21 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Kânunuevvel 1931 AKŞAMDAN AKŞAMA Şuaraya kafiye dersi Basılan kitaplar arasında en çoğunun şiir kitapları olmasına rağmen, bunların da çoğunu vezin ve kafiyelerinde bozukluklar gö- rülmesi münasebetile, o şuaraya medar olsun diye, dünkü ya- zımızda aruz, hece o vezinle- rinden ve serbes (mısralardan bahsetmiştim. Bugün de kafiyeyi anlatacağım. Gerçi anlatacağım şeyleri, orta mektep talebesinin dikkatlileri bilir amma, şiir mec- muası neşretmek ve şarkı beste- lemek O cesaretini (o kendilerinde ören şuaradan bir çokları ka- iyeyi bilmiyor. Bunu, eserlerile isbat ediyorlar. Meselâ: “ Ge- liyorum , ile o“ gidiyorum, u alt alta getirdiler kafiye oldu zannediyorlar . Halbu ki, her iki kelimenin de “iyorum,, diye bit- mesi, bunların kafiye olmalarını istilzam etmez. Zira, “iyorum,, in- tihası, malüm olduğu üzere, “ge- liyorum,, da da, “gidiyorum,, dada ayni sözdür. Aynı sözün alt alta konulmasından kafiye elde edilmez. Iki mısram sonunda da “adam,, kelimeleri tekrarlansa, o mısralar mukaffa sayılmaz. Bu takdirde “adam,, kelimeleri, “kafiye,, değil, “redif,, olur. “Redif,, ten evelki sözün “kafiye,, olması icap eder. Imdi, bakalım. “iyorum,, dan evel ki söz “kafiye, midir? Hayır: “Gel,, le “git,, müteşabih değildir. “ Gel ,, in kafiyesi, meselâ, “del, dir. “Deliyorum ,, , “geliyorum, a kafiye olur. Keza “yükseliyorum,, da olur. Ve, Edebiyatı cedideden itibaren, tekmil şuara, “ yükseli- yorum ,, şeklindeki kafiyeyi “de- liyorum ,, a tercih ederdi. Zira,“ deliyorum ,,, “geliyorum,, un mukayyet kafiyesidir. Mukay- yet kafiye “Refik , le “ Vefik, , yahut “Veli, ile “Deli,,, yabut “etek,, le “petek,, gibi biribirine pek benziyen kafiyelerdir ki, basmakalıp addolunurlar, Makbul sayılmazlar. “ Geliyorum ,, un bir nesil evvelki şuaraca tercih olacak kafiyesi meselâ “rum,, , “kurum, , “ Erzurum ,, , “yavrum, , ilh, gibi kafiyeleridir. Zira, fülle bir ismin yahut bir sıfatın kafiye yapılması, bir filin bir fiille kafiye yapıl masına terçih edilir. Şuaranın ve güftekâranın kafi- yeleri doğru yapmaları için bu kadarcık izahatı okumaları kâfidir; zannederim, Bakın: Nekolaymışl Hadi kuzum, şukadarcık şeyi öğ- reni verin, ne olursunuz üstatlar| (Va - Nü) $işe fabrikası Şehrimizde bir şişe fabrikası açılacağından bahsetmiştik. Aldı- ğımız malümata göre bu fabrikayı açacak grupla Müskirat inhisar idaresi arasında bir ihtilaf çık- mıştır. Grup inhisar idaresinin her sene bir milyon şişe almasını ileri sürmüştür. Diğer taraftan söylenildiğine göre müskirat inhisarı bir şişe fabrikası açmak niyetindedir. Evsahibi — Size misafirlerimi tanıttım Amca Bey, şimdi şöyle salonda istirahat buyurun...... Akşam Belediye mesaisi Esbabı mesalih öğleden sonra kabul edilecek Vali ve belediye reisi Muhiddın beyin evvelki sabah belediyede ani bir teftiş yaptığını yazmıştık. Muhiddin bey, belediyede devam meselesini halletmek ve memur- ların çalışabilmelerini temin etmek üzere yeni tedbirler | almıştır. Evelce olduğu gibi ( belediye dairesine (o sabahları hariçten kimse alınmayacak, ashabı mesa- lih ancak öğleden sonra beledi- yeye kabul edileceklerdir. Bundan başka devam cedvelleri badema kalemlerde bulunmayacak ve belediye dairesindeki büyük kapıda bir masa üzerine konan devam cedvelleri memurlar tara- fından imza edilecektir. Devam cetvelleri sabah saat 9 da, öğle tatilinden sonra saat birde ve akşam tatilinde olmak üzere gün- de üç defa imza edilecektir. Devam cedvelleri bizzat