26 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Mc Sahife 2 Hava açtı Güneş, odun kömürü bitmiş olan herkesi sevindirdi Iki günlük kar fırtınasından sonra bu sabah hava tekrar açtı, ortalık ısındı. Güneş odun kömürü bitmiş olanları çok sevindirdi. Anadoludan ve Trakyadan gelen haberler oralarda da (o havanın ısınmağa başladığını bildiriyor. Temenni ederiz ki iki gün süren kar fırtınası ile bu senenin kışı son şiddetini göstermiş olsun. Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava yarı açık yarı kapalı ola- caktır. Rüzgâr mütahavvil olarak esecektir. Dün en fazla hararet makıs 1, şfce nakıs 2 bu sabah makıs birdi. Ankarada kar Ankara, 26 (Telefon) — Dim “gece devamlı surette kar yağdı. «Bu sabah hava mutedildir. Bir vapur karaya oturdu Providence isminde 12 bin ton- luk büyük bir Fransız vapuru Boğaz haricinde İmroz adasının Mijer burnunda sis yüzünden karaya oturmuştur. Vapurun otur- duğu yer kayalıktır. Kurtarma İşi için Sezar vapuru kaza mah- line gönderilmiştir. Yeni icra ve iflâs kanunu Ankara, 25 (Telefen) — Millet Meclisinde tetkik edilmekte bulu- nan yeni icra ve iflâs kanun lâyihasına Emlâk bankası, ve Emniyet sandığı gibi müesseseler tarafından tastik edilmekte olan hususi icra usullerinin men'ine dair bir hüküm konması için bir cereyan mevcuttur. Bu hususta hükümetin mütalâası sorulacaktır. Saatçi Darülbedayide ikinci şarkılı komedi Darülbedayi artistleri bu hafta ir. şarkılı komedi daha temsil etmektedir. “ Saatçi,, ismini taşı- bu eseri yazan ve besteleyen Celal Esat beyan Celâl Esat bey güzel sanatla- rn her şubesinde kendisini gös- termiş artist ruhlu bir zattır. Ken- disi resimden olduğu kadar ede- biyattan, edebiyattan olduğu ka- dar art decoratif sanatinden, tez- yini sanatten olduğu kadar musi- kiden ve tiyatrodan anlar. “saatçi, müellifi ve bestekârı bundan ev- vel de sahnemize güzel eserler yermişti. Celâl Esat bey bu sefer hazır- adızı Saatçi komedisinde çok muvaffak olmuştur. “Saatçi, de güzel bir musiki, güzel dans ve ürüzsüz bir tiyatro lisanı vardır. ilhassa eserdeki baleler pek caziptir. Bu yeni şarkılı komedinin temsili de iyidir. Celâl Esat beyden bu tarzda bir çok eserler beklenilebilir. Darülbedayi artistleri bu piyesin temsilinden sonra turneye çıka- caklar ve ilk defa olarak Anka- rayı ziyaret edeceklerdir. Bandırma sahillerine düşen | bir sandal Istanbul limanına mensup 3 numaralı sandalın sahibi Aziz geçen pazar günü keresle yükle- yerek Kadıköyüne gitmiştir. Sandal akşam üzeri avdet eder- ken dalgalara ve akıntıya kapıl- mış, iki gün, iki gece denizde çalkandıktan sonra Bandırma sa- hillerine düşmüştür. Sandalcı bay- gın bir halde kurtarılmıştır. 