25 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Tütün meselesi Akhisarda fiatler çok düşük Tütüncüler bankası bir kooperatif ; yapıyor Akhisar 23 (Hususi) — Burada tütün fiatleri günden güne düşü- yor. Bazı tüccar tütünü toptan fiat vererek almaktadır. Elli ok- kalık bir balye 3 liraya kadar satılmıştır. Bu suretle tütünün okkası altı kuruşa kadar düşmüş- tür. Bu tütünler iskarta değildir. Bir kısım müstahsiller bu vaziyet karşısında yeni sene için tütün ekmekten vaz geçmişlerdir. Akhisar (o tütüncüler (o bankası burada bir tütün satış kooperatifi teşekkülüne karar vermiştir, Koo- peratife dahil olmak istiyen müs- tahsil, okumpanyalar tarafından iskarta edilen tütünleri koopratife verecek ve bu suretle koopratife ortak olacaktır. Bu tütünler koopratif tarafından işletilerek piyasaya çıkarılacaktır. Müstahsil tütünün elinde kalma- sından ise bu suretle koopratif tarafından işletilmesini çok muvafık bulmaktadır. Yakında koopratifin teşekkülü kuvvetle muhtemeldir. Aris vapuru Gaz yüklü vapur nasıl karaya oturdu? Izmirde yenikalede karaya otu- ran Aris isminde, gaz vapuru kurtarılmıştır. Vaka (hakkında tahkikat yapan fen beyetinin raporuna nazaran Aris vapuru Yenikale boğazından çıkarken umumi harp zamanında batırılmış olan gemi leşlerine çarpmiş, de- linmiş ve yarıya kadar su ile dolmuştur. Kaptanın fedakârlığı sayesinde vapur batmaktan 'kur- tulmuş, İnciraltı sahillerinde kara- ya oturtulmuştur. Bupu haber alan tahmil ve tabliye şirketi; deniz mütahassısı bulunan körfez vapuru müdürü Rifat beyi hemen kaza mahalline göndermiş ve Aris vapuru mua- yene edilmiştir. Fazla mesai sar- file vapur kurtarılmıştir. Vapur; şimdi kışla açıklarında demirli bulunmaktadır. Liman fen heyeti tarafından muayene edile- cektir. Postu kurtardılar! Eşek etinden sucuk, pastırma yapılmıyacak Izmir, 24 — Belediyece sucuk ve pastırma imali hakkında bir talimatname yapılmıştır. Bu tali- matnamede deniliyor ki: Deve, at, eşek ve ölmüş hayvan etleri ile pastırma ve sucuk imali kat'i surette menedilmiştir. Tali- matname bilâfı hareket eden ler şiddetle (o tecziye (o oluna caktır. Badema pastırma ve su- cuklar hastalıksız sığır koyun ve keçi etlerinden yapılacaktır. Gazeteler bu havadisi yazdık- tan sonra şu tarzda mütalaalar beyan ediyorlar: Eyvahl. Ya şimdiye kadar ye- nilenler? Şimdiye kadar böyle talimat- name olmadığına nazaran aceba neler yedik. Londrada çiçek hastalığı Londra 23 (A.A.) — Londranin kalabalık mahallelerinden 1 kâ- nunuevelden beri 50 kadar çiçek vakası kaydedilmiştir. GÜNÜN HABERLERİ Tosya pirinçleri Bu sene pirinç satışı çok hararetli Tosya 24 — Bu sene yeni mahsulün idrakinden beri piri satışları durmamış ve mahsulü- müz daima talep karşısında kal mıştır. Fiatler geçen senelere nazaran düşkün olmakla beraber, satışın durmaması rençberi ve tüccarı memnun bırakmaktadır. Pazara külliyetli mıktarda mal gelmektedir. & Bunların (Ohemen cümlesi satılıyor. Kayseri ve civarı sevkiyatı bu sene Çankırı şimendiferi vasıtasile temin edilmiş, bu suretle süratten ve nakliye ücretinden istifade olunmuştur. Kânnunuevelin iptidasına kadar yalnız fabrikanın bir buçuk ay Sirkindi imal ettiği çeltik mıktarı 400 yirmi bin olmuştur. İngiliz postaları okkaya baliğ Ingilterede posta idareleri mek- tup, posta paketi gibi hayvan da nakıl'ederler. Bu nakliyat için bisikletli (o müvezziler | kullanılır. Son haftalar zarfında Noel müna- sebetile postalar bir çok kaz ve hindi nakıl etmişlerdir. Resmi- mizde bir müvezzi bir kazı sahi- bine teslim ederken