25 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

25 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

d » sahife 6 > tanda sefalet ve işsizlik gün geç- © metini, i z - Tecektir. terfih edecek kadar bazı tedbirler rin düşünülen çareler şunlardır: 2 tan gHükümet, meclisi mebusana uğu hakkıkeği bir kanun lâyihası “menafii umumiyeye hadim mües- Akşam 25 Kânunuewwel 1931 , - Atina mektupları “Yunanistanda işsizlere yardım için tedbirler “e t olması şiddetli Bu sene kışın mutat hilâfına çok arttırdı İşsizliğin en gok hüküm sürdüğü Selânik şehrinden bir manzara: Rıhtım boyu Atina, 22 (Hususi) — Yunanis- içe e Sefalet ve işsizliğin arlmasile Beraber bu sene kışın mutat hilâfına olarak şiddetli | olması, komünizm tahrikâtının şiddet kesbetmesi, Yunan hükü- fakir sınıfı bu kara kış günlerinde kabil olduğu kadar almağa sevketti. Başvekil M. Venizelosun riyase- tinde toplanan bir komisyon, bu meseleyi tetkik edip duruyor. ittihaz edilecek tedbirler kat'i bir şekil almış olmamakla beraber, fakirlerin terfihi için baş vurul- görülmeleri, hersene varidat- Gerek fırmuayyen nisbette bir “muaveneti içtimaiyeye hasru tahsis etmeğe mecbur tuta- caktır. ? 2 — Tütünün kilosu başına 8 dirahmi bir resmi münzam kona- caktır. Bu resim ile senede 30-40 milyon drahmi bir veridat elde edilecektir. Tütüne vazedilecek bu münzam resim, müstehliklerden alınmayacak osiğara (bayilerine verilmekte olan yüzdelerden kesi- 3 — Resmi devlet memurları maaşatı gibi eşbası bükmiye, seseler, anonim şirketler memur- larının maaşatından da yüzde 6 nis- betindte tenkihat yapılacak ve bu tenkihattan elde edilecek varidat, fakirlere yardıma tahsis edile- cektir. 4 — Zengin tabakadan fakirlere yardım için bir vergi alınacaktır. Bu verginin bir defaya mahsus olmak üzere zenginlerden 10.000- 50,000 dirahmi olarak tahsili dü- şünülmüş iken, sonradan bundan vaz geçilmiş ve zenginlerin irat- | larına muayyen nisbette bir vergi konması kararlaştırılmıştır. Ver- ginin nisbeti henüz malüm değik dir. Hükümet baş vurmağa düşün- düğü bu dört tedbirle senede 150,000,000 drahmi yani bizim paramızla takriben dört milyon liralık bir varidat elde edeceği kanaatindedir. Bu paralar, bilhassa bu karakış günlerinde, Yunanis- tanın muhtelif yerlerinde açılacak meccani aşhanelere ve sair yardım tedbirlerine tahsis olunacaktır. Fakirlere yadım için baş vuru- lacak tedbirlere (o orta taba- kanın da iştirakini temin için beyaz ekmeğe muayyen bir vergi konulması döşünülüyor. Bu münasebetle şunu da kayd- edeyim ki, bu sene bütün Yuna- nistanda, senelerden beri misli görülmemiş derecede şiddetli bir kış hüküm sürmektedir. Tesalyada, garbi ve şimali Makedonya ile Epirde mütemadiyen kar fırtına- ları hüküm sürüyor. Bir çok yer- lerde karın irtifai bir metroyu bulmuştur. Karlar, yolları kapa- dığı cihetle, taşralar ile münakalât kesilmiş, hattâ telgraf ve telefon direkleri de devrilmiştir. Bu yöz- den muhaberat sekteye uğramıştır. Şurası da şayanı dikkattir ki Atiki vilâyetinde her sene kış mevsimi gayet mutedil geçmek- teyken, bu