20 paket sigara kâğıdı Balatta Zibni ve Ibrahim isim- lerinde iki kişi şüpheli bir vazi- yelte dolaşırken polis yakalamış, Bu Sahahk Akşam i Ecel KR GREEK İnhisarlarda tasfiye gelecek graflar i hafta başlıyor Ankara 26 (Telefon)— Meclisin inikadında kanu- hakkındaki hafta içinde Reisicumbur Hz. nin tastikine iktiran ederek resmi gazetede neşrolunacaktır. neşri tarihinden muteber olduğuna göre gümrük ve inhisarlar vekâleti inhisarlarda mukarrer tasfi- niyet kesbeden inbisarlar yeyi icraya derhal başlıyacaktır. Istanbulda hazırlanmış olan yeni kadro üzerinde kanun bu Kanun vekâlet cüzi tadilât yapacaktır. Bu meyanda eski tekaüt kanunu inhisarlarda memur bulunan ve bu tasfiyede kadro harici kalacak mütekaitlerede tazminat verilecektir. Tasfiyenin nisan bidayetinde tatbiki kuvvetle muhtemeldir. Bu takdirde haziram mucibince tekaüt maaşı alıp ta kanunda musarrah da inhisarların tavhidi tatbik edilirken elde fazla memur kalmamış olacaktır. M. Venizelos kalıyor Kraliyetçiler temerküz kabinesine girmeği kabul etmediler Atina, 25 (Hususi) — Siyasi fırkalar rüesasi bugün reisicum- hurun riyasetinde) toplanmışlar- dır. Başvekil OM. Venizelos, memleketin mali ve iktisadi vaz- iyeti hakkında izahat o vermiş, ve Cemiyeti Akvam maliye komisyonunun mümkün me:tebe vasi derecede muavenet tavsiye- sine rağmen tesadüf edilecek müşkilâta (karşı (o müştereken koymak için bir temerküz kabi- Paris, 25 (A.A. ) — Cemiyeti Akvamın mali komitesi dün mesa- isini bitirmiş ve bütün müzakere- leri nihayete kadar gizli kalmıştır. Komitenin son gününün mesa- isine ait rapor neşredilmeyecek ve matbuata da mesaiye dair hiç bir nota tebliğ olunmayacaktır. Le Matin gazetesine nazaran Cemiyeti Akvam mali komitesince tanzim edilen rapor şunları tavsiye etmektedir: Ihtira beratı Kanuna bir madde ilâve edilecek Ankara, 25 (Telefon) — Türk vatandaşlarına münhasır küçük sanatlar hakkındaki kanun Jâyi- hası meclisin pazartesi inikadında müzakere edilecektir. Ayni içti- mada ihtira beratı kanununa bir madde zeyledilmesine dair lâyiha da görüşülecektir. Bu lâyihanın son şekline gör: senenin resim taksitleri karunda tayin olunan tarihlerde tediye edilmediğinden dolayı hükümden düşen ihtira beratlarının vadesi geçmiş seneler taksitleri iki misli ceza ile birlikte verildiği takdirde hükümleri iade olunacaktır. Ancak bu suretle hükümleri olan müddetleri hiç bir suretle değiştirilemiyecektir. için berat müddetinin bitmemiş olınası ve kanunun neşri tarihinden caat edilmesi lâzımdır. Bulgar Kral ve Kraliçesi Üzerlerinde 22 paket kaçak sigara kâğıdı bulmuştur. aileleri ile bir arada geçirmek İ üzere San Rossore'a gelmişlerdir. iade olunan beratların muayyen | Bu kanunun hükmünden istifade | itibaren bir sene zarfında müra- | nesi teşkilini teklif eylemiş, kendi- sinin bu kabine ile teşriki mesaiye hazır bulunduğunu ilâve etmiştir. M. Venizelostan sonra söz alan muhtelif hatipler, bir temerküz kabinesi teşkili hususunda M. Venizelosun teklifini (o tasvip ettikleri halde, kraliyet fırkası reisi M. Çaldaris ileride bu hususu tetkik ederek bir karar verebile- ceğini söylemiştir. M. Çaldarisin bu hareketi üze- 1 — Avusturya için: OHarici borçların tediyesi ve şilin fiatinin muhafazası mahsadile bir