21 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Kânunusani 1932 Sahife 2 Türkçe kuran ,, (Baş tarafı birinci sahifede) “Türk müslümanları kendi öz dille- . rile Allaha ibadet edeceklerdir. © Hafız Yaşar B. geçenlerde mer- . hum Derviş Paşanın cenazesinde de yanık bir mersiye okumuştu. , Cenazede bulunanlar (üzerinde büyük bir tesir bırakan bu mer- © Siyeyi aşağıya yazıyoruz: . Büyük Türk ordusu büyük bir kahramanı toprağa veriyor. Ulu Türk milleti değerli bir evlâdını toprağa veriyor. Toprak | “Bu kiymeti içine alınaktan kuşku- lanıyor musun? Bize dersen ki: — “Kiymetliniz bağrımda yeni kah- raman çiçekleri açacaktır, sükün buluruz. Ancak o zaman gözlerimizin yaşı seni sular. Ancak o zaman gözlerimin yaşı seni sular.,, Belediyeler “Bir sulh mahkemesinin kararı — Eyip sulh mahkemesi esnafın alarını itirazan tetkik ederken elediye kanununun onuncu mad- desi mucibince halkın reyine mü- racaat edilerek belediye şukeleri il edilmedi in belediye şu- rinin kanuni vaziyette olma- ve ceza vermek selâhiyetini iz bulunmadığı kanaatile bu ları reddetmiştir. Mahkemeye yalnız Beşiktaş belediye şu- kanuni şekilde teşkil edil- ir. lediye, bu hükmü temyiz et- | ir. Belediye. diğer mıntaka- | arda bulunan sulh mahkemele- inin bu kabil cezaları tasdik et- el le belediye şubelerinin kanuni zi tini tanıdığını iddia ediyor. Tarih muzurmuş an şairi M. Marinetti © bu fikirde .an şairi M. Marinetti dün ize (o gelmiştir. £ Sanatkâr nbulda üç konferans verecektir. Şair 1876 da Mısırda doğmuş, ve İsviçrede tahsil gör- » Gazetecilere beyanatında izm meşleğinden bahsederek ştir ki: Fütürizm mazinin düşma- . Eskiliğin muarızıdır. Bu gün likten orijinalite ve yenilik iyoruz. Tarihi tedrisat talebe için çok ızurdur. Çünkü insanlara maziyi tırlatır. ığla'da kaçakçılıkla mücadele luğla, 20 (A.A.) — Vilâyeti- de kaçakçılık şiddeti: takip mektedir Şehrimizde bir çok er taharri edilmiş kaçak tütün € sigara kâğıdı bulunmuştur. Ankara otobüsleri Ankara 20 (Hususi) — Ankara ttobüslerinin işletilmesi hakkının ol ediyeye verilmesi hakkındaki kavele belediye reisi ile nafıa i tarafından imzalanmıştır. diye otobüs servislerini idare etmek için lâzım gelen hazılıklara aşlamıştır. ecep bey cuma günü tetkik seyahatine başlıyor Ankara, 20 — Halk fırkası mi kâtibi Recep bey, cuma ahı buradan Adanaya hareket cektir. Recep bey Adanadan nra Konya, Afyon, Bordur, parta, ve Denizli ve Aydın âyetlerinde fırka teşkilâtını teftiş cektir. Adanada ölüm vakaları Adana, 19 (A,A.) — Belediye atistiklerine nazaran geçen kâ- evel ayı zarfında Adanada rin miktarı 199, 1-17 kânu- i zarfında ölenlerin miktarı se 180'e baliğ olmuştur. Neden fakir görünme k istiyorlar? Amerika, İngiltereden alacağını indirecek, Fransadan borcunu tamamen ödemesini istiyor Londra 20 ( Hususi ) — Tamirat ve harp borç- halledileceği Gün geçtikce bu mesele arap saçına dönüyor, içinden çıkılmaz bir şekil alıyor. ları meselesinin ne şekilde En son vaziyet şudur: mesini katiyen kabul etmiyor. Bu hususta birlikte hareket etmek için Ingiltere ile müzakereye giriş- ni | el'an | | Fransadan olan / indirmek istemiyorlar. Amerika gazeteleri bu hu- Şu halde, “Almanyadan tamirat parası almazsak | harp borçlarını ödemeyiz şeklinde iddiada bulun- | mak doğru değildir.,, | Işin en şayanı dikkat noktası Amerikalıların harp | | borçları meselesinde logiltereye karşı bazı müsa- Fransa, tamirat bedeli üzerinden sünger geçiril | alacaklarından bir santim bile miştir. Fransanın fikrine göre Amerika, harp | | sasta diyorlar ki: borçlarının kaldırılmasına razı olmaz veya bu (| borçların yekünu üzerinden tenzilât yapmazsa | | tamirat parasından vazgeçmeğe imkân yoktur. harp borçlarının | ortadan kalkmasını kabul etmiyor. Amerika gaze- telerinin makalelerinin hülâsası şudur: meselesile harp borçları arasında hiç bir münasebet yoktur. Harp borçları yapıldığı zaman ortada tamirat namile bir şey yoktu. Harpten sonra bu borçlar gözden geçirilirken gene tamirat parası hesaba katılmadı, her memleketin tediye kabiliyeti nazarı dikkate alınarak ona göre tayin edildi. Diğer taraftan Asnerika ise Terki teslihat Rus heyeti yakında hareket ediyor Moskova, 20 (Hususi) — Terki teslihat konferansına gidecek Rus heyeti M. Litvinofun riyaseti altında bulunacaktır. oLondra sefiri ve sabık komiserlerden Lounartcharsky heyete dahil ola- caklardır. Şimdiye kadar bütün seyahatlerinde olduğu gibi, mâ- dam Litvinof tercüman sıfatile kocasına refakat edecektir. New-York, 21 (A.A.) — Terki teslihat konferansında Cemahiri Müttehideyi temsile memur olan murakhaslardan oOâyandan M. Swanson ile kadın Dr. Mary Woley muzika ile teşyi olunduk- ları halde Avrupaya müteveccihen hareket etmek üzere vapura bin- mişlerdir. Fransız heyetinin hazırlığı Paris 21 (A. A.) — Terki teslihat konferansında Fransayı temsile memur olan heyeti murah- hasa dün M. Tardicu'nün riyase- tinde olarak harbiye nezaretinde toplanmıştır. Bu içtima, konferansın küşa- dından evvel tavzihi icap eden meseleler hakkında murahhasların hep birlikte tetkikat yapabilme- leri imkânını ihzara matuf bulu- nuyordu. Rusya - Lehistan Iki hukümet bir dostluk misakı aktediyor Varşova 90 (Hususi) — Rusya ile Lehistan arasında bir dostluk ve ademi tecavüz misakı hazırlan- mıştır. İhtilâflı noklar halledildiğin den misak bir kaç güne kadar imza edilecektir. Hariciye nazırı M. Zalesky bu misakın Almanyaya karşı olmadığını yalnız Rus - Leh hudutlarını alâkadar ettiğini beyan Gine Trabzonda teftişler “Trabnon, 20 (Hususi ) — Maa- rif ve maliye müfettişleri burada teftişlerle meşğuldürler. Ibrahim bey izminde bir zat ta fındık mes- elesini tetkik etmektedir. Hitler Londraya davet edildi Londra, 20 (A.A.) — Iktisadi birlik Hitleri siyasi ve iktisa fikirlerini izah etmek üzere Lon- draya davet etmiştir. “Tamirat yi İc değil Fransız altınları Fransa, Amerikadaki altınlarını çekiyor New - York 20 (A.A.) — Piya sanın verdiği (malümata göre, 25 milyon altın doların iki ayrı ha- mule olarak New-York'tan Parise sevki için icap eden istihzarat ikmal edilmiştir. Bu sevkiyatın takriben 125 mil- yon dolara baliğ olan Fransız altın istirdadı hareketinin ilk kıs- mı olduğu ve bu miktarın 10 de- fada geri çekileceği