27 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 akşam 27 Kârunusan! 1Y32 Gazi Hz. Reisicumhur Hz. dün Dolma- bahçe sarayındaki ( dairelerinde meşgul olmuşlar ve bir tarafa çıkmamışlardır. Ismet Paşa Hz. Başvekil Ismet Paşa Hz. nin dahiliye vekili Şükrü kaya bey ile birlikte yakında şehrimize geleceği haber veriliyor. İsmet Paşa şehrimizde üç dört gün kalacaktır. Şehit tayyareciler (Baş tarafı birinci sahifede ) Ordu ve muhtelif teşekküller namına nutuklar okunduktan ve kolordu, belediye, fırka ve tayyare cemiyeti namına abideye çelenkler konduktan sonra geçit resmi yapılmıştır. Gazetemiz basıldığı sırada bu resme başlaninıştı. Alay Fatih. parkı önünden başlıyacak ve 2 Ai ome te meydanında dağılacal dağılacaktır. Gene tamirat meselesi (Baş tarafı birinci sahifede ) Iki hükümet arasında esas noktalarda anlaşma hasıl olama- dığı için İngiliz ve Fransız başve- killerinin mülâkatı tehir edilmiştir. Mülâkatın ne zaman vuku bula- cağı malüm değildir. Mamafih bu hafta zarfında vuku bulmıyacağı muhakkaktır. Ingiltere tamirat meselesini hal- lini cihanın iktisadi vaziyeti nok- tasından pek mühim telâkki ettiği için bu hususta mesai sarfına devam edecektir. Gayri mübadiller kongresi dün toplandı Gayri mübadiller kongresi dün Halk evinde toplanmış, idare heyeti raporu okunduktan sanra hararetli (omünakaşalar cereyan etmiştir: Netice de şimdiye kadar tevzi edilemiyen yüzde seksen istihkak- larının vadeli ve faizli honolar şeklinde tasviyesi için teşebbüsatta bulunulm asına, gayri mübadillerin müzayakalarını arzetmek ve bo- noların bu şekilde ( verilmesini istirham etmek üzere Gazi Haz- retlerine bir heyet gönderilmesine karar verilmiştir. Heyete mütekait Esat Paşa riyaset edecektir. Dünkü kongrede idare heyeti iptibabının altı ay sonra yapılma- sına karar verilmiştir. Raşit Rıza tiyatrosu mecmuası Raşit Rıza tiyatrosu mecmuası- nın ilk sayısı muhtelif artist resimlerini makalelerini ve Vedat Örfi beyin Suzan Lutfullah hak- kında bir mersiyesini muhtevi olarak intişar etmiştir. Tavsiye ederiz. Darülâcze'yi ziyaret Darülâcze'yi himaye komisyonu âzasından bazı Ohanımlar dün Darülâcze'yi ziyaret etmişler, ko- guşları gezmişlerdir. Küçüklerin koğuşları beğenilmiş isede büyük- lerin vaziyeti peki iyi görülmemiş- tir. Komisyon öâzası bunu ıslah için bulundukları muhitte propa- ğanda yapacaklardır. Iki halı hırsızı tutuldu Geçenlerde Nişantaşı civarında bazı yerlerden halılar çalınmış, failleri bulunamamıştı. Polis mü- diriyeti tarafından yapılan tahki- kat neticesinde bu hırsızlıklardan maznunen Nedim ve Ali isimle- rinde iki kişi tevkif edilmiştir. Bunların kumpanyâ halinde ça- lişarak halı hırsızlığı yaptıkları anlaşılmaktadır. Bu kumpanyanın diğer bazı hırsızlık vakasile de alâkadar ol- duğu zannediliyor. | Bu hususta ebfi tahkikat yapılmaktadır. Tahdidi teslihat Heyet dosyaları hazırladı, bugün hareket edecek Ankara 27 (Telefon) — Hari- ciye vekili Tevfik Rüştü bey ancak cumartesi yahut pazar günü Ankaraya vasıl olacaktır. Cenev- rede toplanacak tahdidi teslihat konferansı oŞubatın ikinci Salı günü ilk içtimaıı aktedeceğinden Tevfik Rüştü beyin bu içtimada bulunması kabil İlk içtimaa heyetimiz Riyaseti cumhur kâtibi umumisi Tevfik beyin riyaseti altında: olarak iş- tirak edecektir. Heyet bu akşam