24 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

—etğikleri odiden birçok hafızlar, Kur'anın Sahife 2 * AM A ANN er Gazi Hz. Gazi Hz. dün Dolmabahçe sarayında meşgul olmuşlardır. Riyaseticumhur kâtibi Tevfik bey dün Yalovaya gitmiş akşam- layın Istanbula ax avdet etmiştir. Tü rkçe ku kuran Halkın alâka ve rağbeti , artıyor Geçen cuma günü Yerebatan camiinde hafız Yaşar bey tarafın- dan okutulan türkçe kuran, şeh- rimizde büyük bir alâka ile kar- şılanmıştır. “Geçen cuma günü hafız Yaşar beyi dinlemiyenler (| önümüzdeki tuma gününü büyük bir sabırsızlıkla beklemektedirler . Hafız Yaşar beyin önümüzdeki cuma günü Türkçe mukabelesisi büyük cami- lerden birinde okuyacağı Yere- batan camiindeki cemaate tebliğ — edilmişti. Bu cihet kenüz takarrür etme- mekle beraber hafız Yaşar beyin Sultan Ahmet camiini tercih ede- a ceği tahmin ediliyor. Şekrimizde hafız Yaşar beyden o sonra diğer hafızların da türkçe izhar Şim- “kuran okumak arzusunu görülmektedir . Türkçe tercümesini ezberlemişler- dir. Bu meyanda yakında hafızlar- dan Fatihli Fehamet, Ortaköylü Hafıza hanımların da yakında A “Tebareke,, suresini Türkçe oku- © atınmıştır. Hava bugün yağmurlu N olacak © Yeşilköy rasat (merkezinden — verilen malumata göre bugün hava bulutlu olacaktır. Yağmur ara sıra — yağacaktır. Ruzgâr şimal ve garp © arasından esecektir. Dün en fazla sıcaklık 5 derece, gece sıfır, bu- sabah 2 dereceydi. Dün ve gece o yağan yağmurun miktarı 4 mil- metredir. Çiçek hastalığıle mücadele Trabzon, 23 (Hususi) — Çiçek © aşısı tatbikatına faaliyetle devam © edilmektedir. Yapılan mücadele şiddetlenmiştir. Şimdiye Okadar bir vefat, on musap it edilmiştir. Aşısı olmayanla- devaire girip çıkmaları işlerine ei menedilmiştir. . Hariciye müsteşarı Avrupadan geliyor © Prag 23 (A.A.) — Berayi teda- vi Çekoslovakyada bulanuan Tür- kiye hariciye “müsteşarı Numan ifat bey temamile iadei afiyet iştir. Müşarünileyh bu akşam Istanbula hareket edecektir. . Kumar oynarlarken B Galatada Kadri ve Sadık isim- lerinde iki kişi bir kahvede ku- mar oynarlarken çörmü meşhut halinde yakalanmışlardır. Paltosunu nasıl a. aşırmış? Cavit isminde 17 yaşlarında birisi dün belediyede bir iş takip ederken yanma birisi gelerek: — Sen bu dairenin işlerini bilemezsin, ben burada çok bu- rada çok bulundum, senin işini ben takip edeyim, sen git pul al da gel. Amma paltonu çıkar da öyle git ki, çabuk gelesin. Demiştir . Cavit bundan memnu olmuş ve çabuk gidip gelmek için palto- sunu «çikarip pulcuya koşmuştur. Cavit pulu alıp döndüğü zaman işi takip edecek adamın paltoyu da alıp ortadan kaybolduğunu görmüştür. Polis tahkikat yap- maktadır. Hint altınları Haftada yedi milyon altın lira geliyor Londra, 23 (A.A.) — Ingiltere- nin Hindistandan almış ve almakta bulunmuş olduğu altın, isterlini şimdiki fiatte tutmasına kâfidir. Altın omuvaredatının oyekünu 30.000.000 lira tahmin edilmek- tedir. Bu bareket son zamanlarda biraz betaat kesbetmişse de gene Londraya haftada 1 milyon