27 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

27 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 —— Samsun mektupları Samsun belediyesi nümu- ne olacak kadar çalışıyor | isminde biri geçen gün telâşla Şehre saf ve temiz bir su getirtilmiştir, bir çok tesisatta bulunuluyor Samsundan bir manzara: Hükümet dairesi Samsun 22 ( Hususi ) — Samsun bele- diyesi, civarı- mızdaki vilâ- yetlerin bele- diyelerinden daha canlı ve daha faaldir. Birkaç ay evvel yapılan inti- hapta, hepsi memleketi genç ve münex- ver o evlâdın- Saınsun bele- diye reisi Sami bey dan olmak üzere bir belediye heyeti iş başına getirilmişti. Bu heyetin riyasetine Sumsunun eski ve zengin bir ailesine mensup Sami bey isminde genç bir zat intihap edildi Sami bey, ticaret âleminde tanıttığı ciddiyet ve liyakatı Obelediye işlerinde de muhafaza etmektedir. Yeni heyet, seleflerinden 700 bin liraya yakın bir boç devral- mıştır. Bu yükün altından kurtul- mak için esaslı bir endişe taşıyan belediye bunu bir kaç senede ödeyebilmek için bu seneki büt- çesine yüz bin lira koymuş ve © bu parayı muntazaman borçlula- rına vermeğe başlamıştır. Belediyenin yeni bütçesi 340 bin liralıktır oOve mütevazindir. Bütçe üç senelik tahsilâtın vasati haddine göre tanzim edildiği cihet- le . hayalden tamamen aridir. Bütçenin bü esas dahilinde, yapılmasında sabık vali İbrahim Etem beyin çok himmeti vardır. Belediye ( varidatı mütemadi bir “ dikkatle tahsil ve cibayet olunu- yor. Samsunluları memnun eden cihet belediye varidatının israf edilmemesi * ve yerinde sarfolun- masıdır. Şehrin beş senelik imar prog- ramı yapılmış ve tastik için dahiliye vekâletine gönderilmiştir. Sıhhat ve içtimai muavenet işleri Delediyenin (o sıhhat © teşkilâtı . muntazam ve faaldir. Memleketin tanınmış (doktorlardan o Servet beyin riyaseti altında bir dahiliye bir zübreviye hekimi, üç sıhhiye memuru, bir kabile ve bir kâtip- ten ibaret bir kadrosu vardır. Şehirdeki (o fıkara © vatandaşlar belediye tarafından tedavi ettiri!- mekte ve mühim hastalar mem- leket (o hastahane gönderilmekte- dir. Belediye muhtaç olan bir çok ailelere mualece vermekte ve kendilerine nakdi muavenette bulunmaktadır. ! Belediyenin 12 tanzifat | ve kâfi miktarda tanzifat amelesi | vardır. Şehrin umumi ! caddeleri Tanzifat ve tenvirat Şehrin tanzifatı liralık bir tahsisat kabul edilmiştir. arabası ve hususi ber gün muntazaman süpürtülmektedir. Şehrin üç ye- rinde asri helâ yapılmıştır. Şehrin tenviratı elektrik ile ya- pılmaktadır. Belediyenin her türlü tesisatını taşıyan mükemmel bir elektrik fabrikası vardır. Mazotla müteharrik olan bu fabrikada (800) Eeygirlik iki ve (200) beygir- lik bir dizel motörleri çalışmakta- dır. Şehrin tenviratından başka belediye 1700 aboneye cereyan vermektedir. Pek yakında şehrin üç kilometre mesafesindeki kışla- lara da cereyan verilecektir. Itfaiye teşkilâtı Belediyenin munlazam bir itfa- iyesi vardır. Bir itfaiye amirinin idaresi altında 21 neferlik bir kadro ve iki arozözle bir motö- pomp bir merdivenli klavuz oto- mobili itfaiye vesaitini teşkil et- mektedir. Efradın kıyafetleri yeni ve muntazamdır. Tesisat noksan- sızdır. Şehrin muhtelif yerlerinde tazyikli yangın muslukları yapıl- mıştır, Her hangi bir yerde çıkacak bir yangına karşı derhal harekete geçecek tesisat vardır. Bu tesisat sinemalarda da mevcuttur. Ve daima başlarında birer nöbetçi bırakılmaktadır. Belediye bütün bunlardan başka tekmil müesse- sat ve mebaniyi yangın muslukları yapmağa mecbur tutmuştur. Mezbaha Şehir dahilinde istihlâk edilecek etler belediyenin kontrolu altında kesilmektedir. Geniş ve her türlü tertibata malik olan bir mezba- hadan etler sıhhi ve temiz kam- yonlar