21 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Z1 Kânunusani 1932 Ayn... AKSAMDAN AKŞAMA Mektep müdürlerine açık curnal Tebeşir tozu Maşallah|.. Maşallah!.. Şu yeni nesil, pek yaman, doğ- rusul... Bu, şimdiye kadar, öyle zan- nederdim ki, mekteplerde yapılan talebe yaramazlıkları; hususunda bizim sınıf arkadaşlarının üstüne yoktur: Arka sıralara mubassırı yanaştırmıyan beli kırmızı yün kuşaklı, çapraz yelekli ve sak dırmalı (o arkadaşlarımız Oo vardı. Arabi dersinde, sınıf (içinde, ispirto Okaminetosile kuru fa- sulye pişirirlerdi. Kavrulmuş bir iki fındık içini iğnelere batırıp kibritle tutuşturmak suretile bun- ların alevinde fincan fincan kahve pişirmek umuru adiyedendi ! Ben bile ne muziplikler yapmaz- dım: Can sıkıcı hocaların dersinde, kalem uçlarının birer tarafını | kırarak, sıranın kenarına takar, zımbır da zımbır çalardım.. Sonra, mektepten kaçmalar ve saire, ve saire.. Hülüsa, bunları düşün- erek, kendi nesildaşlarımı fev- kalâde muzip zannederdim. Halbuki, söylediğim gibi, yeni nesil, bu hususta bizi geçti.. (Hele şükür! Müthiş bir faikiyet!) Yakından tanıdığım bir ailenin bir oğlu var. Ismini alenen bil dirmek istemediğim bir mektebe devam ediyor. Ne zaman aileyi ziyarete git- sem, delikanlıyı evde buluyorum. Güpegündüz, ders saatleri, bu devamsızlığın bilhassa son gün- lerde tekerrürü dikkatimi celbetti: — Bugün gene mi mektep yok, küçük bey? — Tatil! Bayramların hepsini, şöyle bir hatırımdan geçirdim. — Ne tatili? — Mektepte hastalık var da... Bu hastalık var behanesi, çocuk tarafından uydurulmuş bir şey olmasın diye mektep müdiriyeti canibinde aile tararfından tahki- kata girişilmiş. Müdür: — Evet! -diye cevap vermiş. - Talebenin hepsine dokotrumuz termometro koydu: Ateşleri birer ikişer derece fırlamış. Ihtiyata riayeten, Sari bir hastalığın önüne geçmek için, mektebi tatil meç- buriyetinde kaldık. — Bizim çocuğun da ateşi var mıydı? — Vardı, efendim, 38,5 derece.. Fakat, bizim delikanlı, evde hiçbir hastalık alâjimi gösterme- mişti.. İşin içinde bir iş olduğunu anladık. Kendisini | sıkıştırdık. “ Metanetini , muhafaza etti: Arkadaşlarını ele vermedi! “Mert- lik gösterdi ,, .. Lâkin, nihayet, allem ettik, kallem ettik; esrarını ağzından aldık: — Tebeşiri eziyoruz. Toz hâ- linde, ilâç içer gibi içiyoruz. Bu, iki saat kadar ateş yapıyor. Doktor da bizi o hastalandık zannedip mektebi tatil ediyor. Eve dönünceye kadar, ne ateş Bir allâme — Her kes bir şey yapıyor, ben de birbirinin zıddı olan şeylerin bir listesini yapıyorum Amca Bey. Meselâ: Neden yapılamıyor? Belediye işler hakkında bir cetvel hazırlıyor Belediye kanununda belediye- lerin vazifeleri, şehrin nüfusuna göre, ihtiyari, ve mecburi olarak ikiye ayrılmıştır. İstanbul bele- diyesi, nüfus, bütçesi itibarile bu vazifelerden hiç birinden istisna edilmemiştir. Fakat, kanunun neşir ve tatbi- kinden beri bu vazifelerin çoğu, yapılmamıştır. Belediye, bu hu- susta bütçenin müsait bulunma- masını ileri sürüyor. Geçen sene belediyenin hazır- ladığı beş senelik mesai proğra- mında da bu vazifelerin mühim bir kısmı nazarı dikkate alınma- mıştır. Halbuki gerek vekâlet, | gerek şehir meclisi âzası bundan şikâyet etmektedir. Bu maksatla belediye riyaseti, bir cetvel hazırlamıştır. e Şehir meclisinin bu devresinde verilecek cetvelde o kanunun tarif ettiği vazifelerden hangisinin yapıldığı, hangisinin neden yapılamadığı izah edilecektir. Bu hususta müna- kaşalar olacaktır. Bu cetvel, bir bakıma, belediyenin bir nevi muhasebei amali olacaktır. Kaldırımlar Herkes