January 27, 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

January 27, 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Kânunusani 1932 Akşam Sahife 3. , AKŞAMDAN AKŞAMA Ihbariye Gazetelerde sık sık tesadüf ediyorsunuzdur: Kaçak müskiratın, yahut sigara kâğıtlarının, yahut tütünün bulunduğu yeri haber veren filânca adamlara ihbariye olarak şu kadar para verilmiş.. Veya, verilmek istemiş de, defter- darlıkta buna tekabül edecek bir meblâğ bulunamıyormuş... Yani, siz, banka memuru Mah- mut bey,ben gazeteci Vâlâ Nu- reddinin evinde bir denk kaçak tütün görüp de merciine haber verseniz, obeni yakalatsanız, makamı aidi, size, ihbariye isimli bir sureti resmen vermektedir. Halbuki, siz tütün idaresinin teş- kilâtına mensup değilsiniz, Lâalet- tayin bir vatandaşsınız... Gayrı muvazzaf lâalettayin bir vatandaşı ihbariye almak sevda- sile tahrik, birçok münasebetsiz- liklere kapı açıyor. Kızdığı bir insanın evine birkaç kutu cıgara kâğıdı saklıyarak bu bigünahın başına çorap örenler az değildir. Bu iktisadi hafiyelik, bazı şık- larda, Sultan Hamit zamanındaki siyasi hafiyelik kadar, vatandaş- ları biribirine düşürmektedir ve çirkin manzaralar (o arzettirmek- tedir.. Ihbariye usulü, hükümet kuv- vetlerinin zayıf olduğu bir zaman- da, örflerimiz, kanunlarımız ara- sına sokulmuş sakim bir usuldür. Bunu, ilk fırsatta lâğvetmeliyiz.. (Vâ - Nü) Altın saat! Dursun israinde bir taşralı nasıl tavlandı Polis 2 inci şube müdiriyeti Fatma isminde bir kadını yaka- lamıştır. Fatma Istanbul'un maruf tavcılarındandır. o Evvelki Ogün taşradan yeni gelmiş Dursun isminde bir zavallı (Yenicami avlusunda dolaşırken tavcı Fatma yanına yaklaşarak : — Kardeşim - demiş - kocam yeni öldü, çok darda kaldım, çocuklarıma yiyecek alacağım, şu saati satmak istiyorum. Saat, ko- camın hatırasıdır amma ne yapa- yım ibtiyacın var. Şimdi dükkân- cıya götürmek olmaz, utandığım için tanıdıklara da gösteremiyo- rum, safi altındır, ucuzca vere- ceğim, bunu kaçırma.. Fatma daha bir sürü tezallüm lerle Dursun efendiyi kandıp iyice tavladıktan sonra koynundan bir cep saati çıkarmıştır. Dursun efendi saati tetkik etmiş ve uzun bir pazarlıktan sonra saati 15 liraya satın almıştır. Fakat 15 lirayı alır almaz ortadan kaybol- muştur. Bir saat kadar sonra Dursun efendi saati bir arkadaşına gös- termiş ve bunun adi demir olduğu anlaşılmıştır. Hâdise polis 2 inci şube müdüriyetine bildirilmiş ve Fatma yakalanmıştır. Şehir meclisi lik içtimada Beyoğlu lağımları görüşelecek Şehir meclisi şubat içtima dev- resi şubatın birinci pazartesi günü başlıyor. Şimdiden âzaya dave- tiyeler gönderilmiştir. Şehir meclisi bu devrede birçok meseleleri tetkik edecektir. Ilk içtimaa ait ruzname tanzim edilmiştir. Bu ruznamede Istanbulun muh- telif semtlerinde açıkta akan pis surlara ait mecraların temizlen- mesi tamiri için meclisten tahsi- sat istenmesi vardır. Belediye, Istanbul tarafında olduğu gibi Beyoğlu cihetinin de lâğımlarını yapdırmak üzere bir iptidai proje yapılması için geçen devrede şehir meclisinden salâhiyet istemişti. Meclis, bunu tetkika muhtaç gördüğü için teklifinin tetkikini bu içtima devresine bırakmıştı. İlk içtimada bu proje hakkında daimi encümenin mazbatası oku- nacaktır. Belediye, zaman zaman görülen Tifo ve saire gibi hasta- lıklara mani olmak için behemhal Beyoğlu lâğamlarını yeni baştan yaptırmak fikrindedir. Heğbeliada sanatoryomuna ilâve edilmek üzere yeni bir paviyon yapılmasına karar verildiğini yaz- mıştık. Bu içtimada bununda inşa masrafı müzakere edilecektir. Bu tahsisat talebi münasebetile verem tedavisi ve verem müca- delesi hakkında hararetli müna- kaşalar olması muhtemeldir. Darülâcezenin nizamnamesinin bugünkü ihtiyaca uygun olmadığı anlaşılmıştır. Daimi encümen yeni bir nizamname projesi hazırla- mıştır. Bu projenin müzakeresine