28 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Mart 1932 Sahife 5 me Yamanlar dağında Sekiz verem pavyonu yapılacak İzmir vilâyeti 40000'lira tahsisat verdi *. İzmir 26 — Yamanlar dağında yücuda getirilecek verem hastanesi kati bir safhaya girmiştir denile- *bilir. Izmir vilâyeti umumi meclisi Yamanlarda inşa olunacak pav- yonlar ve yolun tamiri için 40 bin lira tahsisat ayırmıştır. Inşası kabul olunan sekiz pav- yondan üçü hazirana kadar behe- #mehal yetiştirilecektir. Pavyonların Ka hazırlanmıştır. £ İnşaata yakında başlanacaktır. Pavyonlar inşa edilirken diğer taraftan da yolun tamiratı yapılacaktır. Muallimlerden zayıf olan on kişinin bu sene Yamanlar sana- toryomunda sekiz hafta müddetle tedavisi hakkmda Vali Kâzım paşanın teklifi umumi vilâyet meclisince nazarı dikkate alınarak buna dair olan kanundan istifade edilmesi tasvip olunmuştur. Japonya aleyhinde Amerikada bir nümayiş icra edildi Washington, 27 (A.A.) — Bir genç kız tarafından sevk ve idare olunan ve Jâponyânn Çinde takip etmekte olduğu emperya- lizm aleyhinde yazıları o havi bayraklar taşıyan bir takım nü- mayişçiler Jâpon o Sefarethanesi önünde (o toplanmağa teşebbüs etmişlerdir. Polis (onümayişcileri sopa ile dağıtmıştır. Her iki taraftan bir çok yaralı vardır. İstatistik idaresi Iktisat müdürlüğüne raptı muvafık görülmedi Belediye iktisat (omüdürlüğü, yeni teşkilât hakkinda hazırladığı raporu Henüz ikmal etmemiştir. Rapor, hayat pahalılığile mücadele, şehir iktisadiyatını tanzim etmek gibi esasları ihtiva edecektir. Iktisat müdürü Asım Süreyya bey, şehir iktisadi işlerinin esasını ibsai malümat teşkil ettiğine göre yazı işlerine ometbut (bulunan belediye istatistik müdürlüğünün de iktisat müdürlüğüne raptını teklif etmiş, fakat belediye riyâ- Seti makamı istatistik müdürlüğü- nün yalnız iktisadi işlerle değil, diğer ihsai malümatla da alâkâdar olduğunu düşünerek bu talebi reddetmiştir. Belçika kralı Kongreye gidiyor Brendizi, 27 (A.A.) — Belçika kralı, buraya müvasalat etmiştir. Müşarünileyh deniz tayyaresi ile Atinaya hareket ve saat 16 da oraya muvağalat eylemiştir. Kral, Belçika kongresine git- mektedir. Saat 8 de Mısıra müte- vecçihen hareket edecektir. İskenderiye 27 (A.A.) — Belçika kralı; yarın Köligo'ya -mütevecör en İsköhderiye'den hareket ede- cektir. Şatranç müsabakası Londra 27 (A.A.) — Kembriç komitesinin şatranç oyuncuları cemiyeti tarafından tertip edilen mühim bir şatranç müsabasına dün başlanmıştır. Hariciye nazırı Sir John Simon küşat celsesine riyaset etmiştir. Sir George Tho- mas ile mis Menchik ve Fele- menkli Van den Voch müsaba- kaya iştirak edenler meyanındadır. GÜNÜN HABERLERİ Son soğuklar Meteorologi şubesinin hava raporu Ankara, 26 (A.A. ) — Bugün bütün Türkiyede suhunet mühim bir surette düşmüştü. Istanbul ve Trakya mıntakâsında nâkıs 4 de- receye ve Ege mıntâkasında nakıs 5 dereceye ve orta Âna- doluda keza nakıs 5 dereceye kadar düşmüştür. & Vaziyetteki fevkalâdelik soğuk (merkezinin Trakya ile Eğe ve Orta Anadolu üzerinde bulunmasıdır. Zira en soğuk olması mutat olan şarki Anadoluda bile bugün suhunet ancak nakıs 4 dereceye kadar düşebilmiştir. Ankaranın bu sabahki suhüneti nakıs 4 derece idi. Üç gün evel düşmeğe başlıyan hava tazyiki kar oOdüşmesini (Ointaç etmiş ve Trakya ve Ege