zannediliyor. Bu irsalât, burada fransızlar hesabına muhafaza edilen ve talep vukuunda sevki lâzım gelen altın- lardan gönderilmekte olduğundan .Cemahiri Müttehidenin altın mev- cudunu müteessir o etmiyecektir. Altınların bu intikali, Amerikanın ucuz para siyasetinin Cemabhiri Müttehidede mevcut fransız para- sının faizlerinin sukutuna sebep olacağına dair fransızlarda vücut bulan kanaata hamledilmektedir. Müthiş facia Bir deli anasısı bni Adanada Sofu baliçe mahalle sinden merhum Hoca Halil efen- dinin oğlu deli Hüseyin gece anasını boğmak suretile öldür- müştür. Ekseri geceleri sokakta ve tam yolun ortasında yatarak uyuyan Hüseyin sor günlerde zararlı bir deli olmuş ve bir kaç defa bağ- landığı halde ihtiyar anasının şefkatinden istifade ederek koyu- verilmiştir. Geçenlerde anasına hücum etmiş ve sokaktan gelip geçenlere de taş almıştı. Ana katilinin idam kararı Trabzon, 20 (Hususi) — Ana katili kuyumcu Hamdi hakkındaki idam kararı temyiz mahkemesince nakzolunmuştur. Hamdinin muha- kemesine yeniden başlanacaktır. Trabzon piyasası Trabzon, 20 (Hususi) — Fındık fiatleri düşmektedir. Iç fındık 69 kuruşa satılmaktadır. Diğer eşyanın fiatlerinde ehemmiyetli bir tebeddül yoktur. Fasulyenin okkası 4, yeni mısır mahsulü dört buçuk, yumurtanın çifti 6 kuruşadır. şekerin sandığı 23 liradır. “lagiltere şiddetli bir iktisadi buhran içindedir. | Jogiliz parası kıymetinin dörtte birini kaybetmiştir. Bunun için İngilterenin tediye kabiliyeti azalmıştır. Şu halde İngilterenin borcunda bir miktar tenzilât | yapmak lâzımdır. Halbuki Fransanın vaziyeti böyle Bu cereyan Fransada (büyük bir endişe uyan- dırmıştır. Şimdi Fransızlar kendi mevkilerinin pek iyi olmadığını, iktisaden sıkıntı içinde bulundukla- rını söylemeğe başlamışlardır. Başvekil M. Laval'ın ! mebusan meclisindeki beyanatı da buna atfedilior. Tamirat işi Konferans ayın yirmi beşinde toplanabilecek mi? Londra, 20 (Hususi) — Bura siyasi mahafilinde tamirat konfe- ransının 25 kânunusanide toplan- ması şüpheli görülüyor. Çünkü Fransız parlamentosunda bu hu- sustaki müzakere henüz bitme- miştir, Ingiltere 25 Kânunusani tarihi- nin muhafazasını istiyor. Hattâ hariciye nazırı cumartesi günü Lozana hareket edecektir. Fran- sapın vakit kazanmak için işi uzattığı tahmin ediliyor. lngilterenin bir teşebbüsü Berlin 20 (Hususi) — Ingiltere- nin Berlin sefiri alman hükümetine müracaatle Höever'moraluryomu- nun yeniden 12'ay temdidi için teklifte | bulunmuştur . oAlman menabiinden ( verilen omalümata göre Almanya tamirat konferansının neticesini (o bekliyecek, (şimdilik ingiliz teklifine kat'i bir cevap vermiyecektir. Almanya ( esasen Höover muratoryumunum bitmesine daha beş aydan fâz'a zaman olduğunu, bu müddet zarfinda bir sureti tesviye bulunabileceğini beyan ediyor. Almanya herhalde artık tamirat namile para veremi- yeceğini beyan etmektedir. Peruda zelzele 'Tramvaylar salıncak gibi sallanmış Lima 20 (A.A.) — Dün akşam vuku bulan zelzeleden evvel yer altından gelen bir takım gürültü- ler işidilmiş, ehali korku ve telâş içinde kalırıştır. Biraz sonra başlıyan zelzele