24 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 Akşam 24 Kânunusani 1932 —— a - — Kadın - Erkek meselesi.. Istanbulda da “Erkekler birliği, tesis ediliyor! “Kanun mucibince erkek aile reisidir. Kılıbıklara bunu temin etmeliyiz, Ey kariler.. Bizi tebrik edin.. Bugünden itibaren bizim de bir “Erkekler birliği, miz var... bir- kaç güne kadar beyannamemizi vilayete veriyoruz ve resmen te- şekkül ediyoruz... Size erkekler birliği müessislerinden birini tak- dim edeceğim: Babı âlinin meşhur doktoru Feyzi Ahmet bey... Bâbı- âlide “Matbuat tarihi,, ni yazacak iki kişi vardır: Berber yani efendi, bir de doktor Feyzi Ahmet bey.. bu iki zat kadar matbuatı bilen, Bâbıâli yokuşunun içini dışını ta- niyan kimse yoktur.. Sorun hanği muharrir taksitle hanği terziye elbisesini yaptırıyor, hangi muhar- rir hanği yemekleri sever, hanği muharrir kılıbıktır, hangisi kazak- tır.. Bütün bu ince teferrüatın hepsini doktordan öğrenebilirsiniz... — Eecece söyle bakalım doktor bey... İzmirdeki erkekler birliği için ne dersiniz?. — Fevkalâde yerinde bir ce- miyet.. Ah burada da bir teşekkül etse de girsek.. Hep birden girsek.. — Gel doktor bey.. Seninle bu cemiyeti tesis edelim.. — Mükemmel bir fikir.. hemen razıyım... Ve doktorla karar verdik.. Evvelâ İzmire müracaat edeceğiz. Eğer orası burada bir şube aç- mazsa biz kendi kendimize burada bir erkekler cemiyeti yapacağız... doktor bu cemiyetin faidesini şöyle anlatıyor: — Maalesef kadınların ekserisi müsriftir... Bu israfa karşı bir erkekler birliğinin teşkili muhak- kak ,lâzımdır. Tuvaletine düşkün bir kadının senelik tuvalet mas- rafının bılançosunu size çıkarayım. Ben işte: Adet Cins Vasati fiyat yekün 1 © manto 200 200 15 elbise 150 2250 6 Iskarpin 15 90 50 Çorap 5 250 4 Şapka 30 120 Kutu, eldiven, mendil (300 lira 3250 Düşünün bu paraya can mı dayanır?.. Buna mukabil bir erkeğin masrafını ele alın. adet cinsi vasatifiyat yekün 2 kostüm 80 120 Si idi palto 80 40 » opardesü 80 40 4 Iskarpin 10 40 12 çorap 1 12 yekün lira 252 Aradaki müthiş farka bakın... Bir erkek kadına nazaran iktisat kıralıdır. Siz, vasat kazançlı bir ailede, bir kadın iskarpinin altında pençe gördünüzmü?. Fakat vasat kazançlı bir ailenin hemen bütün erkeklerinde iskarpinler pençelidir. Buna sebep ne.. İşte bütün bun- ların önüne geçmek, müsavatı temin etmek içi mutlaka ve mutlaka bir erkekler birliğine lüzum vardır, Bütün erkekleri bu“Erkekler bir- liği, cemiyetinin bayrağı altına davet etmeliyiz... — Bravo doktor bey.. Bu son cümle erkekler birliğinin Marse- yizi olsun!. Haydi erkekler, birli- ginizin bayrağının gölgesi altına koşun!. Fakat kılıbıklar cemiye- tine ne dersiniz? — O dalâzımdır.. O da lâzım- dır.. Kılbık kocaları düştükleri vaziyetten herhalde kurtarmak lâzımdır.. Dizginleri kadının eline Doktor Feyzi Ahmet bey vermek doğru değildir.. Esasen kanunu medenide vardır: “Erkek ailenin reisidir.,, denir.. Kılıbık kocalara bu riyaset hakkını temin etmeliyiz. Odada şair, muharrir, tüccar bazı ziyaretciler vardı.. Bunun üzerine hep birden bağrıştılar: — Vermeliyizl, Doktor devam ediyor: — Kılıbık erkeklerin şimdiki vaziyetleri neye benzer biliyor musunuz?. Bir apartıman düşünün. Tek bir kapısı var. Alt katlar tutuşmuş.. Erkekler en üst katta, İşte bu vaziyetteki kılıbık koca- ları alevler arasından kurtaralım. Odada sesler: — Kurtaralım.. o Evet.. kurtaralım... Kurtarmalıyız... — Kanunu medeninin ahkâmını