7 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ağ serisi Alışam e 7 Nisan 1923 e Harice ucuz : | eker li Gi Bu Sakbahki Teleraflar > a : a | Fiatler yükselmekte <mu 7 liradan. bile kömür sat- n devan ediyor mıştır. | ia an mis İLlondrad kere başladı (irin ve Türk varil Bi 11 liradan on ra a muza ere aş a 1 yükseliş Mae önle Mi kömür © vermektedir. Tacirler | mafih elân hafif bir tereffü vardır. diyorlar ki: Iki gün evvel şeker toptan 43 “ — Gümrük tarifesinde ec- nebi kömürlerinden fazla resim almak suretile, yerli kömürler himaye edilmiştir. Bu vaziyet karşısında eçnebi kömürleri, yerli kömürlere ( rakabet (oedemiyor. Ereğli şirketi, rakip olmıyan dahi- li piyasada, kömürü yüksek sat- maktadır. Kömürün bu suretle pahalıya satılması memleketin umumi ha- yatında, büyük tesirler yapmak- tadır. Fabrikalar, nakliye müesse- | seleri ohavagazı (o müesseseleri, daha zcuz kömür satın alırlarsa, tarifelerini (Oo nisbette (tenzil edeceklerdir.,, Alâkadar mahafilde yaptığımız tahkikata göre kömürü dabili Piyasaya 7 liraya değil, beş liraya bile satmak mümkündür. Bunu iddia edenler, Ereğli (oOkömür havzasındaki o istihsal (o şaraitini, amele masrafını hesaba katıyorlar. Kömür fiatlerinden şikâyet eden- ler, hükümetin kömür satışlarını tetkik etmesini ve kabilse kömüre bir fiat koyı arzu ediyorlar. İnhisarlar Tasfiye muamelesine yakında başlanacak İnhisarlarda tasfiye muamele- sine yakında başlanacaktır. Bu maksatla her inhisarda müdürler- den mürekkep bir komisyon teş- kil edilecek, komisyon sicilleri tetkik edecektir. Ankaraya nakil, bütçeler meclisten çıktıktan sonra yapılacak, o zamana kadar tasfiye de bitecektir. Kahve ihtik: ihtikârı Dün bu hususta muhakemeye başlandı Kahve fiatleri üzerinde ihtikâr yaptıkları cürmile müddeiumumilik tarafından mahkemeye verilen kahve tacirlerinden Rafail Kandi- yoti ve Vitali Baruh efendilerin muhakemelerine dün Sultan Ah- met birinci ceza mahkemesinde başlanmıştır. Ibtikâr komisyonunun kararında 22 şubatta kahve fiatleri 105-110 kuruş olarak gösterildiği halde ticaret odasının tezkeresine göre aynı tarihte kahve fiatlerinin 145-155 kuruş arasında bulundu- gu bildiriliyordu. Bu iki zıt fiat- ten hangisinin doğru olduğunu anlamak için müzekkere yazılmak üzere muha- keme talik edildi. Ticaret odası ihtikâra mani olmak üzere gümrükten kahve çıkaran tacirlerin odaya haber vermeğe ve bu kahveleri kime, ne gibi vasıtalarla kaça sattıklarını bildirmeğe mecbur edecektir. Izmirde polis nezareti altında kahve tevzi edildi Izmir, 6 — Bugün kahve tevzii, vesika ile ekmek tevziinden fark- sız bir manzara arzetmiştir. Kahve mevcut bir dükkâdan yüzlerce kişiye, polis nezareti altında, an- cak 100 kilo kahve tevzi edile- bilmiştir. Hindistan, ingiltereye altın gönderiyor Bombay, 6 (A.A.) —S. S City Vagpur vapuru dün 1,902,000 rupi kıymetinde altını hâmil ol- duğu halde Plymoutha mütevec- cihen hareket etmiştir. ticaret odasına | İ müdafaa encümeninde müzakere tan İuna Londra, 6 ( Hususi ) — Italya hariciye nazırı M. Grandi ile alman hariciye müsteşarı Von Bülow buraya vasıl olmuşlar, başvekil ile hariciye nazırını ziya- ret etmişlerdir. Öğle