Muhiddin bey tarafından tetkik edilecektir. Bu kararın tatbikine dün sa- bahtan itibaren başlanmıştır. Be- lediye dairesine konan bir polis, hariçten gelenleri almamaktaydı. Bu suretle bir çok kimseler, işlerini takip etmek üzere öğle- den sonra belediyeye gelmeğe mecbur olmuşlardır. Tebeddüller Belediye iktisat müdürü mezarlıklar müdürü oldu Belediye erkânı arasında bir müddet evel yapılan değişiklik- lerden sonra daha bazı tebeddü- lât yapılacağı söylenmişti. Bir aralık, bu rivayçtlerin arkası kesildi. Fakat dünden itibaren bu şayıalar kısmen olsun tahak- kuk etti. Belediye iktisat müdür- lüğüne mezarlıklar müdürü Sü- leyman, mezarlıklar müdürlüğüne de iktisat müdürü Kemal Ömer beyler nakil ve becayiş edilmiş- lerdir. Bu gün yeni vazifelerine baş- lıyacaklardı. Bu tayinleri diğer tebeddülâtın takip edeceği mu- hakkak görülüyor. Fuhşa tahrik cürmü Geçenlerde Beyoğlu polis mer- kezi bir takım genç kızları fuhşa teşvik cürmünden Hayriye ismin- de bir kadını yakalıyarak mah- kemeye vermişti. Beyoğlu sulh ceza mahsemesinde yapılan mu- ŞEHİR HABERLERİ Otobüs sürati Motosikletli memurlar takibatta bulunacaklar Şehir içinde işleyen ootobüsle- rin bazen baş döndürücü bir süratle gittiklerinden sık sık şi- kâyet ediliyor. Şimdiye kadar zabıtaca alınan tedbirler beklenen faideyi vermemiştir. Geçenlerde bir otobüsün Tak- simden İstinyeye kadar 12 daki- kadağgittiği görülmüştür. Belediye kazalara mani olmak için otomo- billerle otobüslerin işledikleri sa- halarda motosikletli (o seyrüsefer memurları bulundurarak muayyen haddinden fazla süratle giden otobüsleri mürakabe etmeği dü- şünmektedir. Vecihi beyin üçüncü konfransı Tayyareci Vecihi bey bugün (pazartesi) saaton altıda Feyziati lisesinde tayyarecilik (o hakkında bir konferans verecektir 1 Aylık abone 150 kuruş Muhterem karilerimize bir kolaylık Bugünden itibaren abone tarifemize 150 kuruş mukabi- linde bir aylık abonmanı da ithâl ediyoruz. Aylık aboneler bir gazete idaresi için fazla külfeti isti zam ettiği halde sırf gazete- mizi okumak istiyenlere azami teshilât göstermek maksadile idaremiz bunu kabulde tered- düt etmemiştir. Gazetemize bir aylık abone kaydedilecek muhterem oku- yucularımızdan ricamız: 150 kuruştan ibaret olan abone ücretini müddetlerinin hilamından fi evvel ve vakti zamanında idaremize fi göndermek, Aksi takdirde gazete irsalâtında teahhur vukubulur ki fi bunu muhterem kari'lerimizin de Hi B arzu etmiyeceklerinden eminiz. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi BemrLik 1400 kuruş ( 7700 kuruş GArLır 750 > 1450 > SATLIK 400 > 300 » lâyık 150 > e may” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM Maresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Şaban 11 — Kasım: 44 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı Elektrik tesisatı 1931 senesi tesisatı ikmal edildi Nafia vekâleti ile elektrik şir- keti arasında yapılan son muka- velede Anadolu yakasının elektrik- le tenviri için verilen 3 senelik mühletten 1931 senesine ait işler, tamamlanmak üzeredir. Şirket şimdiye kadar Büyükada- dan başka şu yerlerin de tesisa- tını tamamlamıştır. Beylerbeyinin yâmilen Çenkelköyünün de kıs- men tesisatı bitmiştir. Bu tesisata ait projeler nafıa vekâleti ve belediye tarafından tastik edildikten sonra bu yerlere çereyan verilecektir. Şimdiye ka- dar bir çok evler cereyan almak üzere şirkete abone olmuşlardır. Çengelköyü ile Beylerbeyine cere- yan vermek bir gün meselesidir. Üsküdarda Selimiye, Salacak, Bağlarbaşının