sene Atinanın civarın- da, şiddetli kar fırtınaları başla- mış ve fırtınanın şiddetinden bir çok zeytin ağaçları gökünden sö- gülmüştür. Fırtınadan şimdiye ka- kar vukuu bulan hasarat 20 mil- yon dırahmi tahınin edilmektedir. Yunanistanda işsizlik ve sefa- letin en çok hüküm sördüğü yer Selânik havalisidir. ... Geçen hafta Wi İngilterede Essex 77 ağ kontluğu (o dahi- linde bir tayyare kazası olmuştur. Londradan gelen tayyare burada bir şatonun üze- rinden uçarken birden bire mo- törüne sakatlık | arız olmuş ve tayyare şatonun üzerine düşmüş- tür. Şatonun damı hasara Şatonun damına düşen bir tayyare . ei uğramış, tayyare burada asılı gibi bir vaziyette kalmıştır. Bu gibi kazalarda yangın çıkarak daha büyük facıalar vuku bulurken bu defa kaza nispeten hafif atlatılmıştır. Garip bir tesa- düf eseri olarak tayyareci de. yaralı bir halde kurtulmuştur. Resmi- Zde: tavyare şatonun damında görülüyor. Müthiş şeyl Deniz üzerinde bir tayya- rede kaplanla boğuşma Manş denizi üzerinde bir tay- yarede bir Kaplanla mürebbisi ve pilot arasında çok heyecanlı bir vak'a olmuştur: Alman vahşi hayvan O terbiye © edicilerinden Mathies, Londra cambazhanele- rinden birine genç bir kaplan getirmeğe memur edilmiş, müreb- bi Kaplanı bir kafese koyarak Belçikada Ostan şebrinde bir tayyareye yükletmiştir. Tayyare tamam Manş denizi üzerinde iken kaplan her nasılsa kafesten dışarı fırlamış, önüne çıkan Oo Mathiesi © kovalamağa başlamıştır. Tayyare içinde bu koşuşma devam ederken pilot korkusundan ne yapacağını şaşır- mış, tayyare müvazenesini kay- bedecek hale gelmiştir. Her Mathies vaziyetin nezake- tini düşünerek bir şey yapmak icap ettiğini anlamış ve büyük bir tehlikeyi göze alarak kendisi Mathies ve genç kaplan kafesin içine girmiştir. Arkasından kaplan da kafese girince mürebbi pilotu müsterih etmek için kafe- sin kapısını içinden kilitlemiştir. Bundan sonra kafesin içinde mürebbi ile kaplan alt üst müthiş bir mücadeye girişmişlerdir. Pilot kaplanı mürebbi ile; birlikte kafeste olmasına rağmen sinirine hâkim olamamış ve yolunu şaşirarak Londranın hava limanı Croydon diye Kent kontluğu dahilinde tenha bir tayyare meydanına inmiştir. Tayyare yere indikten sonra mü- rebbi kafesten güç belâ çıkmıştır. Fakat üstü başı parçalanmış ve vüçudü yaralanmıştır. Hangisi daha soğuk kanlı? Londrada sarayın karşı- sında garip bir hırsızlık Londra 21 — Dün gece burada Saint James sarayı karşısında çok cüretkârane bir hırsızlık vak'ası olmuştur. o Sarayın nöbetcileri, nöbet mahallini bırakamadıkları için bu hırsızlığa müdalale ede- memişler seyirci vaziyetinde kal- mışlardır, Hadise şudur: Dün gece sabaha karşı, sarayın karşısında Havana sigaraları satan bir mağazanın önünde gayet mü- kellef bir otomobil durmuştur. Otomobilden büyük klüplerden birinde eğlenceli bir gece geçir- miş oldukları zannını veren dört şık adam inmiş ve bunlardan biri bastonunun ucuna taktığı sivri o kancalı ve tokmaklı demir bir çubukla odükkânmn büyük camekânını kırdıktan sonra pahalı pürolarla dolu ve altın kaplamalı gümüş kutuları çekip