liraya yakın kıymette altın gelmektedir. Altınlar, gelir gelmez derhal Cite'nin tasfiyehanelerine sevke- dilmektedir. Atelyeler, şimdi Hint altınlarını Paris, New York veya Amsterdam'ın arzu ettiği âyarda altın çubuklarına tahvil etmek için battâ pazarları bile geceli gündüzlü çalışmaktadır. & Liberia'da esir istihdamının ilgası meselesi Vashington, 23 (A.A.) — Ce- mabiri müttehide hariciye nezareti Liberia hükümetini esaretin ilga- sına mecbur etmek için, Cenev- rede devletler tarafından ittihaz edilecek şiddetli tedbirlerin baş- langıcı cümlesinden olarak Mon- rovia şehrindeki sefirine Cema- hiri müttehidenin reisi M, Barce- layyı tasdik etmediği hakkında talimat vermiştir . Casus şebekesi Romanyada icra edilen tevkifler Bükreş, 21 ( Hususi) — İstan- buldaki Belçika sefaretine memur bulunduğu söylenen bir istihbarat memurunun vermiş olduğu malümat üzerine Romanya zabıtai siyasiyesi bir çok Sovyet casusunu tevkif etmeğe muvaffak olmuştur. Bunlar Köstence limanında durdurulmuş olan Philomela ismin- deki yunan vapurunda (tevkif edilmişlerdir. Geminin suvarisi kaptan Kapapodis ile yanındaki Rus kadınıda tevkif olunmuştur. Bu kadının fesat tertibatını hazırladığı zannolunuyor. Yunanlı isüvari tahliye edilmiş ve bu es- nade ekserisi Rus olmak üzere yirmi kişi tevkif olunmuştur. Romanya memurları bu fesat teşebbüsü hakkımda malümat ver- mekten istinkâf ediyorlar. Gaze- telerin verdiği tafsilâta göre fesat teşkilâtının elinde külliyetli para bulunmuştur. Bu para takriben bir milyon İngiliz lirasıdır. Bu teşkilâtın Fransaya kadar tevessü eden Sovyet casusluk teşkilâtı ile alakadar olduğu tev- kif sedilenlerin elindeki evraktan anlaşılmıştır. Fevzipaşa - Diyarbekir hattı Ankara, 23 — Fevzipaşa Diyar- bekir hattının Malatya'dan Fırat nehrine kadar olan kısmı 1 Şubatta umumi münakaleye “açılacaktır. Pariste Danimarka yurdu Paris, 24 (A.A.) — Danimarka prenslerinden Frederik, dün öğ- leden sonra buraya vasıl olmuş- tur. Pazaratesi günü darülfunun mahallesindeki D: Amerikada mükerrer iskonto fiati RichMond 24 (A.A)— (Virjina) Federal Reserve bank, mükerrer iskonto fiati“/, 4 ten 3 1/2 ga indi- rilmiştir. İnhisarlar Teşkilâtin A Ankaraya nak- linde acele edilmeyecek Ankara 24 — Gümrük ve inbi- sarlar vekili Ali Rana bey İstan- buldaki tetkikatı hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — İstanbuldaki tetkikatı bitir- dim. Yapılacak işler hakkında şimdiden bir şey söyliyemem. Buradaki tetkikatı da bitirdikten- sonra neticeyi tesbit edeceğim. Rana Beyin Istanbulda yaptığı tetkikat neticesinde inhisar idare- leri teşkilâtının bir kısmının An- karaya nakledilmesinde acele et- memek neticesine vardığı söylen- mektedir. Ankarada bu teşkilât için bina tedariki ve dairelerin tefrişi için epi bir zeman lâ- zımdır. Teşkilâtlar ancak mart veya nisan aylarında Ankaraya nakledilebileceklerdir. Şehircilik kongresi Ankar 23 — Dahiliye vekâleti beynelmilel şehircilik kongresine gönderilmek üzere bir rapor ha- zırlamaktadır. Adliye