da tesisatı tamam- lanmış ve cereyan verilmiştir. Vaniköy ile Kandillinin tesisatı evvelce o vardı. Bundan başka Kadıköy, Kalamış, Fenerbahçede tesisat bitmiş (ve şimdiye kadar cereyan verilmiyen mıntakalara elektrik cereyanı verilmiştir. Bu suretle 1931 senesi tesisatı bu- nunla bitmiş oluyor. Diğer sene- lerde (O yapılacak (o tesisata ait program yakında tamamlanacaktır. Memur sicilleri Belediyede de fişler tanzim edilecek Hükümet, bütün devlet me- murlarının sicillerini tanzime karar vermişti. İstatistik umumi müdür- lüğünden gelen bir emir üzerine belediye memurlarına ait te bir memurin istatistiği tanzim edile- cektir. Bu istatistiklerde memurların ailevi vaziyetleri, çocuk miktarı, doğum, ölüm nispetleri irae edi- lecektir. Bunun için matbu fişler yapılacak ve bu fişler 15 kânu- nusaniden itibaren doldurulmağa başlanacaktır. Asılsız bir haber Çekoslovakya reji idaresinin bizden tütün almıyacağına dair bazı haberler çıkmıştır. Ihracat ofisinden verilen malümata göre bu haber yanlıştır. Edirnekapı şehitliği Edirnekapı şehitliğinin tanzimi için belediye ile şehitlikleri imar Yoğurt ağacı Ne güzel, ne derin, ne fev- kalâde Anadolu nükteleri var.. Bilhassa ne samimi... Anadollu ilk görünüşte belki düz, nükte tarafı az gibi görünür. Fakat o nüktesinde de ne samimidir.. Bir tanesini aynen alıyorum: Alaşehirde idik... Bir kaç arka- daş bir gün bir köye indik.. Bir genç kız bize yoğurt getirdi. Bakracın içine baktık.. Yoğurdun içine küçük bir kıl parçası.. Ama pek küçük.. Arkadaşlardan biri: — Kıl varl. diye kulağıma ses- lendi.. Bunu genç kız işitmiş olacak ki gülümsedi, arkadaşıma döndü; — Efendi dedi onun ağacı kıllıdır.. — Ne mükemmel değil mi? Yoğurt ağacıl Bir şehirli kafasile kırk gün kırk gece bunu düşün- seniz bulamazsınız. Anadollu espri,nükte cihetinden şehirliden çok zengindir. Çok daha incedir. Hikmet Feridun Inşaat ihtilâfı Hakemlik yapacak mühen- disler Ankaray gittiler Ankarada inşa edilen ziraat bankasının inşaatında bazı hata- lar görüldüğü için nafia vekâleti . ile müteahhit arasında çıkan ihti- lâfın halli hakeme havale edilmişti. Bu meselede hakemlik etmek üzere İstanbul belediyesi (fen heyeti müdürü Ziya, belediye fen müşavirlerinden ve mühendis mektebi müdürlerinden Burha- neddin, belediye beton arme şubesi müdürü Ziya beyler Anka- raya gitmişlerdir. Gece hırsızları Arap Ali ile Kemal yakayı ele verdiler Geceleri şehrin muhtelif semt- lerinde hırsızlık yapan kumpanyalar hakkında zabıte şiddetle takibata devam etmektedir. Hemen her gün bunlardan bir kaçı yakayı ele vermektedir. Polis ikinci şube müdüriyeti bunlardan ikisini daha yakalamıştır. Arap Ali ve Kemal isimlerinde olan bu iki kişi bir kumpanya halinde çalışarak bir çok soygun- culuklar yapmışlardır. Zabıta tahkikatı neticesinde bu iki gece hırsızının şimdiye kadar bazı semtlerde yapılan ve failleri bulunamıyan bırsızlık vakalarının da failleri oldukları anlasılmıştır. © Polis Zinci şube müdiriyeti bunlar Ohakkında lâzım gelen tahkikatı ikmal ederek ikisini de hakeme neticesinde Hayriyenin (BE. 1249 239 728 948 1 149p) cemiyeti teşriki mesai etmiştir. |evraklarile birlikte adliyeye vermiş, cürmü sabit olduğundan bir hafta |) Va 54 722 1212 1481 16,43 1822 $ğİ Şehitliğin bordürleri bugünler de | müstantiklik (tahkikata vazıyet hapse mahküm edilmiştir. inşa edilecektir. etmiştir. - lr , Seg A. B. — Teşekkür ederim mi- rim, bari şu salon eşyasını da bana tanıtsanız da hangisi masadır, hangisi koltuk öğrensem!|..