mintakasında toprak üzerinde 5 santimetre irtifaı teşkil edecek dereceyi bul- muştu, Dünkü karışık hava vazi- yeti dün akşam ve bu sabah kar yağışmın devamını; mucip olmuş- tur, Dün akşamki yağış daha ziyade orta Anadolunun Ankara, Merzi- fon Corum ve Yozgat havelisine isabet etmiştir. Hattâ Yozgatta kar irtifa (ll santimetreyi bulmuştur. Feci bir düğün 7 kişinin hayatına mal olan bir facıa lena, 27 (A.A.) — Bir facıa, 7 kişinin hayatına malolmuştur. Katil Meurer &#on zamanlarda mahkemeye müracaat ederek ka- rısını boşamış idi. Ve sabık Thü- ringe nazırlarından birisinin imü- tallâkasile evlenmek tasavvurunda bulunuyordu. Her şey, dostane bir surette hallolunmuş ve Meurer ie veda ziyafeti tertip eylemiş idi: Bu ziyafette babası, anası, ilk karısı, iki çocuğu ve müstakbel zevcesi (o bulunuyordu. o Meürer, bunları rövelverle) öldürdükten sonra intihar etmiştir. Katilin asabi bir buhran tesiri altında hareket etmiş olduğu zannedilmektedir. Kızları yaralıyan Şerir heyecanlı bir takipten sonra yakalandı Roma, 27 (A.A.) — Tiryestede şehrin sokak ve caddelerinde yapılan gayrimuntazam bir takip- ten sonra yaptığı cinayetlerle bütün Şehir ohalknı heyecana düşürmüş olati 25 yaşında bir şerir tevkif olunmuştur. Bu âdam, birçok genç kızları sokak ortasında haberleri olma- dan çakı ile yaralâmağı itiyat edinmiş idi. Kendisine yaban arısı adam isini verilmiş olan Lu. şabis, şim- diye kadar polis müdürü tarafın- dan idare edilen polis kuvvetleri- nin kurmuş olduklari pusulara düşmemeğe muvaffak olmuş idi. Bir hayırperverin vefatı Santander, 27 (A.A.) — İnsa- niyet muhiplerinden ve dünyanın maruf zenginlerinden Margui de Valdecilla vefat etmiştir. Müte- veffa, kendi ismile alınan sıhhat yurdunu tesis etmişti. Bu müessesenin inşa ve teçhizi 30 milyon peçetadan fazla bir paraya mal olmuştu. Yazlık zeriyat devam ediyor Havalar yağmurlu giderse mahsul bereketli olacak Eskişehir 26 — Havaların müsait ve güneşli gitmesi, köylü için pek istifadeli olmuştur. On beş yirmi gündenberi bütün köylüler de zeriyata devam edilmektedir. Mevsim itibarile en ziyade burçak yulaf, arpa ve kismen de buğday ekiliyor. Hkbahar yağmurlu ge- çerse, bu zeriyattan iyi neticeler bekliyebiliriz. Borsaya günde beş altı vagon hububat gelmekte, bir kile buğday azami 130 ve bir kile arpa 100 kuruşa kadar satıl- maktadır. Pariste bir günlük kazalar Paris, 27 (A.A.) — Matin ga- zetesi dün münakalât yüzünden 9 kişinin ölmüş ve 30 kişinin yara- lanmış olduğunu yazmaktadır. Fransız ordusu Âyan meclisi müdafaa bütçesini kabul etti Paris 27 (A.A.) — Ayan mec- lisi kara ordusu bütçesini kabul etmiştir. | Müzakerat esnasında mazbata muharriri, Fransız ordusu efradı miktarının 1913 senesine nazaran 65,000 kişi noksan oldu- ğunu ve bu keyfiyetin Fransa'nın ancak kendisini müdafaaya yara- yacak kadar asker bülundurmak- tan başka bir şey düşünmediğini göstermekte bulunduğunu söyle- miştir. Zabitai belediye Müdür vekâletine Faik bey tayin edildi Ihsan beyin Kadıköy kayma- kamlığına tayininden beri münhal bulunan polis altıncı şube zabıtai belediye müdürlüğüne belediye yazı işleri 'mümeyyizi ve hukuk mezunlarınden Faik bey vekâle- ten tayin edilmiştir. Faik bey, vaktile de zabıfai belediye işlerinde (o bulunmuştu. Belediye, zabıtâi belediye işlerinin