Ankaradan hareket edecektir. Beraberinde götüreceği dosyeler hazırlanmıştır. Bern elçimiz Cemal Hüsnü B.de heyetle birlikte Isviçreye gidecek- tir. Askeri müşavir Cevat paşa Istanbulda heyete iltihak edecektir. Cuma günü hareket edecek Semplon ekspresinde hey'et için lüzumu kadar yer kapatılmıştır. Hey'et pazar akşamı Cenevreye vasıl olacaktır. Müzâkeratı takip için hakimi- yeti Milliye gazetesi neşriyat mü- dürü Naşit Hakkı bey de hey'etle beraber gidiyor. olamıyacaktır Ankara su şirketi Şirket her eve saat koyacak Ankara, 26 (Hususi) — An- kara belediyesi tarafından idare edilen şehrin su işletme işinin varidatını arttırmak gayesile be- lediye bundan böyle su saati bu- lunmayan evlere saat koymaya karar vermiş ve lâzım gelen sa- atleri siparis etmiştir. Saati bulunmıyan evlerden bele- diye bugüne kadar maktu olarak ayda iki lira ve bahçeli evlerden de üç lira almakta idi. Halbuki ayni vaziyette olan saatli evler beşte on liraya kadar sarfiyat bedeli ödemekte idiler. Belediyenin aldığı bu son ted- birle su işletme idaresi varidatının ehemmiyetli tezayüt göstermesine intizar ediliyor. Recep bey Firka kâtibi umumisi Konyada konferans verecek Konya 26 (a.A.) — C.H. fırkası umumi Kâtibi Recep bey dün akşamki trenle Adanadan şehrimize gelmiş ve istasyonda fırka erkânı ve mensubini ile bazı zevat tarafından karşılan- mıştır. Recep bey bugün ziyaretlerde ve teftişatta bulunacak, yarın fırka binasında halkevleri hak- kında bir konferans verecektir. Ankara belediyesi borçlarını tasfiye ediyor Ankara, 27 (Tefefon) — Ankara belediyesi borçlarını kat'i surette tasfiye etmekte olduğundan şim- diye kadar yangın yeri arsalarına mukabil belediyeden verilmiş olan ve ev taksitlerine kabul edilmekte bulunan bonoları mayıs nihaye- tinden sonra mahsup etmemeğe karar vermiştir. 1 hazirandan itibaren bonolar yalnız yangın arsaları satışlarında mahsup edilecektir. W ühzaratın Iki başvekil görüşemiyor Ingiliz - Fransız müza- kerati neticesiz kaldı Londra 7 ( AA.) — M. Laval ile M. Mac Donald arasında yakında bir mülâ: kâtın dair şimdi | hiçbir ümit kalmamıştır. vukuuna Böyle bir mülâkatın vuku- undan evvel lüzumlu görülen yapılması daha şayanı arzu telâkki edildiği tahmin ediliyor. | Mamma mmm maa Rusya - Lehistan Iki hükümet arasmda misak imza edildi Moskova, 26 — Rusya ile Le- histan arasında ademi tecavüz misakı tanzim ve iki tarafça ka- bul edilmiştir. Misakın esası iki tarafın birbirine karşı gerek yal- nız başına, gerek diğer her hangi bir devletle taarruza girişmemeği taahhüt etmesinden ibarettir. Tarafeyn diğer bir deyletle barp ederse Rusya veya Lehistan bu devlete müzaheret edemiye- cektir. Keza tarafeyn, içlerinden birine karşı taarruz noktasından yapılmış bir muahedeyi imza etmiyecektir. Iki taraf, aralarında (çıkacak ibtilâflı meseleleri hakeme havale ile halledeceklerdir. Misakın müd- deti üç senedir. Müddeti bitmez- den altı ay evvel haber vermez- lerse daha iki sene devam ede- cektir. Rus - Romen müzakeratı Moskova, 26 — Rus hariciye komi- seri M. Litvinof Cenevreye hareket etmiştir. Hariciye komiseri hare- ketinden evel Rus- Romen müza- keratı hakkında beyanatta bulun- muştur. M. Litfinof Rusya ile Romanya arasında her hususta itilâf husule geldiğini, yalnız Romenler tarafın- dan Besarabyanın