28 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ç 28 Mart 1932 Sahife 3 ie (pir çırmanj Gümrükte ŞEHİR HABERLERE bir baklava kutusu Geçenlerde bir fıkramda, bir münasebetle yazmıştım: Suriyeli birkaç ahbabım Istanbulu gezmeğe Idiler, Kendilerine misafirper- ik gösterdim. Yolcular, dün, erimizi terk ederlerken, vapurla- rında, bana, bir kutu baklava hediye ettiler. Beruttan ayrıldıkları sirada, kendilerini teşiye gelenler, onlara Suriyenin bu tatlısından kutu kutu getirmiş. Bittabi, bu derece mebzul baklavayı yemeğe imkân olmadığından, içinden bir kutuyu bana vermek onun içinde hafiflik. Kutuyu gümrük önünden geçi- rirken, “acaba bunun için de resim alırlar mı? Alırlarsa bari az birşey isteseler!,, diye düşünü- yordum. Fakat, gümrük memur- İ ları, beni âdeta bir cürüm işle- | mişim gibi karşıladılar ve müdür- lerinin karşısına çıkardılar. — Azizim, sizin hontenjan liste- © sinden haberiniz yok galiba?.. Istanbula baklava girer mi?... Bunu derhal vapura iade edini Bunun ticaret matağı olmadığını, evde yiyecek bir iki okkalık tatlı olduğunu söylemek kâr etmedi. & Tatlıyı vapura iade edecektim. i Fakat, aksi gibi, vapurda, rıbtım- dan açılmış. — Bari, burada fakir fukaraya dağıtayım!- dedim. Müdür bey: — Hayır! Kimseye yediremeyiz “de... Mesul tutulurum... - cevabını verdi. Hülâsa, bizim baklava kutusu, kümrükte kaldı. Halbuki, evden haberinide almışlardı. Hele tatlıyı seven iki çocuk var; bekleyorlardı... Acaba, kontenjan listesini ya- i panlar, evde yenecek bir tabaklık gi tatlınında gümrükte bu şekilde alıkonmasını mı istihtaf oediyor- lardı?... Gümrük işlerimiz ne za- mandaberi bu derece hassas terazedir ki zecriliğin bu kadarına yükseliyoruz? Yok, hayır, bana kalırsa, ifrattan tefrite gidiliyor. Zira gazetelerde okudum ki, beraberinde Bulga- -Fistandan bir tek tavuk getiren adamın tavuğunu Türkiyeye koyu- vermemişler!... Gümrük müdürle- .rinden birinin: odasında kafes derununda bir kanarya varmış: Oda Istanbula o sokulmamış... Müdür, kanarya yemini bizzat ti veriyor muş. Asıl garibi, Avrupadan yeni gelen arkadaşımızın anlattığıdır. Sefaretlerimizden biri, büyük bir sandık derununda, hariciye neza- retine evrak göndermiş. Gümrük memurları bakmışlar: Kontenjan listesinde “büyük sandık derununda resmi evrakın dükulü serbestir!,, diye bir şerh yok... Sefaretin evrak sandığını hari- ciyeye göndermemiş; Avrupaya iade etmişler.. Bu, aynile vaki bir hadisedir.. Kanunların, nizamların ruhu, memurlarımız tarafından daha iyi kavransa fena olmaz. (Vâ- Nü) >— - A. B. — Ahmet bey mi, hımmmmm!.. O yaman adamdı... Hamidiye suyu Kurşun mühürlerden resim almalı mı? Hamidiye suyu Istanbulun en mebzul menba sularından biridir. Hamidiye (o çeşmelerinden su almak isteyenlerden bir ücret alınmaz. Fakat sakalar çeşmeden tenekelerine (osu odoldurdukları zaman belediyenin damga me- muru tenekeyi kurşunla mühürler ve kurşun başına da kırk para belediye resmi alır. 65, 70 teneke su bir metre mikâbıdır. Halbuki Terkos şirketi bir metre mikâdı suyu 15 kuruşa satıyor, Şu halde ticari bir mahiyeti haiz olmamasılâzım gelen belediye, halka ait suyu dört beş misli farkla satıyor! Bu vaziyet, şehir meclisi âza- sından bazı zevatın nazarı dikka- tini celbetmiştir. Halkın ihtiyacına taallük eden hususatta belediye- nin kâr yapmaması lâzım geldi- ğine kanidirler Bu itibarla memba sularına konacak kurşundan masraf alınma- masını temin etmek üzere şehir meclisinde bütçe müzakeresinde bu noktai nazar müdafaa edile- cektir. Mezbaha resmi Havai hat baskülü inşa ediliyor Eti ucuzlatmak için şimdiye kadar ayaktan alınan kesim resminin siklet üzerine alınması hakkında