bilmekle beraber evde dahiliye vekilinden korkmam desem de yalan olur.. Ne yaparsınız?. Büs- bütün de ipi koparmak olmaz... Bazen hakim vaziyet takınmalı.. Bazen de dahiliye vekilinin hatr- rını hoş etmi — Ailede bütün masrafın erkek üstüne yüklenmesi doğru mıdır? — Hiç değil.. Hiç amma... Hem sıhhatlerinin selâmeti icabı kadınların çalışmaları lâzım.. Bunu bir doktor sıfatile söyleyorum.. Çünki çalışmayınca ataletten vü- cütları berbat oluyor.. Ve işsizlik- ten can sıkıntısı, can sıkıntısından dedikodu başlıyor.. Dedikodu da yalnız dili kuvvetlendiriyor. Diğer uzuvlar atıl kalıyor. Muattal kalan azada her zaman zafiyete mah- kümdur.. Hani çalışmadıklarına göre vazifelerini hakkile yapsalar.. Bazıları hem çalışmaz.. Hem de evdeki işini ihmal eder.. Sabah- leyin zevç kalkar mendil yok, temiz çorap yok.. Gömlek temiz amma yakasının düğmesi kopuk.. mendil sorun.. — Amaaan tatlı uyandırdın.. cevabı.. — Kâdın birliğine ne dersiniz? — Hiç lüzumu yok.. Artık ka- dınlar birliğinin manası kalma- mıştır..' Kadınlar doktorluk, avu- kathk, ; cerrahlık, hâkimlik eder- ken böyle bir birliğe ne hacet? Bu esnade hademe içeriye gir- di? Doktora: — Hanım efendi geldi efendim!. dedi.. Doktor heman yerinden fırladı: — Ne ise bu bahisde bu kadar işte. Başka şeyler konuşalım.. Maamafi aralarında pek iyi olan- larda vardır... Hanı.. Eve gidi- yormusun.. Güle güle... Hikmet Feridun Evet uykumdan | Albertina namında genç bir kadın, | avdet etmesini rica eylemiştir. | müş ve kocasıda ona hiç bir se- i dukları zaman zevcesinin bu fira- Koca katili Yemek masası başında başlıyan kavğanın sonu ltalyada Areço kasabasında, | şiddetli bir mücadeleden sonra tabanca ile kocasını öldürmüştür. | Albertina Noel yortularından evel, | üç yaşındaki çocuğunu terkederek kocasının yanından (o kaçmıştır. Kocası aradan bir kaç gün geç- tikten sonra, sadakatsiz zevcesinin kaçtığı yeri öğrenmiş ve ona acıklı bir mektup yazarak eve Filhakika Albertina evine dön- rzenişte (— bulunmamıştır. Fakat akşam karı koca, yemeğe otur- rından fena halde kızmış olan kocası, kendisini niçin bırakıp kaçtığını sormuş, aralarındada şiddetli bir kavğa başlaması ge- cikmemiştir. Kavğa esnasında, dayak yeme- ğe başlayınca, Albertina taban- casını çekerek kocasının üzerine hücum etmiş, kocası da derhal silâhına sarılmıştır. Karı koca arasında, oda içinde başlayan bu düello, bedbaht kocanın ölü- mile neticelenmiştir. 56 bin sterlin! 75 yaşında ihtiyarın sahtekârlığı ! Londrada 32 yaşında Gringunt namında bir hizmetçi kız, bundan bir kaç ay evel ölen efendisinin 56 bin sterlinden ibaret olan ser- vetini güya tamamen kendisine terkettiğini ihtiva eden sahte bir vasiyetnamesini notere tevdi et- miştir. Bu vasiyetname, muteveffanın bundan üç sene evvel bizzat tan- zim ettiği ve akrabalarını ken- disine varis nasp ettiği evvelki vasiyetnamesini onakz etmekte bulunduğu cihetle, (mirasçılar, müverrisin bu yeni vasiyetnameyi tanzim ederken aklı yerinde ol- madığını iddia eylemişler ve bu ikinci vasiyetnamenin hükümsüz adedilmesini mahkemeden iste- mişlerdir. Fakat mahkemeye şahadet için çağrılan doktorlar, müteveffanın ölünceye kadar aklı yerinde ol- duğunu söylemişler ve mirascıların bu iddiasını redeylemişlerdir. Nihayet mesele, yazının tetkiki için ehli hibreye havale edilmiştir. ehli hibre uzun uzadıya tetkikatta bulunduktan sonra iki ziyaret ara- sında bazı farklar bulmuşlar ve işin içinde bir