26 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

26 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

BM... Şİ Sahife 6 Akşam Bici bici bici leblebici!.. Dünya buhranından hiç sarsılmayan | yegâne ticaret: Leblebicilik Darlık zamanında leblebi çok yenir a efendi.. Sebebini mi soruyorsun: Sıkıntıdan, sıkıntıdan.. Leblebimi gavuuuraaaa Dumanını savuuuraaa Haydi gızlar gidelim bize Leblebi yedirem size Leblebi yedirem size.. Elek gürültüsü... Kavrulan leb- lebilerin kokusu ve bu şarkı : Bici bici bici bici Leblebiciii. Leblebimi gavuuuraaa.. Dumanını savuuuraaa.. Akşam olmuştu.. Beyazıttaki leblebiciler sokağı, evine dönen çarşı esnafı, eli medilli, koltuğu- nun altı çıkınlı, omuzu zembilli aile babaları ile dolup boşalır yordu. Kalabalık; arasında tek gözlü boş sefer taslarını gazete kâğıtlarına sarıp sicimile sıkı sıkı bağlamış reji kızları da vardı. Leblebici dükkânlarından: birinin önünde durdum. Dışarıda her- yerde elektrikler yanarken leble- bici dükkânında kısık bir petrol lâmbası ortalığa soluk kirli bir ışık dağıtıyordu. Leblebiciler büyük bir tencerenin etrafında diz çüküp çember olmuşlar, yemek yiyorlardı. Ben dükkândan içeriye girinceiçle- rinden biri sofradan kalktı.. Iste- diğim leblebiyi tarttı.. Sofrada konuşuyorlardı: — Hemşerim onun sözleri de- mirden leblebi gibi. Yenilir yu- tulur şeylerden değil ki.. Kavonozlarda kırmızı, sarı, mavi, eflâtun, yeşil, turuncu şekerli leblebiler, küçük kücük baklava gesilmiş leblebi helvaları, gehribar sarısı leblebi unu. Beyaz tuzlu leblebiler vardı. Onu biraz açıp söyletmek için: — Maşallah çeşit tamaml, dedim. Pos bıyıklarını yukarı çeken geniş bir gülümseme ile cevap verdi: — İşler iyi hamdolsun... Bu cevap pek tuhafıma gitti. Işte dünya buhranından hiç müte- essir olmayan yekâne ticaret... — Yaaa... Bu darlık zamanında. Gülümsemesi daha genişledi: — Darlık zamanında leblebi çoh yenir efendi? — Neden? — Neden olacak sıkıntıdan. — Allah allah.. — Ne şaşıyon.. leblebiyi eğlence- lihl diye satarlar, hiç duymadın nı ki? Darlık zamanında sıkıntı- sını yoh etmek isteyenler leble- biye el atarlar.. Canın sıhıldı mı irahı içmez misin?. Cara içmez misin? İşte leblebi de öyledir.. — Haaa.. Şimdi şılıyor.. bakalım?.. — Dedik a.. Darlıhtan sonra.. Evelden senede 10 çuval nuhudu zor harcardık. Şimdi maşallah 25-30 çuval harçattığımız oluyor.. — Allah versin, Allah versin. Bir müddet sonra bahis umu- mileşti. Sofradakiler de söze ka- rıştılar... Köşede oturan en ihti- yarları sanatin inceliklerini anlat- mağa başladı : — Leblebicilik ince iştir efendi. Işimiz daha çok iyi gidecek emme ah şu soğuk boncuklar. — Soğuk boncuk da nedir ?. — Soğuk boncuk işte. Bile- medin mi?..Sakız leblebisi... Hani hükümat bir liste yapmış, içeriye mal sohmuyormuş. Ne çare ki Sakız. leblebisini © unutmuşlar... mesele anla- İşler ne zaman arttı Leblebiciler çarşısında sıra sıra leblebiciler ve renkli leblebiler, leblebi helvalarile süslü bir leblebici dükkânı, ve bir de leblebici vatandaş Allahını seversen, sen bir müslü- man çocuğuna benzeyorsun tanı- dığın hükümat adamı varsa söyle şu soğuk boncukları içeriye sok- masınlar.. — Olur baba.. Hemen söyle- rim.. — Sen, böyle inceden inceye sorduğuna bakılırsa lelebici dük- kânı açacaksın galiba.. Haydi ne ise, öyle de olsa söyleyeyim.. Efen- dim biz nohudu 13 kuruştan alı- rız. Evvelâ hafif ıslatir sonra dö- geriz döğeriz.. Bir gün öyle bıra- kırız. Ondan sonra da gavu- ruruz, üstünü cilâlarız. (o Üç türlü leblebi çıkarırız.. Biri otuz- luk cinsinden biri kırklık cinsinden