verilen kararın tatbiki için Karaağaç mezbahasında yapı- lan havai hat baskülünün inşasına devam edilmektedir. Belediye, yeni bütçe müzakeresinde mezba- haya verilecek yeni idare şeklini de şehir meclisine bildirerek karar alacağından bu inşaatın tesrii bildirilmiştir. Şimdilik yalnız mazbahadaki rüsumun tahfifi kararının tatbi- kine çalışacaktır. soğuk hava deposu gibi ticari bir mukavele istisnai bir vaziyet alan kara ağaç müessesesinin diğer şubeleri bu (o mukavelelerin (O müddetleri bittikten sonra yeni bir idare şekline tabi tutulacaklardır. Milano sergisi Iktisat vekâleti ticaret işleri umumi müdürü Naki bey bir iki güne kadar Milano sergisine gidecektir. 150 ton şeker geldi Uşak şeker fabrikasının istihsal ettiği 150 ton şeker Ankara vapurile İzmirden Istanbula sev- kedilmiştir. karşısına getirirl.. Afyon inhisarı | Bitmiyen ihtilâf Hükümet afyonu inhisar altına alacak mı? Arasıra, hükümetin afyon tica- retini veya afyon ve mürekkebatı imalâtını inhisar altına alacağına dair şayialar çıkmaktadır. Istanbul ve İzmirde bulunan afyon tacirleri, bu gibi şayıaaların mahiyet ve aslını ibracat ofisin- den sormaktadır. Ihracat ofisi, hükümetin afyon ticareti veya imali üzerinde bir inhisar yapa- cağına dair resmi bir malümatı olmadığını tüccara bildirmektedir. Fakat ibracat ofisinin, tüccara verdiği bu izahat, o alâkadar mahafilde kâfi körülmemektedir. Hükümetin afyon işleri üzerinde bir tasavvuru (olduğuna dair, oatada bir kanaat vardır. Piya- sada tüccarın bu gibi kanaatlere sahip olması, afyon ticaretindeki durgunluğu artırmaktadır. Afyon tacirleri, (hükümetin afyon ticaretile alâkadar olamıya- cağını daha salâhiyettar makamatın kati olarak tavzihlenmesini bek- lemektedir, Aldığımız malümata göre, ikti- sat vekâletinde de afyon inhisarı için bir tasavvur mevcut değildir. Hususi mektepler Müdürler de ticaret odasına kaydedilecek Ticaret odası hususi mektep sahiplerini de odaya âza kaydet- meğe karar vermiştir. Bu karar odanın hukuk müşaviri tarfından tastik edilmiştir. Bu karara hususi mektep sahip- leri itiraz etmişlerdir. Odaya kaydolmıyan mektep sahiplerinden üç misli ceza alınacaktır. Bu mesele hakkında salahiyettar bir zat, bir muharririmize şu izahatı vermiştir : — Titaren yapmak yalnız em- tia satmak değildir. Hususi has- tahane açmak sinema işletmek mektep açarak para kazanmakta ticarettir. Esasen ticaret kanunu- nunda ticaretin tarifi sarihtir. Hususi mektep sahipleri de bu tarife dahildir. Fakir hastalara belediyenin yardımı Belediye, bu sene muaveneti içtimaiye (o bahsine (ehemmiyet vermeğe karar vermiştir. Geçen sene düşünülüp tatbik edilemiyen fakir hastaların hastahaneye kal- dırılmayarak evlerinde tedavileri için bir çare düşünülecektir, Be- lediye sıhhiyesi evinde bakıma muhtaç ve gıdadan mahrum olan hastaları kendi mütehassıs- ları larafından muayene ve teda- vi ettirecektir, Bu maksatla bu seneki bütçeye muayyen bir tah- sisat konacaktır. Amca Beye göre... Dahiliye vekâleti bir hal çaresi bulacak Su kanunu ile evkafın elindeki sulardan şehirdekiler belediyelere, köylerdekiler de köylere devre- dildiği ve yeni belediye kanunu da mezarlıkları evkafın elinden alarak belediyelere verdiği halde Istanbul belediyesile evkafı ara- sında sular ve mezarlıklar hak- kında hâlâ halledilmeyen ibtilâflar mevçuttur. Evkaf, vakfiylerin su varidatına dair sarih bir kaydı ihtiva etme- diğini ileri sürerek bu varidatı devretmek için ameli bir çare bulunmadığına kanidir. Diğer taraftan satılan mezar- lıkların bedeli ve satılmıyan met- rük mezarlıkların da belediyeye devri hakkındaki ihtilâf devam ediyor. Dahiliye vekâleti, uzun sene- lerden