tanzimi ve bilhassa esnafın hile- lerine mani olacak yeni tetbirler alması için zabıtai belediyede esaslı islâhat vücuda getirecektir. Çalışkan ve dürüst bir memur olan Faik beye muvaffakıyet te- mehni ederiz. Âciz memurlar Kocaeli (o vilâyetinde © âcizleri görülen 80 memurlar tasfiyeye tâbi tutulmuş ve isimleri tamimen vilâyete bildirilmiştir. Kurutulan bataklık Elmalı kazası dahilinde şimdiye kâdar. (3,5) bin dönüm vüsatinde bataklık kurutulmuştur, Kurutulan arazi zeriayat tahsis edilmiştir. Kereste ihracati Taşucu ( iskelesinden (16,000 Finike iskelesinde 50,000 parça kereste Beyruta iharaç edilmiştir. 1931 senesi tediye müvazenesi Âli iktisat meclisi, 931 senesi tediye müvazenesi hakkında tet- kikat yapmaktadır. Meclis, umumi kâtipliği, bu münasebetle, ihracat ofisinden ve ticaret odasından, malâmat istemiştir. Eskişehirde zeriyat AKŞAM"'ın tefrikası: No: 66 — — m << 28 Mart 1932 m e el ire) ZINDAN HATIRALARI KA ERŞAR ayaga ZA SALAŞ EZEL EĞİ Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Mubarriri : * Vatanın dahili ve harici düş- manlarından istihlâs maksat ve emelinde bulunan cemiyetimiz ahvalin (o kespettiği © vahamete nazaran neşriyat ve muamelâtına daha ziyade ittirat ve intizam vermeğe karar vermiş ve bu cümleden olarak ( Meşveret ) in harice karşı (o vasıtai omüdafaa makamında yalnız Fransızçaya hasrile Türçe resmi mürevvici efkâr ölmak üzere (Mizan)in cemiyete terkini talep eylemiştir. Cemiyetin her emir ve talebi mensubini için mukaddestir. Bunun için ya Mısır'da veya Istanbul'da neşrolunacak olan (Mizan) cemiyet tarafından tayin olunan bir heyeti tahririyenin hüsnü idaresine terk olunmuştur. Bundan fimabat (Mi- zan) a yazı yazamiyacağım manası çıkarılmasın. Vazifem süküt et- mekliğime manidir. (Mizan) bu günden itibaren sarfı vasıtai inkâr mahsusa değildir; Cemiyetin tahtı mesuliyetinde neşrolunan resmi bir vasıtai efkârıdır. Fakir dahi cemiyete mensubiyet ile müşerref ve müftehir bulunduğumdan mat- lubuna muvafık surette kalemi istimal edeceğim tabii ve zaru- ridir. Mehmet Murat Bu küçücük gazetenin ilk nüs- hası dolgundu. Bilhassa yeni teşekkül eden (teftiş ve icra heyeti ) ne ait yazı umumi âlâkayı celbetmişti. Hariçteki teşkilâta yeni bir şekil vermek ve Ahmet Riza beyi nüfuzundan tecrit etmek için yola sapılmıştı. Maksat şöyle izah ediliyördu : Osmanlı ittihat ve terakki cemi- yetinin İstanbul meclisi idarei merkeziyesinin vekâleti mutlaka- sını hâiz bulunmak ve ahvali hazıranın tebdiline idarenin külli- yen İstanbul'a nakline kadar va- tanın dâhil ve harıcındaki şubelere nezaret etmek üzere bir heyet teftiş ve icra teşekkül etmitir. Bu heyetin üç müntahip âzası, bir reis ve bir reis muavini bula- nacaktır, Ve altıncı maddede aynen söyle idi: (Paris meclisi idaresi heyeti teftiş ve icranın teşekkül ve daki- kasından itibaren vekâlet sınıfını kaybedip heyeti mezküreye tabi bir şube meclisi makamında kala- caktır.) Bu heyet ancak Istanbul meclisi idarei merkeziyesi önünde mesul olup gene onun kararile azil ve tebdil olunabilecekti. Heyeti teftiş ve icra ilk içtima- ında ittihat ve terakki cemiyetinin Paris şubesince tebeddülât ve yeniden intihap yapılarak iltibasa mahal kalmamak üzere cemiyetin bilcümle (şubelerine (omüdüriyet namı verilmiş ve Paris şubesi müdüriyetine