üçüncüsü de tanğo cinsi, atmışlık!. Otuz kuruşluğu sokak leblebi- cileri kırktan satarlar, kırklık alt- mışlık dükkânda kalır. Otuzluk leblebiden şekerli, tuzlu, renkli leblebi bile yaparız. kırık çıkınla- rı döğer un yaparız.. Undan helva yaparız... Onu mektep bakkalları çok alırlar.. Bu sırada sokaktan ihtiyar bir hanimla onun eteğine yapışmış küçük bir çocuk geçiyordu. Yu- murcak kadıncağızın çarşafının pelerinini habire çekiyor. — Yaaa.. İsterim... Baba anne isterim !. diye parmağıyla leble- bici (oOdükkânını işaret (o edi- yordu.. Baba anne nihayet çocu- ğun feryat ve figanına dayana- madı, kesesini çıkarıp yumurcağa 40 para verdi.. Ikisi birden dük- kâna yaklaşlılar.. Baba anne: — Haydi leblebici amcana pa- rayı ver de sana leblebi versin.. Dedi... Çocuk Benz marka bir otomobil satın alır gibi : — Kık paaalık.. leblebi onu ver.. Uzun sivri külâhın içine “Kık paaalık,, leblebi unu yerleştirildi. Çkcokla baba anne uzaklaştılar. Leblebi unu terazide tartılır- ken bütün çocukluk (hatıralarım gözlerimin önünden geçti.. Leb- lebi unu benim iptidai mektebi- min en eski, en kıdemli, en tatlı hatırası idi. Zaten hangimizin çocukluk hatıraları arasında leb- lebi ununun büyük bir kıymeti yoktur? Ihtiyar leblebici devam etti. Bu dükkânda 11 arkadaşmışlar.. Anlattıklarına o bakılırsa O büyük emellerle, dehşetli para kazanmak hulyasile memleketlerinden kalkıp Istanbula gelmişler.. Hani Istan- buldan servet yapmak için Ame- rikaya gidenler gibi.. Anlatıyordu: — Hepimiz dükkânda yatarız.. İşlerimiz güçlerimiz ayrıdır.. Kimi- miz satıcıdır, sabahlayın erkenden heybesini sırtına vurur, sokak sokak dolaşır. Kimimiz ustadır dükkânda leblebi yapar. Kimimiz dükkâncıdır, burada leblebi sata- rız.. Burada yemek yeriz.. Akşam olunca hepimiz gelir sattıklarımızı hesap ederiz.. Ne yaparsın evlât.. Hileye kuşak kabarık dönmeli. Leblebiciler | çarşısından çıkar- ken burnumda koyu bir leblebi kokusu.. Arkamdan içinde leble- biler karıştırılan elek sesi ile ayni şarkıyı işitiyorum: Bici bici bici bici Leblebiciii.. Leblebimi gavuuuraaa.. Dumanını savuuuraaâ.. Hikmet Feridun Harbi yapan bütün sınıflar ve fakat zaferi elile toplıyan piya- dedir. Bu sebeple piyadenin son dakikaya kadar zinde kalması ve neticei kat'iyyeyi almak için hırpalanmamaları bütün ordular için bir gayedir. Bu maksatla ve bilhassa Tayyarelerle zırhlı oto- mobil ve tanklara karşı koymak üzere piyadenin hafif toplarla teçhizi her tarafta kabul edilmiş- | tir. Yalnız piyadenin tekmil ihti- yacını temin edecek top şimdiye kadar temin olunmamşıtır. Çünkü bu topun bir taraftan hafif olması ve insan kuvvetile her tarafa gidebilmesi arzu edi- lirken, diğer taraftan kudretli ol- ması, tankı, havadaki tayyareyi, hattâ icabında ufak istinat nok- taları ve makineli tüfek yuvala- rını tabrip edebilmesi istenmek- tedir ki tekmil ebu şartları ifa edebilecek bir silâh imali şüphesiz ki kolay değildir. Bu vadide bir fikir elde etmek üzere muhtelif memleketlerdeki faaliyeti ve vü- cuda getirdikleri topları tetkik edelim: İngiltere — İngilizlerin iki tip piyade topları vardır, Beardmare ve Vickers. Birincisi 4 ve 4,7 milimetrelik (olmak “üzere iki cinstir. o Mermisi (o 910 - 1474 gram, ilk süratleri (494 - 575 metre, sıkletleri 195-215 kg. dır. 4 milimetrelik Beardmare topu 300 metrede 30 milimetrelik zırh tabakasını deldiği halde 4,7 lik tipi 1425 metrede 20 milimetrelik zırh tabakasını odelmektedir ki birinci tipe nazaran daha iktidarlı demektir. Yalnız top ve cepha- nesinin ağırlığı - itibarile nakil kabiliyeti daha azdır. Vichers