içinde şehre getirilmekte- dir. Vasati bir hesapla Samsunda günde 300 hayvan kesilmektedir. Tevziatı daha seri ve daha fenni bir şekilde yapmak için belediye yeni ve mükemmel bir kamyon celbine karar vermiştir. Su işleri Samsunun bugün kullandığı su, şehre altı kilometre mesafedeki | arteziyen kuyularından dizel mo- törleri vasıtasiyle alınmakta ve çelik borularla şehre getirilmekte ve şehrin muhtelif ve yüksek yer- lerindeki depolardan tevzi olun- maktadır. Suyun evsafı iyi ve rengi ber- raktır. Bu su gçelmezden evvel Samsun su ihtıyacile pek fena İ İ | için 25 bin | Akşam Tehlikeli eşya! Meger kocasının piposi imiş! Amerikada iiroii şehrinde oturan Madam Lohu Dahlotron telefonu açmış ve etfaiye merke- | zini bularak sormuş: Tehlikeli eşya nakil edermisiniz? — Evet! — O halde benim eve derhal geliniz demiş ve evinin adresini vermiştir. Aradan bir kaç dakika geçtikten sönra evin önünde bir itfaiye otomobili durmuş, gaz masekelerini takmış itfaiye efradı. ellerinde kocaman bir bez bu- lunduğu halde içeriye girmişler ve nakledilerek tehlikeli şeyin nerede bulunduğunu sormuşlardır. Kadın, hiç istifini bozmadan bir koltuğa gömülerek sükün ve huzurla piposunu içmekte olan kocasını göstermiş: — İşte budur, rica ederim beni piposile başıma bela kesilen bu adamdan kurtarınız?.. demiştir. Bunun üzerine itfaiye kuman- danı da piposunu cebinden çıka- rarak: — Maalesef madam, bu rica- nızı yerine getiremiyeceğiz. Piposu mükemmel bir baca gibi çekiyor. Sizin için ve eviniz için biç bir tehlike yoktur cevabını vermiştir. Ceneral Groener Alman reisicumhurluğuna namzet Berlin 25 ( A.A.) — Montag gazetesinin bildirdiğine göre hü- kümet blokuna dahil Obulunan fırkalar Alman reisicumhurluğuna mareşal (OHindenburgun © yerine şimdiki harbiye ve dahiliye nazırı Ceneral fon Groener'in namzet gösterilmesine karar vermişlerdir. Suriyede talebe grevleri Şam 24 (A.A.) — Şamda devam eden talebe grevi Suriyenin diğer mahallerine de sirayet etmiştir. Vaziyet vahimdir. Fransızlar çarşı ve sokaklardaki devriyelerini artır- mışlar, birçok yerlere mitralyöz- ler ki Bele, müessesata ve umumi yerlerdeki meccani tevziatı hariç olarak 300 abopeye su vermektedir. Tamirat, inşaat ve tesisat Samsun belediyesi | borçlarını ödemek kaygusile bu sene mühim inşaat ve tamirat yaptıramıya- caktır. Esasen şehrin umumi ve esaslı caddeleri parke düşeli olduğu için bu sene yalnız Bağdat cadde- sindeki tamiratı yapacaktır. Bunun için taş ve malzeme hazırlanmak- tadır. Bundan başka Sipema cad- desinin parkeleri döşenecektir. Belediyenin bu seneki mühim tasavvurları arasında saat kulesinin tesisatını asrileştirmek ciheti de vardır. Kuleye elektrikli ve cana- var düdüklü bir saat celbi için “1500,, liralık tahsisat kabul edil- miştir. Belediye Gazi abidesi için 45 bin lira vermiş iskelelerin tamir ve temdidi için de 6 bin liraya yakın bir para sarfetmiştir. Himayei etfale ve sporculara da iki bin liralık bir yardım kabul etmiştir. Spora ehemmiyet veren belediye Fener cihetindeki sahayı genişletmiş ve tesviye ettirmiştir. Belediye zabıtası Tam bir polis disiplini altında yetişen ve işgören belediye zabı- tasının kadrosu bir zabıta âmiri, bir seyrüsefer merkez memuru ve 15 zabıta memurundan ibarettir. Memurlar Samsun belediyesinin bütün mukarreratuu dikkat ehemmiyetle takip etmektedirler. Sinemalarda sigara içmek mem- nuiyeti şiddetle devam etmekte ve hilâfında hareket edenler ceza- landırılmaktadır. Zübeyr oğlu Fuat ve | 27 Kânunusani 1932 — — Kadın erkek meselesi “Koca, kadın ruhunu bil- mezse daima kılıbık kalır,, Izdivaçta saadet ne parada, ne pulda, ne gençlikte, ille ilim, ille ilim... — Yovvww oğlum... o Oruçlu oruçlu.. Ben