Romanyaya aidiyetinin kabul edilmesi hakkın- daki teklif üzerine itilâfname tanzim olunamadığını söylemiştir. Rus kariciye komiseri diyor ki: “Besarabya filen Romen işgali altındadır. Biz itilâfnamede Besa- rabyadan bahsetmek istemedik. Hattâ daha ileri giderek mua- hedeye şöyle bir fikra ilâvesine muvafakat ettik: “Iki memleket arasinda mevcut arazi ve saireye müteallik ihtilâfların şiddet hare- ketile halledilmesine ( teşebbüs, misakın ihlâli suretinde telâkki edilir. ,, Fakat Romanya Besarabya hak- kında sarih söz almak istediğin- den müzakere durdu. Şimdi vazi- yet Romanyanın ittihaz edeceği hattı harekete bağlıdır. Ankaradaki Galatasaraylıların bir toplanışı Ankara, 26 (Hususi) — Şehri- mizde bulunan Galatasaraylılar bugünlerde bir gece Karpiç lokantasında toplanmaya karar vermişlerdir. Galatasaraylıların bu samimi imama Galatasaraylı olan da e ve gümrük ve inhisarlar vekilleri Şükrü Kaya ve Râna beyler de iştirake davet edileceklerdir. Laval - Mouchanoff mülâkatı Paris 26 (A.A.) — Bulgar baş- vekili M, Mouchanoff Bulgarista- tanın mali vaziyeti hakkında M. Lavale izahat vermiştir. , İngiliz maliyesi i Varidat artıyor, bütçe açığı kapanıyor Londra 27 (A.A.) — 23 kâuu- nusani tarihinde hitam bulan mali hafta zarfında tahsil edilen hazine varidatı 41,302,388 ve masarifat 18,345,149 ingiliz lirasına baliğ olmuştur. 16 kânunusani tarihinde mevcut bulunan, takriben 157 milyonluk açık miktarı şu suretle 23 kânu- nusanide geçen senenin aynı müddeti zarfındaki (146,719,195 milyona mukabil 134 milyon ingiliz lirasınatenzil edilmiştir. Bu farklara nazaran 31 mart tarihinde hitam bulacak olan mali senenin bütçe muvazenesi cesa- retbahş bir vaziyette bulunmak- tadır. Antalyada yeni bir Halk evi inşa edilecek Antalya 26 (A.A) — C, H. Fır- kası vilâyet idare heyeti yaptığı içtimada geniş toplanma salonlarını havi bir Halkevi İç; -armesini ve eski ocak binasının fırkaya bağlı bütün teşekkülleri alabilecek şekilde ıslah ve tadilini kararlaş- tırmıştır. Altın madeni! Öküzün dimağında altın yokmuş! Paris, 26 (A. viyetlörin o muhtelif o nesçlerinde madenler (o taharrisi, ötedenberi tetkik mevzuu olmuştur. Bir kaç sene evvel Alman pro- fessörlerinden (o Berg, öküzün di- mağında altın mevcut olduğunu ve miktarının kurudulmuş beher kilo dimagi madde başına 14 mi- ligramdan ibaret bulunduğunu ileri sürmüştü. Fransız âlimlerinden M. Bert- rand, bu tecrübelere yeniden baş- lamıştır. Mumaileyh, Bergin tec- rübelerinde keşfedilmiş olan şeyin altın olmayıp tecrübelerde kulla- nılmış olan putlarda kalmış plâtin olduğu ve bunun yanlış olarak altın denilmiş bulunduğu mütalâa- sındadır. Mumaileyhe göre canlı hayvan ve nebat uzviyetlerinde altın yoktur. Merkezi Amerikada Komünistler bazı şehirleri ele geçirdiler Tegucigalpa, “ Honduras , 27 (A.A, — San Salvador,da hükü- met kıtaatile komünist âsiler ara- sında başlayan müthiş cidal daha devam etmektedir. Iki gündür Sentani bağlamış olan omüsademe bitmemiştir. Âsilerin La Libertad, Sonsonate ve Ahua Chapam şehirlerini zapt- ettikleri söyleniyor. Merkez civa- rında fasılalı müsademelerin vuku bulduğu ve hükümet kuvvetlerinin âsilerden yüzlerce esir aldıkları bildirilmektedir. Almanya'da reisicumhur intihabı Berlin 26 (A.A.) Neue-Montags- Zeintung'a nazaran Riyaseticum- bur