vakti baş- vekil M. Makdonald murahhas- ların şerefine bir ziyafet vermiştir. Öğleden sonra saat on dörtte fransız maliye nazırı, italyan ha- riciye nazırı ve alman hariciye | müsteşarı ingiliz başvekâlet daire- sinde toplanmışlar ve müzakerata | başlamışlardır. İlk müzakerede Avrupanın ve bilhassa Tuna dev- letlerinin umumi vaziyeti tetkik edilmiştir. Ingiliz gazeteleri başlıyan mü- zakere hakkında ihtiyatlı bir lisan (o kullanıyorlar. Fransız gazetelerine gelince, bunlar W. M. Venizelos Kabine mevkiinde kalacak Atina 6 ( Hususi ) — Muhalif gazetelerin musır iddialarına göre Venizelos kabinesi, hiç olmazsa hariçten 600,000 isterlin kadar bir avans almazsa, istikrazlar faiz- lerini tediye edemiyecektir. Ayni gazeteler, cezri tedabir almak salâhiyetinin başka bir kabineye tevdii ve Kafandarisin riyasetinde bir kabine teşkili ihtimalinden de bahsediyorlar. Hükümet omahafili, (o kabinede tebeddül vukuu ihtimalini sureti katiyede tekzip ediyorlar. Venizelos kabinesi, giriştiği işlere metanetle devam etmek azmin dedir. Altın mikyasının terkedileceği rivayetleri de tekzip ediliyor. Bu meselenin bilâhare müzake edilmesi ihtimali vardır. Yunan başvekili M. Venizelos kendisi mevkii iktidarda kaldıkça kanunuesasinin tayin ettiği müd- detten evvel intibabatın icrasina lüzum olmadığını söylemiştir. askeri memurlarına taamiye Ankara 7 ( Telefon) — Harp gemileri ile muavin gemilerde istihdam edilmekte olan deniz askeri memurlarına taamiye veril- mesine dair olan löyiha milli edilmiştir. Bu gibi gemilerde askeri memur olarak halen istihdam edilenlere sınıflarının muadilleri olan zabitan gibi ve ötedenberi olduğu veçhile taamiye verilmesi ve kanunda bunun tebarüz ettirilmesi encü- mence takarrür etmiştir. muafiyeti Muavin gemilerdeki deniz | : | Çuvalların muvakkat ithali | mahsullerle dolu olarak ihraç edilecek çuvallarin muvakkaten ithal müddetindeki (o muafiyetin iki senay: iblâğı karar altına | alınmıştır. ! Bulgaristandan gelen sigaralar Ankara 7 (Telefon) — Bulga- ristardan memleketimize mühim miktarda sigara ithal edildiği ediği hakkındaki neşriyat etrafın- da alâkadar makamlar tetkikat yapmaktadır. Ankara 7 ( Telefon ) — Milli | | yerde | 8 günlük bir çocuk cesedi bulun- Almanya, Lehistan, Italya ve Bulgaris- ... birliğine girmiyecekler Makdonald ile F ile Fransız baş vekili arasındaki anlaşmanın devamını şüpheli görüyorlar: “ acaba M. Makdonald, Alman ve italyan murahhasları (o karşısında (eski noktai nazarını muhafaza edecek midir?,, diyorlar. Şimdiye kadar cereyan eden müzakerat hakkında alınan haber- lere göre Almanya, Italya, Lehis- tan ve Bulgaristanın Tuna birliği- | me girmeleri fikri ortadan kaldırıl- mıştır. Tuna devletlerinin birbirine karşı gümrük resimlerini toptan indirmeleri muvafık görülmüştür. Bir milyar franklık nakdi muave- net meselesi de görüşülmüştür. Londra içtimama ait tebliğ Londra 7 (A.A.) — Dört devlet içtimaının neticesini bildiren tebliğ teati edilen noktai nazarların Gazeteler grevi Macar hükümeti bir gaze- teyi kapadığından diğer gazeteler de 1 gün çıkmadı Budapeşte 6 (A.A.) — Dabiliye nazırı sosyal demokrat fırkasının naşiri efkârı onlan