25 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahile 10 KE o Akşam Si ağ 25 Kânunuevvel 1931 MAHKEMELERDE | O . . |e MEMLEKET HABERLERİ Hlerife bir bak ts ttan yapılan ipek taklidi kumaşlar | izmirde belediyenin gözün katil görsüni,, Fi — e — & ERE faaliyeti Maruf çetenin (o muhakemesi İ Izmir 22 — Bura gazeteleri yapılıyor . Salon tıklım, tıklım f p belediyenin icraatına dair bir dolu, sağlı sollu localar sardalya kutusu gibi istif halinde.. İçeride yer bulamıyanlar grup, grup koridorda bir aşağı bir yukarı dolaşıyorlar. Gözleri hep salonun kapılarında, bir kişi çıktımı beşi altısı birden itişe, kakışa içeriye hücum ediyorlar. Arada bir ta derinden boğuk, boğuk avukatın sesi duyuluyor: — Reis beyefendi, huzuru âdilânelerinde bazı şuhudun müte- nakız ifadâtile de sabit olduğu veçhile, müekkilim tevarihi muh- telifede.. Ilh..,, Kapının yanında paltları omuz- larında, kasketleri yana yıkılmış “iki delikanlı kulaklarını sesin gek diği tarafa çevirmişler fısıldaşr- yorlar. ” — Hay sesini seveyim. Can kurtaran mübarek, can kurtaran. Şu abukatlar olmasa yok mu ya, yamandır halimiz. Biz kendi halimize kalsak iki Jâfı yanyana getirip te konuşma- sını beceremeyiz.. “ Bilir misin âbicim, bizim aşıra- mento dalgasında fabukatım nasıl kurtarmıştı beni? Pala bıyıklı, belleri kuşaklı iki ağa da, reisin bu kadar lâkırdıyı nasıl dinlediğine hayret ediyorlar. Kısa boylu şişmancası bıyıkla- rını kıvıra kıvıra: — Te be hemşerim, - diyor - ne biçim kafa vardır bu reizde?. Abukat biteviye süler, o durma- dan katil süler, - müddeiumumiyi göstererek - te şu gözlüklü efendi süler, reis epsini dinler, nasıl alır kafası bu kadar sülemeyi? Öteden kır bıyıklı melon şap- kalı birisi lâfa karışıyor: — Sanarsam ireize şaşursun, bu adam senin ağnadığın gibi değildir. O kerte incecik işleri fikir ederkim, şaşurtur da galırsın. Leb demeden leblebiyi ağnayıve- rir ağzınğdan. Adamı garşısına tiker de eyleside bir sival eder ki, her ne suç ki işlemiş isen hiç birine inkâr gelemezsin, guşlar gibi çatır çatır ağnatırsın hepisini. Koridorun öbür başında birisi arkadaşının koluna asılmış, telâşlı, telâşlı soruyor : i — Gördün mü herifin suratını? — Nasıl göreyim a birader ?. Ben orada burnumun ucunu bile göremiyordum. Ayaklarım çiğnene, çiğnene pestile döndü, üstelik bizim gözlükte gürültüye gidi- yordu. Diğeri daha fazla çekerek: — Hay aptal hay. Bu kadar bekleyip de herifin ( suratını görmeden gideceksin ha ?!, Allah aşkına gel, herife bir bak da gö- zün katil görsün. Hem de eşki- yacı herif, lâf değil bu. Şişman birisi gazetecilere tahsis edilen balkonun kapısına vurarak hiddetli hiddetli söyliyor. — Olur rezalet değil be yahu, gazetecilikle zerre mıktar dahi alâkası olmıyan yarü ağyar locayı işgal etmişler, üstelik kapıyı da kilitlemişler. Dikkat etmeli efen- dim, buraya gazeteci olmıyanı sokmamalı. Bir genç yanına yaklaşarak: — Affedersiniz -dedi- zatı âliniz gazeteci misiniz? Şişman zat bıyık altından güldü, » — Sus mirim, gazeteci değilim amma gürültü ile kapıyı açtıra- bilirsem sen de beraber girersin. * Hâlâ kapıyı yumrukluyor. CR, Pi J di) ! © Sani ipekçilik son zamanlarda bir çok memleketlerde, bilhassa İngilterede çok ilerlemiştir. Suni ipek nebattan yapılır. Bu nebat kesilip parçalanıyor, hararet içinde bırakılıyor. Sonra hamızı kibrit ile mua- mele görerek iplik haline sokuluyor. Bu ipekler terbiye edilerek çileler yapılıyor. Yukarıki resimde bu mubtelif ameliyeler ve ortada suni ipekten bir kat elbisz görülüyor. Suni ipek uzaktan parlak görün- mekle beraber dayanıklı değildir. Bu suretle bizim gibi ipek