vekili bugün ğeliyor Ankara 23 — Adliye vekili Yusuf Kemal B, bu akşam Istan- bula hareket etti. Yusuf Kemal beyin Istanbulda Ihtisas Mahke- meleri hakkında tetkikat yapa- cağı söylenmektedir. Vekâlet emrine alındı Ankara 23 — Görülen lüzum üzerine Ankara Kadastro Müdü- rü Mekki bey Vekâlet emrine alınmıştır. Trabzon hapishanesi Trabzon, 23 (Hususi) — Bura i hapishanesinde 260 mahküm, 69 mevkuf vardır. Hapishane elek- trikle tenvir edildi. Hapishanede- kilere yeni harflerle ders veriliyor ve ayrıca konferanslar tertip edil- i miştir. . Körfez vapurları tarifesinden şikâyetler İzmir 24 ( Hususi ) — Körfez ivapurlarının “yeni tarifesi halk iarasmda büyük bir memnuni- yetsizlik o uyandırmış, bir çok şikâyetleri mucip olmuştur. Bu hususta Gazi Hz.ne ve İsmet paşaya binlerce imzalı mazbata gönderileceği söylenmektedir. izmirde oktruva İzmir, 24 ( Hususi ) — Dün belediye oktruva tarifesi üzerinde ihararetli müzakeratta bulunmuştur. Belediye reisinin yarın Ankaraya gitmesi muhtemeldir. Futbol maçları Trabzon 23 (Hasusi) — Idman ocağı iki maç için Samsuna gi- d 5 imek Lavalin nutku Alman gazetele- rinin şiddetli tenkitleri Berlin 23 (A. A.) — Alman resmi mahafili dün M. Laval tarafından irat edilen nutku tenkit ediyor ve bu nutkun tami- rat veterki teslihat meselelerini hâl için lüzumlu neticeyi verme- diğini yazıyor. Germania gazetesi, M. Lavalin sarih beyanatta bulunmaktan im- tina etmiş olduğunu ve Fransanın yakında tamirata müteallik olarak yapılacak teşebbüsler hakkında hiçbir şey söylememiş bulunduğu- nu söylüyor. Fransız başvekilinin nutkunun hedefi, Fransanın bun- dan böyle dünya siyasetini idareyi elinden kaçırmış olduğunu setret- meğe matuf bulunuyordu. Ayni gazete M. Laval'in Al- manyanın tamirat borçlarından kurtulduktan sonr tehlikeli bir rakip olacağı endişesini izhar ederken hemen, hemen Fransız Emperyalistlerinin tercümanı ol duğunu yazıyor. Sağ cenah matbuatı, nutku kendine göre tahrikâmiz olarak tefsir ediyor. Deutche Zeitung gazetesi de nutku “Iffetşiken tavsif ediyor. Hugenbergin (ogazetesi (o olan Lokal Anzete gazetesi bu nutukta i Almanyaya karşı bir tehdit şeme- si müşahede ediyor. Çin - Japon i Siyasi münasebat ınkıtaa uğruyor Nankin 24 (A.A.) — Çin-Japon ! diplomasi münasebatırın inkitaa uğraması muhtemeldir. Bu tedbir Tchangkai - Chek'in de hazır bu- lunduğu halde hükümet liderlerinin aktedmiş oldukları bir konferans- ta M. Tagöne Chi tarafından tek- lif olunmuştur. Mamafih henüz hiç bir şey tekarrür etmiş değildir, yalniz umumi intiba bu tedbirin, evelden ifşa edilmesi üzerine Japonya'nın Çin limanlarını abluka etmesi ibtimali mevcut olmakla beraber, herhalde ittihaz olunacağı merke- zindedir. M. Mouchanotf Parise gidiyor Paris 23 (A,A)— Bulgar başve- kili M. Mouchanoff, Parise git- üzere dün Cenevreden hareket etmiştir. Bulgar maliye nazırı M. Step- hanoff, Pariste başvakile 'mülaki olacaktır. M. Mouchanoff, salı günü M. Son dakika Türk -Iran itilâfı dün gece imzalandı Tevfik Rüştü B. karın çokluğundan Tahrandan hareketi salıya tehir etti Tahran 24 ( Muhabiri muhsusumuzdan ) — Türk- Iran tashihi hudut protoklu bu gece saat bir buçukta merasimi mahsusa ile imzalanmıştır. Imza merasimi esnasında, Türk - İran dostluğundan bahis nutuklar iradedilmiş tir. Tevfik "Rüştü bey ile maiyeti, fazla yolların kapanmış olmasından dolayı, kardan Tahrandan hareketi salıya tehir etmiştir. 