halkın korkusunu en son dereceye getirmiştir. Caddeler ve yollardaki nakil vasıtaları adeta birer salın- cak halini almıştır. Peru'da 1904 senesinden beri bu kadar şiddetli bir zelzele ol- mamışsır, Huacho'da bir ev yıkılmış, bir kişi ölmüştür. Trabzonda çiçek hastalığı Trabzon, 20 (Hususi) — Burada bazı çiçek (o hastalığı (o vakaları görüldü Mektepler 10 gün tatil edildi. adatta bulunmağı mütemayil olmasıdır. Halbuki | | | Soğuklar arttı | (Baş tarafı birinci sahifede ) edilmiştir. Bazı mekteplerbe derslere devam etmektedir. Fakat bunla- rın da tatili düşünülmektedir. Yeşilköy rasat (o merkezinden verilen malümata göre bugün hava bulutlu olacaktır, sulu kar devam edecektir. Rüzgâr şimal istikametinden o mutedil (olarak esecektir. Sıcaklık düne nazaran azalacaktır. Bu sabah hararet İ | dereceydi., | Trabzonda şiddetli soğuklar | Trakzon, 20 (Hususi) — Şiddetli soğuklar başlamıştır. Hilâliahmer | yakmaları için fakirlere fındık | kabuğu dağıtmıştır. Hemşehriler! 55 lirası gidince aklı başına geldi Maruf manitacılardan ayı Meh- metle arkadaşı deli Nuri dün gene bir zavallıyı dolandırmışlar- dır: Kayserili Halil efendi isminde birisi dün akşam Taksim meyda- nından geçerken ayı Mehmetle deli Nuri yanına yaklaşarak ken- dilerinin de (Kayserili | olduk- larını söylemişler ve adamcağızla konuşurken cebinden 55 Jirasını aşırmışladır. Halil efendi işin farkına varınca polise haber vermiştir. Tarif ettiği eşkâl üzerine bunlardan deli Nuri yakalanmıştır. o Ayı Mehmet de aranıyor. | Kim yaraladı? Galatada Ulviye isminde bir ka- dın dün gece caddeden geçerken larkasından meçhul bir adam gelerek birdenbire kadını kalçasından tel:- likeli surette yaralayıp kaçmı;tır. Kadın hastaneye götürülmüş, ya- ralıyanın kim olduğu henüz anla- şılmamıştır. Dün geceki yangın Galatada Hendek sokağında büyük bir kârgir binanın 4 üncü | katında madam Emili dün gece mangal yakarak odada bırakıp çarşıya çıkmış, mangaldan sıçrıyan (o kıvılcımlar (o döşemeleri tutuşturunuştur. Madam Emili yetişinceye kadax ateş tevessü etmiş ve evin bir kısmı yanmıştır. Evin sigortalı olup olmadığı tahkik edilmektedir Bakkal dükkânında Kavga Maruf sabikalılardan Hâyri dün gece son dörece sarhoş bir halde Çenberlitaşta bir bakkal dükkâ- nma giderek bakkal çırağı 17 yaşlarında Sait ismindeki çocukia kavga etmiştir. Kavgada Sait bir yumruk vur- muş, Hayri yere düşerek başından tehlikeli surette yaralanmıştır. Sait yakalanmış, Hayrinin ya- rası ağır olduğundan ifade vere- miyecek bir halde Cerrahpaşa basiahanesine kaldırılmıştır. oturan İzmirde şeker fiatlerinde tereffü Izmir 19 — Son günlerde tuz, şeker fiatinde yirmi paralık bir tereffü husule gelmiştir. Evelce SI buçuk kuruşa satılan kesme şeker 52-52 buçuk kuruşa çıkmıştır. Ticaret odası şeker fiatinin ne maksatla tereffü gösterdiğini tet- kik etmiş ve ortada ihtikâr mev- cut almadığı neticesine varmıştır. Şehrimize Uşak şeker fabrika- sından ayda 3 bin çuval şeker getirilmektedir. İhtiyacın mütebaki kısmı da Rusyadan getirilmektedir. Diğer ecnebi memleketlerin hiç bir. en şehrimize şeker ithal edili:cmektedir.