24 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Kânunusani 1932 Akşam Sahife 3 “AKSAMDAN AKŞAMA " EEir çırpıda l ikin |İŞEHİR HABERLERE || Bizse başarımı Hak dil Herkes, hep bir ağızdan ba Hafız Yaşar beyin camide Yasin'i türkçe okuması üzerine, müslü- manlar (arasında (o münakaşalar oluyor. Bittabi, kabir bir ekseriyet, Allah kelâmını ana dilimizle din- emeğe başladığımız için memnun. Diğer bir kısım müslümanlar ise: — Kur'an, yalnız arapça aslın- dan okunagelmiştir ve daima arapça olarak okunmalıdır.. — Kanaatını beslemekteler.. Biz, bu ikincilerle hemfikir olamıyacağız. Mushafın, şimdiye kadar yalnız arapça asılından okunması şimdiden sonra da öyle okunmak ıstırarında bulunduğuna delâlet etmez. Eğer Muhammet aleyhisselâmın halifeleri, serdar- ları, ilâyı kelimetullah için cihat - açıp birçok akvamı hak dine davet ettiği zaman, beraberle- rinde, kelâmullabın o kavimler tarafından (anlaşılacak ( dillerde tercümessini de götürmüş olsa- lardı — yani, Arap olmıyan ka- vimler de kur'anı kerimi anlıya- bilselerdi, — şimdi, Avrupa, bile müslüman olurdu. Müslümanlar şöyle derler : Kur'an, Allah kelâmıdır. Içinde bütün evamiri ilâhiye vardır. O halde, niçin, evamiri ilâhiye- yi sade Arap'lar anlasın da Türk” ler anlamasın? Peygamberlerin Kureyş kabilesinden (| çıkmış olması, Arap'la müslümanlıkta bir imtiyaz vermez. Anladık: Hak din, müslümanlıktır. e Fakat, hak dilin arapça olduğuna dair bir mas mevcut mudur? Her mümin, Kur'an dilile ibadet eder, Her mümin Allah'ın emirlerini anlamak ister... Behemhal bir hak dili mevcut olması. İâzımsa bile, biz, bunun Türkçe olmasını isteriz. Hattâ: “Türkçe bilmez, Allah'tan kork- maz:,, Diye eski bir söz de vardır... Türk'ler" bunca asırlar, islâmiye- tin bekçiliğini etmişlerdir. “Hârisi islâm, ünvanını almışlardır. Şayet Ehli Salip ordularının akınlarına karşı yalçın kayalar gibi durma- salardı, hristiyanlık , islâmiyeti - Allahü a'lem - çoktandır ezerdi. Türk'ler dinlerini dillerine uy- durmak hakkını elbette haizdirler,. Türk'lerin din dili türkçe olma- sından daha tabii ne vardır. (Vâ - Na) “Otomobiller rast gele yerlerde duramayasaklar Şehrin bazı yerlerinde otomo- billerin rast gele köşe bucaklarda durdukları ve müşteri bekledikleri belediyenin nazarı dikkatini cel- betmiştir. Halbuki otomobil ve arabaların durup müşteri bekliye- cekleri yerler muayyendir, buraları belediyece tahdit edilmiştir. Belediye, böyle olur olmaz yer- lerde otomobilini durduran şoför- leri tecziyeye karar vermiştir. Tahsisat aranıyor Jtfaiyenin benzin mevcudu azaldı Nişantaşı yangınınd yangınından sonra, belediye, | itfaiye ( hortumlarını değiştirmek için 80 bin lira sarfetmişti. Malzeme mübayaasıva bu kadar çok para gittiğinden müteferrika masrafı 40 bin liradan on beş bin liraya indirilmişti. Halbuki bu tahsisat ile gaz, benzin ve saire gibi bir çok lü- zumlu şeyler tedarik edildiğinden henüz daha mali sene sonuna epice zaman varken itfaiyenin benzin mevcudu esaslı surette azalmıştır. Benzin sarfiyatının çok olmasının bir sebebi de çıkan yangınlar ahşap mıntakalarda vaki olduğu taktırde bütün grupların yangın yerine kitmeleri hakkında vali Muhiddin beyin verdiği emirler- dir. Vali bey, Nişantaşı yangr- nından sonra, yargınların büyü- mesine meydan verilmemesi için lüzum gördükçe birbirine yakın olan grupları bir yerde topluyor. Bu yüzden benzin sarfiyatı geçen seneye nisbetle daha çoktur. Itfaiyenin benzinsiz kalmaması için tahsisat aranmaktadır. Dün belediye reis muavini Hâmit bey itfaiye müdürü Ihsan beyle bera- ber bu hususta görüşmüştür. Büt- çede münakale suretile tahsisat temin edilemezse itfaiyenin ben- zinsiz