menedildi Atina, 18 (Husesi) — Yunan hükümeti, Yunan işsizlerinin icra- sına karar verdikleri nümayişin asayişi ihlâl eder korkusile, açık bir yerde icrasını menetmiştir. Işsizler, isterler ise ancak kapalı bir yerde içtima edebileceklerdir. Seyide 1 i 1 h een 6