Nepszava ga- zetesini devlet asayişini ihlâl ve içtimai müsalemet aleyhinde tah- rikâtta bulunmak maddesinden bilâmüddet kapatmiştir. Jandarma ve polis aleyhindeki tahrikâttan dolayı gazete mehkemeye tevdi edilmiştir. Budapeşte, 6 (A.A.) — Akşam toplanan sosyal demokrat fırkası idare heyeti fırkanın naşiri efkârı, olan Nepszava gazetesinin hükü- metçe kapatılması üzerine takip edilecek hattı hareket hakkında karar ittihaz etmiştir. Yevmi gazete matbaacıları ya- rın sabah ve akşam gazetelerini çıkarmamağa karar vermişlerdir. Hükümet istihbarat servisini te- min için yarın sabah hususi bir gazete çıkaracaktır. Budapeşte, 6 (A.A.) — Macar Ajansı bildiriyor: Bu sabah hiçbir gazete çıkmadığından hükümet hususi bir gazete çıkarmıştır. Mezkür gazete başmakalesinde sosyal demokrat fırkası naşiri efkârı olan Nepszava gazetesinin tatili sebeplerini tahlil ederek büyük devletler tarafından Tuna devletleri meselesinin halli için vaki olan ve Macaristan vaziye- tinin salabı için iyi bir istikbal vadeden me kaydetmektedir. Mimar Yansen İzmire çağırıldı Izmir 6 — Mimar Yansen bir hafta için şehrimiz belediyesi tarafından davet edilmiştir. Ken- disine şehir hakkında 25 sual sorulacaktır. Zavallı yavru! Parçalanmış ş bir çocuk cesedi bulundu Kulelide o Taşocakları çalılar arasında tahminen denilen muştur. Çocuğun başı ( parçalanmış, bacakları kırılmış, vücudunda da bir kaç yara açılmıştır. Bunun bir cinayet eseri olduğu anlaşılmak- tadır. Zabıta, çocuğu bu şekilde öldürüp atan canavarı aramaktadır. ! yeti hakkında yapılmış oluğunu İ dan Nolo adasının cenubuna mün- Tuna devletlerinin hali hazırda | içinde bulundukları mali ve ikti- sadi müşkülâta ve bu müşkülâtın izalesine matuf tedbirlerin mabi- teyit etmektedir. Konferasın talikinden evvel ya- rınki mesaisi oesnasında Tuna devletlerine ait meseleler hak- kında bir rapor tanzim etmek için hususi bir komisyon tayin edilmiştir. Dört büyük devlet bundan başka her birerlerinin (temsil edilmiş bulunduğu bir mütehassıs- lar komitesinin tayinini ve bu komitenin Cemiyeti Akvam mali komitesinin son defa vermiş bu- lunduğu merkezi ve cenubu şarki Avrupaya ait raporun tetkiki ile meşgul olmasını tensip eylemiştir. Türkiye - Italya Kara suları ve küçük adalar hakkında itilâf Roma 6 — Türk - Italyan kara suları hududu hakkında Italya hariciye nazırı M. Grandi, Faşist büyük meclisine bir rapor vermiş- tir. Raporda bu mesele hakkında Türkiye ile Italya arasında husule gelen itilâfa dair şu malümat verilmektedir. Husule gelen itilâf mucibince Alimentaira, Nolo, Kara Vola adalarının da dahil bulunduğu bazı küçük adalarla Bodrum kör- fezinde bulunan (Kara Ada ) üze- rinde Türkiyenin hakimiyet hakkı tanınmıştır. “ Castellorizo şebrindeki kilise merkezini ve bu merkezle San Stefano ( Cap du Vent) burunu arasındaki mesafe nısıf kutrunu teşkil eder şekilde farz ve tasav- vur edilen bir dairenin tayin ve tahdit ettiği mıntaka dahilinde bulunan adacıklar yani Psoradia, Elyphados, Saint-Georges, Psemi, (Stronguilo ) , oKursumbra ilk. küçük adaları üzerinde Italyanın hâkimiyet hakkı tanınmıştır. “Bu küçük adalardan başka Saint Georges (Rho), Dronera