dışarıya çıkarmış ve hemen oto- mobillerine atlıyarak uzaklaşmıştır Hadiseden haberdar edilen po- lis hırsızları otomobille kovala- mışsa da sisten dolayı izlerini | da, Meraş mektupları Meraşta çok güzel el işi sanat eserleri yapılıyor Lâkin kaçakçılık ve teşkilâtsızlık yüzünden bu eserler rağbet bulamıyor Meraşta el işi ile süslenmiş bir karyola Meraş 5 (Husüsi) — Kaçak- çılık, yalnız memleketin servetine ve milli iktisadına dokunmakla kalmıyor, aynı zamanda şahislerin ahlâkı üzerine de fena tesirler yapıyor. Bunu size kendi başım- dan geçen bir misal ile anlatayım. Fevzi paşa istasyonunda trene binmiştim. Malatya hattında işliyen bu trenler, Fevzi paşa istasyonun- Adana - Islahiye hattından gelen yolcuları alır. Trenin kalkmasına pek az vardı ki, bizim oturduğumuz kom- ” İpartımana gümrük memurları girdiler ve (eşyaları muayene Oetmek istediler. Benilk defa cenup hudu- duna bu kadar yaklaşmıştım, onun için buralardaki kaçakçılık vaz- iyetini bilmediğimden, memleket içersinde yapılan seyahatte güm- rük muayenesinin sebebini anla- mamıştım. Bu sırada vuku bulan bir hadise hem bana bunun se- bebini anlattı, hem keçakçılığa karşı yapılan bu takayyüdata hak verdirdi: Bir ecnebi ailesinin bavulundan ipekli bir yatak örtüsü çıktı. Açık yeşil zemin üzerine kuyu yeşil ile resimler ve şekiller işlenmiş olan bu örtü çok güzeldi. Gümrük memurları örtüyü zap- tettiler, çünkü mal sabibi, gümrük verdiğini ispat edemedi. Ben memura “Gümrük ücretini verse, iade etmez misiniz? diye sordum. O, çok tecrübeli bir adam halile cevap verdi: “Güm- rüğünü veremezler, beyim, verse- ler onlara o kadar pahalıya mal olur ki, almaktan vaz geçerler...,, Benim örtüde gözüm kalmıştı.. Gümrüğünü vereyim, bana bıra- kın dedim. Bu işin muayyen zamanlarda müzayede ile yapıldı- ğını öğrendim.. Düşündüm ki, bu kaçak mal, az kalsın beni de kaçak eşya almaya sevkedecekti. Bereket ona imkân kalmadı. Meraşta işlenmiş, açılır ve kapanır bir masa Huduttan kaçırılan mallar Me- raşta da bolbol satılıyor. Lâkin tabii gizli ve el altından... Halbuki Meraşta çok güzel sanat eserleri yapılır. Yabancı ve hırsız mallar Meraşta satılacak yer bulürken, çok güzel Ve kiymetli yerli eşya hakkettiği kadar geniş bir mahrece malik değildir. Meraşın mahalli bususiyetlerin- den biri olarak mobilyeciliği söy- liyebiliriz. Meraşta el ile işlenmiş çok güzel tezyinatlı eşya parçaları, karyola, iskemle ve masalar yapıl- maktadır. Bu hususta kullanılan tarza Anadolunun diğer bazı şehirlerinde de tesadüf etmek mümkündür. Lâkin burada el işleri çok daha güzel ve itina ile meydana çıkarılıyor. Ne yazık ki esaslı bir teşkilâta malik olma- dığından, sanatkârların mahreci yoktur. Ze mma Almanyanın müstakbel başvekili M. Goebbels Alman faşist fırkasının Rayibştağ meclisindeki grup reisi dol Goebbels geçen hafta evlenmiştir. Almanyanın müstakbel baş addedilen bu zatın düğünü çok parlak olmuştur. Yalnız düğünden dönerken ( Hitler ) in bindiği otomobil küçük bir kaza geçirmiş, bulmağa muvaffak olamamıştır. İ ( Hitler ) hafifçe yaralanmıştır.