taşları söküp baca açamıyacak Şehrimizdeki sokak ve cadde- lerde taşların şirketler ve helk tarafından sık sık sökülmesi kal- dırimları esasından bozuyor. Bu hususta belediye çok müşkilâtla karşılaşmaktadır. Belediye (bil- hassa terkos şirketinin açtığı çukurlardan şikâyetçidir. Terkos şirketi açtığı her yeri alelâde kapatmakla iktifa ediyor. Bu suretle kaldırımlar bozuluyor. Bu hallere mani olmak için bir talimatname hazırlanmış ve daimi encümence kabul edilmiştir. Bu talimatnameye göre hiçkimse şir- ketler de dahil olduğu haide bir caddenin kaldırımını açamıyacak, evlelâ belediyeye müracaat ederek, bediye fen memurlarının muraka- besi altında taşları söktüre bile- cektir. Sokağın açılıp kapanması mas- rafı bacayı açana ait olacaktır. kalıyor, ne birşey... ma... Haydi futbol! Bu yepyeni talebe kurnazlığı üzerine, mektep müdürlerinin dik- katini celbederim. Artık bilmem, ateşi, zuhur eden talebeyi tebe- şirsiz bir odaya hapsederek bir kaç saat sonra yeni bir muaye- neye tabi mi tutarlar, ne yapar- lar?.. Herhalde, zaten okuması kıt olan yeni neslin avareliği önüne geçmeli! (Vâ - Nü) .. Siyahla beyaz; l Avcı ile tavşan; ŞEHİR HABERLERİ Cam fabrikası Grupun mümessilleri Ankaraya gitti Romanyada cam fabrikası açan bir fıransız grupunun türkiyede de bir fabrika açacağını yazmıştık. Grupun vekilleri evvelki gün Romanyadan şehrimize gelmiştir. Bunlardan biri bir avukatla beraber Ankaraya gitmiştir. Mümessiller Ankara'da iktisat vekâletile temas edeceklerdir. Verilen malümata göre fabrika şekrimizde açılacaktır. Birkaç gü- ne kadar fabrika işlerile meşgul olmak üzere Paristen iki mühen- dis gelecektir. Menba suları Belediye yeni bazı tedbirler alacak Alınan bütü tedbirlere rağmen şebrimize getirilen ve piyasada satılan menba sularından çoğu karışıktir, Belediye, temizliğe riayet edi- lerek pislik karışmaması için suyun aktığı yerin muhafaza altına alınmasını muvafık görmüştür. lik tedbir olarak evkaf ile an- laşılarak Taşdelen munba suyunun etrafının çevrildiği yazılmıştı. Be- lediye diğer suların O menbalarını da muhafaza altına almağa karar vermiştir. Bunun için bütçeye tahsisat konacaktır. Bundan başka, bele- diye sıhhiyesi yaz kış her hafta suları tahlil ettirecek ve bir menba suyunun saflığına halel geldiği anlaşılırsa derhal icap eden tet- birler alınacaktır. Yanlış bir cümle Evelki günkü nüshamızda mah- yacı Hacı İsmail efendinin beya- natını neşrederken (yanlışlıkla şöyle bir cümle çıkmıştı : “ Bir adam münakasaya girmiş, paraları alıp savuşmuş.. ,, Bu cümle yanlışlıkla böyle çıkmıştır. Müna- kasaya giren zat büyük bir gay- retle vazifesini ifa etmiştir. Tavzih ederiz. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi Bevelix 1400 kuruş (| 2700 kuruş > > > SAyLıK 750 1450 SAYLıK 400 lAyLık 150 > yep” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- rüşluk pul göndermek lâzımdır. —————— Ramazan 13 Kasım: 7ö 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 12,26 210 7,14 Y45 12 1,36 Va, 5,37 7,21 (1225 1456 3718 1846 .. Kedi ile fare; Şekerle tuz; Balkan konferansı Idare heyetinin içtimaı için hazırlıklar Balkan konferansı idare heye- tinin yakında şehrimizde topla- nacağı yazılmıştı. Son alınan bir habere göre murahhaslar ayın 28 inde" şehrimizde buluna- caklardır. Gelecek murahhaslar altı kişi- den ibarettir. Idare heyetinin nerede toplanacağı henüz malüm değildir. Her ihtimale karşı ticaret oda- sı salonu hazırlanmaktadır. Bak kan idare heyeti içtimaımda Bak kanlar arasında ticaret (odası teşkili de görüşülmektedir. Balkan