de ( Kudret ve -hamiyetleri cümlece maruf ih- vandan) ( binbaşı Âliiet bey Çürüksulu Ahmet bey), sandık eminliğine de (fedakâranı ümmet- ten) doktor Eshak efendi (Ishak Süküti bey) ve muhabere kitabe- tine dahi (gayri turandan) Nazım efendi intihap edilmişti. Ahmet Riza bey Meşvereti fransızca olarak intişar ediyordu. Fakat her hal ve tavrından anla- şılıyordu ki bu değişikliklerin hep kendini istihdaf ettiğini iyice anlamış ve asla bu vaziyeti mem- nuniyetle kabul etmiştir , La BİRİM AE m Netekim Fransizca (Meşveret) e bu hususlardan hiç bir şey yaz- mamıştı. o Cemiyete ait esash tebeddülât olduğu halde bunu cemiyetin gazetesine yazmayıp ayrı bir dedi kodu mevzuu ol- duğu, ve onun yine kendi başına iş görmek istediği meydana çıkı- yordu. Gene Ahmet Rıza bey meselesi Murat bey geldikten sonra Ah- Rıza bey biraz unutulur gibi oldu. Fakat bu çok zaman sürmedi. Nihayet beş ay kadar bir sükün, oda nisbi sükün devri geçti ve tekrar iş patlak verdi. Burada bu meseleyi doğrudan doğruya onların ağızlarından din- lemek, daha faideli ve doğru olur. 1897 mayısının on beşinci per- şembe günü meclis teftiş ve icra- nın ekseriyet âzası fevkalâde bir içtima akdettiler, ve bu meseleyi uzun uzadıya görüştükten sonra bir çok münakaşalardan sonra kararlarını verdiler ve kararın dahil ve hariçte cümlece malüm olması için neşri ve kararın leh ve aleyhde gazeteye derç edilmek üzere makale göndereceklerin yazıları memnuniyetle kabul edi- leceği de ilân olundu. Nelere karar verdiklerini o günkü zabıttan aynen alıyoruz. Evvelâ: — Ahmet Riza beyin tahtı idaresine mevdu bulunan ( Meşveret) gazetesinin mesleki hissiyatı milliyeyi cari olup bunun önü alınmak üzere bir heyeti idareye tevdii öteden biri Cemi- yetimizin ekseriyetince (matlup olduğu halde bir taraftan Riza beyin tevilsiz muhalefeti diğer tarafan cemiyetin içinde ihtılâf olduğunu göstermemek lüzumunu- ve Riza beyi matluba muvafık mesleki milliye geleceği ümidi münasebetile ukdei teehüre uğ- ramış idi. (Meşveret)in otuz beşinci nüs- hasında hissiyatı Osmaniyeyi carih ve Yunan gayretini mürevviç olan bendi mahsus hiç bir hüsnü tevil kabul (o edemiyeceğinden başka bendi mezküre güya zemin olan müdafaanamenin âynen derci lüzu- imunu tarafı riyasetten ihtar etmek üzere giden binbaşı Alimet bey mezkür (Ümit) imzalı bendi göre- rek âdemi derci için rica ve ih- tarda bulunmuş iken Ahmet Riza bey kulak asmayıp kasten derçet- miştir. Bünun üzerine usul ve nizamı cemiyete karşi asi bulunmak hasebile kendisinin cemiyetten ihracı ve teslimine muhalefeti halinde ( Meşveretin ) de artık cemiyete olan alâkasının katini hemen ilân ile haysiyeti cemiyet muafaza edilmek vücubu, mütte- fikan kabul olunmuş, Fakat Mu- rat beyin ikamei davaya tesadüf etmesine mübteni olan mütalaa ve iltimas üzerine bir taraftan geçen (Mizan). a münderiç fıkra- nın imlâsı; “ diğer taraftan dahi - Ahmet Riza beye son dafa ola- rak müracaat ile yanlışlığın tas- hih ve atisi için teminat itasını ricaen tarafı riyasetten mektup yazılması ile iktifa olunmuş idi. Rıza bey bu son müracaatı da reddetmiş olduğundan artık ken- disinin ve neşriyatının bugünden itibaren (o ( Osmanlı ittihat ve terakki cemiyetine ) taalluku ol- madığını ilâna maalesef mecbu- riyet hasıl olmuştur, (Arkası var) N j ği ç :