de ilk içtimada başlanacaktır. Yeni projede yalnız metruk ve gayri meşru çocukların değil, ailesi tarafından ihmal ve terk edilen çocukların da müesseseye kabul- leri esasları mevcuttur. AKŞAM ABONE ücretleri — — Türkiye Ecnebi BewzLik 1400 kuruş (o 2700 kuruş GAyLıx 750 > 460 > SArLIK 400 > 30 > lâyık 150 > & meg” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. | Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Ramazan 19 — Kasım: 81 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 12,16 1,58 78 944 12 1,35 Va, S/A .17 12,27 15,2 1713 18,52 olduğu görülmüş ve itirazlara vesile e mr ŞEHİR HABERLERİ Sokak ve caddeler Isimler ne zaman tebdil edilebilecek? Birkaç sene evvel şehrimizdeki sokak ve caddelerden çoğunun isimleri değiştirilmiş, sokak baş- larına yeniden levhalar konmuştu. O zaman iş aceleye geldiği için konan bazı isimlerin ( isabetsiz vermişti. Belediyede bu sokak isimlerin- den bazılarının münasebetsiz ol- duklarına hüküm etmiştir. Ancak muvafık görülmeyen bu isimlerin değiştirilmesi külfet ve mas- rafa tabi olmakla beraber birçok kaytların karışmasına sebebiyet verecektir. Bu sebeple belediye, Ancak tabelası eskiyen ve kat'i zaruret görülen sokak isimlerini değiş- tirecektir. Bu değişiklikte semtin ismi, tarihi münasebetler ve harsi tesirler nazarı dikkate alınmıştır. Darülâceze varidatı azalıyor Darülâceze mevcudu son aylarda yedi yüz elliye baliğ olmuştur. Halbuki şimdiye (Okadar bazı zamanlar darülâcezenin mevcudu dokuz yüzü bile geçmiştir. Yapılan hesaplara göre darülâ- ceze tiyatro sinema hasılatından geçen seneki teşrinisani ayına göre bu sene teşrinisani ayında beş bin lira noksan varidat almıştır. Verem cemiyetinin kongresi Verem cemiyeti 5 inci kongre- sini 29 Kânunusani Cuma günü saat 10 da Cağaloğlunda Halk evinde aktedecekti Sahte 25 likler Zabıta Şefik isminde birisini yakaladı Son zamanlarda yene sahte 25 kuruşluklar çoğalmağa başla- mıştır. Ötede beride sıksık sahte paralara tesadüf edilmektedir. Beyoğlu polis merkezi sahte 25 kuruşluk sürmekte olan Şefik isminde bi i tevkif etmiştir. Şefik Beyoğlunda Aleko ismin- de bir bakkaldan aldığı eşyaya mukabil 3 tane sahte 25 kuruşluk vermiş, iş zabıtaya aksetmiş ve Şefik yakalanmıştır. Zabıta Şefikin icvabına ve tahkikata devam ediyor. Halılar kimin ? Polis kıymetli halıların sahibini arıyor Geçenlerde Taksimde bir ka- dının evinde kokain içilmekte olduğu haber alınarak araştırma yapılmış ve kadınlı erkekli 17 kişi eroin içerlerken cürmü meş- hut halinde yakalanmışlardır. Evde yapılan araştırmada hır- sızlara mahsus maymuncuk ve sair aletlerle bazı eşya ve bir kaç tane de halı bulunmuştur. Yapı- lan tahkikatta bunların oldukça kıymettar halılar olduğu anlaşıl- mışlır. Halıların bir yerden çalın- mış olmaları muhtemeldir. Polis 2 inci şube müdiriyeti halıları muhafaza altına almıştır. Halılar (o bilimum merkezlere gönderilerek alâkadarlara göste- rilecekti BANK KOMERSiYAL HONGRUAZ Dö PEST - BUDAPEŞTE Bangue Commerciale Hongroise de Pest - Budapest Macaristan'ın en eski bankası olan ve doksan seneden beri hali fâaliyette bulunan ve bir çok yıllardan beri memleket timizın mali mahafili ile sık sık işleyen mezkür banka 1931 senesine ait bilânçosunu ilân eyledi. İşbu bilânço mucibince anifülarz banka 1929 senesindeki 5.938,510,63 pengodan ibaret kârına mukabil 1931 senesinde - 1930 dan nakledilen bakıye dahil olmak üzere - 5,597,359,27 pengo safi temettü hasıl etmiştir. İcrasına mübaşeret edilmiş olan bazı işlerden mütehassıl kârlar henüz dahili hesap edilmemiştir. Müdüriyetin kararı mucibince 1931 senesi için beher hisse senedi üzerinden 5 pengo yani cem'an 2,500,000 - pengo tevzi (geçen sene 7P/den 3,500,000 pengo) ve ihtiyat akçesine 1.000.000 - ve emlâki akçesine 200,000 pengo tahsis edilecek! in kıymet düşüklüğüne karşı tir. ihtiyat Diğer cihetten yeni hesaba kâr olarak geçen sene nakledilen 463,605,95 pengoya mukabil bu defa 997,370,81 pengo nakledilecektir. 