kalmaması için şehir meclisi daimi encümeninin kararile tah- sisat bulunacaktır. Azılı bir hırsız Her gün yeni bir sabıkası meydana çıkıyor Geçenlerde Feriköylü Ibrahim isminde sabıkalı bir hırsız muh- telif hırsızlık cürümlerinde'n dolayı 80 seneden fazla hapse mahküm olmuş, ancak mahkümiyet müd- deti 30 seneyi tecavüz edemiye- ceği cihetle cezası 30 Seneye indirilmişti, Ibrahim bunlardan başka istin- tak dairelerinden yeniden üç cürmü daha meydana çıkmıştır. Yaptığı cürümler, kanunun gös- terdiği cezalardan da fazla olan bu hırsız bu son üç cürümden dolayı 1 inci ceza mahkemesinde yeniden (omubakeme edilecektir. Bunlar da gene muhtelif hırsızlık suçlarıdır. Belediye iktisat müdürlüğü Vekâleten mezarlıklar müdürü Süleyman bey tarafından idare edilen belediye iktisat müdürlüğü tütün inhisarı omürakiplerinden Ali beye teklif edilmiştir. Ali bey bu vazifeyi kabul etmediği tak- dirde Süleyman bey asaleten ikti- sat müdürlüğüne tayin edilecektir. Darülâceze Kibar hanımlara bu mües- sese gezdirilecek Varidatı azalan Darülücezenin masrafını kapatmak için teşkil edilen heyet her hafta salı gün- leri toplanarak yeni varidat men- baları araştırmaktadır. Yakında verilecek balo hasılatı müessesenin bir kısım masrafını kapatacaktır. Komisyon esaslı varidat menba- ları bulmak için başka çareler aramaktadır. Bu maksatla şehri- mizin oşefkatlı ve o hamiyetli hanımlarımızın müessese ( ile yakından alâkalarını celbetmek üzerere önümüzdeki salı günü şehrimizdeki (o kibar âlemine mensup (o hanımlar Darülbedayi salonunda (o toplanacaklar (o bu- radan otomobillerle Darülâce- zeye gideceklerdir. Bu hususta belediye riyasetinden davetname- ler gönderilmiştir. Müessese gezilirken şehir mec- lisinin hanım âzaları ev sahibi sıfatile davetlilere refakat ede- cekler ve müessese hakkında iza- bat vereceklerdir. Çocuğunu boğan ana Geçenlerde gayrı meşru bir surette doğurduğu çocuğunu bo- ğup lâğıma atan Fatmanın tıp fakültesinde tedavisi hitam bul- muştur. Bu hâdisenin tabkikatile meşgul bulunan Üsküdar müstantiği Cemal bey, mücrim kadını tevkif ederek tevkifhaneye göndermiştir. Hâdisenin tahkikatı tamamile bitirildikten sonra mu- hakemenin ağır ceza mahkemesin- de yapılması icap ettiğinden Fat- ma Üsküdardan Istanbul tevkif- hanesine nakledilecektir. Poliste tayinler Müdüriyet şubeleri memurları arasında nakiller Geçenlerde bazı zabıta memur- ları arasında yeni tebeddülât yapıldığını yazmıştık. Bu dafa polis müdiriyeti şubelerinde bil- hassa sivil komiserler arasında yeniden bazı nakiller yapılmıştır. Üçüncü şube (o müdiriyetinde mühim bir vazife ifa etmekte olan sicil komiseri oradan alınarak 2 nci şube emrine verilmiştir. Bundan başka yeniden birçok eski memurların da tekaütlükleri gelmektedir. Polis müdürlüklerin- den birine tayin edileceği yazılan Eminönü merkez memuru Ahmet beyin Sıvas veya Malatyaya tayini muhtemeldir. Zekât ve Fitrenizi Tayyare Cemiyetine veriniz. Çöplerden istifade Sıhhiyede bir komisyon teşkil edildi Sıhhiye müdiriyetinde çöplerden istifade edilmesi için bir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyon dün ilk defa olarak toplanmıştır. Çöplerden istifade için gübre yapmak hatıra geliyor. Bu iş pek kolaydır. Toplanan gübreler yakıldığı zaman kül haline gelir. Bahçeler için bu kül iyi bir gübredir. Bun- dan başka çöpleri çukurlarda kurutmak suretile de gübre yap- mak kabildir, Bir yankesici yakalandı Alemdar polis mevkii uzun zamandanberi yankesicilik yaparak bir çok kimselerin para ve eşya- larını aşıran Avadis isminde bir sabıkalıyı tevkif etmiştir. Avadis evvelki günPangaltı taraflarında dolaşırken Hasan isminde birisini gözüne