muave- net istikrazının akti. 2 — Bulgaristan için: Ihracat- tan mütevellit döviz ithalinin ev- velce yapılan istikrazların faiz ve amortismanını temin edebilmesine müsait oluncıya kadar muvakkat ve mahdut bir zaman için istikraz bedellerinin (o tediyesinin (o yüzde 50 ye tenzili, Binicilik Ankaradaki o müsabaka- larda Ismet Pş. da bulundular Ankara 25 — Muhafız alayı süvari bölüğü zabitleri arasındaki binicilik müsabakalarına bugün öğladen sonra Beyaz kışladaki mania bahçesinde devam edilmiş- tir. Müsabakaya beş zabitimiz iştirak etti, Birinciliği mülâzım Eyip bey, Muhip ismindeki atile, ikinciliği gene EyipB. diğer bir hayvanile üçüncülüğü de, mülâzım Fuat B. kazanmışlardır. Eyip beye mükâfat olarak bir tay hediye edilmiştir. Zabitlerimizin müsabakaları bit- tikten sora, efradın mania atla- yışları seyredilmiştir. Müsabakalarda Başvekil Ismet Pş. ile milli müdafaa erkân ve ümerası bulunmuşlardır. M. Wey! Paristen geldi Tramvay, elektrik, tünel şirket- leri idare meclisi reisi ve eski reji İ umumi müdiri M. Weyl ve idare ! heyetinden Roma 25 (A.A) — Bulgar Kral | şehrimize gelmişlerdir. M. Weyl ve Kraliçesi Paskalya yortusunu | | M. Salem Paristen Ankaraya gidecek ve bazı işler hakkında hükümetle temas ede- cektir. rine, içlimam pazartesi günü tek- rar edilmesi okararlaştırılmıştır. Fakat M. Çaldarisin ihtirazı ve bütün mesuliyeti M. Venizelosa bırakmak hususundaki kararı na- zarı itibara alınırsa, bu içtimada da itilâf husulü şüphelidir. Temerküz kabinesinin teşekkülü akim kalmakta bulunduğu cihetle, M. Venizelos cumhuriyetçi fırka- ların müzaheretile iktidar mevki- inde kalacaktır. Cemiyeti Akvamın kararı Bulgaristan faizlerin yüzde ellisini verecek, Yunanistana para veriliyor 3 — Yunanistan için: Borç faiz- lerinin tediyesini temin maksadile bir muavenet istikrazının akti, fakat bilâhare takarrür edecek müddetle derpiş edilen amortis- manların ilgası. 4 — Macaristan için: Mezkür rapor; zirai istihsalâlın satışı da- yinlerle toptan bir itilâf yapılma- sına müsait oluncaya kadar hali hazırda mevcut omoratoryomun muhafazası lâzım geldiği kanaa- tını izhar etmektedir. Kantonda hadise Çinliler bir sinemayı tahrip ettiler, 3 Japonu öldürdüler Kanton, 26 (Hususi) — Burada bir sinemada Japonların istilâsına dair bir filim gösteriliyordu. Sine- madaki ahali birdenbire galeyana geldi. Çinliler sinema binasını tabrip ettiler. Perdeyi yırttılar, 3 Japonu ve sinema müdürünü kajlettiler. Idam kararı Atinada iki kadın idama mahküm edildi Atina 25 — Bir aydanberi de- vam eden bir cinayet davası neticesinde, (öldürülen, (parça parça (edilerek (muhtelif pa- ketler halinde yakılan Atanasopu- los namındaki adamın karısı, kaynanası idama, bizmetçi mü- ebbet küreğe ve maktulün karı- sının âşık olupda (maktulün parça parça ve paket halindeki cesedini nakleden o Mağulopulos yirmi sene hapse mahküm olmuş- lardır. Atinada bir cinayet Paris 26 (A.A.) — Yunan edip- lerinden M. Alexander Seoubhis ikametgâhında katledilmiş olarak bulunmuştur. 