topu 4,7 çapında, 1500 gram ağırlığında mermi atar, ilk sürati 488 metre, top sıkleti 254 kg.dır, 300 metrede 30 mm., 500 metrede 26 mm., 750 metrede 22,5 mm., 1000 metrede 20 mm. ve 1500 metrede ise 17 mm. zırh tabakasını del- mektedir ki; bu evsafile bilhassa zırhlı harp vasıtalarına ve piyade- nin ilerlemesine mani olâcak yu- valara karşı müessir olduğu gö- rülmektedir. Azami menzili 3000 metredir. Amerika — Betlehem, 4,7 mm. çapında 1500 gram sıkletinde mermi atar 325 metre ilk sür'ate malik, top agırlığı 175 kg. muh- telif parçalara ayrılarak taşınır azami mesafesi 2300 m. dir. Ilk süratini ve menzilinin azlığı dola- yisile bu top piyadenin thtiyacını aslâ temin edemediği için Ame- rikalılar yeni piyade topu taharri ve imalile meşguldürler. << Amca karilerimize veya mevcut hediyeyi alıniz! Askeri bahisler Muhtelif memleketlerde piyade Güzel bir albumunu meccanen almak isterseniz AKŞAM'a abone olunuz! Cemal Nadir bey arkadaşımız Amca Bey'in gazetemizde intişar etmiş en güzel karikatürlerini bir araya topladı; bunları renkli, zarif bir kapak içinde güzel bir album halinde neşretmiştir. Mart ve Nisan 1932 zarfında gazetemize bir senelik, 6 aylık, alenen, 2k al 3ay için temdit ettirecek olan abonelerimize bu güzel album'dan bir nüsha hediye edilecek ve posta ileadreslerine gönderilecektir. Bütün Türkiye'de en fazla satış yapan AKŞAM gazetesine siz de abone olunuz ve bu güzel 26 Mart 1932 topları Polonya — En iyi piyade top- larından birini vücuda getiren Po- lonyalılardır. o Poezıfk namı ve- rilen bu topun çapı 4,7 mm. mermisini sıkleti 1500 gram, ilk sürati 465 metre, ateş sürati da- kikada 15-20, azami menzili 6500 metredir. Top gayet basit oldu- ğundan yalnız iki kişi tarafından kullanılabilir ve 6 parcaya ay- rılarak insan sırtında taşınır. Menzilinin fazlalığı dolayısile de Tayyarelere karşı istimal olunur. Çekoslovakya — Skoda fabri- kası tarafından imal olunan piyade topunun çapı 4,7 m/m., mermisi- nin sıkleti 1500 gram, ilk sürati 560 metre, topun sıkleti 275 kg. dır. 500 m.de 40 mm., 1000 m. mesafede 35 milimetre, 1500 m. mesafede 30 mm., 3000 m. mesafede 22,7 mm,, zırh taba- kasını : deldiği için kendi cinsi içindeki topların en kudretlisidir. Azami menzili 6800 m. olduğun- dan tayyareye karşı da müessirdir. 10 nefer veya 3 hayvan tara- fından taşınır, heyeti umumiyesile biraz ağır ve istimali için 3 nefer ister. İsveç — Osveçlilerin © yaptığı Bafers piyade topu da Skodanın- kine müşabihtir. Çapı 4,7 mm. mermisinin sıkleti 1500 gram, ilk süra't 560 m. sıkleti 310kg, 920 metrede 50 mm. 1600 m. mesafede 30 mm. 9400 m. me- safede 20 milimetre kalınlığında zırh tabakasını delmiştir. Dakika- da ateş sür'ati 36, azami menzil 6630 metredir. 9 muhtelif parçaya ayrılır ve efrat tarafından taşınır. Topu kullanmak için 3 numara veferine ihtiyaç vardır. Hollanda—Hollandalıların da keza 4,7 mm. çapında, 1500 gram sık- letinde mermi atan ve 4500 metre menzili bulunan bir piyade topuna malik oldukları malümdur. Toplanan heyeti umümiyesi, göz önüne getirilirse muhtelif orduların pi- yade topu için 4,7 milimetre çapını kabul ettikleri görülmektedir. Bu günki ihtiyaca bu çap ve 3500 - 6000 m. menzil kâfi görülmekte- dir. Fakat yarın için “bunun kâfi gelip gelmiyeceği şüpheli olduğu için Piyade toplarda müstakir bir şekil alamıyor. M.Ş. Masaj yapan bir kadın. kaçırıldı Lincoln, 24 (Amerikada) (A.A.) — 30 yaşlarında ve yarısına sahip bulunduğu bir perükâr salonunda masöz kaçırılmıştır. 10.000 dolar fidyei çalışan bir Kaçıranlar Bey'in 3 aylık abone kaydedilecek