gösteriyor. Iranda maden kömürleri damarları bulundu Tabrar, 23 (A.A.) — Asfahan ve Zacal şehirleri civarında mühim bir maden kömürü damarı bulun- muştur. Bir müddet evel Cerman havalisinde de böyle bir maden keşfedilmiştir. Iran, şimdiye kadar muhtaç olduğu maden kömürünü Rusyadan tedarik etmekte idi. Mersin limanının 10 günlük ihracatı Mersin limanından 1-19 kânuni- evel içinde 106,068 lirglık ihracat olmuştur. Buna mukabil ifhalat 151,821 liradır. ğ Almanyada vaziyet Berlinden halk köylere gidiyor Noel mütarekesinden sonra neler olacak? Berlin 23 (Hususi) Noel münasebetile bütün Almanyada siyasi faaliyet durmuştur. Süküne- tin yılbaşına kadar devam ede- ceği anlaşılıyor. Bundan istifade için bir çok kimseler köylere ta- şınmaktadır. o Havaların soğuk olmasına rağmen berlinden yüz binlerce halk hareket etmiştir. Köylerde kış sporları yapılmak- tadır. Şimendifer kompanyalarının ücretleri yarıya yakın indirmesi bu seyahatleri kolaylaştırmıştır. Bir haftalık sükünete rağmen vaziyet faşistlerin lehine inkişaf ediyor. Hemen her tarafta bunlar vaziyete hâkim bulunuyorlar. Diğer taraftan Faşistler bir silâh fabri- kası satın almışlardır. Bu fabrika icabında Fsşist kıtalarına silâh tedarik edecektir. Faşist (o tayyarecileri (o tayyare müfrezeleri teşkil etmişlerdir. Bun- lar bir arada müntazam surette çalışıyorlar. Hükümetin askeri kıyafete mü- vr iyilmesidi menetmesi üze- Faşistler sivil giyinmeğe Haglamyikeedir Mamafih aralarında eski teşkilât devam ediyor. Terki teslihat Konferans için hazırlıklar başladı Londra 23 — Terki teslihat konferansı için hazırlıklar ilerle- mektedir. Hemen bütün devletler mürahhaslarını tayin etmişlerdir. Amerika heyeti arasında birde kadın mürahhası vardır. Iptidaları Amerika O hariciye nazırının da konferansa iştirak edeceği zan- nolunmuştu. Fakat M. Stimson konferansa gelmeyecektir. Müzakerat inkişaf eder ve mühim bir safhaya girerse Amerika hariciye nazırı o zaman Avrupaya gelecektir. Terki teslihat (konferansında müzakerenin çok hararetli olacağı anlaşılıyor. Vaziyet mühim bulun- makla beraber konferansın iyi bir netice vereceğini ümit edenler pek çoktur. Ingiliz bütçesinin açığı i Londra 20 (A.A.) Resmi istatistikler bütçe açığının 207 milyon İngiliz lirası olduğunu gös- termektedir. Komünistler Belçikada gizli bir teşkilât meydana çıkarıldı Brüksel, 24 (A.A. ) — Le Soir gazetesine nazaran emniyeti umu- miye memurları Aenck kömür madenleri civarında bir komünist teşkilâtı meydana çıkarmışdır. Bu teşkilâtın gizli 16 evi vardır. Teşkilât reisi bir Macar olup yegâne o meşgslesi bu idi. Bugün komünist, muhafilinde tanınmış olan bu adam tevkif edilmiştir. Berlinde”562,519 işsiz Berlin, 24 (A.A.) — Berlinde tamamile işsiz 562,519 amele ve memur vardır. Berlinin nüfus yekünu takriben 4;200,000 kişidir. Berlinin tabi bulunduğu Bran- debourg eyaletinde kendilerine muavenette bulunan 779,634 işsiz vardır. Rusyaya tütün tohumu ihracı menedildi Umum gümrükler müdiriyeti Trabzondan Rusyaya tütün tohumu ibracıni menetimiştir.) l Di AKŞAMI? tefrikası: No 75 KIVIRCIK PAŞA | | Büyük Milli Roman Seher hanım, lâfını bitirmeğe kalmadan Veysel sökün edip kar- şılarına dikilmez mi? Şimdi yan gel de çubuğunu iç bakalım! Veyseli görür görmez Şehri yıldırımla vurulmuşa döndü sanki. Her taraf taş kesilmişti. Gözle- lerini bile kırpıştırmıyor, soluk almıyordu. Seher hanım da Veyseli ilk defa görüyordu; fakat ismini, yamanlığını Şebriden işitmişti. Veysel, olanca kuvvetile Şehriye sarılıp yanağına can ve yürekten şapırtılı