Ross, Ibsili ( Stronguilo ) adacık- larının da İtalyaya ait olduğu tanınmıştır. “ Suların arasından geçtiği mefruz budut hattının iki tara- fında bulunan bütün ada, küçük- ada ve kayaların bu suların ait olduğu hükümetlerin hakimiyeti ajtında bulunması da kararlaştı- rılmıştır. “Kara sularına gelinee bunlar hudut hattı, şarkta üç mil mesa- fede bulunan bir noktadan Tunç burunun cenubuna ve garpte üç mil mesafede bulunan bir nokta- tehi olaçak surette tahdit edil- miştir. » Iş kongresi Ankara 6 — Iktisat vekâleti Cenevrede iş kongeresine müşahit sıfatile bir mümessil göndermeğe karar vermiştir. Gloria Suvanson bir kız çocuğu doğurdu Londra, 6 (A. A.) — Birkaç gündenberi Londrada bulunmakta olan sinema yıldızlarından Gloria Suvanson, dün akşam bir kız çocuğu dünyaya getirmiştir. Güzel yıldızın ozevci maruf Irlandalı zenginlerden M. Michael Farmerdir. kuruştu , şimdi 43 buçuk kuruş olmuştur. , Alâkadarlar, gümrükte muame- melesi o yapılmamış bir miktar i şeker mevcut olduğunu, bunlar çıkınca fiatlerin düşeceğini söy- liyorlar. Antepte şekerin okkası 80 kuruşa! Antep, 1 — Ihtiyaca kâfi de recede şeker gelmediği için bu- rada şekerin okkası fırlamış ve bu fırlayış seksen kuruşa kadar çıkmıştır. Yapılan şeker ibtikârı ile mü- cadele hareketi i görülmemektedir. Rıhtım işi ıhtım işi 78 parça arça mal daha gaiplere karışmış! Istanbul rıhtım şirketine ait tahkikat devam etmektedir. An- trepolara giren diğer 78 parça malında gaiplere karıştığı anla- şılmıştır. Diğer taraftan malların antre- polardan nasıl çıkarıldığına dair bir ip ucu elde etmek mümkün olmuştur. Bu malların geceleri antrepoda numaraları değiştirildiği anlaşılmıştır. Numaraları değişti- rilen mallar ertesi günü gayet kolaylıkla antrepolardan çıkarıl- maktadır. Böyle çıkarılan eşya pek kıy- metli olduğu için mal sabiplerinin kendilerinden istenen parayı der- hal verdikleri (o anlaşılmaktadır. Maamafih bütün bunlar hakkında katiyetle hüküm verilemez. Mese- lenin iç yüzü mahkemede anla- şılacaktır. Avukatların tasnifi Ankaradan gelen bir habere göre adliye vekâleti mevcut avu- katları sulh, hukuk, ceza, ticaret temyiz, ağır ceza mahkemelerine göre tasnif edecek, bu tasniften sonra her avukat ayrıldığı mah- kemeden başka bir mahkemede avukatlık yapamıyacaktır. Orman yangınları Yangınlar söndürüldü mesuller yakalanıyor Şile ile Beykoz arasında çıkan ve  gün devam eden orman yan- gını dün gece geç vakit söndürü- lebilmiştir. Bu yangına sebebiyet vermekle maznunen İhsan isminde bir kö- mürcü yakalanarak adliyeye ve- rilmiştir. Evvelki gün öğle üzeri Kemer- burgaz civarındaki ormanlardan da yangın çıktığını yazmıştık. Büyük dir gayret sarfile bu yangının da mühim bir kısmı söndürülmüştür. Yangını bastırmak için sahil jan- darma kumandanlığı bütün gay- retile çalışmaktadır. Bunlardan başka Yalovada da bir ormanın tutuştuğu bildirilmektedir. Yangınlar etrafında sıkı tahki- kat yapılarak buna sebebiyet verenlerin derhal yakalanıp adliyeye teslim edilmeleri kaymakamlıklara bildirilmiştir. yangın Kadıköyünde Rızapaşa mahal- lesinde Enver efendinin evinder dün gece yangın çıkmış siraye- tine meydan verilmeden söndürül- mü ,,ür,