28 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 dj 28 Mart 1923 Yeni bir karar Kontenjan kararnamesin- den evel sipariş edilen ve parası verilen eşya girecek Ankara 27 — Hükümet kon- tenjan kararnamesine zeyil olarak yeni bir kararname neşretmiştir. Bu kararnameye göre 11940 nu- maralı kontenjan kararnamesinin neşri tarihinden evvel sipariş edilip memlekete girmemiş ve dövizi verilmiş bulunan eşya ve emtianın ithaline müsaade edilmiştir. Ka- rarmamede bu münasebetle den- mektedir ki: “Itbalâtın tahdidi hakkındaki kararın tatbikinden evvel bedel- leri kısmen veya tamamen veril- mek suretile sipariş edilerek bilâhare memlekete gelmiş olan eşya ve emtiadan kontenjan bistelerinde (o dahil ( olmayanlar memlekete ithal edilmemiş ise de muhtelif yerlerden vaki olan müracaatlarda bunların halen gümrük hudutları haricinde fe- sat ve binnetice mahva malh- küm kaldıkları bildirildiği ve kontenjan mesaili ile müşteğil komisyon tarafından müracaatların ehemmiyetle meşruiyeti kabul ve teslim edilerek bedelleri evvelce de döviz ihracı suretile sipariş edilmiş eşyanın gümrük hudutları haricinde bırakılmaları iktisadiya- tımızı koruma kararnamesile kabili telif olamayacağı ve memleketin birinci derece de mübrem ibtiya- catına cevap vermediği için kararname ile ithali menedilen eşyadan kararnamenin tatbikin- den evvelce haberdar olma- yanlar tarafından bedeli kısmen ve ya tamamen tediye edilmek suretile sipariş edilmiş olanlar memlekete sokulmadığı takdirde ithalâtçı tacirlerin, dolayısile milli servslin büyük zararlara maruz kalacağı neticesine varıldığı ci- hetle bir karar ittihazı iktisat vekâleti tarafından teklif edil Iş bankası Heyeti umumiye dün içtima etti Ankara, 28 — Iş bankası hey- etiumumiye içtima: dün yapılmak- tadır. İçtimada meclisi idare ra- poru ve 931 bilânçosn okunmuş- tur. Banka heyeti umumiyesi his- sedarlarına yüzde (10, müessis hissedarlarına yüzde on beş te- mettü vermegi tasvip etmiştir. Tevziata nisanın onunda başla- nacaktır. Bundan sonra bu sene içinde meclisi idare âzalarına 100, meclisi. idare reisine 150 lira aylık verilmesine karar verilmiştir. 1932 senesi (omürakipliklerine Trabzon mebusu Hasan, Edirne mebusu Şakir beyler intihap olunmuşlardır. Mürakabe ücreti olarak mürakiplere ikişer bin lira verilcektir. Okunan meclisi idare rapo- runda İş bankasının dünya buh- ranı icabatına nasıl Ouyduğu, buhrana karşı nasıl (O tedbirler alındığı, Avrupada ne tarzda şubeler açılacağı ve daha bir çok noktalar izah edilmektedir. Bu rapora nazaran 1931 mayı- sından beri Gazi Ayıntap, Manisa, Antalya, Kars, Bartın, Eskişehir, Fatsa, Adapazarı, Bafra, İnebolu, Malatya, Uzunköprü, Sıvas, Diyar- bekir, Afyonkarahisar olmak üzre 15 şube açılmıştır. Takas komisyonu lâyihası Ankara 27 — Iktisat encümeni bugünkü içtimada takas komis- yonu teşkili hakkındaki kanun lâyihasını Omüzakere ve kabul etmiştir, Ankara 28 (Telefon) — Güm- rük ve inhisarlar vekâleti yeni kanun mucibince istifade edile- mediklerinden dolayı tasfiyeye tabi tutulacak memurların sicil leri etrafında her inhisar idare- sinin memurin ve sicil müdiri- yetlerine tetkikat (o yaptırt- mıştır. Bundan başka inhisarların umumi masraf (Obütçelerinde yapılacak tasarruf esasları da tespit olun- cilere beyanatta bulunmuştur. Tuna devletleri faati yoktur. de tekzip etmiştir. Dublin 28 (A.A.)