bir öpücük kondurduktan sonra Sehere dedi ki: — Hanım teyze; arada yabancı, mabancı yok, çekinme. Bak bu sakallı külhâni yok mu ne kâfir- dir, ne yezittir o, fakat benim ciğerimdir, ciğerimin köşesidir, vallahi ağabeyimden ileridir. Her şeyim bu çapkına feda olsun! Haniya doğrusu, bu da bir şeyini benden gizlemez; içti- ğimiz ayrı gitmez... Daha ne iste- yorsun be, şimdi bile yukarıya fertiği kırıyorduk. Şehrinin (o kekemeliği tutmak değil çenesine felç gelmiş gibiydi. Bir söz söyliyebilmek için yutku- neyor, ağzını açıp kapıyor, sanki taş kesilmiş gibi dili bir türlü kımılmamıyordu. Veysel Şehriye sordu: — Hanım teyzenin evi yakında mı yoksa köprüyü aşacak mıyız? Şehrinin, tükrüğünü yutmağa çabalıyor gibi boyuna öne doğru kafa sallamamasını gören Seher hanım, cevap verdi: — Pek uzakta değil. Beşiktaşl Şehri, pot kırmasını, kaşile, gözile Sehere işarete çalışıyor, Havagazı fenerinin aydınlığından? pek ileri de varamıyor, ter döküp kıvranıyordu. Veysel Şehrinin kulağına sordu: — Bu karının elinin altında iyi piliçler var gibi. Beyoğlu şart mı? Parasile olduktan sonra oraya gideriz bel Seher hanım da eski antikalar- dan ya. Hafiften hafife kahkaha ata ata, gözlerini süze süze, kırıta kırıta sözü tutturdu: — Peki, siz genç, delikanlı, kanınız kaynıyor. Bu saçlı, sakallı koca beyin demi sizinle yarışa çıkıyor? Vallahi, billahi şu erkek- ler yok mu? Hepiniz kan kırmızı. Veysel, 'pantalonun cebindeki liraları şıkırdata şıkırdata Sehere sokuldu; kulağına: — Lâmı, cimi yok, bu akşam sendeyiz! Dedi. —iIlâhi beyim, yabancı yer mi? Buyurun, başımızla beraber. Şehri bir külçe gibi küttedek yefe yıkılaı... — Saz, maz anzarot, manzai 25 Kânunuevvel 1931 / Müelliti: Sermet Muhtar — Emredersiniz!... Şehrinin artık kaş gi —.. öhö ile işarete falip zn mamış, hava gazı fenerine sırtın dayamış, gözlerini kapayıp ken dinden geçmişti. ç Içinden, zabir aharı ömrüm bu günmüş! diyor, sanki Azrail etra fında dolaşıyormuş sanıyordu. Seher hanımın buyurun! dedi yerin, odalığın evi olduğu, Şebri- nin de oranın müdavimlerinden bulunduğu meydana çıktığı daki- kada kıyamet kopmuş demekti. Veysel, şu içkili halinde, iy defa: —Vay beni mi aldattı” £p di mi alt tarafı canın” okumumaktı. i Veysel, Şehrinin * perişan halini görün lağına eğildi: — Ne akın bilm nene ka- rışmış gibi somurtuyorsun? Se- ninkinde gözümüz yek.be bey baba! Kıskanma hayrını gör! Koca evde bize bir tane düş- miyecek mi? — Ermeni gelini gibi kırıtnağı artık yutmam; çok naz âşık usandırır | Diyerek Şehriyi kolun- dan yakaladı, Seher hanıma: — Haydi sen öne düş, ilerle hanım teyze biz peşin sıra geli- yoruz! Deyip yürüdüler, Seher hanım, elinde fener, elli adım kadar önde gidiyor, Veysel de Şehrinin kolunu koluna sikış- tırmış, onu adeta sürüklüyordu. Otuz, kırk adım kadar gittiler, gitmediler. Şebri bir külçe gibi küttedek yere yıkıldı. Bayılmıştı. Veysel : & Bu domuz başıma dert olacak be. Belâ aramıyoruz a; zıbarsın, kalsın ! dedi ve ilerde kaybolmak üzere olan Söhers” yetişti. UWav gd NAZA EZ * i .. A > Veriyorun amma diş yok — Canım bir lâtilokum olsun alınız. Dur bakayım, badem ez- mesi de var galiba? — Birader, biz çok yedik; kâfi, — Beni de geçin bey efendi; zaten tatlile aram hoş değildir. Kıvırcık paşa, dişi olmadığından şikâyet ettiği halde ağzına ati lokum yerine bir akide- atmış, o yandan bu yana çevirerek diyordu ki: — Hazret, şekerden, mekerden evvel emret te şu sobaya odun yö a A atsınlar. Ben çivi - kesmeğ: başladım. Dışarıda lapa lapa kar yağı “ yordu. (Devamı var)