1931 senesi bilânçosunun en ziyade calibi dikkat olan rakkamlarını, geçen senenin bilânçosundaki rakkamlarla mukayese ederek zirde irae ediyoruz. Tasarruf sandığı hesabında mevduat : Hesabı cari suretile > Alacaklılar : İşbu “alacaklılar,, hesabındaki omeblâğ münhasıran banka müşterileri hesabına ecnebi memleketlerinde istimal edilen vesaika müstenit itibarlardan ibarettir. Kasa mevcudu : Banka ve bankerlere faiz mukabilinde tevdi edilen meblâğ : Portföy : Muamelâtın baliğ olduğu rakkam dahi Defteri kebirin yalnız bir tarafı 1930 senesinde Tengo: ederken bu sene 13,604,678,000 - pengo i 1931 P. 166, E P. 146,558,181 P. P. 2,366,200 P. P. 4ö0,107,412 P. P. 25515400 P. P. 143,1566,299 OP. 119,759,678 azim bir mikyasta tevessü eylemiştir, 13,212,846,000 irae rae etmektedir. HARİCİ MESELELER : Japon - Çin münasebatı Avrupa ahvali bir taraftan fena halde karıştığı gibi Aksayı Şark ta vaziyet son derecede karış- mıştır. Artık ibtilâf ve harp Man- çurya'ya (omünhasır Okalmıyarak bütün Çin ölkesine sirayet ede- cektir. Mançuriyi kâmilen zaptü işgal eden japonlar şimdi de Çinin en meşhur ve zengin limanlarını işgale hazırlanıyorlar. Japonya hükümeti yeni Çin hü- kümetine teblig ettiği ultimatom mahiyetinde bir notada, Fucan, Amoy ve Svatan limanlarında japon tabaasına karşı sık sık vuku bulan taarruzları protesto etmiş ve Çin memurları tarafından Ja- pon aleyhtarlığı hareketine niha- yet verilmediği takdirde Çin liman- larını karaya ihraç edilecek bah- riye müfrezeleri vasıtasile işgal edeceğini bildirmiştir. Diğar taraftan Çin eyaletle- rinden dokuzunun valii umumileri tarafından neşrolunan müşterek bir beyanname de yeni Çin hü- kümetinin teşekkülü ve hattı hareketi protesto edilmiştir. Man- çoryanın sabık valii umumisi olup buradan Japonlar tarafından ih- raç olunan Marşal Çang Suliang dahi yeni Çin hükümetini ve bil- hassa Çirnco şehrinin Japonlar tarafından işgaline mani oluyor. Yeni hariciye nazırı Öjen Çin'i şiddetle protosto etmiştir. Dokuz meclisi umuminin yeni Çin hü- kümetini devirmek için aralarında ittifak ettikleri rivayet olunuyor. Asi meclisi oumumilerin sabık Reisicumhur Ceneral Cumk Kay- seke taraftar oldukları zannolu- nuyor. Bunun için yeni Çin hü- kümeti şimdi çifliğinde bulunan Ceneral Çan Kay Seke müracaat ederek bir an evvel Nomkinne avdet eylemesini rica etmiştir. Yeni hükümet Sabık Reisicumhur ile te mesai ederek büyük bir dahili harbin zuhuruna mani olacağını ümit ediyor. Otomobillerin süratini ölçecek alet Otomobillerin süratlerini tah- dit etmek için belediyece satın alınması teklif edilen bir regula- tör aletinin belediye fen hey'etince tecrübeleri yapıldığını yazmıştık. Şimdiye kadar yapılan tecrübe neticesinde bu aletin kolayca hile yapılmağa müsait olduğu ve arzu edilen derecede işe yarama- dığı anlaşılmıştır. Belediye fen hey'eti bu aletten istifade edilemeyeceğini anlad- ğından suiistimale elverişli olma- yan diğer bir aletin tecrübesine başlayacaktır. Belediye iktisat müdürlüğü teşkilâtını tevsi edecek Belediye kanununda şehrin ik- tisadi ihtiyaçlarına ait birçok maddeler vardır. Belediye bu maddeleri tatbik için Iktisat mü- dürlüğü teşkilâtını genişletmeğe karar vermiştir. Bu hususta şehir meclisine teklifte bulunacaktır. Amca — Kolay takvimde de görmüştüm, ağaç gele Bey, dikme zamanı gelr .. Bu çukura meyva ağacı mı dikeceksin... Amca Beye göre... e ğ > AGİ .. Yoksa gül fidanı mı?.. ... Bana kalırsa bir çınar dikl. gölgesinde nargile tokurdatmak hoş olur! — A. B. — Bilemedin iki gözüm, ken- dimi bir doktora göstereceiğm, eğer istirahat tavsiye ederse diye bu çuku- ru hazırlıyorum! amli lk, İİ İk İSİ im il sa dl nk ilm <7 ZER o a yam maa EN