26 Mart 1923 Bekârlık vergisi (Baş tarafı birinci sahifede) ekseriyeti teşkil eder. Türkiyede 6 milyon 620,731 bekâr 5 milvon 761 bin evli vardır. Fakat bu 6,620,731 bekârın 6,540,969 kişisi 20 yaşından kü- çüklür. Yirmi yaşından büyük olan hiç evlenmemiş bekârların miktarı malüm değildir. Bekârı en çok olan şehirlerin başında Istanbul, Izmir ve Ankara gelir. Istanbulda 348.65 bekâr ve 319982 evli vardır. Aynı nüfus cetvellerinden İstanbuldaki bekâr- ların en ziyade erkekler arasmda olduğu anlaşılıyor. Bekârı az olan vilâyet Isparta- dır. İsparta vilâyetinde 66 bin küsur bekâr, 62 bin evli vardir. Bu vilâyette dört bin kadar bekâr mevcuttur . Bunlar da evlenme çağına gelmemiş olanlardır. Bekârlardan vergi alınması fik- rini ileri süren Yozgat mebusu Süleyman Sırrı bey bu hususta şu beyanatta bulunmuştur: — Çok çocuklu fakir ailelere muavenette (bulunabilmek için bekârlardan vergi alınmasını teklif ettim. Teklifim bekârları evlen- meğe icbar değil, teşviktir. Teklifin esasını kimseye bak- mıyan bekârlar teşkil etmektedir. Köylü bizde esasen 18 yaşında evlenir. Onlardan bir tek bekâr bulmak pek müşkül olacaktır. Teklifimde bekâr yaşım 25 - 45 olarak tesbit ettim. Devlet hizme- tinde, hususi müesseselerde çalı- şan ve kimseye bakmıyan bekâr hanımlardan da vergi alınmasını teklif ettim. Bekârlık vergisi olarak aşağı yukarı yüz bin kişiden senede onar lira alınsa bir milyon lira eder. Teklifimi yukarıda söyle- diğim gibi yalnız muhtaç ailelere muavenet maksadile yaptım.Belki bükümetten bunu bir varidat menbaı olarak kabul eder. Kızları için.. İngiliz tayyareci kadın neler anlatıyor? Şehrimizde bulunan İngiliz tay- yarecisi ledi Choytor dün akşam Aero klüpte bir korferans ver- miştir. Ledi Choytor İngilterede moda kraliçesi diye tanınmış bir kadındır. Ledi Choytor seyabati- nin sebenini şu suretle anlatmı;tır: — lagiliz kanunları mucibince ben ve zevcim ölürsek mirasimız erkek çocuğumuza ( kalacaktır. Halbuki benim erkek çocuğum- dan başka 3 kızım var. Onlara para kazanmak lâzımdı. Moda ve iyi giyinmek hakkınaki şühre- timden istifade etmeği düşündüm. Tayyare ile dolaşarak kendile- rinden ücret aldığım moda mücs- seseleri hakkında reklam yapmağa karar verdim. Bir tayyare satın aldım. Pilotluk öğrendim. 5 Martta Londradan hareket ettim. Sofyada bir kaza geçirdim. Hava iyileşince yola çıkacağım. Halkevinde içtimai muavenet şubesi Halkevinde dün içtimai muave- net şubesi âzaları toplanmıştır. Dünkü içtimada vali, vali muavi polis müdürü, şehir meclisi âzas ve birçok zevat hazır bulunmuş- lardır. Şubenin heyeti idare inti- habı yapılmış ve müderris doktor Hamdi Suat, belediye iktisat müdürü Asım, şehir meclisi âza- sından Avni, iktisat profesörle- rinden Servet ve Ismail Müştak beyler idare heyetine (intihap olnnmuşlardır. Intibaptan sonra Cevdet Kerim ve vali Muhiddin beyler söz alarak Halkevi işleri bakkında beyani, mütalâa etmişlerdir.