sahtekârlık olduğu ne- ticesine varmışlardır. Ehli hibre- nin bu neticeye varması üzerine yeniden tahkikata başlamış ve şu şayanı hayret neticeye varıl- mıştır. Müteveffanın 75 yaşında bulunan ve başka bir babadan doğmuş olduğu cihetle, bu miras üzerinde hiç bir hak sahibi olmıyan bir kardaşı, ölünün yazısını taklit ederek bu vasiyetnameyi tanzim etmiş, fakat bu sahte vesikayı hidmetci: kıza tevdi etmezden evel, parayı aldıktan sonra kendisile evleneceğine dair bir vait ve taahüt almıştır. Iki: sahtekârın 56,000 sterlin alacakları yerde hapishaneyi boy- ladıklarını söylemeğe luzum yok- tur sanırız, Vatandaşı Şeker bayramında misafir. E lerine üzüm, incir, fındık, badem ikram et! Milli iktisal ve tasarruf cemiyeti Bursa mektupları Asri kaplıca ve otelin inşası bitti, fakat.. Hamama lâzım olan su bir türlü temin edilemiyor p i zak, Bursada yeni yapılan asri kaplıca Bursa, 20 (Hususi) — Bu yıl ramazanın karla beraber girmesi, gece hayatını yalnız sinemalarla kahvelere inhisar ettirdi. Sokak- ları dolduran ramazana mahsus kalabalıktan eser yok.. Bu rama- zanın en mühim hususiyeti oruca ve namaza karşı büyük bir dikkat | ve müsamaha gösterilmesidir. Mekteplerde, talebenin çoğu oruç tutuyor. Fakat tutan da tutmıyan da birbirini tenkit etmiyor" Camiler her senekinden fazla dolu. Amma bu, hevesinden, ne de Eskiden teravih zamanları kah- vehaneler kapatıldığı, ahali po- lisler vasıtasile camilere sokulduğu halde, hiç bir ramazan bu de reçe kalabalık temin edilemezdi. Yalnız, bazı vaizler hölâ eski huylarını terkedemediler. İçlerinde gene gramofon çalmanın günah olduğunu söyleyecek kadar geri kafalılar çıkıyor. Asri kaplıcanın suyu Asri kaplıca ile ötelin inşaatı çoktan bitti. Inşaat müteaahidi, binaları şircete teslim etti. Fakat henüz otel ve hamamın açılması, işletilmesi cihetleri halledilmemiş tir. Bunun başlıca sebebi ha- mama su temin edilememiş olmasıdır. Daha binanın temelleri atılırken bu işin böyle olacağı alâkadarlar tarafından izah edil- mişti. O zaman için, hamama getirilmesi düşünülen iki sudan birisine ait olan tahmin boş çıktı. Ikincisi satın alınamadı. Hamam susuz kaldı. Fakat bu aralık arsa satın alınmış, inşaata da başlan- mış olduğu için su meselesinin halli sonraya bırakıldı. Şimdi hamama lâzım olan su Çekirgeden getirilecektir. Evvelâ lüzumu kadar su toplanacak, bunlar iki kilometrelik yerden demir borular içinde hamama ne gösteriş | korkudan. | Suyunun alınması düşünülen Cik cik hamamı sevkolunacaktır. Toplanacak sula- rın bir kısmı evkafa ait olduğu ileri sürülen sulardır. Çekirkede evkafın malı olan iki hamamlı ev ile eski imarethaneye akan sıcak sular, satın alınacak suların bir kısmını teşkil ediyor: Bunlardan başka (cık cık) ve (alamadım) namlarile anılan halkın bekâr hamamı ismini verdiği sulardan bahs ediliyor. Ancak bu hamam- lar ötedenberi fakirlerle garip ve kimsesizlerin bedava yıkanıp te- mizlenmelerine (tahsis edilmiş hayır. müesseseleridir. Onun için bu mesele bir hayli dedi koduya sebep olmuştur. Bazıları bu müesseselerin evkafa ait olmadığını ileri sürerek, ida- renin bu suları satmak teşebbü- sünde bulunmasını kanuna uygun buluyorlar. Toplanacak olan bu suların asri hamama kifayet edip etmiyeceği noktası da ayrıca, mü- nakaşa edilmektedir. Asri otel ve hamamın, bu iş halledilmedikce açılması gecikecektir. Şirket bu meseleyle çok yakından meşgul oluyor, ME Mar Bursadan bir manzara! Yeşil cami