ticaret odası Balkan memleketleri arasında £ iktisadi bir yakınlaşmayı temine çalışmak- tadır. Oda muhtelif lisanlarda bir mecmua çıkaracaktır. Balık kıtlığı devam ediyor Balık kıtlığı devam ediyor. Ba- lıkçıların bir kısmı iş olmadığı için memleketlerine ( gidiyorlar. Balık bol olduğu zamanlar Istan- bul dalyanlarında 5000 den fazla balıkcı çalışırdı. Yatı mektepleri Muhtelif mektepler bir arada toplanacak Şebimizdeki şehiryatı mektep- lerinden Hakimiyeti milliye ve Dumlu pınar mektepleri maarif tarafından idare edilmekte, yalınız Inönü mektebinin masrafı idarei bususiye tarafından verilmekte idi. Son karar üzerine Hakimiyeti milliye ve Dumlu pınar mek- teplerinin de ( vilâyetler birliği tarafmdan idare edilmeleri muva- fık görüldüğünden, Istanbul vilâ- yeti birliğine dahil olan vilâyet- lerin verecekleri tahsisat ile bu mekteplerin (omasrafları (temin edilecektir. Ancak, bu mekteplerin müte- ferrik bulunması masraflarını çoğalt- tığı için vilâyet bunların birleş- tirilmesini ve âzami tasarruf ile idaresini muvafık görüyor. Uumumi vilâyet meclisi daimi encümeni de bu kararı muvafık görmüştür. Yeni sene bütçseile bu karar tatbik edilecektir. Ka; olan kız bulundu Arnavutköy Amerikan kız kol leji talebesinden 18 yaşlarında Mafharet o hanımın kaybolduğu yazılmıştı. Mefharet H. 12 günlük bir gay- bubetten sonra dün evine dön- müştür. o Mefharet hanım bu müddet zarfında tanıdıkları bir aile nezdinde misafir bulunuyordu. .w Ateşle su; Kurtla kuzu gibi.. Takvimler Bir ticarethanenin, bir dairenin, bir evin, bir apartımanın duvar- larında asılı duran takvimlârden pek çok şeyler anlamak kabildir.. Faraza bugün ayın yirmi biri değil mi?. Bir dairenin falanca kalem odasına girin... Duvardaki takvime bakın: 291. Halbuki ayın 2li... Arasıramemurlar baş- larını kaldırıp sabırsız nazarlarla takvime dik dik bakarlar. Kalem odasından çıkın. Bir ticarethane sahibinin yazıhanesine girin... Burada vaziyet tamamile aksidir.. Takdim ayın on dördünü göstermektedir. O zaman bilin ki ticarethane sahibinin bu yakın- larda ödeyeceği mühim bir bono vardır.. Sakın: — Yahu takvimi koparsana.. ayın yirmi biri bugünl.. Demeğe kalkmayın; ticarethane sahibi bu sözünüze fena halde içerler, bayağı hiddetlenir.. e Herkesin, bonosu, monosu sizin neyinize gerek.. Hele şu apartımana girin bir kerre.. Işte 110lira kira veren bir kattasınız.. Takvime bakın: 11.. Veyahut eğer girdiğiniz evde oturanların kira verip vermedik- lerini anlamak istiyorsanız derhal takvime bakm.. Takvim ileri ise kira vermeyorlardır. Eğer takvim geri ise kira veriyorlar. Meselâ biraz evel girdiğiniz apartımanda bir kat daba yukarı çıkın.. Apartıman sahibinin daire sindesiniz. Bir de oradaki takvi- me bakın... 311. Istanbulda saatler gibi, takvim- ler de hiç birbirini tutmaz.. Hikmet Feridun hakkındaki teklifi kabul edilmedi Kibrit şirketi müdürü Ankara- dan gelmiştir. Şirketin çakmak kullanılmaması için hükümete vaki olan teklifi kabul edilmemiştir. Ormanların mahsulatı Ziraat vekâletinden vilâyete gelen bir emirde orman talimat- namesinin İ2 nici maddesinin He- yeti vekilece tadil edildiği ve tadilâta göre badema orman mahsulâtının toplanması için orman idarelerinden ruhsatiye istihsaline lüzum olmadığı bildirilmiştir. Bu asırda Ticaretin ruhu Reklâm! dır Malınızı çok satmak için Akşam'a ilân vermeniz kâfidir. Zira: AKŞAM Bütün Türkiyede en fazla satışı olan gazetedir A. B, — Sana Amca tavsiyesi olsun Ostat, şu listenin en başına belediye memurile esnafi yaz İs, vira iie » “ sell susam evel .