24 Kânunurani 1932 Belediyede cerh | İki şahıs husumet yüzünden Mustafayı vurdular Mustafa isminde (birisi dün belediye de bir işini takip etmekte iken haberi olmadan arkasından bıçakla ağır surette yaralanmıştır. | Mecruh Mustafa hastahaneye götürülmüştür. Polis tarafından yapılan tahki- kat neticesinde Mustafayı vuran- larm Ali ve Mustafa isimlerinde iki kişi olduğu tespit edilmiş ve ikisi de yakalanmışlardır. Bunların (o evvelce (aralarında mevcut bir husumet yüzünden Mustafayı vurdukları anlaşılmıştır. feci i bir kaza Bir çocuğun un kafası otomobil altında ezildi Dün gece Tophanede feci bir kaza olmuştur. Tophanede kasap Nikonun oğlu 16 yaşlarnnda Albert dün gec Tophanede cad- ' denin karşı tarafına geçerken şoför Şevkinin sürmekte olduğu otomobilin altında kalmıştır. Ço- cuk, otomobilin altında beş altı metre sürüklenmiş, başının kemik- leri parçalanmış, damarları kop- muş, kemikleri kırılmışlır. Mecruh çocuk hastahaneye götürülmüştür. Hayatından ümit kesilmiştir. Neler bulunmuş? Bir batakhanede yapılan taharriyatta neler bulunmuş? Beyoğlu polis omerkezi dün gece büyük bir kokain merkezinde ive: hırsız yatağında taharriyat ! yapmıştır. Burada hem kokain içilmekte, hem kumar oynanmakta, bunlar- dan başkada bir takım hırsızlara yataklık yapılmaktadır. Bu esrar- engiz yer şu suretle meydana i çıkarılmıştır: Taksim civarında katil Süley- man isminde birinin metreşi Ma- dam Aleksandranın evinde kokain ve eroin içirilmekte olduğu haber alınmış, Beyoğlu polis merkezi bu hususta lâzım gelen tertibatı almıştır. Dün gece Madam Aleksandra- "nın evinde ani olarak araştırma yapılmıştır. Bu araştırmada evde 12 erkekle 2 kadın karşı karşıya eroin içerlerken cürmü meşhut ha- linde yakalanmışlardır. Yakala- nanlar şunlardır: hzet, Koço, Refet, Ligor, Albert, Antranik, yankesici Hıfzı, Dikran, Halit, Süreyya, Yani, Ali, Lazari, Madam Kiryakica ve Aleksandra. Bnndan sonra evin içerisi aran- mış, bir çok eroin, iskambil kâ- ğıtları, 2 tabanca, çustura, sustalı çakı, maymuncuklar, dört tane saat, omantarcııkta (kullanılan muhtelif Rus paraları bir kaç tane yüzük ve daha bir çok hırsızlık eşyası bulunmuştur. Evde yakalananlar merkeze götürülmüş- ler, eşyalar da müsadere edil- Müessif irtihal Istanbul mebusu Sadettin Rıza beyin refikası Dürnev hanim dün akşam vefat etmiştir. Mrhumenin cenazesi bu gün saat dörtte Burgaz adasındaki Ohanesinden kaldırılmak ora mezarlığına def- nedilecektir. Cenaze merasimine iştirak edecek zevat köprüden iki buçuk vapurile hareket ede- ceklerdir. Sadettin Rıza beye beyanı taziyet ederiz.