yetiştiren memleketlerde buna ihtiyaç yoktur. Nev Yorkta şehir ortasında müsademe Amerikada Nev Yorkta 107 inci caddede içki kaçakçıları arasında bir müsademe olmuştur. Müsade- menin vuku bulduğu evin önünde oynıyan çocuklardan beşi kurşun isabetile ölmüştür. Resimde görülen araba kurşunlardan delik deşik olmuştur. Amerikada içki kaçakçıları arasında vakit vakit müsademeler . | olmakla beraber şehir içinde böyle feci bir hadise görülmemişti. Bu vaka bütün Amerika efkârı umumiyesıni heyecana düşürmüştür. Gazeteler kaçakçılara karşı şiddetli tedbirler alınmasını istiyorlar. |, kumandanı Ahmet Tevf cetvel neşrediyorlar, - Bu cetvelde belediyenin son . günler içinde neler yaptığı izah ediliyor. Bunları aşağıya kaydediyorum: Temiz olmadıkları. için bazı ahçı dükkânları ile helva imalât- haneleri belediyece seddedilmiştir. Mahlüt süt satan bir sütçünün sütleri müsadere ve kendisi tec- ziye edilmiştir. Sokaklarda dilenen bazı dilen- cilerin hakikaten muhtaç vaziyette oldukları görülmüş, bunlardan üçü belediye zabıtasınca Darülâcezeye gönderilmiştir. Numarasız oldukları görülen 3 süs köpeğinin sahipleri zabıtai belediye memurluğu tarafından tecziye edilmiştir. Belediye nizamatına muhalif olarak sokakta odun kesen bir şahis zabıtai belediyce tecziye edilmiştir. Sinemalarda sigara içen iki kişi tecziye edilmiştir. Şehrin o muhtelif o semtlerinde şeraiti sıhhiyeye riayet etmedik- leri görülen 62 esnaf belediyece tecziye edilmişlerdir. Kuduz mücadelesine belediyece devam olunmakiadır. Merkez ve Alsancak mıntakalarında 40 köpek itlâf edilmiştir. Izmir ayakkabıcılar cemiyeti âzası çoğalıyor Izmir Ayakkabıcılar birliğinin mukayyet âzası gün geçtikçe faz- | lalaşmaktadır. Şimdiye (okadar kaydolunan âza adedi ( 800 ) ü geçmiştir. Kayıt muamelesi devam etmektedir. Birliğin Nazilli, De- nizli, Muğla, Akhisar şubeleri açıl- mış, faaliyete geçilmiştir. Saray- o ! köyde de birliğin ( Ustabaşılık ) şubesi açılmıştır. Ayakkabıcılar Birliği; en kuv- ! vetli o teşekküllerimiz o meyanına girmiştir. Dokuz ay içinde Italyaya ihracat Bu senenin ilk 9ayı içinde izmirden Italyaya şu kadar ihra- çat yapılmıştır: Yumurta 1931 ilk dokuz ayında 70875 kental, keten tohumu 14183 kental, zeytin yaği 171404 kental, yıkanmış yün 3367, kıl 34, halı 255, kuru koza 26, demir, çelik (o hurdaları 30230, debağatte, boyacılıkta müstamel maddeler 5008, yulaf 36160, yağlı. tohumlar 1062, paçavralar 1475 ki ceman 337,013 kental eşya ihraç eylemiştir. Kredi koopratitleri günden güne çoğalıyor Izmir, 22 — Vali Kâzım paşa kooparatif faaliyeti, köy mek- tepleri inşaatı hakkında şu beya- natta bulunmuştur; — Vilâyet ( dahilinde edilen kredi kooperatifleri gün geçtikçe Okuvvet bulmakta ve çoğalmaktadır. Önümüzdeki sene kooperatif miktarı 87 yi tutacaktır. 930 senesinde 39 yerde koope- ratif teşkil edilmişti. 931 senesinde 14 tane daha teşkil olunmuştur. Hali hazırda teşekkül etmiş, fakak muamelesi elde bulunmuş olanlar 8 dir. Esas mukavelenameleri teşkil hazırlanmakta bulunanlar 20 dir. Gaip aranıyor 1878 senesinde Nartada hudut taburu kumandanı iken Korfi binbaşı Emin bey ile a Firdevs' hanımın hısım ve akt Firdevs hanımın j Ali bey i bir ame ile Sam vin: 9 si apmış erkânıharp miralayı kumanda Rıza bey isminde bir ıderi ve gene bunların akrabalarından 313 seferinde süvari miralayı bulunan Recep bey isminde | birisi varmış. Firdevs hanım Istanbullu olup. Aksarayda bir çok omlâk ve akarı varmı nu aile efras dından berhayat kalan varsa Emin beyin elyevm Atinada bulunan oğlu Besim beyle kavuşturmak üzere idaro- hanemize müracaatları rica olunur.