nargilemi kurup bir nefes çekmedikçe hiç bir beya- natta bulunamadım. Şemsiyesini koltuğunun altına sıkıştırdı... Ellerini (o paltosunun kolları içine soktu ve ilâve etti: — Itardan sonra Ikbal kraat- hanesine gel istediğin beyanatta bulunayım... Mevzuun nedir ki?. — Efendim malüm.. Kadın- erkek meselesi.. İzmirde bir er- kekler | birliği teşekkül etmiş. Gayesi kadın israfına mani olmak Aile hayatında erkeğin hakimiye- tini temin imiş... — Kadın müsrif değildir... Me- deniyet terakki ettikçe havayıcı zaruriye, ihtiyacatı medeniye o nispette ziyadeleşir... Eğer kadın müsrif olmuş olsaydı ayni israfı fareza anadolu kadınının.da yap- ması lâzımdı... Burada tuvaleti için fazla sarf edenler bunu medeni ihtiyaçlarla, mensup buluduk- ları yüksek ocemiyetlerde mev- kilerini (o muhafaza etmek gayesile oyapıyorlar.. (o Fakat buna rağmen şunu da derhal ilâve edeyim.. Eger bir adamın zevcesi müsrif ise kabahat koca- dadır. Koca onu israfa sevketmiş demektir. — Aile hayatında kadının ha- kimiyeti, erkeğin kılıbıklığı için ne dersiniz?. — Kocanın kadın tabayi ve emzicesini tahsil ve tetebbü etmesi elzemdir. Her koca biraz ruhiyatçı olmalıdır. Kadın o ruhiyatını bilmiyen, kadın tabını tahlil etmemiş olan koca daima kılıbık kalmağa mahkümdur. Ruhiyatçı bir zevç için kadının zimamı ida- resi pek sehil bir keyfiyettir.. — Hocam zimamı idare, yani kadınların dizgini buyuruyorsunuz.. Halbüki birçok bağrı yanık koca- lar o “ dizginlerimiz o kadınların elinde,, diyorlar.. — Kadının erkek üstüne hâkim olmak istemesi onun tahsilsizliğine delâlet eder... Okumuş, bilhassa ruhiyat okumuş bir hanımın er- keğin üstünda hakimiyet iddia etmesine imkân yoktur. Münevver bir hanım kocasını hiç bir surette tebzirate hedef etmez, akibetbin olur... Cahil bir kadınla evlenen erkeğin kendi elile başına büyük bir felâket ve müsibet ihzaretmiş olur... Hele bu zevce ruhiyattan bibebre olursa...ki tabiatle bi behre olacaktır. Tahir Nadi bey — Hocam size nazaran izdivaç için ne para. Ne güzellik, ne gençllik lâzım.. İlle ve lâkin rubiyat ... — Ruhiyat mühimdir evlât, mühim .. — Peki bu “erkek birliği, için ne dersiniz ?, Vallahi bu erkeklerin yapacak- ları şu olmalı.. Kocaları toplamalı . Onlara nasihat vermeli.. Kadın ruhiyatı hakkında konferanslar da bulunmalı... o talâk (omahkeme- lerine müracaat eden çiftçileri almalı.. o Erkeği bir mektebe sokmalı. Kocayı diğer bir mek tebe.. Okutmalı. Okutmalı,. Er- keğe kadın rubiyatı, kadına da erkek ruhiyatı okutmam.. İzdivaçta saadet demin söyle- diğim gibi galiba ne parada, ne pulda, ne gençlikte, negüzellikte. ille ilim ille ilim... — Beyefendi.. Müsrif bir kadı- nın tuvalet listesini yapabilirsiniz? Vallah böyle bir liste.. Oruçluyum evlât.. Oruçlu.. Geç bunları.. Lâkin ismi lâzım değil. Bir tanıdık geçen gün: — Birader.. Dedi, benim nar- gilem, üstüm başım, yediğim içtiğim bütün bunları. toplayın.. Masrafını hesap edin.. Bu para bizimkinin ancak çantasına yetiş- miyor.. Dedi.. Fakat dedim ya ilimsizlik a efendim.. İlimsizlik a efendim.. Üstadın beyanatı burada bitti.. Fakat müsaadenizle bendeniz de şunu ilâve edeyim.. Aciz ne âlim, ne fazıl, ne kâ- mil, ne ruhiyatçı kocalar bilirim ki evin kapısından girince süt dökmüş kediye dönerler. H.F Hapishanede çocuklara noel ziyafeti Amerikada bir kadın hapishanesindeki salonunda noelde çocuklar yerken, mahpusların verdikleri oyuncakları pek çok çocuk verilmiştir. hanenin yemek yemek verirler. O akşam fakir Bu sene hapishaneye bir salonda da yemek masaları başında görülüyorlar. mahpuslar her sene hapis- hariçten gelen fakir çocuklara hapishaneye girer, yemek aldıktan sonra giderler. müracaat ettiğinden diğer Resmimizde çoçuklar yemek