gestirerek oadamcağızın cebinden 13 lirasını aşırmıştır. Avadis parayı aşırdıktan sonra Sultan Ahmede kaçmış ve Alem- dar polis mevkii tarafından yaka- lanmıştır. Maznunun, daha bir kaç cürmü tesbit edilmiş ve tanzim olunan tahkikat evrakile birlikte adliyeye verilmiştir. Otomobil kazası Şoför Mustafa efendinin idare- sindeki otomobil dün akşam köprü üstünde Janetti isminde bir kadına çarparak ağır surette yaralamıştır. Temyiz edildi Zevcesini öldüren Şevket bey hakkındaki karar Beşiktaşta sokakta karısını ta- banca ile öldüren Güzel sanatlar akedemisi muallimlerinden Şevket bey ağır ceza mahkemesinde 18 sene hapse mahküm edilmiş, an- cak esbabı omuhaffefe (nazarı itibare alınarak cezanın üçte biri olan altı senenin tenzilile mahkümiyeti -12 seneye indiril- miştir. Muhakeme esnasında (iddia makamı Şevket beyin taammüden katilden mücrimiyetini ve fakat esbabı muhaffefenin nazarı itibare alınmasını istemişti Mahkemenin kararı müddeiumumiliğin talebi haricinde - olduğu cihetle iddia makamı bu kararı temyiz etmiştir. Diğer taraftan Şevket beyin vekilleri de cürümde gayet ağır bir o tahrik Omevcut olduğunun kabul edilmemiş olması noktai nazarından hükmü temyiz etmiş- lerdir. Gerek iddia makamı ve gerekse maznun vekilleri tarafından tanzim olunan temyiz lâyihaları (temyiz mahkemesine gönderilmiştir. Zırıyor: — Yeni sanat efendim.. Yeni sanat, M. Barinetti bunun hakkında konferanslar veriyor, gazetelerde bunun hakkında münakaşa olu- yor.. Yeni sanat diye eciş bücüş, eğri büğrü (eşyaların üstünde oturuyor, dört tarafı camekânlı sırçadan köşklere giriyoruz.. Yeni sanat kaideleri üzerine yapılmış resimlerin karşısında ağzımız iki karış açık hayretten kendimizi kaybettik... Düşündüm. Allah saklasın biz de aynı vadiye sap- sak, tariki müstekimden ayrılsak ta gazeteler faraza şu tarzda yazılarla çıksa: “Gözlerinden iri iri Musta bey armutları dökülerek ağladı. Seve gilisinin dişine bir şey kaçmıştı.. minarelerden birini koparıp: — Al sevgilim gürdanl. Diye takdim etti. Rüzgârdan şapkası uç- tu.. Kubbelerden birinin tepesindeff tutup kaldırdı. Başına geçirdi... Kol kola ilerlediler. Iki fındık faresinin çekdiği muazzam bir arabaya binerek köprüden geçti- ler.. Içi oyuk bir bal kabağından yapılmış apartımanın kapısından daldılar.. Kabağın içindeki muaz- zam bir asansöre binerek en alt kata çıktık... Erkek ağzından takma dişlerini çıkarıp bir ipliğe. kolye makamında olmak üzere dişlerden hiç birinin altın olma- dan koparıp fırlattı.. Ve duvarda asılı duran paraşütlerden birini kaparak serçe parmağına bağladı... Ve apartımanının beş yüzüncü. katından Oo kendisini aşağıya attı... Bu sırada radyoda kalın. bir ses (o otomobiller hakkında bir konferans veriyordu.. Radyoda - söylenilen otomobil kelimesinin üstüne binerek uzaklaştı. Gerek okuyucuların ve gerek yazıcının selâmeti fikri namına işbu yazı burada kesilmiştir. © Hikmet Feridun AKŞAM ABONE | ücretleri Türkiye Ecnebi BENELİK 1400 kuruş 2100 kuruş 6AryLıx 750 » 1450 > SAYLIK 400 » 300 » 1AyLık 150 » — — ep Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına | gönderilmelidir. K Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Ramazan 16 — Kasım: 78 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı al 2 ik 945 3 1,35 Va. 5,36 7,19 1226 14,59 1ZS 1849 — Maşallah, çok bilgili kadın, Amca Bey... e .. Modadan, spordan anlıyor... Amca Beye göre... ... Musikiden, danstan anlıyor... .. Sanki iki ayaklı kamus!.. Bir türlü haptedemedim Amca Beyl.. A. B.— Aman Mirim, (Sa" handa yumurta nasıl pişer ?| diye sormak da hatırına gelmedi mi?.. * dığını görünce kolyeyi boynun genç kıza hediye etti... Kadın.