beri belediye ile evkaf arasında bu ihtilâfların devam etmesini doğru bulmamış, bu hususta bir hal çaresi bulmak için belediyeden izahat istemiştir. Ziraat müsteşarı Avrupaya gitti Ibracat odası ofisi müdürü Cemal bey ile ziraat vekâleti müsteşarı Atif bey dün Avrupaya hareket etmişlerdir. Balkan tütünleri Hakkı Nezihi bey tetkikatını bitirerek döndü Ticaret odası namına Sofya ve Atinada tütüncülük hakkında tet- kikat yapan, oda tetkikat şubesi müdürü Hakkı Nezihi bey dün şehrimize avdet etmiştir. Hakkı Nezihi bey, Sofya ve Altinada ticaret odaları, tütün kooperatif- leri ve tütün ticaretile alakadar zevatla temas etmiş, Balkan tütün vaziyeti hakkında malümat almış- tır. Hakkı Nezihi bey, seyahatı esdasında edindiği malümatı bir rapor halinde oda umumi kâtipli- gine bildireçektir. Rapor, ticaret odası, tütüncülük komisyonu tarafından tetkik edi- lecek, bir sureti de iktisat vekâ- letine gönderilecektir. Esnaf bankası Esnaf bankasi son zamanlarda yalnız muallimlerle belediye me- murlarına bir maaş nisbetinde avan vermektedir. Bankanın vazi- yetini ılalâh ve esnafa kredi açmak için bir proje hazırlanmış, tetkikta başlanmıştır. Belediye, imkân görürse bu sene bankaya mali yardımda bulunacaktır. w Yoksa manyatizmacı mı?... Vazgeçtim Geçen gün şöyle başlıyan bir yazı yazmıştım: Üstümüzdeki apartmanda oturan alaturka musiki meraklısı bir komşum var.. Dün gece komşumun musiki damarları gene kabardı. Yukarı katta ilk çalınan: «Uyu ey tıflı melekşanım..» parçası idi.. O bitti: «Dili viranımı yıktın ta temelinden bu gece..» Işte bundan sonra çalınan şar- kılari sıra ile yazıyoruum: 1 — Bir dame düşürdün ki beni bahti siyahım. Billâhi seni mahve- decek ateşi aşkım. 3 — Küşei nisyana attı sevdiğim. 4 — Hicranı elem 5 — Konyalı 6 — Köye akşamlar indi. Demiş ve bizde bol terkipli, arabisi, farisisi fazla bir şark lisanı olduğunu yazmıştım. Bu edebiyatı cedide lisanının, edebiyat hudutlarının haricine çoktan çıka- rıldığını ilâve etmiştim. Musikide de bir dil değişikliği lâzım oldu- gunu söylemiştim. Dün misal olarak aldığım şar- kılardan (Oüçünün sahibi, ses sanatkârlarımızdan Naciye hanım- dan bir mektup aldık diyor ki: “ Iyi amma efendim.. Hâlâ ter- kipli lisanlar, arabi farisi keli- melerle yazılmış bir çok yazılar, hem edebi addedilen yazılar var. Hâlâ terkibi müdafaa eden üdeba görüyorum. Şarkıların kabahati ne? İşte size bir misal.. Bu sene- lerden beri çıkan edebi bir gaze- tenin son nushasından kesilmiş bir parça idi ve: “Eteğinin feşafişi..,, diye başla- yordu. Bunu okuduktan sonra Naciye hanıma hak verdim.. Ve şarkılar hakkında söylediklerim- den vazgeçtim. Meğer biz kendi gözümüzdeki merteği görmeyor- muşuz. Hikmet Afyon fiatleri Afyon fiatleri hakkında yeni bir şey yoktur. Bir hafta evvel afyon fiatlerinin daha ziyade artacağına dair ümitbahş haber- ler çıkmıştır. Ticaret borsasında afyon fiati 1000 kuruştur. ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK-U kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 »> 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1IAYLIK 150 » — e Abono ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM üdaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku: ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilkade 21 — Kasım:142 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 9,39 11,23 5,50 9,21 2 1,32 Va, 4,10 o 5,51 1219 15,50 18,29 20,1 — mmm Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 A. B. — Hayır, tefecidir tefe- cil,. yüzde 5 faizle para veri Saraçhanebaşı: Ismail Hakkı beye: » Içinde posta pulu olan mektup gelme” miştir. Taahütlü olarak gönderilmeliydi.