intihabatı için sosyalistler, mensuplarının komünistlere iltihak etmemesi için bir namzet göste“ receklerdir. M. Braunun bu namzetliği ka- bul edeceği söyleniyor. listler, ikinci devrede oceneral Greoenere rey verecekler ve bu seretle ceneral için faşistlerden sosyalistlere kadar bütün grupları bir araya toplayan bir blok vü- cuda gelmiş olacaktır. civarında hâlâ Sosya- | - Hava yumuşadı Mamafih grip elân eski şiddetile devam ediyor Üç günden beri çok sert devam eden hava bir parça yumuşz- mıştır. Rüzgâr da hafiflemiştir. Şehirde karlar kâmilen erimiştir. Civarda yağan karlar da erimrk- tedir. Mamafih grip elân eski şiddetile devam ediyor. Grip vakalarının çoğalması yü- zünden dünden itibaren mektep- lerin 13 şubata kadar tatil edil- diğini yazmıştık. Bu tatil kararı mekteplerin fenni tathirini temin etmiştir. Sıhhiye müdiriyeti yalnız mek- teplerin değil, tiyatro ve sinema gibi umumi yerlerin de sık sık temizlenmesini temine çalışacaktır. Grip münasebetile Ankarada mekteplerin tatil edilmesi muh- temeldir. Ankarada altı bin ilk mektep talebesinden bin dört yüzü hastadır. F Anadoluda soğuklar Son iki gün zarfında Anadolu- nun her tarafında şiddetli soğuk- lar hüküm sürmüştür. Hararet her tarafta sıfırdan aşağı idi. Erzurum ve Sıvasta sıfırdan aşağı on, Eskişehirde 8, Konyada 7, Malatyada 3, Ankarada üç derece kaydedilmiştir. Sıcak bir yer olz5 ' Aacmada bile hararet sıfırdan aşağı 2 dereceye inmiştir. Antal- yaya evvelki akşam kar yağmıştır. Uzun senelerden beri buraya kar yağdığı görülmemişti. Muğlada şiddetli fırtına Muğla, 26 (A.A.) — Dün gece yarısından beri şiddetli bir fırtına esmektedir. Şehirde bazı camlar ve birçok ağaçların dalları kırıl- mıştır. Civarda hafif kar tipisi vardır. Yılanlı, Oyuklu ve Göktepe geçitleri kapanmıştır. Hararet sı- tırdan aşağı üç derecedir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen omalümata göre bugün hava kapalı olacaktır. Rüzgâr şimal o istikametinden esecektir. Bu sabah hararet 2 derce idi. Fırtına hafifledi Karadenizde fırtına gevşemiş- tir, Fırtınanın şiddetinden kavakta bekliyen © vapurlar (o Karadenize çıkmışlardır. Türkçe Kur'an (Baş tarafı birinci sahifede ) beri öz Türkçe ile kur'an dinleyen balk hafızların etrafını çeviriyor, bir camide dinlediği bir Türkçe mukabeleden sonra diğer bir cami- deki mukabeleyi de kaçırmıyor. Dün de Türkçe kur'an okunan camiler, şimdiye kadar görülmemiş derecede kalabalıktı. Hafız Burhan bey sabahleyin Kabataş camiinde heyecanla din- leyen bir cemaat huzurunda “sure- tülfürkan nı Hafız Zeki B. Bey- oğlunda Ağacamiinde şehrimizin kibar mubitine mensup bazı ha- nımlarin da iştirak ettiği güzide bir cemaat karşısında “Fatiha, ve “Bekar, : surelerini, ohafız Kemal bey Süleymaniye camiin- de “Surei kıyame,, , Galatasaray lisesi muallimlerinden hafız Nuri bey Beyoğlunda Firuzağa ca- miinde peygamberimizin miraca çıktığını hikâye eden “Esra, suresini, Hafız Rıza bey de dün gece ( Dolmabahçe (o camiinde ! “Fatıre,, suresini okumuşlardır. Haber «aldığımıza göre şehti- mizdeki bütün hafızlar, bundan sonra kur'anı türkçe okumük üzere ittifak etmişlerdir. Şekerli zamk kralı öldü Phoenix, (Amerika) 26 (A.A.)— Öksürük ilâcı olarak kullanılan “ şekerli zamk, krali William Wilgley 71 yaşında olduğu halde vefat etmiştir.