— 1916 Irlanda ibtilâlinin hatırasını takdis mak- sadile bütün Serbes Irlanda ara- zisi dahilinde nümayişler yapıl- mıştır. Bu nümayişlerin en büyüğü Dublinde yapılmış ve merasim esnasında İrlanda (Cumhuriyet ordusu âli meclisinden gelen ve yalnız sadakat yemininin ilga- sında değil, fakat cumhuriyetin teessüsünde de ısrar oeyliyen ve maksatları istihsal (edilmedikçe cumhuriyet ordusunun baki kala- Tiyatro grevi Fransadaki temaşa grevi- nin tehir edildiği söyleniyor Paris, 28 (A. A.) — Temaşa mahallerinin grev komitesi, 29 Martta tatbik edilecek olan grevin mebusan meclisinin tekrar mesa- isine başlıyacağı önümüzdeki 4 Nisan gününe kadar tehir edilmesi kararını verdiği söylenmektedir. Paris, 28 (A.A.) — Temaşa mümessilleri, M. Tardieu ile vuku bulan mülâkattan sonra, tatbiki evvelce kararlaştırılmış olan gre- vin, başvekil tarafından teklif edilen vergilerin tahfifi mesele- sinin mebusan meclisinin reyine iktiran etmesine kadar tehir, ve talikine karar vermişlerdir. Bu beyanata göre Yunanistanın teşkili düşünülen ittihadına girmesi için Yunan maliye nazırına Pariste bir teklif yapılmamıştır. Esasen Tuna konfederasyonu bir gümrük ittihadın- dan ibarettir ki, Yunanistanın bunda biç bir men- Yunan maliye nazırı, Selânik üzerinde Sırplara yeni bazı imtiyazat verilmesi için Fransız siyasileri tarafından kendisine bazı şarait ileri sörüldüğünü- Osmanlı Düyunu umumiyesinden düşen hisseye gelince Yunan maliye nazırı Pariste İnhisar vekâleti teşkilâtı Inhisar idarelerinde hususi bir barem tatbiki muvafık görüldü muştur. Vekâlet Millet meclisine takdim edilmek üzere dört muh- telif bütçe projesi hazırlamakta- dır. Bu projelerin mühim bir kısmı ikmal edilmiştir. Inhisarlar muhafaza umum ku- mandanlığı, gümrükler umum müdürlüğü ve vekâletin merkez teşkilâtına ait bütçeler ayrı ayrı olarak tanzim edilmektedir. Inhisarların bir umumi müdür- lük idaresinde tevhidi takarrür etmiştir. Fakat bu umumi müdür- Saraçoğlu lüğün kaç şubelik bir teşekkül olacağı etrafında ki tetkikat henüz devam etmektedir. İnhisar idarelerinde devlet barem tatbik edilmiyecek, buralardaki memurlar, hususi bir barem üze- rinden maaş alacaklardır. Vekâletin diğer bir tasavvuruna göre ticari hareketlerle münase- bettar teşekküler arasında ticari zaruretlere uygun her tedbir alı- nacektır. Senede kaç para verilecek? Pariste kuponlar hakkında cereyan eden müzakerenin esasları Atina 27 ( Husussi ) — Paristen avdet eden yunan maliye nazırı M. Maris, Fransanın Yunanis- tana mali muavenette bulunmak için bazı siyasi şartlar dermeyan ettiği şayiaları hakkında gazete- Şükrü bey ile görüşmüş ve bu mesele hakkında müdavelei efkârda bulunmuştur. Türki- yenin ecnebi dainlere teklif ettiği sureti hal şudur: Türkiye hükümeti kırk sene müddetle senede 700,000 altın lira vermeği teklif ediyor. tezyit etmesini Yunan meliye nazırına göre teklifleri dainler tarafından kabul edildiği takdirde, Yunanistan ilk müteakip 35 senede her sene Fakat Türkiye, ilk beş senede her sene yalnız 350,000 altın lira ödemeği ve bu miktarın tedriçi bir surette teziyit edilmesini şart koşuyor. Dainler ise, Türkiyenin şenelik taksitleri 820,000 altın liraya istiyorlar. Türkiyenin bu beş senede her sene 30,000 ve 70,000 altın lira ödeyecektir. Yunan maliye nazırı, bu mesele için Yunanistana söylemiştir. çağını tını bildiren b beyanname okun- muştur. Cumhuriyetçi halk kendilerinin adetçe olan faikiyetlerini göster- mek için binlerce kişilik kafileler halinde Dublin sokaklarını dolaş- mışlardır. Cumhuriyetçi kafilelerin sokak- larda gezdikleri sırada O müessif hadiselere O meydan © vermemek Üzere resmi ve milli cumhuriyet ordusu ve inzibat kuvvetleri kış- lalarında kalmışlar ve halkın te- zahüratına (omüdahale etmemiş- Kaçak rakı ararken Gizli bir morfin fabrikası bulundu Mükirat inhisar idaresi omuha- faza memurları, Cihangirde kaçak rakı araştırırken, gizli bir morfin fabrihası meydana çıkmıştır. Muhafaza memurları ve Bey- oğlu zabıtası, Cihangirde, Nuri efendi isminde birinin kiraladığı büyük bir konakta araştırma yaparken morfin, heroin imaline mahsus makineler bulmuşlardışr. Evin bahçesinde de fabrikaya ait gizli fıçılar bulunmuştur. Nuri efendi, ve bu işle alâkadar Bedros | ile karısı yakalanmıştır. dayinlerin kendisine bazı imalarda bulunduklarını İrlandada büyük nümayişler Halk müstakil bir cumhuriyet esasında şiddetle ısrar ediyor lerdir. Kabine âzalarından ve yahut milli ordu kumandanlarından hiç birisinin nümayişlere iştirak etme- mesi ve tasavvur edildiğinin aksine olarak hiçbir hâdisenin çıkmaması kayde şayan ve nazarı dikkati caliptir. Dublindeki kafilelerden birisi Glasvenin mezarlığına gitmiş ve orada yapılan dini ayin ve mera- simi müteakip cumhuriyetçi lider- lerden M. Twoney, hararetli bir nutuk söylemiştir. Kızıl bayrak N Fransada bir komünist amelenin yaptığı Paris 27 (A.A.) — Bu gece, komünist bir amele, İvry-sur-Seine kilisesinin çan kulesine tırmana- rak paratonere büyük bir kızıl bayrak asmıştır. Bayrağın üstünde şu cümle | yazılı idi: “Kahrolsun harp!,, Kiliserin papazı ile polis komiseri boş yere yerli ameleye müracaat İ ederek bu bayrağı indirmelerini istemişlerse de amele reddetmiş- | tir. Nihayet, Itfaiyeye müracaat İ mecburiyeti hasıl olmuş ve bunlar kilisenin etrafını ve civar sokak- ları dolduran çok kalabalık bir halkın önünde büyük bir merdi- ven ile bayrağı kaldırmışlardır. Ödemiş cinayeti Mehmet ağayı ve karısını boğanlar yakalandılar İzmir, 7 — İki hafta evvel, Ödemişte 65 yaşında Mehmet ağa ile zevcesi 45 yaşında Zühre ve hizmetçi 16 yaşında Haticeyi boğan katiller jandarmamızın sıkı takibatı (neticesinde yakalanmış- lardır. Bu şerirler; sabıkalı O hanci Hakkı, Çallı Ömer, Aksekili Ka- dir ve Tavaslı basmacı Mehmet- tir. Katillerden Ömer cinayetin ne suretle ika edildiğini tamamen itiraf etmiştir. Mehmet Ağa bo- ğulduktan sonra göğsüne sapla- nan kanlı kama, katillerden Hak- kının cürüm mahalline iki metre mesafedeki hanın samanlığında bulunmuştur. Maktullerden çalınan 15 bin lira da meydana çıkarılmak üzeredir. Bartın belediye reisi Bartın, 27 (Hususi) — Sekiz ay evvel işten el çekdirilen belediye reisi Kemal bey, mesuliyetini mu- cip bir hali görülememesinden dahiliye vekâletinin emrile memu- riyeti iade edilmiş, dün vazifeye başlamıştır. Bir çok umran eserlerile ken- disini tanıtan genç belediye rei- sinin tekrar işe başlaması memle- kette memnuniyet uyandırmış halk, grupları belediyeye giderek Kemal beyi tebrik çi GRE Atinada bir 1 maç Bulgar milli takımı Yunan takımını 2-1 yendi Atina 27 (Hususi) — Bugün Yunan-Bulgar milli takımları ara sında mukarrer olan temsili maç yapılmış Panatinaikos sahası ile civarı binlerce halk ile dolmuştu. Hava çok güzeldi. Yuğoslavyalı -M. Fabriçin ha kemliği altında maça başlandı. Tek seçici M. Panuryas tarafından tertip edilen yunan milli takımı şu şekilde sahaya çıktı: Yamalis i Malios © Vikelidis I Ne Vikelidis II Danielian © İpofantis ir Rokkos Angelakis Mungras liyaskot Fil Argiriyadis Yunan takımı, hazırlıksız olmas sına rağmen zararsız oynamışlır. Yalnız Yunan muavin hattı fena bir oyun oynamış ve Bulgar açık- larının istediği gibi akınlar yap- malarına mani olamamıştır. Yunan müdafaası iyi idi. Bulgarlar, italyada B, milli ta- kımile yaptıkları maçta 4-0 yenil- miş olmalarına ve seyahat yorgun- luklarına rağmen çok iyi oyna- mışlar, mükemmel kombinezonlar ve seri inişler yapmışlar, sahada ekseriyetle hâkim olmuşlardır. Yunan (omuhacimleri (o bilhassa, ikinci haftayimde, bir çok fırsatlar gözükmesine rağmen şüt çekeme- mişlerdir. | Yunan milli takımı vasat derecede bir oyun oynamış ve Bulgar takımı 1-2 galip gel- | miştir. Anadolu demiryollar şirketi Ankara 28 (Telefon) — Doyçe bank müdürleri ile ceryan eden müzakere neticesinde Anadolu demiryolu şirketinin bize masraf tahmil etmemek şartile devamına muvafakat (olunmuştur. Banka direktörleri evvelâ masrafın hiç olmazsa 8000 lirasının tarafımız- dan kabulünü teklif etmişler, bu teklif reddolununca bildirdiğim şekil kararlaşmıştır. Providence vapurunun yolcuları imroz adası civarinda karaya oturan fransız bandıralı Providence vapurunun yolcuları dün limanıs mızdan hareket eden Italyan ban“ dıralı Viyenna vapuruna nakle hi dilmişlerdir.